Kahuna Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 oophus3do skrev (12 timer siden): Så lenge man kan produsere og selge hydrogen med en avanse, noe man beviselig kan gjøre gjennom ASKO's erfaring, så betyr det at stasjonene går i pluss over tid. Forskjellen ligger kun i hvor lang tid. ASKO har bevist at man *ikke* går i pluss. Siden de ikke har publisert detaljene på hvor mye dette kostet er det meningsløst å prate om prosentvise reduksjoner. Også var det det med å endre tema da..her klarer du jaggu å dra inn *enda* flere irrelevante linker. Fortsett med ASKO du, vi er ikke ferdige der før du forteller hva dette kostet dem. Først da kan vi si noe vettugt om hvor langt unna dette er lønnsomhet.. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 (endret) Kahuna skrev (4 timer siden): ASKO har bevist at man *ikke* går i pluss. Siden de ikke har publisert detaljene på hvor mye dette kostet er det meningsløst å prate om prosentvise reduksjoner. Er det overraskende at et prosjekt der Scania må lage alt manuelt for første gang, samt produksjon av utstyr som er grunnet et segment i barnestadie er dyrt? Det er helt normalt, og også forventet. Det er jo fremtiden med teknologien som er grunnen til at man utvikler segmentet. Om Asko hadde en konklusjon ferdig nå på at de aldri kan gå i pluss, så hadde dem vell ikke tatt imot flere biler, og kjørt produktene? De reduksjonene jeg snakker om er hele grunnen til at man gjør det. Folket bak ASKO er jo ikke idioter heller - selv om du liker å late som om alle blir "lurt" til det. Snakk om en massiv konspirasjon. Endret 14. februar 2020 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 oophus3do skrev (4 timer siden): Er det overraskende at et prosjekt der Scania må lage alt manuelt for første gang, samt produksjon av utstyr som er grunnet et segment i barnestadie er dyrt? Det er helt normalt, og også forventet. Det er jo fremtiden med teknologien som er grunnen til at man utvikler segmentet. Om Asko hadde en konklusjon ferdig nå på at de aldri kan gå i pluss, så hadde dem vell ikke tatt imot flere biler, og kjørt produktene? De reduksjonene jeg snakker om er hele grunnen til at man gjør det. Folket bak ASKO er jo ikke idioter heller - selv om du liker å late som om alle blir "lurt" til det. Snakk om en massiv konspirasjon. Akkurat nå er det *du* som jobber knallhardt for å lure folk. Du slenger hele tiden om deg med prosentvise reduksjoner, av hva? Det gir ikke mening uten å vite utgangspunktet. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 (endret) Kahuna skrev (3 timer siden): Akkurat nå er det *du* som jobber knallhardt for å lure folk. På hvilken måte lurer jeg folk? Du får sitere meg der du mener jeg lurer folk, og faktisk klare å skape et argument denne gangen og ikke ei tom påstand. Kahuna skrev (3 timer siden): Du slenger hele tiden om deg med prosentvise reduksjoner, av hva? Det gir ikke mening uten å vite utgangspunktet. https://blog.ballard.com/fuel-cell-price-drop Reduksjoner av alt. Alle hydrogenkomponentene, og alle komponentene som følger produksjon og lagring, samt pumper. Detalj-spesifikt per del vet jeg iikke, men de er altså slikt priset at man ser at FCEV vil være billigere enn BEV på sikt i innkjøp. H2Bus har jo allerede tilbudet oppe med innkjøp av buss som er billigere enn en elbuss. Endret 14. februar 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Det kom 83 nye hydrogenstasjoner i 2019. Det vokser jevnt og trutt. Regner med veksten etterhvert vil øke med tanke på at hydrogen får mer og mer oppmerksomhet. I Nederland er det f.eks planlagt 21 stasjoner. https://fuelcellsworks.com/news/in-2019-83-new-hydrogen-refuelling-stations-worldwide/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Hvor mye kan vi stole på et kart der det står at status per januar 2020 er at man kan fylle hydrogen på de 6 stedene Høvik, Sandvika og Holmlia i Oslo, Hvam ved Lillestrøm, Åsane i Bergen og Tiller i Trondheim? Og hvordan ligger det egentlig an med de 5 hydrogenstasjonene som står oppført som planlagt? Er det like stor forskjell mellom "kart og terreng" i resten av Europa også? 1 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 At det finnes noen midlertidige stengte stasjoner rundt omkring endrer selvsagt ikke noe på det store bildet. Antallet hydrogenstasjonene vokser. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 (endret) Hvordan skal hydrogenbilistene vite at de bare er midlertidig stengt? De står jo vitterlig registrert som i drift og det har de jo ikke vært på over et halvt år. Og de 5 planlagte er vel lagt på is hele hurven? Hva sier det om troverdigheten til kartet? Skal man f.eks kjøre "the hydrogen highway in europe" som det står på kartet, hvor sikker kan man være på å komme frem? Troverdighet er utrolig viktig om man skal ha noen sjans til å nå frem. Eller sagt på en annen måte: Hvis ladekart.no hadde vist 600 operative ladere og 500 under planlegging, og det viser seg at samtlige 500 planlagte er lagt på is og at kun 100 av de 600 operative faktisk er operativ, og at man må reservere plass på disse 100 en uke i forveien for å få tilgang, hvordan tror du elbilister hadde reagert da? (Ja, og forutsett at ingen av de kan lade hjemme av en eller annen merkelig grunn bare for å få det sammenlignbart). Hvem hadde turt å legge ut på "el-motorveien gjennom europa" med et sånt kart? Endret 20. februar 2020 av Simen1 3 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Ett bra tilbud på Finn på en Hyundai ix35 (FC). 4 hours ago, gamlefar said: Antallet hydrogenstasjonene vokser. Så dette bør vel derfor være ett godt kjøp? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Simen1 skrev (5 timer siden): Hvordan skal hydrogenbilistene vite at de bare er midlertidig stengt? H2.Live er ei bedre vedlikeholdt og oppdatert kart. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 (endret) oophus3do skrev (På 20.2.2020 den 22.13): H2.Live er ei bedre vedlikeholdt og oppdatert kart. Utifra det jeg kan lese av dette kartet så er samtlige enten i "error" eller uten noen status? To som er i planleggingsfasen? Får man fylt noen steder i det hele tatt? (Norge) Endret 22. februar 2020 av bshagen Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 bshagen skrev (7 minutter siden): Utifra det jeg kan lese av dette kartet så er samtlige enten i "error" eller uten noen status? To som er i planleggingsfasen? Får man fylt noen steder i det hele tatt? (Norge) Ja, du kan fylle I Norge, men det er jo ekstremt tungvindt med tregheten i byråkratiet her. De lignende stasjonene I utlandet er åpnet igjen. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 oophus3do skrev (1 time siden): Ja, du kan fylle I Norge, men det er jo ekstremt tungvindt med tregheten i byråkratiet her. De lignende stasjonene I utlandet er åpnet igjen. Hvor fyller du i Norge? Ser ikke ut som kartet vil gi noen oppdatering på statusen? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 bshagen skrev (2 minutter siden): Hvor fyller du i Norge? Ser ikke ut som kartet vil gi noen oppdatering på statusen? På hynion stasjonen I Oslo. Den som Toyota og Hyundai har investert i for å gjøre den bedre. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 https://fuelcellsworks.com/news/exclusive-get-to-know-a-sector-proton-technologies-part-one-zero-emission-hydrogen-at-0-10-kg/ Dette er forsåvidt ei teknikk vi i Norge burde få til i stor skala også, med olje vi finner, men som vi ikke henter opp. Dette gir en hydrogen-pris som tilsvarer ~10-15 øre per kWh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå