Kahuna Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Salvesen. skrev (19 timer siden): Man kan også skru av feks varmtvannstanken i de små periodene for å hindre at varmeelement slår inn osv. Lykke til med det! Altså, jeg kan lage et slikt styringssystem selv og det kan nok både du og mange andre som kommenterer her men folk flest kan det ikke. Jeg byttet selv varmtvannstank for et par år siden og prøvde å finne en 'smart' tank men måtte gi opp. Det samme kan man også si om andre smarte energiprodukter. Det er mye prat om at det er energi å spare på smart temperaturstyring men produktene finnes enten ikke eller er uforholdsmessig dyre eller er alt for kompliserte i bruk. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Kahuna skrev (11 minutter siden): Lykke til med det! Altså, jeg kan lage et slikt styringssystem selv og det kan nok både du og mange andre som kommenterer her men folk flest kan det ikke. Jeg byttet selv varmtvannstank for et par år siden og prøvde å finne en 'smart' tank men måtte gi opp. Det samme kan man også si om andre smarte energiprodukter. Det er mye prat om at det er energi å spare på smart temperaturstyring men produktene finnes enten ikke eller er uforholdsmessig dyre eller er alt for kompliserte i bruk. Lykke til? Hørt om sikring? Evt få installert bryter? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Salvesen. skrev (12 minutter siden): Lykke til? Hørt om sikring? Evt få installert bryter? Hvor brukervennlig er det å skru av bryteren før du går i dusjen? For ikke å snakke om hvor sur enkelte andre i huset ville blitt om jeg glemte å skru *på* berederen igjen etterpå.. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Kahuna skrev (5 minutter siden): Hvor brukervennlig er det å skru av bryteren før du går i dusjen? For ikke å snakke om hvor sur enkelte andre i huset ville blitt om jeg glemte å skru *på* berederen igjen etterpå.. Jeg sier ikke det er brukervennlig, men en må selv ta stilling til om en ønsker en smartere løsning evt ikke spare de kronene. Men i realiteten blir det jo ikke nødvendig da det blir snitteffekt og kolben slår inn i korte perioder. Lenke til kommentar
asshole Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Burde vært mer direkte tiltak i områder med for store effekttopper. Kunne feks. gitt valg om ettermontering av styring av vvb (kontaktor koblet til ams etc.) eller betal X kroner ekstra. Foreslått løsning blir kanskje mer en generall luksusskatt, uavhengig av om det er for store effektopper i området eller ei. I tillegg regner jeg med at skatten ikke brukes for å oppgradere nettet i mitt område og at skatten ikke forsvinner etter at oppgradering er gjort. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 7 hours ago, Salvesen. said: Jeg sier ikke det er brukervennlig, men en må selv ta stilling til om en ønsker en smartere løsning evt ikke spare de kronene. Men i realiteten blir det jo ikke nødvendig da det blir snitteffekt og kolben slår inn i korte perioder. Har man en tank på 200 eller 300 liter som er stilt inn på 65 grader så tipper jeg det vil holde at den får varme hver natt fra midnatt til 06.00, og ellers ikke være innkoblet. Tanker er godt isolerte og vann holder lenge på varmen. Tidsur er enkelt og billig å installere på hvilken som helst tank. 2 Lenke til kommentar
Softis12 Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 https://www.tv2.no/a/9690945/ Sier jo sitt når eiere tar ut 1.3 milliarder i utbytte når det er etterslep på 140 milliarder. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Softis12 skrev (28 minutter siden): https://www.tv2.no/a/9690945/ Sier jo sitt når eiere tar ut 1.3 milliarder i utbytte når det er etterslep på 140 milliarder. Altså en veldig liten andel av kostnadene. Lenke til kommentar
Softis12 Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Altså en veldig liten andel av kostnadene. Men fremdeles ikke ubetydelig Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 (endret) Softis12 skrev (36 minutter siden): https://www.tv2.no/a/9690945/ Sier jo sitt når eiere tar ut 1.3 milliarder i utbytte når det er etterslep på 140 milliarder. Tror 140 milliarder og etterslep fra 40- og 50 tallet er like sann som denne påstanden (som jeg har vist er feil): https://www.tu.no/artikler/elbiler-og-induksjonskomfyrer-kan-knekke-lavspentnettet/222638 Her er det 113 milliarder for å få nettet til å fungere. For meg så virker det som en plan for å myke oss forbrukere - til å ikke protestere på eventuell økning i nettleien. Gjentar du ofte nok slike halvsannheter mange nok ganger - så blir det til fakta - håper vel NVE. For det er slik at selv gamle deler av et nett kan fungere