magiga Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 Likestiller tunneldriving med røyking: Gir akkurat samme skade på kroppen Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 De som kan dette - er ikke maske med støvfilter pålagt ved slik arbeid? Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 Det er en grunn til at vi har mer skatt og avgift på eksoskjøretøy enn elektriske kjøretøy. Det har med min og din helse å gjøre, samt utgiftene til å behandle oss etter å ha vært utsatt for denne dritten. 9 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 (endret) I tunnel-drift burde det vel være mulig med elektrisk utstyr? Eventuelt med aggregat som produserer strøm, utenfor tunnelen. Endret 3. januar 2020 av Fri diskusjon og kunnskap 4 Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 Nesten alle tunnellrigger er elektriske, men de fleste andre gravere, hjullastere og dumpere går på diesel. Det skaper den dårlige luften. Foreløpig finnes minimalt elektriske erstatninger for disse. Da bare tunnellriggen går på kabel, som den ruller opp selv. 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 Er det noen av de som driver tunnel som ikke røyker? Det må jo farge analyser temmelig mye. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 Nå nevnes dieseleksos her, det er jo ikke vanlig at at anleggsmaskiner går på bensin. Da er det miniputtutstyr. Men å stå i bensineksos tviler jeg på er stort bedre. Eksos er tross alt eksos. De beste alternativene mangler sannsynligvis,... men mens vi venter på dem må vi bruke hue! Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 4 hours ago, nessuno said: De som kan dette - er ikke maske med støvfilter pålagt ved slik arbeid? Jeg driver ikke med dette, men kan uansett fortelle at en støvmaske tar støv, og selv gode masker tar ikke absolutt alt av støv. Ingen støvmasker tar eksos. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 INgenting å se her, bare gå videre. Diesel-elskere har fortalt meg mange mange ganger at Euro-6 nå er så bra at luften som kommer ut er renere enn den som går inn i motoren. Med andre ord må luften i sånne tunneler være den beste i hele verden! Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 @JØI det gjelder nok bare der lufta er ganske skitten i utgangspunktet. Men hey, det er den jo i tunnel! Bare å kjøre dieselen, jo mer jo bedre. Lufta blir renere og renere. Får med seg steinstøv og ladd i samme slengen. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 Stefse skrev (6 timer siden): Det er en grunn til at vi har mer skatt og avgift på eksoskjøretøy enn elektriske kjøretøy. Det har med min og din helse å gjøre, samt utgiftene til å behandle oss etter å ha vært utsatt for denne dritten. NEPPE det denne skatten dekker, eller er øremerket med. Sånn typisk "inn i statskassen = bra" tenking her. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 Tåkefyrste skrev (2 timer siden): Jeg driver ikke med dette, men kan uansett fortelle at en støvmaske tar støv, og selv gode masker tar ikke absolutt alt av støv. Ingen støvmasker tar eksos. Jeg har jobbet med en filtermaske som tok til og med malingsdamp og jeg kunne faktisk ikke kjenne lukten av maling engang med maske på. Finnes masker m/filtre etter bruk og behov, eksempelvis militære gassfiltre skreddersys til å ta helt spesifikke gasser. Så dette at det ikke finnes maske for dette nekter jeg faktisk å tro på, men om noen gidder å spandere slike er et helt annet spørsmål. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 Jeg vet ikke hvilke maskiner Euro-X gjelder for, bare at det tydeligvis gjelder kjøretøyer på offentlig vei. Kommer kravene anleggsarbeidere til nytte? Noen som vet? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 (endret) 1 hour ago, nessuno said: Jeg har jobbet med en filtermaske som tok til og med malingsdamp og jeg kunne faktisk ikke kjenne lukten av maling engang med maske på. Finnes masker m/filtre etter bruk og behov, eksempelvis militære gassfiltre skreddersys til å ta helt spesifikke gasser. Så dette at det ikke finnes maske for dette nekter jeg faktisk å tro på, men om noen gidder å spandere slike er et helt annet spørsmål. Da snakker du sikkert om halvmasker og helmasker med spesialfiltre. Og de er dyre. Jeg tenkte automatisk støvmasker, altså de små hvite engangsmaskene. Aner ikke hvorfor, men de er iallefall jævla dårlige på alt annet enn grovt støv. Uansett, noe beskyttelse burde de ha, hvis ikke er det en HMS katastrofe. Endret 3. januar 2020 av Tåkefyrste 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 (endret) Tåkefyrste skrev (1 time siden): Da snakker du sikkert om halvmasker og helmasker med spesialfiltre. Og de er dyre. Jeg tenkte automatisk støvmasker, altså de små hvite engangsmaskene. Aner ikke hvorfor, men de er iallefall jævla dårlige på alt annet enn grovt støv. Uansett, noe beskyttelse burde de ha, hvis ikke er det en HMS katastrofe. https://odegard-lakk.no/produkt/verneutstyr/3m-gassmaske-3m06942-a2p3-filtermaske/ en slik vet jeg av erfaring fungerer som f i tilfellet maling, prisen er ikke gale heller og det er en filtermaske. Selv hvis noe ikke finnes, kan enten produsent kontaktes for å utvikle en egnet filter som i det aller aller minste (tenker billigste utgave nå) tar faste partikler. Hvis ikke... værsågod, Norge har tunneller up the wazoo så om eksempelvis Arbeidstilsynet setter krav for en viss type verneutstyr, eller entreprenørene faktisk setter foten ned siden dette er yrkessykdom det er egentlig snakk om her og ikke noe banale enkelttilfeller, kan sikkert norske produsenter utvikle noe helt eget som er egnet som man ofte liker å kalle sånt "for norske forhold". Og egentlig selv en billig støvmaske vil nok være kullsvart ved slutten av et skift i tunnelen, så noe tar den men selvfølgelig ikke alt, men bedre det enn helt uten noe. Jobber man med noe som utsetter arbeiderne for helsefare skal det være tiltak mot det. Ellers så blir det sånn etterpåklokskap og ansvarsfraskrivelse som med folk som jobbet i Halden, "å nei denne spiserørskreften har ikke noe med oss å gjøre, nei". Patetisk, egentlig. Endret 3. januar 2020 av nessuno Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 4. januar 2020 Del Skrevet 4. januar 2020 Problemet er at det ikke er krav til eksosrensing på anleggsmaskiner, slik det er på kjøretøy som er registrert for bruk i trafikken. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 4. januar 2020 Del Skrevet 4. januar 2020 Da ante meg at det var noe som skurret her. Euro-6 var ikke et så omfattende krav. Noen argumenter faller jo da som urimelige, med euro-6 her hadde det nok vert betydelig bedre luft i tuneller under arbeid. Dette er jo absolutt lokal forurensning, som jo ellers er argumentet mot diesel. Dette gjelder arbeidsmiljøet. Her er en løsning som finnes, den første er åndedrettsvern. Elektrifisering tar lengre tid, ikke alle kan bruke kabel. Ser liksom ikke helt for meg et anlegg ute i villmarka uten kraftorsyning. Kanskje det er dette det er anleggsarbeid for å bygge i utgangspunktet, eller annen ny infrastruktur. I mens må man bruke dieseldrevet maskineri, også dieselaggregater kunne hatt utslippskrav type euro-6. De blir gående mye, uansett om det er direktedrift, eller til lading. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 4. januar 2020 Del Skrevet 4. januar 2020 《Fri diskusjon og kunnskap – 1 dag siden I tunnel-drift burde det vel være mulig med elektrisk utstyr? Eventuelt med aggregat som produserer strøm, utenfor tunnelen.》 Spørs hvor lang kabel det er lurt å ha, tapene blir store i en lavspentkabel hvor det vil gå større strømmer for å oppnå ønsket effekt. Strøm gir spenningsfall og mindre effekt i enden. Tykkere kabel blir også fort sårbart og stivt. Kabel for høyere spenning gir dyr, sårbar og farligere miljø ved skade. Batteridrift krever mange timer i strekk, gjerne mere en ett skift uten lading. Kann en euro-6 kompressor som kan bli med inn i tunellen et stykke vere en løsning, disse er sikkert ikke renset i dag. Hva med tett koblet eksosslange som fører avgass ut av tunellen. Dette tipper jeg de gjør i dag(?) Mye kabling kan være en forbannelse for fleksibel og effektiv drift. Tipper det kjapt kommer situasjoner hvor det blir skader på kabler og innføringer/koblinger. Lenke til kommentar
Fekillix Skrevet 4. januar 2020 Del Skrevet 4. januar 2020 Skal man ha forbrenningsmotor på lukket område er vel LPG, som de bruker i gaffeltrucker, det beste. Man ser det spesielt under oljeskift, motoroljen som kommer ut er nesten like ren som oljen som ble fylt på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå