nor50 Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Kokt Scampi kjøpt på Kiwi og Rema 1000 er som natt og dag. Skulle ikke tro det er samme type skalldyr. Finnes det forskjellige avarter av Scampi? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Noen er vel proppet mer fulle med antibiotika enn andre: https://www.dagbladet.no/mat/professor-vil-ha-umiddelbar-stans-i-salget-av-scampi-i-norge---byr-pa-store-problemer/68526764 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Det verste er at det ikke er scampi en gang, du spiser en forferdelig oppdrettsreke, ikke herlig sjøkreps (scampi) https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sjøkreps 1 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 2. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2020 De fra Rema 1000 er kjempegode, de fra Kiwi er dårlige. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 7. mars 2020 Del Skrevet 7. mars 2020 Scampi er aldri scampi i Norge. Scampi betyr egentlig sjøkreps (langustine, Norwegian lobster), og selges som sjøkreps i Norge og havskräftor i Sverige. Det de kaller scampi i butikkene er diverse store oppdrettsreker fra forskjellige arter, og de kan smake veldig forskjellig. Det kan være alt mulig rart. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. mars 2020 Del Skrevet 7. mars 2020 Det jeg lurer på er hvorfor det må koste så helsikes mye. Mindre næring, mindre kalorier og det har skall, i motsetning til svinekjøtt, som koster 100-110 kr/kg. Scampi og annen sjømat er ofte langt over denne prisen. Og kaster man 20-40% i skall, kan man plusse denne prosenten på kiloprisen. Det er latterlig. 1 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 7. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2020 (endret) Taurean skrev (31 minutter siden): Det jeg lurer på er hvorfor det må koste så helsikes mye. Mindre næring, mindre kalorier og det har skall, i motsetning til svinekjøtt, som koster 100-110 kr/kg. Scampi og annen sjømat er ofte langt over denne prisen. Og kaster man 20-40% i skall, kan man plusse denne prosenten på kiloprisen. Det er latterlig. Det er de uten skall jeg kjøper. (Jeg tror jeg kunne levd på det i flere uker. Litt majones på så er de knallgode). Endret 7. mars 2020 av nor50 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 nor50 skrev (9 minutter siden): Det er de uten skall jeg kjøper. (Jeg tror jeg kunne levd på det i flere uker. Litt majones på så er de knallgode). Kilopris? Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 8. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) Taurean skrev (57 minutter siden): Kilopris? Husker ikke/bryr meg ikke... ? Fant de her Endret 8. mars 2020 av nor50 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 60 x ca 25% (4) = Ca 240 kr/kg = Bullshit dyrt. Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 Bullshit GODT med litt Zazzikki Husker ikke hvordan du skiller ekte varer fra store reker. Men en av dem krøller seg litt, den andre gjør det ikke om du steker dem. Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 Det man selger som 'scampi' = tropiske reker, er svært ofte også knyttet til ødeleggelse av mangroveskog, forurensing av miljøet, og ødeleggelse av korallrev. Norskfiskede reker derimot, har svært lave utslipp, og lite problematikk knyttet til seg. Valget burde være enkelt. 2 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. april 2020 Forfatter Del Skrevet 17. april 2020 Atib Azzad skrev (1 time siden): Det man selger som 'scampi' = tropiske reker, er svært ofte også knyttet til ødeleggelse av mangroveskog, forurensing av miljøet, og ødeleggelse av korallrev. Norskfiskede reker derimot, har svært lave utslipp, og lite problematikk knyttet til seg. Valget burde være enkelt. Det driter jeg i om de smaker godt... 1 Lenke til kommentar
mellowman Skrevet 23. april 2020 Del Skrevet 23. april 2020 https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/i/kla36/scampi-er-en-miljoeversting 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå