Gå til innhold

ESET: – Husk på disse sikkerhetstipsene i 2020

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er folk så sløve på passord som noen skal ha det til?

Jeg tipper at en del tenker litt som meg her. Man er latere på passordsikkerhet til ikke sensitive tjenester, som i liten grad gir problemer om andre tar over kontoen. f.eks. underholdningstjenester, forum, aviser o.l.

Det er på noen områder tatt av med behov for passord. F.eks. på den betalte kinobiletten, pizzaen fra pizzastedet osv. Steder det er helt uviktig om andre får tilgang. 

Flere steder har fortsatt en begrensning i antall tegn passord kan ha, f.eks. 5-6 tegn, da velger nok noen også enklere passord i litt frustrasjon.

Når folk selv i en jobb uten å sitte foran dataen i hverdagen, har minst 3-5 jobbpassord på PC, som må byttes regelmessig med ulike intervaller, så blir det mye å huske.

Selv har jeg ingen streamingtjenester, en jobb uten mye PC bruk, fem ulike innlogginger på jobb PC, syv ulike på bank og annet.

Det er ikke lett å ha 10 ulike passord på en gang, som byttes med ulike i intervaller, der hvert bytte skal være  veldig unikt og ikke ligne på passordet som skal erstattes.

To faktor autentisering kommer nok til å øke på systemer som ikke er rene underholdningstjenester.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...