NTB - digi Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Ruter vil ta ansvar for masseevakuering i Oslo Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Dette er selvsagt mulig å styre i en krisesituasjon uansett. Poenget her er at Ruter ønsker å dra ekstra penger ved å selge inn kriseberedskap som en egen tjeneste. Hvis dette skal konkurranseutsettes så kan vi i teorien få to busselskaper i Oslo: Et selskap for ordinær trafikk og ett beredskaps-selskap som leier inn førstnevnte sine busser i tilfelle krise. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Hadde kollektivtransporten vært offentlig tvers gjennom hadde ikke dette lovforslaget vært nødvendig. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 50 minutes ago, JØI said: Hadde kollektivtransporten vært offentlig tvers gjennom hadde ikke dette lovforslaget vært nødvendig. ... og det meste hadde fungert som under VY/NSB Lenke til kommentar
bas Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Prøver Ruter her å selge inn et slags koordineringsansvar ved evakuering? Vil ikke dette naturlig være sivilforsvaret eller forsvarets oppgaver hvis det oppstår et slikt behov, og de går da direkte på eierne av transportmateriellet, uten Ruter som et administrativt mellomledd? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Fullstendig kollaps når det snør, men masseevakuering i krigstid skal visst gå helt fint. ? Regner også med at du må ha kjøpt evakueringsbillett for å bli med, og den blir neppe billig. 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Spartapus skrev (11 minutter siden): Fullstendig kollaps når det snør, men masseevakuering i krigstid skal visst gå helt fint. ? Når opplevde du sist kollaps hos Ruter? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 frohmage skrev (6 minutter siden): Når opplevde du sist kollaps hos Ruter? Hver vinter da jeg pendlet fra utenfor byen og inn. Har mange gode minner om å stå oppimot en time på en nedsnødd, iskald bussholdeplass eller t-banestasjon. De siste årene har jeg bodd sentralt nok til å ikke være avhengig av offentlig transport. Det er deilig. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Spartapus skrev (20 minutter siden): Hver vinter da jeg pendlet fra utenfor byen og inn. Jeg trodde Ruter stort sett holdt seg innen Oslo, jeg, men godt mulig det er feil. Uansett er det jo ikke deres feil om et vogntog sperrer veien på ruta de kjører. Bor sentralt selv, men greit med Ruter likevel, om man ikke gidder å gå. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 (endret) Sonekart for Ruter: https://ruter.no/kjop-billett/soner/ Fra østfoldgrensen til Mjøsabredden Quote Noen av linjene våre strekker seg utenfor Oslo og Akershus, og inn i Buskerud og Østfold Endret 2. januar 2020 av trikola Lenke til kommentar
Biff1 Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Kan ikke se noen annen løsning enn at man bare gjør masseevakuering til militært ansvar og de rekvirerer det de ønsker. Da blir det gjort skikkelig og betaling blir gjort etterpå. ? Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 trikola skrev (55 minutter siden): Sonekart for Ruter Greit nok, men har Ruter ofte kollapset når det kommer snø, altså? Trodde som sagt det vanligvis var andre trafikkanter som sperret veiene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Så dersom regjering/militæret i en krisesituasjon/unntakstilstand går inn og rekvirerer utstyr og personell fra Ruter så kan Ruter i dag påstå; Desverre, ingen kontrakt så det går ikke! Noe jeg har liten tro på. Det virker her som noen ser for seg å tjene penger på en tjeneste de uansett vil måtte utføre om krisen inntreffer. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 (endret) 2 hours ago, frohmage said: Greit nok, men har Ruter ofte kollapset når det kommer snø, altså? Trodde som sagt det vanligvis var andre trafikkanter som sperret veiene. Ofte ... vet jeg ikke, men min rute her på Nesodden har for få år siden en gang havnet i grøfta. Jeg satt ikke i bussen denne gangen. Jeg satt i bussen derimot den gangen da den kjørte inn i en annen med ødelagt frontrute som følge. Er rimelig (men ikke helt) sikker på at det skyldtes glatta. Endret 2. januar 2020 av trikola Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 (endret) Er det Ruter som i dag kjører "Buss for tog"? Uansett, det selskapet som har det oppdraget har vel allerede nødvendig erfaring for masseevakuering og bør stille høyt i anbudsrunden? Endret 2. januar 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 (endret) 4 hours ago, Spartapus said: Hver vinter da jeg pendlet fra utenfor byen og inn. Har mange gode minner om å stå oppimot en time på en nedsnødd, iskald bussholdeplass eller t-banestasjon. De siste årene har jeg bodd sentralt nok til å ikke være avhengig av offentlig transport. Det er deilig. Og her står Ruter bussene i grøfta hver vinter og sperrer for biltrafikk som ikke har problemer på de samme strekkene. Samt noen dager har de avlyst bussruter "pga. glatt føre". Da håper jeg det ikke er glatt ute om det trengs evakuering. Hvor ofte havner Ruter bussene i grøfta her? Ca. 1-3 ganger per vinter. Husker ikke sist vinter det ikke var stengte veier og meldinger om buss i grøfta her. Endret 2. januar 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 trikola skrev (1 time siden): Ofte ... vet jeg ikke, men min rute her på Nesodden har for få år siden en gang havnet i grøfta. Med så mange enheter i trafikk vil det jo nødvendigvis skje uhell fra tid til annen, men jeg har ikke inntrykk av at Ruter er spesielt håpløse, eller at de ikke har evnen til sikker evakuering, om det skulle trengs. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 frohmage skrev (7 timer siden): Jeg trodde Ruter stort sett holdt seg innen Oslo, jeg, men godt mulig det er feil. Uansett er det jo ikke deres feil om et vogntog sperrer veien på ruta de kjører. Bor sentralt selv, men greit med Ruter likevel, om man ikke gidder å gå. De har de grønne pendlerbussene som går ut i Akershus-kommunene. Lenke til kommentar
bas Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 Theo343 skrev (10 timer siden): Er det Ruter som i dag kjører "Buss for tog"? Uansett, det selskapet som har det oppdraget har vel allerede nødvendig erfaring for masseevakuering og bør stille høyt i anbudsrunden? Hvilken anbudsrunde? Nå antar jeg bare, men kriseberedskap er da vel ikke noe man setter ut på anbud til private aktører? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 (endret) Hmm... Dette er utfordringen; Quote Men Ruter eier ingen busser eller trikker selv, de kjøper transporttjenestene av underleverandørene. Ruter ønsker myndighet til å kunne styre/kontrollere trafikken (buss, t-bane, trikk etc) i en krisesituasjon (dvs. kontrollere andres utstyr). De har ikke slik myndighet pr. idag, selv om de styrer trafikken til daglig (via kjøp av tjenester). Endret 3. januar 2020 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå