001271289 Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Lurer på om det vil lønne seg å oppgradere CPU? Har en Intel Core i5 8500. 32gb ram, gtx 1070. Vil jeg få noe mer fps i spill med å oppgradere cpu'en? om så hvilken cpu bør jeg oppgradere til og hvordan fps increase kan jeg forvente. Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Du kan sjekke om CPUen bottlenecker skjermkortet, det kan du sjekke med overlay som viser CPU og GPU workload i %, står CPU på 100% mens skjermkort bare på 60% så er det en bottleneck. Da får du mer FPS ved oppgradering. Lenke til kommentar
001271289 Skrevet 1. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2020 8 minutes ago, VegardBS said: Du kan sjekke om CPUen bottlenecker skjermkortet, det kan du sjekke med overlay som viser CPU og GPU workload i %, står CPU på 100% mens skjermkort bare på 60% så er det en bottleneck. Da får du mer FPS ved oppgradering. Okei, hvordan program bruker jeg til å sjekke dette? Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Dan- skrev (6 minutter siden): Okei, hvordan program bruker jeg til å sjekke dette? MSI Afterburner og RTSS, du kan følge guide her https://pcgamehaven.com/easily-monitor-cpu-gpu-usage-gaming/ Lenke til kommentar
001271289 Skrevet 1. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2020 5 minutes ago, VegardBS said: MSI Afterburner og RTSS, du kan følge guide her https://pcgamehaven.com/easily-monitor-cpu-gpu-usage-gaming/ Takk, skal prøve dette. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 (endret) Litt tynt med info om resten av systemet. (Oppløsning, skjermfrekvens og gjerne spill innstillinger) Et 2080Ti definitivt, med et 1060 så er det heller tvilsomt.. Endret 1. januar 2020 av Mumriken Lenke til kommentar
001271289 Skrevet 1. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2020 3 minutes ago, Mumriken said: Litt tynt med info om resten av systemet. (Oppløsning, skjermfrekvens og gjerne spill innstillinger) Et 2080Ti definitivt, med et 1060 så er det heller tvilsomt.. 1080p 144hz, PUBG, CS: GO og Destiny 2. sliter med å holde 144fps og tror det kan være cpu'en som holder meg tilbake her. Lenke til kommentar
001271289 Skrevet 1. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2020 (endret) Har testet endel nå og CPU forbruket er 30-40% høyere enn GPU i diverse spill. Edit. testes mer, og i diverse andre spill jeg har testet nå så er GPU forbruket høyere. Så det virker som at i noen spill er CPU forbruket høyere, og i andre spill er det motsatt. Er dette vanlig? Bør noe oppgraderes i det hele tatt? Endret 1. januar 2020 av Dan- Lenke til kommentar
Dunkerbeck Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Dan- skrev (1 time siden): Har testet endel nå og CPU forbruket er 30-40% høyere enn GPU i diverse spill. Edit. testes mer, og i diverse andre spill jeg har testet nå så er GPU forbruket høyere. Så det virker som at i noen spill er CPU forbruket høyere, og i andre spill er det motsatt. Er dette vanlig? Bør noe oppgraderes i det hele tatt? Normalt at forbruket varierer mellom spill. Du kan nok oppgradere til et 2060 super før cpuen bottleneck'er helt, og få opp til 30% høyere fps. Vil variere fra spill til spill. Er ikke så mye å hente på kun cpu oppgradering, hvis du i det hele tatt har hovedkort som støtter det. Har du et budsjett? Lenke til kommentar
Dunkerbeck Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 ...Ser at lignende maskiner som din selges brukt på finn.no for 7-9k. Du ville vært godt på vei til en skikkelig oppgradering hvis du hadde solgt din. Lenke til kommentar
Kiwi00 Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 3 hours ago, Dan- said: 1080p 144hz, PUBG, CS: GO og Destiny 2. sliter med å holde 144fps og tror det kan være cpu'en som holder meg tilbake her. Du spiller competetive spill hvor grafikk ikke har så mye å si. Ser ikke helt hvordan du sliter med å få 144fps is csgo, med litt tweaking inne i nividia control panel og inne på csgo bør du lett greie det. Hvis du bare spiller competetivt er det responstid og fps som teller og derfor skal du greie deg med å bare skru ned i grafikken i settingsene. Ville spart pengene hvis jeg var deg 1 Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Vsync off såklart? Hvilken hastighet kjører du på minnet? Lenke til kommentar
001271289 Skrevet 2. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2020 8 hours ago, Kiwi00 said: Du spiller competetive spill hvor grafikk ikke har så mye å si. Ser ikke helt hvordan du sliter med å få 144fps is csgo, med litt tweaking inne i nividia control panel og inne på csgo bør du lett greie det. Hvis du bare spiller competetivt er det responstid og fps som teller og derfor skal du greie deg med å bare skru ned i grafikken i settingsene. Ville spart pengene hvis jeg var deg Da gjør jeg det. Lenke til kommentar
GaymerGRILL Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 CPUen er rask nok hvis du spiller competitive games, om du virkelig trenger en oppgradering så ville jeg oppgradert skjermkortet...men lurt å vente i noen dager til Computex da både Nvidia og AMD kommer til å annonsere nye produkter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå