Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv

Anbefalte innlegg

Jada, har EN godstol men siden det er plass til tre oppsett i minnet så har jeg lagt inn 'gjestestol' og der jeg jobber på pc'en.. Og det FUNKER bra. Her ved pc'en har jeg høyre bakkanal 50 cm fra hodet og med forsterkerens justeringer fungerer dette nesten perfekt.. Men ja, det er kun EN godstol her! ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Woff skrev (3 minutter siden):

Jada, har EN godstol men siden det er plass til tre oppsett i minnet så har jeg lagt inn 'gjestestol' og der jeg jobber på pc'en.. Og det FUNKER bra. Her ved pc'en har jeg høyre bakkanal 50 cm fra hodet og med forsterkerens justeringer fungerer dette nesten perfekt.. Men ja, det er kun EN godstol her! ?

Ja, det er jo genialt. Tror jeg bare har 2 å veksle mellom på min, men bruker bare en da ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (3 timer siden):

Hei, gouldfan, hvordan synes du denne låten lyder på anlegget?

Feit sang.

Lenge siden jeg spilte Toto, skal teste den en gang på anlegget.

Idag har jeg spilt, litt annerledes musikk på Sony og anlegget 2.1.

Veronica Maggio-Fiender är Tråkigt

Morrissey-Years of Refusal

A-Ha Very best of 25th anniversary 2cd

Alt satt bra med litt Grønn Sencha Te og to drams Highland Park Whisky. En perfekt kombinasjon, med en konfektbit og en mandarin attåt.

:)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Igår rippet jeg litt skiver på nye laptopen.

Førte over hele Kent B sidor bla, har ikke hørt så mye på den, men den har endel utrolig tragiske gode låter..

Spilte av med Poweramp/mobil, så ut til å være grei dynamikk på denne, så på Loudnesswar at de varierer veldig.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Igår rippet jeg litt skiver på nye laptopen.

Førte over hele Kent B sidor bla, har ikke hørt så mye på den, men den har endel utrolig tragiske gode låter..

Spilte av med Poweramp/mobil, så ut til å være grei dynamikk på denne, så på Loudnesswar at de varierer veldig.

Fantastiske låter på de 2 albumene "B-sidor". Men dessverre er de fucked, når det gjelder DR og de låter skikkelig dritt, er vel kun noen få unntak - noen litt akustiske rolige låter som er ok. Elsker Kent, uten tvil Skandinavias beste band, kanskje Europas - men ikke en eneste låt som låter skikkelig bra på et hifi-anlegg. De har ikke en akkurat beskjeden katalog - og jeg har det meste (alt) - og har til gode å høre en dårlig låt av de.

Jeg har til og med Best of dobbel cden - hadde et lite håp om den kanskje var ok - men dessverre. 

Blir et veldig vanskelig hat & elsk forhold, jeg gremmes noen så inn i h*****!!! :realmad:

Lenke til kommentar

Jeg har et lite håp om at dette med DR kan fungere litt annerledes i den nye stereokroken jeg skal sette opp. Det blir noen veldig annerledes høytalere som skal brukes her. Både veldig annerledes konstruksjon og i en mye lavere prisklasse enn de jeg bruker som fronter i surround oppsettet.

Frontene jeg bruker i surroundoppsettet kostet 16k nye (2003), mens de jeg skal bruke i stereokroken kostet kr 3650,- nye (2000). Gamle greier ?

Kanskje helt andre akkustiske egenskaper i rommet - og en helt annerledes høytalerkonstruksjon kan gjøre mine ører mindre følsomme for lav DR? 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (4 timer siden):

Jeg har et lite håp om at dette med DR kan fungere litt annerledes i den nye stereokroken jeg skal sette opp. Det blir noen veldig annerledes høytalere som skal brukes her. Både veldig annerledes konstruksjon og i en mye lavere prisklasse enn de jeg bruker som fronter i surround oppsettet.

Frontene jeg bruker i surroundoppsettet kostet 16k nye (2003), mens de jeg skal bruke i stereokroken kostet kr 3650,- nye (2000). Gamle greier ?

Kanskje helt andre akkustiske egenskaper i rommet - og en helt annerledes høytalerkonstruksjon kan gjøre mine ører mindre følsomme for lav DR? 

Jeg tror nok jeg reagerer mest på mixen og ikke det med Dynamikk.

På skandaler som Rhcp Californication og Metallica Death Magnetic så er det åpenbart også for meg..

Men ja det hender at noen innspillinger absolutt ikke funker/sitter, men da bruker jeg Sony.

Jeg fant ikke på Veronica Maggio, men jeg fant at Morrisey hadde laber DR.

The Smiths er vel det bandet med verst elendig lyd på Cd iallefall.. Morrisey har bedre lyd by far. Men DR er ikke bra så jeg på loudness war.

Det er en trend at CD sliter mest med dårlig DR.

Har en Cd 6-7 så har en LP ofte 12-13....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (25 minutter siden):

Jeg tror nok jeg reagerer mest på mixen og ikke det med Dynamikk.

På skandaler som Rhcp Californication og Metallica Death Magnetic så er det åpenbart også for meg..

Men ja det hender at noen innspillinger absolutt ikke funker/sitter, men da bruker jeg Sony.

Jeg fant ikke på Veronica Maggio, men jeg fant at Morrisey hadde laber DR.

The Smiths er vel det bandet med verst elendig lyd på Cd iallefall.. Morrisey har bedre lyd by far. Men DR er ikke bra så jeg på loudness war.

Det er en trend at CD sliter mest med dårlig DR.

Har en Cd 6-7 så har en LP ofte 12-13....

The Smiths høres vel greit ut? Spiller det her nå, Heaven Knows I'm Miserable Now ?

Har en del cder av Morrissey, men spiller bare de tidligste - de før -95 som har ok lyd, resten er ikke bra.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (21 minutter siden):

The Smiths høres vel greit ut? Spiller det her nå, Heaven Knows I'm Miserable Now ?

Har en del cder av Morrissey, men spiller bare de tidligste - de før -95 som har ok lyd, resten er ikke bra.

Har en best of skive som ikke akkurat er kryss i taket.

Lyder tynt og lavoppløst på Cd.

Men mulig du har bedre mastring, eller at høytalere dine takler det bedre.

Hører Eva Cassidy Songbird nå på headphones.

Tittet på Songbird DR.

Helt ok eller? Ikke negativt iallefall.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Denne?

xRf7UOv.jpg

Låter fint her.

Eva Cassidy har jeg ikke noen utgivelser av - men burde absolutt ha handlet noe, hun er deilig å høre på. Tror det meste hun har utgitt er veldig ok, skal mye til å føkke opp så enkle arrangement.

Jo det er den, aldri fått den til å lyde helt ok, musikerne  og arrangement er ikke helt topp heller. Men bra låter sef.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (På 29.12.2019 den 16.02):

Pink Floyd i multikanal er deilig, fortell hva du synes når du får lyttet. Du kan velge mellom 70-talls 4.0 Quad mixer og nyere 5.1 på Dark & Wish. 

Jepp, da har jeg en lytte-pause her. For det behøves faktisk.. Jeg har fått de tre boksene, men konsentrert meg kun om ei plate fra Dark Side og i to lydformater; 4 kanals quad og 5.1 kanals miks. Det er så utrolig bra at det ikke er til å tro! De må ha tatt utrolig godt vare på studio-opptakene som klarer å fremstille en sånn lydkvalitet spilt på dagens utstyr!
Ble faktisk litt forundret da Pioneers flaggskip for to år siden IKKE taklet quad-mix'en! Dette er BDP-LX88, som jeg var LITT tidlig ute med å anskaffe, men gav meg unnskyldning til å kjøpe Oppo UDP-203 samt Panasonic DMP-UB900 for å takle andre formater. Oppo'ene (har to!) taklet meget godt 4 kanals pcm heldigvis..

Spørsmål til deg Mr_Spock: hvilken miks mener DU personlig er best? Quad eller 5.1?
Og et til, de forteller om SACD utgaven av plata, jeg regner med at den 5.1 miksen er den samme som på SACD'en?

Lyttedata i dag: "The Dark Side Of The Moon" spilt to ganger, først i quad og så i 5.1 miks. Lyd-trykk til tider oppe i 108 dB ved ørene mine, mest brukt nivå ble rundt 90-100 dB! KUN 1 gjenstand ristet ned av ei hylle her! ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (17 minutter siden):

Jepp, da har jeg en lytte-pause her. For det behøves faktisk.. Jeg har fått de tre boksene, men konsentrert meg kun om ei plate fra Dark Side og i to lydformater; 4 kanals quad og 5.1 kanals miks. Det er så utrolig bra at det ikke er til å tro! De må ha tatt utrolig godt vare på studio-opptakene som klarer å fremstille en sånn lydkvalitet spilt på dagens utstyr!
Ble faktisk litt forundret da Pioneers flaggskip for to år siden IKKE taklet quad-mix'en! Dette er BDP-LX88, som jeg var LITT tidlig ute med å anskaffe, men gav meg unnskyldning til å kjøpe Oppo UDP-203 samt Panasonic DMP-UB900 for å takle andre formater. Oppo'ene (har to!) taklet meget godt 4 kanals pcm heldigvis..

Spørsmål til deg Mr_Spock: hvilken miks mener DU personlig er best? Quad eller 5.1?
Og et til, de forteller om SACD utgaven av plata, jeg regner med at den 5.1 miksen er den samme som på SACD'en?

Lyttedata i dag: "The Dark Side Of The Moon" spilt to ganger, først i quad og så i 5.1 miks. Lyd-trykk til tider oppe i 108 dB ved ørene mine, mest brukt nivå ble rundt 90-100 dB! KUN 1 gjenstand ristet ned av ei hylle her! ?

Jeg elsker begge versjonene, men foretrekker nok 4.0 mixen - synes den er litt mer spektakulær. Ja, 5.1 mixen er den samme som på sacden.

Men hva synes du? Hvordan var det å høre en favoritt i fantastisk surround?

Ja, eller du skrev jo utrolig bra ?

Jeg har litt problem med de Pink Floyd surroundinnspillingene - for jeg vil spille de hver dag, men da er risikoen at man går lei, så får begrense seg ?

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har som sagt hatt Atmos-versjonen av Roger Waters' The Wall stående fast i min BDP-LX88 i et par år nå og blir nok aldri lei den tror jeg.. Men nå må jeg nok muligens velge litt annerledes.. ?
Etter kun å ha hørt de to versjonene en gang må jeg nok si meg helt enig med deg i at quad-versjonen er den jeg liker best! Av en eller annen underling grunn virker lyden i frontkanalene tydeligere og bedre på quad versjonen. Jeg SER at forsterkeren min indikerer kun lyd i 4.1 (fire kanaler samt sub), men jeg hører at det er lyd også fra senterkanalen? (Det har jeg ikke fysisk sjekket, men hvis forsterkeren kun spiller lyd i høyre og venstre kanal så er miksen helt utrolig bra)..
Det er forøvrig så enormt mye materiell at det går vel litt tid før jeg får hørt over alle boksene! I tillegg kommer vel endel av dine andre tips i postkassa etterhvert..  ?

Lenke til kommentar

Da har 'Wish you were here' gått et par runder på anlegget for å nyte både quad og 5.1 versjonene.  La du merke til en litt snodig påstand i mitt forrige innlegg? "Jeg SER at forsterkeren min indikerer kun lyd i 4.1 (fire kanaler samt sub), men jeg hører at det er lyd også fra senterkanalen?"
Jeg måtte jo sjekke dette fysisk og gikk og la hodet inntil senterkanalen og.... Forsterkeren hadde rett den, kom ikke noe lyd fra senter når jeg spilte quad-mix'en. Som sagt så må disse miksene være helt utrolig bra, og jeg mistenker at grunnen til at quad-miksen lyder bedre er enkelt og greit at senterkanalen ikke er i bruk, men drar ned inntrykket litt i 5.1 miksen. Jeg hører like fordømt lyd fra senter når jeg spiller quad-miksen så enten er min senterhøyttaler litt dårligere (neppe! ? ) enn hoved-høyttalerne ELLER så går det ut over kvaliteten når quad mikses i 5.1 lyd. 
Forøvrig er denne nå underveis: Kick 30 - Limited Deluxe Edition (3CD + Blu-ray A/V) - INXS... 
TIDEN er et lite problem.........
?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...