like godt som et nytt - noen ganger faktisk bedre. Som for eksempel alle de nye målerne som vi har fått. Her kan det være så enkelt at man endrer på bestemt levealder - ønsker å gå bort fra levetid bestemt fra inspeksjon og erfaring - og over til skifte etter faste intervaller. Hadde likt å se bedre underlag enn bare 40 og 50 tallet og 140 milliarder. Ser det finne mange slike "fantastiske overskrifter: Her er det bygg - 800 milliarder: https://www.tu.no/artikler/sist-avdekket-de-etterslep-pa-800-milliarder-na-skal-de-gjore-det-igjen/275128 Vannrør - 220 milliarder: https://www.tu.no/artikler/30-prosent-av-norske-vannror-lekker-etterslep-pa-220-milliarder/467232 Rådgivende ingeniører som står bak rapportene - er dette egentlig en måte å fiske etter jobb? ? Endret 1. januar 2020 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Softis12 skrev (2 minutter siden): Men fremdeles ikke ubetydelig I kroner og øre er det mye penger, men om de slutter totalt med utbytte(som er helt usannsynlig) vill det ikke hjelpe nevneverdig på situsjonen. En må fortsatt hente inn langt mer penger. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Kahuna skrev (12 timer siden): Jeg byttet selv varmtvannstank for et par år siden og prøvde å finne en 'smart' tank men måtte gi opp. Status høst 2019 er at det fremdeles er like håpløst. Jeg googlet meg grønn og blå, samt snakket med forhandlere og rørleggere: nei, nix, njet. Smart tank eksisterer ikke! Salvesen. skrev (11 timer siden): Jeg sier ikke det er brukervennlig, men en må selv ta stilling til om en ønsker en smartere løsning evt ikke spare de kronene. Jeg valgte å utheve et vesentlig ord fra din setning: smartere. Hele poenget med smarthus, er jo at systemet skal være litt intelligent. Dersom jeg skal løpe opp i sikringsskapet for å flippe en bryter av og på basert på klokken, tror jeg vi har temmelig forskjellig definisjon på smarthet ... kremt skrev (3 timer siden): Har man en tank på 200 eller 300 liter som er stilt inn på 65 grader så tipper jeg det vil holde at den får varme hver natt fra midnatt til 06.00, og ellers ikke være innkoblet. Tanker er godt isolerte og vann holder lenge på varmen. Tidsur er enkelt og billig å installere på hvilken som helst tank. Vet ikke med deg, men min tank er installert fast (uten støpsel), ihht gjeldende regelverk. Hvor skal jeg så plugge på dette "enkle og billige" tidsuret, sa du? 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 qualbeen skrev (1 minutt siden): Jeg valgte å utheve et vesentlig ord fra din setning: smartere. Hele poenget med smarthus, er jo at systemet skal være litt intelligent. Dersom jeg skal løpe opp i sikringsskapet for å flippe en bryter av og på basert på klokken, tror jeg vi har temmelig forskjellig definisjon på smarthet ... Tror du missforsto hva jeg prøvde å si. Altså man kan investere penger for å slippe å gjøre slike manuelle oppgaver, eller man kan nøye seg med det en har(sikring, evt dra ut om en ikke har fast tilkobling). Personlig har jeg bryter på tanken som jeg når via zwave. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. januar 2020 Del Skrevet 1. januar 2020 Denne: https://www.elektroimportoren.no/digitalt-ukesur-1-kanal-230v-16a-3500w-skinnemontering/1402702/Product.html?Path=001014081&Event=pathlist + Denne: https://www.elektroimportoren.no/cover-2-kapsling-ip30/1643771/Product.html?Event=searchlist Temmelig enkel og billig løsning, hvertfall hvis man gjør jobben selv. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Griff_74 skrev (På 31.12.2019 den 12.29): "Billedtekst. En kokevannkran varmer opp vannet lokalt idet vannet skal brukes. Det krever mindre strøm, men langt mer effekt, enn å varme vannet i en varmtvannstank" Dette er avhengig av hvordan effektavgiften settes, er den basert på målig eller hovedsikring? Dette er ikke så enkelt. Effekttariffen er (basert på enn så lenge) ikke basert på kW men på kWh/h det vi si at dersom en tapper vann i et minutt med 7kW er det 7/60kWh/h= 0,11kWh/h. En induksjonskokeplate bruker ikke 7kW hele tiden den står på. I og med at den blir rasker varm er varmetapet i den perioden mindre. I perioden potene koker er heller ikke effektforbruket 7kW men i middel lavere enn en tradisjonell kokeplate. Siden dette går på klokketime kan en om potetene skal koke 20 minutter lønner det seg å starte 10 minutter på hel. Dermed reduseres effektavgiften til det halve. El biler lader jo gjerne lenge så er er beskrivelsen riktigere 4kW i en time gir høyere effektavgift enn 2kW i 2 timer dersom en starter kl hel, men likt om en starter kl halv. Gode poenger! Det betyr jo at de forhatte direktevarmerne ikke trenger å være så dyre i drift likevel. Hvis det er sånn det måles. Ellers så kan jo komfyrprodusentene se sitt snitt til å produsere lav-effekt komfyrer uten at det merkes noe særlig på matlaginga. Dvs. sørge for at termostatene slår inn ulikt og fordele effekten mellom plater og ovndsdel omtrent som elbilladere i et borettslagsystem demokratisk deler på effekten. F.eks - Plate 1 alene: 3 kW "boost" - Plate 1, 2, 3, 4 i samtidig oppvarmingsfase: Totalt 3 kW, 750W på hver. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 (endret) Av nysgjerrighet, vet noen om andre land som har effekttatriff i 2020, som fungerer omtrent som beskrevet? Noen av våre naboland som Danmark, Sverige eller Finland? Endret 2. januar 2020 av Drogin Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 kremt skrev (8 timer siden): Denne: https://www.elektroimportoren.no/digitalt-ukesur-1-kanal-230v-16a-3500w-skinnemontering/1402702/Product.html?Path=001014081&Event=pathlist + Denne: https://www.elektroimportoren.no/cover-2-kapsling-ip30/1643771/Product.html?Event=searchlist Temmelig enkel og billig løsning, hvertfall hvis man gjør jobben selv. Tja, i det minste bedre enn å skru av og på bryter manuelt. Men fortsatt ikke 'smart' og tvilsomt om det vil lønne seg, med mindre effektavgiften blir helt ekstrem. Som bringer oss tilbake til grunnen til at vi skal gjøre dette. Er det virkelig sånn at vi forbrukere skal belemres med aggressive effektavgifter bare fordi NVE har bestemt seg for å skjerpe kravene til kortslutningsstrøm? 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 3 hours ago, Kahuna said: Tja, i det minste bedre enn å skru av og på bryter manuelt. Men fortsatt ikke 'smart' og tvilsomt om det vil lønne seg, med mindre effektavgiften blir helt ekstrem. Som bringer oss tilbake til grunnen til at vi skal gjøre dette. Er det virkelig sånn at vi forbrukere skal belemres med aggressive effektavgifter bare fordi NVE har bestemt seg for å skjerpe kravene til kortslutningsstrøm? Poenget er vel at dersom denne kun står på om natten, da det er få andre forbrukere enn bare litt grunnvarme som står på, så vil man i stor grad slippe effektavgift pga vannvarming. En enkel og billig løsning som spares inn kjapt dersom effektavgift kommer, noe det vil gjøre. Er det ikke greit at de som virkelig bruker mye effekt av gangen kan betale litt ekstra for dette da? Det blir spennende å se hvordan dette blir innført, og om man tenker det som et fast system eller dynamisk i forhold til belastningen i nettet. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 kremt skrev (34 minutter siden): Poenget er vel at dersom denne kun står på om natten, da det er få andre forbrukere enn bare litt grunnvarme som står på, så vil man i stor grad slippe effektavgift pga vannvarming. En enkel og billig løsning som spares inn kjapt dersom effektavgift kommer, noe det vil gjøre. Er det ikke greit at de som virkelig bruker mye effekt av gangen kan betale litt ekstra for dette da? Det blir spennende å se hvordan dette blir innført, og om man tenker det som et fast system eller dynamisk i forhold til belastningen i nettet. Om natten lader jeg elbil, nettopp fordi annet forbruk er lavt da. Noe mer enn det trenger strengt tatt ikke folk flest å gjøre om vi skal ta hensyn til effektbelastningen i nettet. Om NVE hadde fått viljen sin hadde jeg blitt straffet økonomisk for å lade bilen på det tidspunktet av døgnet nettet tåler det best. 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Kahuna skrev (1 time siden): … Om NVE hadde fått viljen sin hadde jeg blitt straffet økonomisk for å lade bilen på det tidspunktet av døgnet nettet tåler det best. Her er du inne på det vesentlige! Modellene som er foreslått tar ikke hensyn til reelt forbruk i nettet. Vi skal straffes for å bruke mye strøm – helt uavhengig av om naboene bruker strøm eller ei. Fra før av varierer strømprisen gjennom dagen – basert på tilbud og etterspørsel. Hvorfor er ikke dette godt nok?!? Reduser flate/faste avgifter, og la meg heller betale det strømmen koster. Dersom strømprisen er veldig høy kl 1500–1900 så er det oppfordring alene om å få meg til å flytte klesvask, billading m.m. til kvelds-/nattestid. De som kjøper store batterier, slik at de kan shoppe billig strøm på natten og bruke av batteri på dagtid, er jo drømmekunden for el-produsenten. Slike forbrukere vil belaste nettet minimalt! Vi burde oppfordres til å bruke MASSE strøm når kapasiten i nettet tilsier at det er fornuftig. Litt sånn som elbil-laderen til Tibber, kanskje? (Den kan fjernstyres fra strømleverandør og midlertidig deaktiveres noen minutter, dersom det er trengsel i nettet.) 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå