Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Effekttariffene kommer: Dette er apparatene som trekker effekt [Ekstra]


Ellen Viseth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Omsider skal fellesgodet som alle har gjort seg så avhengig av beskattes mye hardere for å maksimere profitten til stat og kommune (selv om de beskriver det med finere ord). Menigmann lures til å investere i kostbart utstyr for energioptimalisere som resulterer i minimal besparing. Jeg anbefaler alle å sette opp et livsløp regnskap på huset sitt med antall kr investert/vedlikeholdt opp mot reell strømkostnad. Det er lite kronasje å spare på sikt hvis en er noenlunde bevisst på forbruket sitt. Mange av disse dyre duppedingsene varer heller ikke evig heller og må fornyes med jevne mellomrom. Lykke til og godt nyttår :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Systemet med overforbruk, slik det var før i tiden, virker fornuftig etter min mening.

Da kan en velge selv i stor grad hvor sterkt en vil lade bilen f. eks. Velger en 7 kW kan en lade bilen på 3-fase med 16 A sikringer, uten å betale ekstra, dersom en har styringer som slår av varmtvannet f. eks.

Styringer som føler på strømforbruket er også enkelt, ved at elektronikken kobler ut sikringene til f. eks. varmtvannet den tiden strømmen er over 18 A

E-veket får god oversikt over forventet belastning av nettet i sitt område, så denne varianten ønsker jeg meg.

Egentlig burde E-verket yte så pass service at de utstyrte strømmålerne sine med uttak beregnet på å koble ut sikringer ved ønsket strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aanundo skrev (39 minutter siden):

Egentlig burde E-verket yte så pass service at de utstyrte strømmålerne sine med uttak beregnet på å koble ut sikringer ved ønsket strøm.

Hvor finner du disse sikringene som kan kobles ut og inn elektronisk?
Målerne har forøvrig et uttak allerede, det heter HAN-port. 

Lenke til kommentar
Hårek skrev (7 minutter siden):

Slike enheter har eksistert i alle år, de kalles releer / kontaktorer. Men styrbare sikringer kommer aldri til å finnes.

Ja, kanskje du har rett da sikkerheten kommer først, men en enhet hvor sikring og relè/kontaktor passer på skinnene i sikringsskapet var det jeg tenkte på, og som kan styrers fra innstilt verdi på strømmåleren.

Lenke til kommentar

Kanskje var ikke Reitan-utvalget helt på viddene likevel, med sin nodeprismetode. Man kunne fått transportkostnaden på strømmen innbakt direkte i energiprisen uten å ha et ekstra lag på faktureringen i form av nettleie. Utbygging av nettet kunne gjøres etter et veldig transparent kost/nytte prinsipp alle hadde innsyn i.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kjedeligst er dette for de 35-40% som bor i leiligheter med felles varmtvann/fyring fjernvarme og som dermed betaler halvparten av strømregningen over husleie, og som samtidig ikke har den samme muligheten til å skru av varme mens annet forbru er høyt. Disse har liten til ingen nytte av det som evt. kommer av smarte dingser for utgjevning av forbruk.

 

Lenke til kommentar

"Billedtekst. En kokevannkran varmer opp vannet lokalt idet vannet skal brukes. Det krever mindre strøm, men langt mer effekt, enn å varme vannet i en varmtvannstank"

Dette er avhengig av hvordan effektavgiften settes, er den basert på målig eller hovedsikring?

Dette er ikke så enkelt. Effekttariffen er (basert på enn så lenge) ikke basert på kW men på kWh/h det vi si at dersom en tapper vann i et minutt med 7kW er det 7/60kWh/h= 0,11kWh/h.

En induksjonskokeplate bruker ikke 7kW hele tiden den står på. I og med at den blir rasker varm er varmetapet i den perioden mindre. I perioden potene koker er heller ikke effektforbruket 7kW men i middel lavere enn en tradisjonell kokeplate.

Siden dette går på klokketime kan en om potetene skal koke 20 minutter lønner det seg å starte 10 minutter på hel. Dermed reduseres effektavgiften til det halve.

El biler lader jo gjerne lenge så er er beskrivelsen riktigere 4kW i en time gir høyere effektavgift enn 2kW i 2 timer dersom en starter kl hel, men likt om en starter kl halv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"effekttariffene kommer" sies det i overskriften, sies det noe om hvordan de blir? Prinsippet med rushtidsavgift på strømmen, uavhengig om det faktisk er rushtid, ble grundig skutt ned forrige gang NVE prøvde seg. Jeg har ikke fått med meg noen offisiell uttalelse fra NVE om dette men de ymtene som har kommet frem tyder ikke på at NVE har endret mening, tross motstanden sist gang.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

"effekttariffene kommer" sies det i overskriften, sies det noe om hvordan de blir? Prinsippet med rushtidsavgift på strømmen, uavhengig om det faktisk er rushtid, ble grundig skutt ned forrige gang NVE prøvde seg. Jeg har ikke fått med meg noen offisiell uttalelse fra NVE om dette men de ymtene som har kommet frem tyder ikke på at NVE har endret mening, tross motstanden sist gang.

Høringsforslaget ble stemt ned og det arbeides med nytt, det skal ut neste år. Så skal det innføres om det blir enighet. Iallefall slik jeg har forstått ståa om dagen. Spent på hvordan det nye blir.

Lenke til kommentar

Hva har vi betalt nettleie for? Mange eiere i nettselskaper, mange kommuner, er eiere i nettselskaper som i mange år har tatt ut store utbytter. Det er selvsagt greit dersom det kan tillates i forhold eventuellt overskudd vektet mot nødvendige tiltak. I norge vil det si at selv om du har overskudd er det situasjonsbetinget nødvendig med storstillt utbygning av nett/infrastruktur. Dette har vi betalt for så nå må nettselskapene ta ansvar istedet for å fraskrive seg dette med en innføring av effekt tariff. Ja vi har hatt slik effekttariff før men da var eierstruktur annerledes/offentlig og kan dermed ikke sammenlignes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Blir spennende å se hvordan det planlegges denne gang. For min egen del var jeg happy med det gamle forslaget som ble skrinlagt. 

Om jeg forstod det riktig innebærer det å gå tilbake til sånn strømmåler man hadde på 50/60/70 tallet, der huset ikke kan bruke mer enn et visst antall kw Om gangen (Da får man straff). Dette med begrunnelse for å jevne ut effekttopper i nettet.

Problem 1: Forslaget tok utgangspunkt i hvert enkelt hus, ikke den faktiske belastningen på nettet. Det straffer folk unødvendig om de feks lader elbil om natta på høy effekt, eller i helga når industrien ikke går.

Problem 2: Det skulle være dyrere å bruke mer strøm om man gikk over grensen,  men billigere om man holdt seg under. Det kan føre til at folk sløser mer strøm. "Ja panelovnen står på full guffe hele tiden og det er 30 grader her men det gjør ikke noe, for jeg er under grensa".

Problem 3: som elbil eier blir du straffet for å ha lader med høy effekt, selv om du lader på natta når man virkelig bør ta ut mest mulig effekt for å jevne ut belastningen på nettet,  istedenfor å lade med 6kw og gå utover morgenkvisten eller kveldstimer der nettet fortsatt bør avlastes.

Problem 4: Mitt største ankepunkt. Vi har kjøpt et godt isolert nybygg, installert varmepumper, og gjort div tiltak for å spare strøm. På vinteren bruker vi ca 3kw når vi er hjemme. Vi er oppe i 5kw når vi lager mat og slikt, som er 2 timer av døgnet. Skal jeg ha elbil, må jeg enten lade med 3kw hastighet, eller abbonere på 8, som jeg aldri bruker utenom elbilen. Det gjør elbil lite lønnsomt. Selv om vi lader på natta når nettet kan utnyttes.

 

Alt dette kan fikses om man ser på nettet og ikke hverenkelt husstand med abonnement konseptet

Endret av Drogin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Drogin skrev (1 minutt siden):

Om jeg forstod det riktig innebærer det å gå tilbake til sånn strømmåler man hadde på 50/60/70 tallet, der huset ikke kan bruke mer enn et visst antall kw Om gangen (Da får man straff). Dette med begrunnelse for å jevne ut effekttopper i nettet.

Problem 1: Forslaget tok utgangspunkt i hvert enkelt hus, ikke den faktiske belastningen på nettet. Det straffer folk unødvendig om de feks lader elbil om natta på høy effekt, eller i helga når industrien ikke går.

Problem 2: Det skulle være dyrere å bruke mer strøm om man gikk over grensen,  men billigere om man holdt seg under. Det kan føre til at folk sløser mer strøm. "Ja panelovnen står på full guffe hele tiden og det er 30 grader her men det gjør ikke noe, for jeg er under grensa".

Problem 3: som elbil eier blir du straffet for å ha lader med høy effekt, selv om du lader på natta når man virkelig bør ta ut mest mulig effekt for å jevne ut belastningen på nettet,  istedenfor å lade med 6kw og gå utover morgenkvisten eller kveldstimer der nettet fortsatt bør avlastes.

Problem 4: Mitt største ankepunkt. Vi har kjøpt et godt isolert nybygg, installert varmepumper, og gjort div tiltak for å spare strøm. På vinteren bruker vi ca 3kw når vi er hjemme. Vi er oppe i 5kw når vi lager mat og slikt, som er 2 timer av døgnet. Skal jeg ha elbil, må jeg enten lade med 3kw hastighet, eller abbonere på 8, som jeg aldri bruker utenom elbilen. Det gjør elbil lite lønnsomt. Selv om vi lader på natta når nettet kan utnyttes 

Problem 1: Absolutt ett viktig poeng, som forhåpentligvis gjøres på en bedre måte i det nye forslaget. Men de andre forslagene som har blitt luftet har lignende problem. Som når nettet er "fult belastet", skal da han som kommer sent hjem fra jobb bli svarteper? 

Problem 2: Nei? en skulle betale mer om en er over på effekt, energileddet er konstant(og veldig lavt).

Problem 3: Ja dette med ubelastet ledd er ett problem i forslaget og nok den største grunnen til at det ble avslått.

Porblem 3: Ja poenget med det hele er jo at en skal endre vaner ift effekt. Ikke lad bilen mens en lager mat feks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (10 minutter siden):

Om jeg forstod det riktig innebærer det å gå tilbake til sånn strømmåler man hadde på 50/60/70 tallet, der huset ikke kan bruke mer enn et visst antall kw Om gangen (Da får man straff). Dette med begrunnelse for å jevne ut effekttopper i nettet.

Problem 1: Forslaget tok utgangspunkt i hvert enkelt hus, ikke den faktiske belastningen på nettet. Det straffer folk unødvendig om de feks lader elbil om natta på høy effekt, eller i helga når industrien ikke går.

Problem 2: Det skulle være dyrere å bruke mer strøm om man gikk over grensen,  men billigere om man holdt seg under. Det kan føre til at folk sløser mer strøm. "Ja panelovnen står på full guffe hele tiden og det er 30 grader her men det gjør ikke noe, for jeg er under grensa".

Problem 3: som elbil eier blir du straffet for å ha lader med høy effekt, selv om du lader på natta når man virkelig bør ta ut mest mulig effekt for å jevne ut belastningen på nettet,  istedenfor å lade med 6kw og gå utover morgenkvisten eller kveldstimer der nettet fortsatt bør avlastes.

Problem 4: Mitt største ankepunkt. Vi har kjøpt et godt isolert nybygg, installert varmepumper, og gjort div tiltak for å spare strøm. På vinteren bruker vi ca 3kw når vi er hjemme. Vi er oppe i 5kw når vi lager mat og slikt, som er 2 timer av døgnet. Skal jeg ha elbil, må jeg enten lade med 3kw hastighet, eller abbonere på 8, som jeg aldri bruker utenom elbilen. Det gjør elbil lite lønnsomt. Selv om vi lader på natta når nettet kan utnyttes 

Dette har mye med pris å gjøre, men sett at du har en avtale med strømleverandøren  på 8 kW, og betaler en rimelig pris for effekt under det. Så er det prisen på strømmen dersom du får det som i gamledager ble kalt "Overforbruk", som er effekt over 8 kW.

Dersom strømmåleren er utstyrt med elektronikk som sender signal til bilen som står på lading, er det elektronikk i denne som regulerer ned effektuttaket, slik at bilen også er med på å holde deg til den laveste strømprisen. Egentlig ganske fornuftig, så lader bilen med den effekten som er tilgjengelig uten å få overforbruk. Trolig vil en slik styring neppe redusere ladetiden vesentlig, da bilen vil unytte nattetimene maksimalt. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...