Simen1 Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 De fleste review's klarer kun å overklokke Athlon64 med usle 5-10%, utenom de som har fått "ES" (Engineering Sample) og dermed åpen multiplier. www.aceshardware.com klarte f.eks 2,6GHz ved å øke multiplier og sette opp CPU-spenninga litt. Dette tyder jo på at det ikke er selve CPU'en som begrenser overklokkinga. Andre review's med låste multipliere har rapportert om at den stopper på samme antall MHz selv om man øker CPU-spenninga og/eller bedrer kjølinga. Det rapporteres også om at chipsettet Via K8T800 klokker bedre enn Nforce3 150. For å ressonere litt videre: Betyr ikke dette at begrensningen ligger i chipsettet? Da burde vel løsningen være ganske enkel: Overklokke chipsettet, voltmodde det og kjøle det bedre? Er det noen som har sett noen på nettet som har gjort en slik voltmodd? Lenke til kommentar
julepynt Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Chip-con (nå nVentiv) har jo levert et system på 2,8Ghz til test, men hvor, det husker jeg ikke.... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 Chip-con (nå nVentiv) har jo levert et system på 2,8Ghz til test, men hvor, det husker jeg ikke.... Det var på www.aceshardware.com . De klokket jo den til 2,95GHz også men da var den ustabil i en del benchmarks. Men dette er en av de med åpne multipliere. (ES). Jeg tenkte mer på hvordan kan få mer ut av overklokkinga på vanlige tilgjengelige systemer (med låst multiplier) Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Det står litt om dette i denne testen: http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...roundup_40.html Lenke til kommentar
pskard Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Siemen1: Er ikke bare løsningen å kjøpe FX-51? Den kommer ulåst vet du Koster bare litt mye... Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Det som stopper klokkingen av athlon 64 (vanlig) er grovt sett minne, skjermkort og harddisk (og chipsett). Vet ikke helt hva de som tester driver med, men jeg har kjørt min på 2250 mhz hvor minnet butter (kan komme lenger om jeg skrur om spenningen på minnet), mens mange sider bare klokker til 2150 og klager på grafikk kortet. Har sett folk som klokker til over 2,4 ghz med stock kjøler (til og med på via chipsett), mens noen sinsyke karer har kjørt den stabilt på over 2,8 ghz. Jeg tror de har klart å kjøre minnet på 1:1 med en HT bus på 275, noe som er sinsykt innponerende med den inntigrerte minnekontrolleren. Virker som om de som tester disse prosessorene gjør en elendig jobb med overklokkingen. Tror de kunne kommet mye lenger bare ved å byttet ut 400 mhz rammen, kjørt med slappere timings eller brukt divider på minnet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 Det står litt om dette i denne testen:http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...roundup_40.html Takk for en glimrende link! De mener det er CPU'en som stopper de på 2,3GHz. Dette hadde egentlig vært enkelt å teste ved å øke eller redusere CPU-spenningen og kjølingen. Det har de ikke gjort, så jeg er ennå litt usikker på om det er det som stopper ovberklokkinga. Jeg synes de kunne prøvd seg frem ved å øke eller minke hver av de justerbare spenningene for å lokalisere det begrensende leddet. Siemen1: Er ikke bare løsningen å kjøpe FX-51? Den kommer ulåst vet du Koster bare litt mye... Hehe.. Jeg har hverken noen bil eller hus å selge for å få råd til den så det er ganske uaktuellt.. (Tipper heller ikke lotto eller noe lignende) Det som stopper klokkingen av athlon 64 (vanlig) er grovt sett minne, skjermkort og harddisk (og chipsett). ....Skjermkort og harddisk vil si en southbridge uten AGP/PCI-lås... Da skulle vel de MED denne låsen (Nforce3) klokke langt bedre.. men det gjør de jo ikke. At minnet begrenser skulle vel også være enkelt å løse: Bare å kjøpe raskere minne og/eller sette opp spenningen på minnet og slakke litt på timings. Men det stemmer jo heller ikke med resultatene. Kanskje det er minnekontrolleren? Men den bør jo klokke bedre med økt spenning så det skjønner jeg heller ikke. Sælig ikke siden det er mulig å kjøre HTbussen på 275MHz med ram 1:1. Xbitlabs se de måtte redusere HT-bussen på et par av de beste overklokkbare hovedkortene for å oppnå bedre klokking. Dette kan jo tyde på at det er en liten begrensning, men da burde jo de kortene ha klokket en god del lengre enn bare like langt som de andre med full hastighet på HT-bussen. Det er og blir fortsatt et mysterium... Håper det blir bedre overklokkingsmuligheter på Socket754 plattformen snart og at flaskehalsen lokaliseres. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Det står litt om dette i denne testen:http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...roundup_40.html Takk for en glimrende link! De mener det er CPU'en som stopper de på 2,3GHz. Dette hadde egentlig vært enkelt å teste ved å øke eller redusere CPU-spenningen og kjølingen. Det har de ikke gjort, så jeg er ennå litt usikker på om det er det som stopper ovberklokkinga. Jeg synes de kunne prøvd seg frem ved å øke eller minke hver av de justerbare spenningene for å lokalisere det begrensende leddet. Siemen1: Er ikke bare løsningen å kjøpe FX-51? Den kommer ulåst vet du Koster bare litt mye... Hehe.. Jeg har hverken noen bil eller hus å selge for å få råd til den så det er ganske uaktuellt.. (Tipper heller ikke lotto eller noe lignende) Det som stopper klokkingen av athlon 64 (vanlig) er grovt sett minne, skjermkort og harddisk (og chipsett). ....Skjermkort og harddisk vil si en southbridge uten AGP/PCI-lås... Da skulle vel de MED denne låsen (Nforce3) klokke langt bedre.. men det gjør de jo ikke. At minnet begrenser skulle vel også være enkelt å løse: Bare å kjøpe raskere minne og/eller sette opp spenningen på minnet og slakke litt på timings. Men det stemmer jo heller ikke med resultatene. Kanskje det er minnekontrolleren? Men den bør jo klokke bedre med økt spenning så det skjønner jeg heller ikke. Sælig ikke siden det er mulig å kjøre HTbussen på 275MHz med ram 1:1. Xbitlabs se de måtte redusere HT-bussen på et par av de beste overklokkbare hovedkortene for å oppnå bedre klokking. Dette kan jo tyde på at det er en liten begrensning, men da burde jo de kortene ha klokket en god del lengre enn bare like langt som de andre med full hastighet på HT-bussen. Det er og blir fortsatt et mysterium... Håper det blir bedre overklokkingsmuligheter på Socket754 plattformen snart og at flaskehalsen lokaliseres. Sånn jeg har forstått det, så har Nforce 3 kort AGP lock, men ikke noen PCI lock (den funker i hvertfall ikke). Og hvis du hadde sett på oppsettet til xbitlabs test ville du sett at minnet som ble brukt var 3200 (400"mhz") minne, som ble kjørt på ganske harde timings (vet ikke om de satt ned dem, men det står ikke noe om det). Det er egentlig ikke fryktlig rart at det butter vet 464 "mhz" hastighet (tror de ville skrevet det, om de hadde brukt minne divider). Dessuten må jeg si de gjorde en dårlig jobb med MSI kortet som de ikke klarte å overklokke. Jeg komm er godt over 2200 med det, og jeg har sett noen som har kommet over 2300. Jeg vil ambefale denne linken til den som er inntresert i hvordan en a64 kokker: http://www.xtremesystems.org/forums/showth...?threadid=20825 Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Søkte litt rundt nå, og fant ut at Athlon 64 3200+ ikke tåler noe særlig mer enn 2400 mhz med boxed kjøling (HT bus overklokking), men er den like "klokkevenlig" som en FX, går den til 2,5-2,6 med boxed kjøler om man kunne reist multiplieren. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Det jeg ikke skjønner med AMD64-CPUene er dette med bussen. Jeg mener, den har jo en HT-buss på 800 mhz, mens mange snakker om 200. Hadde den hatt en Quad-pumped buss slik p4 har hadde jeg skjønt det, men det har jeg aldri hørt noe om at den har, men den har visst det likevel, eller hva ? Kan noen forklare ? Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 [Protus] Skrevet 28/12/2003 : 23:49 Det jeg ikke skjønner med AMD64-CPUene er dette med bussen. Jeg mener, den har jo en HT-buss på 800 mhz, mens mange snakker om 200. Hadde den hatt en Quad-pumped buss slik p4 har hadde jeg skjønt det, men det har jeg aldri hørt noe om at den har, men den har visst det likevel, eller hva ? Kan noen forklare ? Jo...jeg tror det faktisk er "quad pumped" som du sier. Er ikke sikker så noen andre rett meg hvis jeg tar feil. Prøvde å søke litt men har dårlig tid. Tror det er slik at den egentlig skal kjøre på 800MHz HT-bus (200*4 altså), men så var det også noe som førte til at på noen HK var HT-bussen på 600MHz og prosessoren autojusterte multiplier'n for å få riktig hastighet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2003 Søkte litt rundt nå, og fant ut at Athlon 64 3200+ ikke tåler noe særlig mer enn 2400 mhz med boxed kjøling (HT bus overklokking), men er den like "klokkevenlig" som en FX, går den til 2,5-2,6 med boxed kjøler om man kunne reist multiplieren. Det er altså ikke selve den indre kjernen i Athlon64 som butter ved rundt 2,4GHz (det som er "innenfor" multiplieren) men sansynligvis den delen av kjernen som HT-bussen og minnekontrolleren ligger på. Da har vi kommet et steg lengre i å finne selve flaskehalsen. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Det jeg ikke skjønner med AMD64-CPUene er dette med bussen. Jeg mener, den har jo en HT-buss på 800 mhz, mens mange snakker om 200. Hadde den hatt en Quad-pumped buss slik p4 har hadde jeg skjønt det, men det har jeg aldri hørt noe om at den har, men den har visst det likevel, eller hva ? Kan noen forklare ? Jo...jeg tror det faktisk er "quad pumped" som du sier. Er ikke sikker så noen andre rett meg hvis jeg tar feil. Prøvde å søke litt men har dårlig tid. Tror det er slik at den egentlig skal kjøre på 800MHz HT-bus (200*4 altså), men så var det også noe som førte til at på noen HK var HT-bussen på 600MHz og prosessoren autojusterte multiplier'n for å få riktig hastighet. Nei, AMD64-prosessorer støtter i dag opptil 800MHz dediserte HyperTransport-linker for kommunikasjon med minne, I/O og CPU-til-CPU (kun Opteron 200+), og disse er "double pumped" (dvs. 2 signaler per klokkesyklus, som DDR), der hver link har en båndbredde på opptil 6.4GB/s. I motsetning så har Intel-prosessorer en såkalt FSB-arkitektur der minne, I/O og CPU-til-CPU (kun Xeon/Itanium) kommunikasjon deler en båndbredde på opptil 6.4GB/s og representerer sånn sett en stor flaskehals For mer om Athlon 64 og HyperTransport så foreslår jeg at du leser dette: http://www.ukgamer.com/article.php4?id=143 Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Se hva som skjer vedihs removal Som forventet. Integrated Core Protection = Integrated Heat Sperader Endret 29. desember 2003 av b0nna Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Søkte litt rundt nå, og fant ut at Athlon 64 3200+ ikke tåler noe særlig mer enn 2400 mhz med boxed kjøling (HT bus overklokking), men er den like "klokkevenlig" som en FX, går den til 2,5-2,6 med boxed kjøler om man kunne reist multiplieren. Det er altså ikke selve den indre kjernen i Athlon64 som butter ved rundt 2,4GHz (det som er "innenfor" multiplieren) men sansynligvis den delen av kjernen som HT-bussen og minnekontrolleren ligger på. Da har vi kommet et steg lengre i å finne selve flaskehalsen. Se også her vedrørende dette: http://www.lostcircuits.com/motherboard/a64_oc/2.shtml Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2003 Se hva som skjer ved ihs removal Som forventet. Integrated Core Protection = Integrated Heat Sperader Gammelt nytt, faktisk over 5 år gammelt. Lokket er der for å beskytte kjernen mekanisk, det er det alle med litt under topplokket har prøvd å si hele tiden... Men så kommer det en rekke dude's og sier at "men intel har jo sagt at IHS står for Integrated Heat Spreader og da må det jo være bra for varmetransporten". Hør på ordene deres.. "intel har sagt at.. så da må det være sant".. Yea right. AMD har aldri løget på seg egenskaper lokket ikke har og har hele tiden bare kalt det for lokk (lid). Lokket på P4 har også blitt fjernet av enkelte.. og hva skjer.. Jo det samme som når lokket fjernes fra AMD-chippene : Temperaturen synker grunnet bedre varmeoverføring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå