Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Har følgende utstyr:

• * 1Mbit NGT adsl-linje
    * Netopia 3351 router
    * D-Link DES-1008D 8porters switch
    * Linksys WRT54G 54Mbps trådløst accesspunkt/router
    * PC1 Hovedpc oppe på pc-rommet
    * PC2 Shuttle også på pc-rommet
    * ViaVideo videokonferanse på pc-rommet (mange rare porter må være åpne)
    * HTPC i stua. Det er ikke nettverk fra stua til pc-rommet
    * XBOX i stua. Det er som sagt ikke nettverk fra stua til pc-rommet nå
    * Laptop med PCMCIA 54Mbps kort

Krav:

• * Sikkerhet mot i-net
    * Kryptering på det trådløse nettverket.
    * Kunne streame til XBOX fra samtlige maskiner
    * Helst slippe å legge kabel fra pc-rommet til stua
    *

Dette blir rett og slett i meste laget for meg, og siden jeg har fiiint lite peil på nettverk så hadde jeg blitt overlykkelig om noen kunne ta en titt på utstyret og foreslå et greit oppsett til meg. Er det noe utstyr jeg mangler? F.eks trådløst nettverkskort i HTPC? Er det noen negative konsekvenser av dette? Forstyrrer det trådløse nettet hjemmekinoanlegget?

DrE..... :love:

Endret av DrErling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Streaming fra XBOX er ikke min greie, så jeg holder meg langt unna den delen.

Du har allerede 1 ruter med "tvungen" NAT, og det er Netopia 3351. Det er derfor lite lurt å bruke gateway/NAT funksjonalitet på Linksys ruteren for å slippe å rote med åpning av porter ( det være seg i brannvegg og NAT ) på begge ruterne. Burde holde med gleden av å vedlikeholde Netopiaen :)

Vil derfor anbefale deg følgende:

- Slå av DHCP og NAT + firewall på Linksys-ruteren slik at du får brukt den som rent aksesspunkt.

- Sett statisk IP-adresse på Linksys-ruteren ( LAN-delen ) i samme serie som Netopiaen bruker på LAN'et, nesten garantert en ip i 10.0.0.x serien.

- Koble LAN-delen av ruteren ( bruk en av portene i den innebygde switchen, som slike rutere ofte har ) sammen med resten av det kablede nettverket. I ditt tilfelle vil det sannsynligvis være d-link switchen. Godt mulig at du må bruke en krysset kabel hvis d-linken ikke auto-krysser el. uplink-porten er i bruk.

Litt usikker på hva som er best løsning for nettverket i stua siden du har både pc og XBOX der som du ønsker å koble sammen med resten av det eksisterende nettverket?

PCI-nettverkskort til PC'en er ikke noe problem, bare hold deg unna d-link som merke når det kommer til slike. Hvis du derimot skal ha både PC og XBOX koblet opp mot det trådløse nettet er det kanskje lurt å satse på en trådløs bro av noe slag. En slik en kan plugges rett i en switch og hele segmentet blir trådløst koblet opp mot ditt aksesspunkt. Fullt mulig at dette kan gjøres enklere :)

Sikkerhet vil jeg anbefale deg å sette av til slutt når alt fungerer, det forenkler eventuell feilsøking. Netopia-ruteren har allerede en enkel brannvegg, sikkert lurt å kombinere med software-firewall der du finner det passende. Kryptering på det trådløse nettet er et must, slå også av annonsering av SSID, kanskje også MAC-adresse filtrering hvis du er ekstra paranoid.

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Å streame til/med xboxen bør ikke være noe problem. Eneste er om du går for WLAN må du passe på at du ikke har for mye signaltap (vegger o.l.). Jeg har xbox og pc noen meter fra ruteren, men har noen hissige murvegger i mellom. Resultat: FTP overføringer i maks 350 kbps. Dvs. jeg kan streame musikk, men video hakker litt.

Endret av tKila
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...