TigerOla Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Ble tipsa av en kjenning av meg om Cannon XL1-S for en tid tilbake. Har fulgt med på prisen på dette kameraet, og det har sunket alt fra 100-5000kr på de forskjellige nettbutikkene jeg har sett på. Lurer i bunn og grunn på om det er noen her som har erfaring med dette kameraet? Støtter det ekte 16:9? Eller er det bedre med et eksternt linse-adapter for å filme 16:9?.. Syns selv dette kameraet ser intr. ut, nesten så jeg får lyst til å droppe oppkjøring ett år og heller spare til dette kameraet! Lenke til kommentar
T J Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 (endret) Har hadt et Canon XL1 siden 1998 og er meget godt fornøyd. XL1S er utbygd med flere finnesser og burde være bedre. Støtter det ekte 16:9? Eller er det bedre med et eksternt linse-adapter for å filme 16:9?.. Det støtter ekte 16:9 men ikke jeg har aldri brukt denne. At det er bedre å bruke et linse-adapter for å filme 16:9 kan jeg aldri tenke meg. Jeg påstår ikke men finner det lite sannsynlig. Her har du et utvalg av hva andre brukere sier om XL1/XL1-S Endret 30. desember 2003 av Vision Lenke til kommentar
BetaCam Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Selvsagt støtter det ekte 16-9. Forsøk heller å finne et brukt kamera. Med litt hell kommer du ned i under 20.000 høvdinger for et pent eksemplar. Det er heller ikke uvanlig å leie et slikt kamera for spesielle oppgaver. Det kan du spare mye penger på. Jeg kjøpte et XL-1s nytt, men fant ut at det representerte en god del død kapital. Bruksområdet var rett og slett for snevert, og det ble byttet ut med en XM-1, som er et mer allsidig kamera. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 XL1s kan lett bli for stort, tungt og klumpete... og dyrt i forhold til hva du faktisk trenger. Ett XM2 er ett bedre valg. Det er en god del billigere, men du får bildekvalitet som er tilnærmet helt lik (jeg ser ikke forskjell)... også så mye bedre og bruke da. Det er lettere og mindre. Jeg ville gått for ett XM2 selv om jeg hadde hatt råd til ett XL1s. Lenke til kommentar
TigerOla Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Takkar og bukker for gode svar! Får vel vurdere MX2 MX2 er på størrelse med Sony PD150? Ser slik ut på bildene. PD150 er i allefall et knallgodt kamera å jobbe med! Vært kjekt å hatt noe lignende til odel og eie! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 MX2 er på størrelse med Sony PD150? Ser slik ut på bildene. Hvis det er XM2 du mener så nei, det er ikke like stort. Betydelig mindre faktisk. Et XM2 kan filme i 25 progressive frames i sekundet mens PD150 bare klarer 12.5, så sånn sett er XM2 et bedre valg. Personlig ville jeg mye heller hatt XL1 enn XM2, men det er vel bare smak og behag. Hvis du surfer rundt på eBay finner du XL1 til salgs med masse objektiver og stasj til rundt 15k. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Men så må man ta størrelse og tyngde i betraktning. Har selv så vidt holdt ett XL1s og det var tungt, klumpete og uhåndterlig i forhold til XM2. En av mine kolleger har filmet en del reportasjer for NRK sporten, og har til det brukt sitt XL1s. Han vurderer å bytte til XM2 på grunn av at XL1s kan bli for tungt for reportasjefilming. Bildekvaliteten ser verken han eller jeg forskjell på. Lenke til kommentar
TigerOla Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg skal i hovedsak bruke kamera på stativ, KANSKJE noe steadycam om jeg får lagd meg noe brukbart for en billig penge. Steadycam virker for det første spennende, men også veldig praktisk i og med at stabilisering av bildet er viktig. Skal surfe litt rundt omkring på eBay.. Kan noen forklare meg progressive frames? 12,5 vs 25? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) Kan noen forklare meg progressive frames? 12,5 vs 25? Helt sikkert noen som kan det bedre enn meg, men jeg kan prøve. Et vanlig dv kamera filmer 50 delbilder i sekundet, ergo, man får interlace. Filmer man med progressive frames så tar man hele bilder som gir bedre kvalitet. Edit: Glem alt jeg har sagt om at PD150 kun filmer 12.5 progressive; med tanke på at det er et av de dyreste dv-kameraene på markedet, filmer dette selvsagt 25 progressive. Endret 5. januar 2004 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå