Gå til innhold

Nvidia ute av DirectX gruppen? Game over?

Theo343

Anbefalte innlegg

Chevelle, er ganske enig i om det virkelig var sånn at Microsoft har plassert nVIDIA ute i kulden, da hadde aldri i verden nVIDIA's sine "nye" drivere vært sertifiserte for å kjøre på deres programvare.

Jeg fant litt av hva jeg leste tidligere her på dette forumet:

http://www.videocard-forum.com/nvidia/Dire..._20_396039.html

Jeg prøver å finne noe inne hos Microsoft eller hos nVIDIA som kan kaste litt lys over denne saken. Det ser ut som om disse DX 9.1 kortene er plassert svært tett inn til brystet hos dem begge!

Normalt slippes beta-drivere/ programmer ut for å få tatt en slags buggtest ute hos alle oss brukere før nye drivere og programmer slippes på markedet, det har ikke sjedd her og det gjør det litt vanskelig å vite om DX 9.1 har noe nytt å tilby eller om det er enda et forsøk på å bygge et luftslott.

Jeg er svært nysgjerrig så lenge det snakkes om en sånn såpass forbedring via software, skulle så gjerne ha vist om det er noe i dette eller ikke. Det er bare noen måneder igjen, så det beste er nok bare å vente og se som vanlig!

Mvh,

Ice T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nvidia's NV38 (along with the rest of the FX series) has been dubbed as a substandard card by team dx. This means that DX will not include NV in it's developement range for directx10. Team DX made the decision "as a favor to the graphics industry". Team DX claims that NV violated their partnership agreement by changing the DX9 code with their latest set of drivers as caught by Xbit labs recently. This violates the licensing agreement and conpromises DX's quality in order to make it seem as if ATi and NV cards alike display the same image quality (which would be really bad in this case). This can only be fixed by reinstalling dx9b.

Virker som at de ikke lar nVidia får være med på og lage DX 10, fordi de tuklet med DX 9 kodene. Dette bryter lisens avtalen deres. Kan jo hende at de får lage DX 10 kort for det. Det finnes jo flere produsenter som ikke hjelper til, eller gjør de det? Tror ikke XGI er med men de lager jo DX 9 kort. :devil:

Lenke til kommentar

Trådstarter kjedet seg ikke og den såkalte "jungeltelegrafen" var en person som ikke farer med tull.

Informasjonen mottok jeg i november fra en kilde som ikke kaster bort tiden sin med å komme med usann informasjon, desverre mottok jeg dette kun muntlig den gang.

Hadde dette komme fra en person som jeg ikke kjenner soliditeten til ville jeg ikke kastet bort tiden med å poste dette her. Postet for å finne ut om flere visste mer om dette.

Jeg er heller ikke ATI fanboy. Velger alltid utfra kvalitet og pris, en forbruker.

Og det dreier seg nok om litt mer alvorlige ting enn at produsenter ikke klarer bestemme seg for navn på produktene sine før lansering, slike navnediskusjoner pågår ofte. (nikkor)

Dette skjedde omtrent samtidig som Nvidia mistet kontrakten på å lage GPU til den neste versjonen av XBOX(dxbox). Dette kan også ha relasjon.

Og skulle dette være sant og om det er uoffisielt så ville ingen av de involverte parter på noen måte gi inntrykk av det før det blir offisielt, fordi det kan skade markedet og salget. Hvilken bedrift ville vel kommet med et slikt utsagn før alle mulige alterntiver var vurdert og det var et absolutt faktum?

Dermed ville det være rart om Nvidia ikke fortsatte å lage kort med støtte for DX9 og 9.1, og evt. betadrivere for en fremtidig DX10. Så lenge noe ikke er offisielt, eksisterer det heller ikke og man skal drive som normalt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
er det ikke bare at nVidia ikke har søkt om forsatt lisens til direct x(10)

direct x10 er sikkert minst 1-2 år frem i tiden,mye kan skje i mellomtiden. :yes:

høres ut som et fornuftig forslag på årsaken til ryktene :)

Det at Microsoft også har utsatt arbeidet på directx 10 var kjent for lenge siden og pga. arbeidet med longhorn, og behøver ikke ha relevans.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Blir nesten det samme som at først trodde at det nye skjermkortet til Ati for en stund siden skulle hete R9900 men nå heter 9800. :roll:

Neste Ati kort vil hete Radeon 9900/9900 PRO.

Her høres nVidia sitt mye tøffere ut, med barske Geforce FX 6000/6000 Ultra. :D

nVidia ikke lage DX kort. Går jo greit det hvis de får med seg alle spilleprodusentene over på et annet og bedre alternativ. ;)

Men vi husker jo alle nVidias forrige forsøk på noe lignende. :roll:

Lenke til kommentar
nVidia ikke lage DX kort. Går jo greit det hvis de får med seg alle spilleprodusentene over på et annet og bedre alternativ.  ;)

Men vi husker jo alle nVidias forrige forsøk på noe lignende.  :roll:

Cg er ikke et API og hvorfor skal nVidia starte med et eget API når vi har OpenGL? Men som sagt er dette tull. Hva f*** er Team DX. Dette alene burde å satt av noen alarm klokker. Ryktene kommer fra en person som står bak flere falske utsagn, men ingen av dem har fått like stor blest om seg som denne.

Skulle ikke forundre meg om infoen om DX9.1 også kommer fra Team DX.. :roll:

Lenke til kommentar

MistaPi, hva mener du egentlig med dette? Hvem og hva pratet du egentlig om.

Hva f*** er Team DX. Dette alene burde å satt av noen alarm klokker. Ryktene kommer fra en person som står bak flere falske utsagn, men ingen av dem har fått like stor blest om seg som denne.

Skulle ikke forundre meg om infoen om DX9.1 også kommer fra Team DX..

Regner med at det er personer fra div. linker du sikter til? De jeg fant, ble spadd opp etter 30 sekunders dårlig søk på google(ikke den beste referansen men var sent og gadd ikke vende enhver sten), kun for å vise at temaet var diskutert og hadde opprinnelse fra et tidligere tidspunkt.

Men tror nok ikke det er tull, men at det kanskje har en litt annen natur og ligger andre naturlige årsaker bak. Du vet en fjær som blir til en høne? Mitt innspill fikk jeg fra en som arbeider i hardware bransjen og som ikke har noe å tjene på et slikt utsagn.

Selv synes jeg teorien om at DX10 ligger langt frem i tid og at Nvidia ikke har søkt om ny lisens ennå, samt at Nvidia mistet kontrakt på neste XBOX(dxbox) kan ha satt igang slike rykter.

Det at en av personene har benyttet benevnelsen Team DX er nok en pga. en dårlig forståelse for hva gruppen rundt DX egentlig dreier seg om.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Trådstarter kjedet seg ikke og den såkalte "jungeltelegrafen" var en person som ikke farer med tull.

Informasjonen mottok jeg i november fra en kilde som ikke kaster bort tiden sin med å komme med usann informasjon, desverre mottok jeg dette kun muntlig den gang.

Hadde dette komme fra en person som jeg ikke kjenner soliditeten til ville jeg ikke kastet bort tiden med å poste dette her. Postet for å finne ut om flere visste mer om dette.

Dette er så absurd at hvis du ikke har noen pålitelig kilde på det, som du kan navngi så burde du holdt kjeft. Det flyter masse rykter rundt i hardware verdenen, og det er mange "insidere" som har tilnærmet gudestatus på visse forum, men som det viser seg at spår feil gang etter gang. Jeg vet ikke hvor du fikk muntlig beskjed fra, men du får unnskylde at jeg tviler MEGET sterkt på at du er i en posisjon til å kunne vite dette, eller kjenne noen som er involvert. Sjansen for at de lekker til pressen før de lekker til deg er mye større.

Forøvrig er det totalt usannsynlig at NVidia blir eksludert med tanke på alle grunner som er oppgitt her. Ingen av dem kvalifiserer for noe sånt. Diverse produsenter av middelmådige brikker med dårligere bildekvalitet er med i gamet, og disse har latterlig lav markedsandel sammenliknet med NVidia.

Jeg tipper at du overdriver og at det viser seg du bare har lest en post på et forum et sted og prøver å være først ute med "big news". Beklager, men de fleste gjennomskuer dette, så du bør nok lenger ut på landet....

Lenke til kommentar
Har desverre ingen hardfact på dette her og nå, men har hørt at Nvidia er ute av gruppen som vil definere hvordan/hva DirectX skal være fremover.

Dvs. at neste generasjons Nvidia kan være uten innebygd støtte for DirectX 10 men at ATI vil ha det. (Edit: Men høyst usannsynlig!)

En tankevekker...

Edit:

Det kan vel kanskje ha noe med dette å gjøre http://www.gamespot.com/all/news/news_2912498.html

Dere tar feil alle sammen. - NVidia trekker seg ut av DX samarbeidet for å jobbe med en ny versjon av Glide ! (Som de jo eier rettighetene til etter oppkjøpet av 3dfx :D )

Endelig kan vi få skikkelig grafikk i spill igjen, og ikke dette DirectX mølet :cool:

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Såså, ikke så hissige nå folkens. Sånn jeg ser det har trådstarter stilt et spørsmål da han selv er tvilende på situasjonen, og ikke er ute etter å påstå noe som helst, da heller oppklare en noe tåkete problemstilling. Har selv også hørt rykter om at nVidia har føkka opp kode og dermed samarbeid med utviklerne av DX, men at de skulle bli sparka ut i kulden for dette virker i drøyeste laget... Men jeg vil ikke spekulere for mye på dette, vi får nok se hva som skjer etterhvert som det blir klart. :)

Lenke til kommentar

mad_arab, du står for ditt navn ser jeg.

Hvis du hadde klart å lese litt mellom linjene så ser du at jeg ikke påstår noe som helst, men at jeg er ute etter å finne ut hva andre vet om dette.

Hadde jeg kun lest dette i en tråd uten å få det fra en troverdig kilde så hadde jeg aldri stilt spørsmålet her. Først ute med "big news"?! ærlig talt, dette er mange måneder gammelt.

Kilden min er nok mer solid en du noen gang kommer til å bli.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jaja, dette beviser vel akkurat den manglende seriøsiteten jeg påpekte. Jeg er fullstendig klar over at du har moderert deg siden, noe som er helt innlysende etter all den knusende kritikken dine påstander har fått. Men jeg valgte likevel å kommentere påstandene du opprinnelig kom med, og som du har nektet å fire på.

Uansett om du har hørt dette fra Adm.dir i NVidia selv, så har det null verdi når du sitter her som en anonym person på et lite norsk forum og sier at dette kommer fra pålitelige kilder, uten å kunne si noe som helst om disse. For komplisert for deg? Jeg kan si det enda enklere: Det er revnende likegyldig om du selv har fått dette personlig bekreftet av Bill Gates og NVidia så lenge du ikke kan vise til en eneste pålitelig kilde i denne saken.

Du kom med en påstand som er ganske langt ut på viddene etter hva det store flertallet her har påpekt og da får du jammen finne deg i kritikk. Jeg foreslår at du besvarer innlegg punktvis og med faktiske opplysninger neste gang, istedenfor å komme med avfeiende, diffuse beskyldninger.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Cg er ikke et API og hvorfor skal nVidia starte med et eget API når vi har OpenGL? Men som sagt er dette tull. Hva f*** er Team DX. Dette alene burde å satt av noen alarm klokker. Ryktene kommer fra en person som står bak flere falske utsagn, men ingen av dem har fått like stor blest om seg som denne.

Skulle ikke forundre meg om infoen om DX9.1 også kommer fra Team DX.. :roll:

Vet da det at CG ikke er en API. Jeg mente bare at forsøket ikke akkurat har blitt møtt med åpne armer. :p

OpenGL ja. Lenge siden jeg har sett et slikt spill. Hva er vi på nå? OpenGL 1.5?

Skulle ikke OpenGL 2.0 komme, og virkelig finne opp bra grafikk på nytt?

Lenke til kommentar

mad_arab!

Jeg forstår ikke hvor du får lese evnen din fra, men jeg har aldri kommet med påstander. Kun fortalt hva jeg har hørt av mine kontakter for å finne ut om noen har mer håndfaste kilder til dette.

Hvorfor i alle dager skal jeg begynne å navngi personer i min omgangskrets fordi jeg forsøker å finne ut om det ligger noe mer i dette?

Den eneste som har begynt med beskyldninger her er deg. Vit hva du diskuterer før du setter i gang slike meningsløse angrep.

PS! Du burde forstått at dette ikke var en påstand, men at jeg forsøkte å finne ut hva andre visste om dette. Ordet seriøsitet burde ikke du ta i din munn.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Har desverre ingen hardfact på dette her og nå, men har hørt at Nvidia er ute av gruppen som vil definere hvordan/hva DirectX skal være fremover.

Stammer fra jungeltelegrafen for min del.

Har hørt flere nevne det i det siste, så jeg ble litt nysjerrig. Jeg har ikke klart å oppdrive noen solide opprinnelses kilder til det ennå.

Men tror nok ikke det er tull, men at det kanskje har en litt annen natur og ligger andre naturlige årsaker bak. Du vet en fjær som blir til en høne? Mitt innspill fikk jeg fra en som arbeider i hardware bransjen og som ikke har noe å tjene på et slikt utsagn.

Dette er et lite eksempel på hvordan argumentasjonen din har utviklet seg, samtidig som at kommentarene som har kommet underveis har vist at denne påstanden er ute på viddene. Dette er så tåkete at du må da skjønne selv at folk ikke er villige til å tillegge dette mye troverdighet? Du sier jo selv at kilden ikke er "solid" for så å si at den er det?

Du har absolutt ingenting å komme med, bortsett fra en påstand at du har fysisk (muntlig) møtt en som en Mr Important høyt oppe i hardware-bransjen som har personlig fortalt deg dette av en helt objektiv grunn. Er det rart at folk begynner å lure? Som sagt, det hjelper fint lite om Jen Hsu selv har sagt det så lenge du ikke kan backe det opp.

Jeg ser at du overhodet ikke gidder å kommentere noe, eller gi meg en eneste saklig tilbakemelding her, så jeg gidder ikke fortsette denne samtalen. Jeg tror folk flest som har lest igjennom dette skjønner absurditeten, og har gjort seg opp en mening om dette ryktet... Et lite tips: Hvis du har en kilde som du ikke engang kan si noe om, så er det kanskje bedre å ikke nevne denne.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

mad_arab.

Dette virker bare som en stor missforståelse.

Jeg går ikke fra å være spørrende til å være påståelig på temaet. Det eneste jeg var påståelig på var at min kilde nok ikke har no å tjene på å fare med løse rykter, altså personen selv ikke ville funnet det verdt å nevne hvis det bare var sprøyt. Det kan godt være at det han kommer med er sant eller syvende og sist stammer fra en ryktebørs eller feiltolkning, men det er akkurat hva jeg ønsket å finne ut med tråden.

Personen har ellers ingen som helst interesse av hva skjermkortprodusenter driver med annet enn at han følger med i hva som skjer. Selv om kildepersonen er seriøs, behøver det ikke å bety at det er fakta!

Og jeg sier selv at det ikke er noe fast i dette, annet enn at jeg har hørt rykte, og at jeg ønsker å finne ut om dette er fakta.

Videre er det ikke påstander fra min side men kun diskusjon/spekulasjon om hva som kunne være årsaken om det er sant eller ikke.

Altså dette er ikke en annonsering, men en undersøkelse. Hadde jeg ønsket å overbevise noen om at dette var tilfelle, i steden for å forsøke å finne ut om det var tilfelle hadde jeg selvf. kommet med kilder og henvisninger til disse.

Seriøs kritikk har jeg ingen problemer med å tåle, og ser det som en nødvendighet. Men greit at vi prater om det samme først. ;) Det at flere sier at ryktene er tull tar jeg meg ikke nær av, da det er hele meningen med å finne ut hva som egentlig er i dette.

Gir deg gjerne saklige tilbakemeldinger, hvis du kommer med saklige forespørsler i forhold til hva temaet egentlig dreier seg om.

Regner med at vi forstår hverandre nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
MistaPi, hva mener du egentlig med dette? Hvem og hva pratet du egentlig om.
Hva f*** er Team DX. Dette alene burde å satt av noen alarm klokker. Ryktene kommer fra en person som står bak flere falske utsagn, men ingen av dem har fått like stor blest om seg som denne.

Skulle ikke forundre meg om infoen om DX9.1 også kommer fra Team DX..

Regner med at det er personer fra div. linker du sikter til? De jeg fant, ble spadd opp etter 30 sekunders dårlig søk på google(ikke den beste referansen men var sent og gadd ikke vende enhver sten), kun for å vise at temaet var diskutert og hadde opprinnelse fra et tidligere tidspunkt.

Selv synes jeg teorien om at DX10 ligger langt frem i tid og at Nvidia ikke har søkt om ny lisens ennå, samt at Nvidia mistet kontrakt på neste XBOX(dxbox) kan ha satt igang slike rykter.

Det at en av personene har benyttet benevnelsen Team DX er nok en pga. en dårlig forståelse for hva gruppen rundt DX egentlig dreier seg om.

Jeg snakker om personen som opprinnelig kom ut med disse ryktene. Dette har blitt avist og latterligjordt på Beyond3D der en del bransjefolk holder til (spill utviklere, driver programmere, osv). Browse litt rundt på gearbox's forumet så finner du fort ut at han er en idiot. Her er noen eksempeler:

I bet you'd be surprised to learn that 98xxs can run at 32 bit precision as well, but ATi locked this feature in the bios since it runs so slow. But still faster than NV's 32 bit . And it's obvious from the latest 51.75 screens that at full precision, NV's suck massive ass. Quality up your ass!
But ATi's R420 is already in prototype phase and pumps out pixels on 16 pipelines as well, and with a hypergateway at that.
Hey, I decided to post my benchmarks on Halo beta 2.0 as well. Performance went up substantually as shown. Settings maxxed out, 6x AA, 8x AF, same level, same scenario. Still using catalyst 3.6, and a Radeon 9700 Pro 128mb.

Scores in FPS

640x480 124AVRG Low=97 High=154

800x600 115AVRG Low=91 High=139

1024x768 104AVRG Low=76 High=133

1280x1024 89AVRG Low=61 High=115

I report from the very cusp of the graphics card market, don't question my word.
OpenGL ja. Lenge siden jeg har sett et slikt spill. Hva er vi på nå? OpenGL 1.5?

Skulle ikke OpenGL 2.0 komme, og virkelig finne opp bra grafikk på nytt?

Vel, OpenGL er mer fleksibelt, men om man får gjordt så mye mer med OpenGL enn det man får med DX9 på dagens hardware er jeg ikke så sikker på.

OpenGL spill av litt nyere dato er (som jeg kommer på i farten) KOTOR, Call of Duty og Jedi Academy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...