Gå til innhold

Nvidia ute av DirectX gruppen? Game over?


Theo343

Anbefalte innlegg

Har desverre ingen hardfact på dette her og nå, men har hørt at Nvidia er ute av gruppen som vil definere hvordan/hva DirectX skal være fremover.

 

Dvs. at neste generasjons Nvidia kan være uten innebygd støtte for DirectX 10 men at ATI vil ha det. (Edit: Men høyst usannsynlig!)

 

En tankevekker...

 

Edit:

Det kan vel kanskje ha noe med dette å gjøre http://www.gamespot.com/all/news/news_2912498.html

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har desverre ingen hardfact på dette her og nå, men har hørt at Nvidia er ute av gruppen som vil definere hvordan/hva DirectX skal være fremover.

 

Dvs. at neste generasjons Nvidia ikke vil ha innebygd støtte for DirectX 10 men at ATI vil ha det.

 

En tankevekker...

 

Edit:

Det kan vel kanskje ha noe med dette å gjøre http://www.gamespot.com/all/news/news_2912498.html

Hvor stammer disse ryktene fra ? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Nja, det virker som om det kan være bullshit ("BS") hvis man leser på "videocard-forum" sin tråd.

Jeg tar det ikke for god fisk før jeg får det bekreftet for min del.

 

Hvis det er sant er det synd for nVidia, og synd for industrien - men aller værst for sluttbrukeren vil jeg anta.

 

På den annen side: kanskje det er sunt for både industrien, nvidia og sluttbrukeren? Kanskje vi får spill som IKKE er avhengige av microsoft-utviklede standarder? Kanskje verden har godt av å se at ikke _alle_ danser etter microsofts (hasj?)pipe?

 

Hva om nVidia legger vekt på openGL som også er støttet av Linux-plattformer? DA får vi et mye mer interessant marked. Hvor Microsoft's Windows ikke kommer til å være det dominerende OS for spill på PC-plattformen. Hvor vi kommer til å få en bedre og seriøs utvikling av Windows OS fordi at Linux plutselig ble en konkurrent på annet enn serversiden(?). Da går vi kanskje en fremtid hvor folk har et reelt valg....

 

Det var jo så klart det beste scenarioet. Mest sannsynlig hvis NV blir kastet ut fra DX utviklingen går de dukken, slik som 3dfx. Skulle likt å se NV overleve på å selge hovedkort-chipset. :scared:

 

Så da er spørsmålet: Har DX egentlig en reell fremtid? Har nVidia og ATi det? Ingen kan spå fremtiden. Jeg for min del tror ikke at Microsoft skal føle seg alt for trygge der de sitter i dag. Man vet aldri når strømmen snur... ;)

 

"I come back to you now, at the turn of the tide"

Lenke til kommentar
Ja, dette stemmer ikke. Uansett, så kommer sannsynligvis ikke DirectX 10 ut før tidligst i 2005 (samtidig med "Longhorn").

Stemmer ikke? Og hvorfor ikke? Bare gjetninger, eller har du pålitelige kilder?

 

Og forresten, hva mener folk om det derre Longhorn? Noen som tror (ut ifra det som står på Gamespot) at dette kommer til å bli en suksess? Har Microsoft endelig skjønt noe? Neppe... Eller er dette et helt feilt sted å spørre om dette på? Bare tenkte siden det hadde litt med saken å gjøre...

Lenke til kommentar
Ja, dette stemmer ikke. Uansett, så kommer sannsynligvis ikke DirectX 10 ut før tidligst i 2005 (samtidig med "Longhorn").

Stemmer ikke? Og hvorfor ikke? Bare gjetninger, eller har du pålitelige kilder?

 

Og forresten, hva mener folk om det derre Longhorn? Noen som tror (ut ifra det som står på Gamespot) at dette kommer til å bli en suksess? Har Microsoft endelig skjønt noe? Neppe... Eller er dette et helt feilt sted å spørre om dette på? Bare tenkte siden det hadde litt med saken å gjøre...

Hvis man tenker litt etter så er det ikke vanskelig å skjønne dette. Hvis det er snakk om at nvidia produkter kommer til å være ukompatible med fremtidens standarder så er dette her tull, det kan jo hende at det er sant til en viss grad men at jungeltelegrafen har overdrevet dette sterkt. Vi får vel vite mer om dette hvis det er sant etterhvert.

Lenke til kommentar
Ja, dette stemmer ikke. Uansett, så kommer sannsynligvis ikke DirectX 10 ut før tidligst i 2005 (samtidig med "Longhorn").

Stemmer ikke? Og hvorfor ikke? Bare gjetninger, eller har du pålitelige kilder?

Burde kanskje ha uttrykt meg litt mer presist. "Dette stemmer nok ikke" var det jeg mente å si.

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
"I come back to you now, at the turn of the tide"

Hmm?

Et lite Ringenes Herre-Sitat ute å går?

(forresten et veldig godt inlegg)

Jepp. Litt ringenes herre sent på kvelden.

 

Det er klart at det er skrekkelig hvis ryktene skulle være sanne. Selv om det kan væe noe i det at nVidia og DX-folka ikke er helt enige.

 

Da må jeg bare spørre: er det ikke slik at ATi Fanboys har en tendens til å starte/overdrive rykter om nVidia og omvendt? For folkene på videocard-forum tvilte på seriøsiteten til karen som postet fordi han var en ATi Fanboy. Skjønner egentlig ikke at vi IKKE har kommet lengre i dagens samfunn enn å gruppere oss slik når samarbeid er det som er best i det lange løp (ikke mellom ATi og nVidia, men blant forbrukerne that is). Hvis folk ikke kan akseptere at folk har forskjellige meninger og preferanser så kan vi like gjerne bo sammen med en flokk aper. Det er jo tross alt dette som er med på å gjøre mennesket unikt.

 

----

 

Ang. Longhorn: Jeg for min del gleder meg litt til å se hva Microsoft har kokt sammen. Kanskje de faktisk greier å koke sammen noe som virker godt, OG ser pent ut samtidig? Å drite seg ut med Longhorn tror jeg faktisk ikke Microsoft har råd til. Og det vet de vel selv håper jeg. I et samfunn hvor alle er mer opptatt av å bli kvitt spam-mail enn å få timene sine på jobb så er det viktig med et system som gjør jobben. Slik som utviklingen er i dag, har Microsoft's Windows på mange måter blitt overkjørt av MacOS og Linux i både funksjonalitet og effektivitet. Selvsagt; Windows XP ser jo fin ut - hvis du liker psykedeliske farger og LSD-hallusinasjoner (no-offense til de som liker XP-looken).

 

Jeg for min del er mindre opptatt av om man kan få en avrundet startlinje når man kan få et system som gjør samme jobben, men etter oppstart kun nytter ~50MB minne og som jobber utrolig kjapt fordi den slipper å konsentrere seg om å rendre en stor grønn linje med start-knapp.

 

Med andre ord: hvis ikke Longhorn blir noe å være stolt over tror jeg Microsofts dager som verdens største OS-leverandør begynner å gå mot slutten.

Lenke til kommentar

Dette er nesten litt morsomt! Jeg leste gjennom de linkene som postet i begynnelsen - disse var ikke datostemplet nå nettopp. Gamle "nyheter" fra den tiden hvor "løvblåseren" til nVIDIA ble sluppet på markedet.

 

Nå prøver jeg å finne noe om det "ryktet" jeg har merket meg. Lite flaks så langt, Google gir meg en del treff på Tysk eller asiatisk - sjønner ikke dette språket jeg...

 

Det jeg har fått med meg i det siste (et par måneder siden), er at nVIDIA er i samarbeid sammen med Microsoft med flere igang med å "skrive" koden til Direct X 9.1.

 

Det som gjorde at jeg husker dette ryktet, er at det da var snakk om en ytelsesforbedring på nVIDIA sine FX-kort på størrelseorden med noen og 60% på direct X 9xx skreven kode.

 

I flere måneder var alle opptatt med hvor dårlig nVIDIA sine FX-kort gjorde det i HL-2 og andre Direct X 9xx spill. Noe etter at alt dette roet seg, ja, det hadde faktisk vært rolig i lengre tid, så det er ikke så veldig lenge siden, da dukket det opp noen innlegg på "The Guru of 3D", "FiringSquad" og "AnanTech". Jeg husker ikke om det var et vanlig innlegg eller om jeg kom over det i forumene deres. Jeg har nettopp begynt å lete og finner mye om DX 9.1, men mesteparten er på "ikke-engelsk".

 

Det ser så langt ut som at DX 9.1 skal bli introdusert på markedet en eller annen gang mellom 4 - 8 mars på "Games Developers Conference" i San Jose, California i følge søppel-nettstedet the Inquirer.

 

Uansett, jeg tar dette med stoisk ro så lenge jeg kan. Sitter selv med et grafikkort fra nVIDIA, så om det er noe i dette, så vil det være gode nyheter for undertegnede. Så langt ser det ut som om ryktet om nVIDIA's snarlige død er sterkt overdrevet og det håper jeg virkelig er tilfellet også!

 

Uansett, tiden vil vise hvem som står sterkest på grafikkfronten om et år eller 2...

 

Mvh,

 

Ice T.

Lenke til kommentar

Har liten tro på dette, står att nye driverene fra nVidia forandrer på directx api's

 

Sitat fra gearbox software

 

Team DX claims that NV violated their partnership agreement by changing the DX9 code with their latest set of drivers as caught by Xbit labs recently. This violates the licensing agreement and conpromises DX's quality in order to make it seem as if ATi and NV cards alike display the same image quality (which would be really bad in this case). This can only be fixed by reinstalling dx9b. So by all means, Do Not Download Detonator 50 Drivers

 

Microsoft har satt sin digitale signatur WHQL Certified på nye 53.03. Vis dette er tilfelle lurer jeg på hvorfor dem er godkjente av Microsoft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...