kr33g Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 Lurer på en ting angående parkering. Vist jeg parkerer i min egen gård, alle dekk innfor men rumpa på bilen stikker litt ut på fortauet eller vei. Er dette ulovlig? Hørt noen som mener at så lenge hjulene er innenfor så er det greit. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 Hvis det er f.eks. gangfelt så skal bilen ikke være til hinder for de som benytter gangfeltet. Dvs. at hele bilen må være utenfor feltet. Vil tro det samme gjelder andre steder. Mange kjøretøy kan ha ganske langt overheng. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. januar 2020 Del Skrevet 4. januar 2020 Hvem tror du får skylda hvis en syklist måker inn i bilen din og blir skamfért? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. januar 2020 Del Skrevet 4. januar 2020 Det med hjulene gjelder kun offentlig parkeringsplasser, som alle er dårlig designet Jeg må ha rompa langt innpå fortauet for å få plass innenfor parkeringsfeltene, og det må de fleste andre også Nesten alle kjører hjulene inntil fortauskanten, og da er fronten så vidt ute av veien Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 Fortau og gang-/sykkelvei regnes som en del av veien. Hvis fartsgrensa er 50 eller mindre og det ikke er skiltet parkering- eller stoppforbud har du lov å stoppe/parkere i kjørebanen, men ikke på gang- eller sykkeltrasé. I utgangspunktet er det heller ikke tillatt å «henge bilens overheng» over fortauet, men som flere har påpekt så sees dette gjennom fingrene med så lenge hjulene ikke står innpå. Men jeg tviler på at dette godtas i ditt tilfelle. På denne tiden av året er det også snakk om snøbrøyting, også fortauene skal brøytes av og til. Og da står du jo i veien for dette. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. januar 2020 Del Skrevet 13. januar 2020 Det er også lov å parkere i veibanen på veier med fartsgrense 60km/t eller høyere med mindre det er forkjørsvei, motortrafikkvei, motorvei eller skiltet forbud. Forbudet vedr. parkering i forkjørsvei gjelder det der det er fartsgrense høyere enn 50km/t. https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§17 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. januar 2020 Del Skrevet 13. januar 2020 On 1/3/2020 at 5:18 PM, sedsberg said: Hvis det er f.eks. gangfelt så skal bilen ikke være til hinder for de som benytter gangfeltet. Dvs. at hele bilen må være utenfor feltet. Vil tro det samme gjelder andre steder. Mange kjøretøy kan ha ganske langt overheng. Gangfelt utenfor en innkjørsel er vel ikke noen relevant problemstilling. Gangfelt er definert som et kryssingssted for gående. Merkingen er gjennom tverrgående striper over veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå