Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

Mr_Spock skrev (4 minutter siden):

Jeg har Et hundeliv og Alt kan repareres også - de 3 på bildet gjorde samlingen komplett - med Valentinerne. 

Det er jo et par skiver med Tourettes også (og en solo), men her er jeg usikker på om det er verdt å kjøpe. Med tanke på innspilling.

Noe av det beste han laget er Jo på Billig Lykke da, uansett Loudness

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrMarbles skrev (59 minutter siden):

Ikke i hele tatt ? Og noe av grunnen til at hvorfor jeg (og kanskje også Gouldfan?) ikke sliter så mye med det, er kanskje nettopp fordi vi vokste opp da dette ble "standard"? Jeg begynte å kjøpe meg noe jeg synes var ålreit hifi i 2003, i en alder av 23 (første Denon surround  reciever (glem Dolby Digital, her var det Dolby Surround som gjaldt, fra VHS vel og merke) var i 1996) . Men, de anleggene jeg har hatt siden jeg var 33, går alt jeg hadde tidligere, opp en høy grad. 

Jeg vet at Amnesiac av Radiohead har veldig dårlig DR på 5 som average. Men synes denne plata låter helt fantastisk. Føler jeg er midt i musikken og kan plukke musikerne fra hverandre i lydbildet, samtidig som jeg er omringet av musikken (i stereo vel og merke).

Men kan også være at det som er viktig for meg, er noe helt annet enn det som er god musikk og hifi for deg. 

Har sjeldent truffet på noen som hadde samme smak og interesse for hifi som meg. De fleste venner som liker samme musikk som meg, har gjerne soundbar/portabel høyttalere nå. Men igjen, vi er også alle småbarnsforeldre med gjerne helt andre prioriteringer enn hifi og god lyd. 

Ja, du har et godt poeng der - man er vokst opp med dette. Det er ikke jeg. 

Jeg synes du har veldig bra musikksmak, liker alt du har nevnt veldig godt.

Problemet er at musikken er så komprimert og ødelagt at jeg ikke klarer å nyte låtene.

 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (10 timer siden):

Mine synspunkter er ikke særlig ukjente - når det for eksempel gjelder Tool sine album. Her er en tråd fra 2006 som tar opp Tool sine utgivelser - på et Tool diskusjonsforum:

https://toolnavy.com/showthread.php?t=64182

Sounds like ass - blir ofte brukt her. Les gjerne hele tråden, står mye interessant der.

Yes, jeg forstår problematikken. Og det er vel nesten slik på alle utgivelser far 2000-tallet og utover? I hvert fall på rock/pop/metall? Men ser de snakker om clipping. Jeg har aldri hørt at det har klippet. Jeg har hørt det på noe utstyr (f.eks. rimeligere øreplugger/headphones, eller når jeg kjørte alt for dårlig amp på 805N- men det var uhyre sjeldent (husker f.eks. Quake-soundtracken på CD holdt på å ta livet av 805N med den NAD ampen jeg hadde på den tida)), men ikke på det jeg har nå.

Synes ikke forøvrig ikke at Lateralus og Ænima er de albumene som later så bra. De er sånn midt på treet i mine ører. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (58 minutter siden):

Yes, jeg forstår problematikken. Og det er vel nesten slik på alle utgivelser far 2000-tallet og utover? I hvert fall på rock/pop/metall? Men ser de snakker om clipping. Jeg har aldri hørt at det har klippet. Jeg har hørt det på noe utstyr (f.eks. rimeligere øreplugger/headphones, eller når jeg kjørte alt for dårlig amp på 805N- men det var uhyre sjeldent (husker f.eks. Quake-soundtracken på CD holdt på å ta livet av 805N med den NAD ampen jeg hadde på den tida)), men ikke på det jeg har nå.

Synes ikke forøvrig ikke at Lateralus og Ænima er de albumene som later så bra. De er sånn midt på treet i mine ører. 

 

Denne økning av nivået på innspillinger begynte ganske tidlig - allerede på 60 tallet - når noen fant ut at visse plater ble spilt oftere på jukeboxer - fordi de var innspilt høyere. Men det tok først skikkelig av når cden kom - og man hadde mye større muligheter til å øke nivået.

Nivået øker fra starten av cd og i begynnelsen av 90-tallet treffer de taket - altså man kan ikke lenger øke nivået det finnes ikke mer plass og headroom er borte. Da begynner de å ødelegge lyden på musikken i stedet - ved å komprimere bort toppene - for å kunne fortsette øke lydnivået. Fra ca 1995 er i prinsipp alle innspillinger ødelagte.

Veldig, veldig enkelt kan man si at den ødeleggelsen som skjer med lyden når man komprimerer slik - er det samme som å ha utstyr i stereoanlegget som ikke klarer å gi dynamikk, altså underdimensjonerte forsterkere med skyhøy forvrenging.

Når du spiller slik innspilt musikk på ditt flotte anlegg, så er det altså som å spille det på et bærbart dritt anlegg på full guffe som vrenger - forvrengningen er innspilt. Jo bedre stereoanlegg du har - jo tydeligere vil du høre degraderingen av lyden. 

De skriver litt om det i på denne siden i en tråd på hifisentralen:

 https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-138.html

Hvis du hadde målt et utsignal fra din forsterker fra en god utgave vs en komprimert - så ville utsignalet fra den komprimerte på en måte tilsvare en forsterker med skyhøy forvregningen som ikke klarer å levere punch i det hele tatt når den skal. 

Klipping trenger ikke være negativt - kommer an på hvordan dacen håndterer det. Klipping har egentlig ikke noe å gjøre med hvor dynamisk en innspilling er - det betyr bare at topper går i "taket". Masse innspillinger som klipper mye - men som allikevel er veldig bra. Men det unødvendig, tyder på at masteringen ikke er på stell.

Tools Undertow fungerer veldig bra her, spiller den mye, Lateralus går ikke. Jeg har allikevel tatt sjansen på en bestilling av Aenima, men kun for å teste, har ikke noen forhåpninger, 10.000 Days gidder jeg ikke å prøve en gang. Veldig frustrerende dette, er som å bestille verdens beste pepperbiff (hvis det er favorittretten) bare for å oppdage at det er mugg på den. What to do...

Ellers er ikke dette begrenset til rock/pop/metall - visesang, jazz er også utsatt, men mindre, er vel bare klassisk som kan regnes som helt fritt. Samtidig er multikanals musikk ganske fritt for det - og konsertutgivelser med bilde på dvd/blu ray. 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Så den ultimate testen - skikkelig stereoanlegg med dårlig innspilling, VS boomblaster med god innspilling!!! ?

Er det noe poeng å lete etter en god utgave? Hvor mye betyr innspilling i forhold til utstyr - er det verdt å bruke noen tusenlapper på en kabel - hvis du ikke er nazi med hva du spiller? Mange spørsmål... ?

N0DaJ2t.jpg

Tool - Undertow vs Tool - Lateralus.

Undertow (1993) : jeg får -4,01 dB på Replayegain - en ok verdi. Den har DR12, med sanger så lavt som DR10.

Lateralus (2001) : jeg får -6.63 dB på Replayegain, dette betyr at denne er spilt inn 2,62 dB høyere enn Undertow. Den har DR10 - med sanger så lavt som DR8.

Med forbehold om at JVC mini boomblasteren er litt rusten og ikke i helt "mint condition", den har vært "verden" rundt og herjet med. Men lysene i høytalerene virker ?

Først ut - Undertow på boomblasteren, oi, dette låter fett, skrur på "Live" innstillingen og lydbildet blir veldig stort. Bra trykk, vrir jeg på litt slår det i brystkassa. Låter bra og rent hele veien med punch. Litt WOW. Kunne gjerne tenkt meg å spille hele albumet - til og med 2 ganger!

Så - Lateralus på stereoen, begynner bra, bra med dyp bass, fint å høre på - men veldig fort lurer man på hvor trykket i brystkassa blir av, det mangler punch og det høres ikke rent ut i de travle partiene. Veldig fort føler jeg trang til å vri ned lydstyrken, til veldig lavt. Føler trang til å slå av. 

Det holdt egentlig med 10-20 sekunders lytting - fullstendig overlegen seier til JVC Boomblaster & Undertow.

Kanskje mer overraskende er det, når jeg setter på Lateralus på JVC Boomblasteren og synes også det låter forferdelig, ble så imponert når den var i stand til å gi så mye punch på Undertow - men det kommer ikke noe fra Lateralus og høres helt forferdelig ut når det blir "busy".

 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (4 minutter siden):

Så den ultimate testen - skikkelig stereoanlegg med dårlig innspilling, VS boomblaster med god innspilling!!! ?

Er det noe poeng å lete etter en god utgave? Hvor mye betyr innspilling i forhold til utstyr - er det verdt å bruke noen tusenlapper på en kabel - hvis du ikke er nazi med hva du spiller? Mange spørsmål... ?

N0DaJ2t.jpg

Tool - Undertow vs Tool - Lateralus.

Undertow (1993) : jeg får -4,01 dB på Replayegain - en ok verdi. Den har DR12, med sanger så lavt som DR10.

Lateralus (2001) : jeg får -6.63 dB på Replayegain, dette betyr at denne er spilt inn 2,62 dB høyere enn Undertow. Den har DR10 - med sanger så lavt som DR8.

Med forbehold om at JVC mini boomblasteren er litt rusten og ikke i helt "mint condition", den har vært "verden" rundt og herjet med. Men lysene i høytalerene virker ?

Først ut - Undertow på boomblasteren, oi, dette låter fett, skrur på "Live" innstillingen og lydbildet blir veldig stort. Bra trykk, vrir jeg på litt slår det i brystkassa. Låter bra og rent hele veien med punch. Litt WOW. Kunne gjerne tenkt meg å spille hele albumet - til og med 2 ganger!

Så - Lateralus på stereoen, begynner bra, bra med dyp bass, fint å høre på - men veldig fort lurer man på hvor trykket i brystkassa blir av, det mangler punch og det høres ikke rent ut i de travle partiene. Veldig fort føler jeg trang til å vri ned lydstyrken, til veldig lavt. Føler trang til å slå av. 

Det holdt egentlig med 10-20 sekunders lytting - fullstendig overlegen seier til JVC Boomblaster & Undertow.

Kanskje mer overraskende er det, når jeg setter på Lateralus på JVC Boomblasteren og synes også det låter forferdelig, ble så imponert når den var i stand til å gi så mye punch på Undertow - men det kommer ikke noe fra Lateralus og høres helt forferdelig ut når det blir "busy".

 

Skjønner. Morsomt at jeg ikke kjenner meg igjen i hele tatt av dette. Må være fordi det er sånn jeg er vant til å høre musikken, eller bare at jeg "ignorerer" det du henger deg opp i. 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Morsomt at jeg ikke kjenner meg igjen i hele tatt av dette. Må være fordi det er sånn jeg er vant til å høre musikken, eller bare at jeg "ignorerer" det du henger deg opp i. 

Denne testen var ikke ment til deg - slik sett, det er noe jeg nevnte til Gouldfan her for en stund siden, under en av våre DR diskusjoner.

Er noe jeg har hatt lyst til å gjøre en stund.

Jeg oppfattet ikke problemet selv i mange år. Skjønte ikke hva de tullingene maset om, loudness war? Jeg var opptatt med å fikle med stereon, bytte utstyr osv, for jeg var ikke bestandig fornøyd med hvordan det låt hos meg - både i stua og i bilen...... 

 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (9 minutter siden):

Denne testen var ikke ment til deg - slik sett, det er noe jeg nevnte til Gouldfan her for en stund siden, under en av våre DR diskusjoner.

Er noe jeg har hatt lyst til å gjøre en stund.

Jeg oppfattet ikke problemet selv i mange år. Skjønte ikke hva de tullingene maset om, loudness war? Jeg var opptatt med å fikle med stereon, bytte utstyr osv, for jeg var ikke bestandig fornøyd med hvordan det låt hos meg - både i stua og i bilen...... 

 

Joa, men jeg meldte meg litt inn her jeg også, og synes det er interessant. 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (14 minutter siden):

Joa, men jeg meldte meg litt inn her jeg også, og synes det er interessant. 

Ja, det er interessant, fint at du deltar!

Jeg har hatt et par runder med datteren for å forklare dette, når hun lurer på hva jeg driver med, når jeg klager på ny musikk osv. Som regel ser hun litt rart på meg når jeg setter i gang ?

Men jeg kjørte denne for henne et par ganger med litt lydstyrke:

 

Og hun tok det med en gang - "Mener du at det er dette jeg lytter til når jeg spiller ny musikk?" Så bannet hun.. 

Hva synes du?

Lenke til kommentar

Oppdaget noe veldig merkelig i dag. Er noe jeg har plukket opp et par ganger tidligere på forum, men ikke brydd meg særlig om, men har også registrert det selv.

Det handler om lydkvaliteten på Spotify vs cd/streaming.

Har altså lest et par kommentarer om dette, samt også hatt et par bomkjøp på cd når det gjelder dette, for lenge siden.

Altså ved lytting på en typisk presentasjonsvideo med lyd og bilde av en låt som plateselskapet slipper som singel på Youtube. Det kan være god lyd. Så når du handler cden så låter det dårlig - eller på streaming når albumet slippes på Spotify liksom.

Teste for moro skyld Lorde sin Royals - lastet ned fra Youtube, fikk kun 128 kbps mp3, men den har DR10 og låter fint. Cden kjenner jeg godt , med sine DR6 låter den ikke bra.

 

http://dr.loudness-war.info/album/view/58640

Vet ikke helt årsaken til dette - for de kan vel ikke huke deg på dette - for så å selge deg en ihjelkomprimert utgave - for så å sitte på kontorene sine og fryde seg over alle idiotene de klarer å lure? ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (På 24.2.2020 den 15.14):

Ja, det er interessant, fint at du deltar!

Jeg har hatt et par runder med datteren for å forklare dette, når hun lurer på hva jeg driver med, når jeg klager på ny musikk osv. Som regel ser hun litt rart på meg når jeg setter i gang ?

Men jeg kjørte denne for henne et par ganger med litt lydstyrke:

 

Og hun tok det med en gang - "Mener du at det er dette jeg lytter til når jeg spiller ny musikk?" Så bannet hun.. 

Hva synes du?

Det er jo selvfølgelig ikke noe problem å forstå problematikken. Problemet jeg har med det eksempelet som det linkes til, er at det høres overdrevent ut. Ikke noe av musikken jeg har, høres sånn ut på noen av mine enheter (kanskje i bilen?). 

Så, er det album jeg kan sjekke ut originalen til på CD for så sjekke ut en remaster hvor DR har blitt kverka (typ Dark Side of the Moon fra 80tallet på CD og så en remaster av nyere dato)?

Den største grunnen til at jeg ikke bryr seg veldig mye om det, er fordi 80% av favorittmusikken min er av nyere dato og har "problemet" som sådan. Og alternativet med å ikke høre på musikken som jeg liker aller best, utgår med skyhøye kneløft. Derfor har jeg også brukt en del penger og tid på å få til lyd som låter bra for meg (altså elektronikken). Så får det så være at de rolige partiene ikke er så rolige som de skal være og at alt høres like høyt ut. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Det er jo selvfølgelig ikke noe problem å forstå problematikken. Problemet jeg har med det eksempelet som det linkes til, er at det høres overdrevent ut. Ikke noe av musikken jeg har, høres sånn ut på noen av mine enheter (kanskje i bilen?). 

Så, er det album jeg kan sjekke ut originalen til på CD for så sjekke ut en remaster hvor DR har blitt kverka (typ Dark Side of the Moon fra 80tallet på CD og så en remaster av nyere dato)?

Den største grunnen til at jeg ikke bryr seg veldig mye om det, er fordi 80% av favorittmusikken min er av nyere dato og har "problemet" som sådan. Og alternativet med å ikke høre på musikken som jeg liker aller best, utgår med skyhøye kneløft. Derfor har jeg også brukt en del penger og tid på å få til lyd som låter bra for meg (altså elektronikken). Så får det så være at de rolige partiene ikke er så rolige som de skal være og at alt høres like høyt ut. 

For egen del er akkurat det som vises i Youtube videoen, det jeg kjenner igjen på overkomprimert musikk med lav DR, ikke spesielt overdrevent. Ganske typisk eksempel altså - for meg. Man får ta utgangspunkt i hva slags trommer som brukes - selve forskjellen som høres.

Problemet med å bruke penger på på flott utstyr, når man spiller hardt komprimert musikk er at komprimeringen legger til forvrenging - som er i størrelsen titalls prosent - som det går frem av tråden fra hifisentralen som jeg linket til lengre opp på siden her.

Mens du betaler masse for å senke forvrengningen på levert effekt - fra din forsterker fra 0,1% (en billig Crown?) til 0,001% (en litt high-end sak) kanskje? Samme med dac/forforsterker.

Dette blir da på en måte bortkastet, her kommenteres dette:

http://www.lydogbilde.no/nyheter/lyden-suger-fortsatt

Det som står under "En oppgitt audiofil".

 

For å finne utgaver som er hardt komprimerte kan du søke på dette nettstedet:

http://dr.loudness-war.info/

 

For å få et hint om historikken om DR - når den bikket under DR10 osv. kan man se tallene årlig for utgivelsene av Absolute Music utgivelser:

http://dr.loudness-war.info/album/list/year?album=absolute+music

 

Det er også et par ting som spiller inn hvor følsomt lav DR er - en del elektronisk musikk føler jeg tåler lavere DR enn pop/rock med "ekte" trommer som skal føles/høres. Men jeg synes alt høres bedre ut med høy DR - selv om musikken ikke er "ødelagt" med kompresjon - slik lav DR musikk er bare litt kjedelig og fører fort til lyttetretthet.

Edit: Jeg vil legge til at det ikke er noen som har "rett eller feil" her. Jeg presenterer en virkelighet, som dessverre finnes, synes jeg føler meg forpliktet til det - etter et ønske om at ting endres - og jo flere som reagerer - jo større mulighet er det for at det skjer.

Ellers er jeg veldig misunnelig på både deg og Gouldfan som kan nyte musikk (som jeg også digger) uten problem. Håper at mine skriverier ikke endrer på det!!

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Dark side er neppe ett godt eksempel da albumet kom i 72 elns. Lenge før CD`ene kom. Dark Side på CD er remaster uansett.

Bedre eksempel er Dire Straits - Brothers in arms. Ett album med svært god lyd med utgangspunkt i fordelene fra cd formatet (stereo Bass bl.a). Jeg har orginalen utgitt på CD og remaster. Slet mye med dette da jeg jobbet i bransjen, folk trodde remaster var bedre. Og kunne ikke forstå at det ikke var det selv om jeg demonstrerte det.

Ellers er jeg helt enig, jeg har ett system som skal kunne spille alt. Absolutt alt. Og det gjør systemet jeg har nå. Det går litt på bekostning av ekstrem-fidelity, men jeg gidder ikke lenger holde på med det via htt lengre. Rommet kverker den siste biten av ekstrem-fidelity uansett med mindre en har ett hifi-tulling rom. Noe jeg ikke har lengre. Den siste biten med ekstrem-fidelity blir dekket av hodetelefonriggen hvor rommet ikke har noe å si. Og det er enkelt å ha 10 sett headphones til forskjellig musikk og det gir i de fleste tilfellene ett bedre resultat da rom-korrigerende tiltak fort slår ut feil på forskjellig musikk.

For å ta ett eksempel: Jeg bruker Beyerdynamic Custom One Pro til innspillinger med lav DR. Da det første som knertes med lav DR er bass. C1P har justerbar bassport, som enkelt kan kompensere for det. Det gjøres helt fysisk uten å ha nevneverdige negative sider ved seg.

På gode innspillinger er det enten BD T1 (acoustisk), 800S (allrounder), LCD4 (blåsere mm), HD600 (grenseland innspilling), DT1770 (litt mer ohmf enn t1) etc.

Dette er av den enkle grunn at nerdingen tar mindre plass. Og plass er dyrt i disse dager.

Ett rom vil ha stående bølger, de vil føre til dips i frekvenskurven. Mange skrur i EQ og øker i disse dippene, noe som kun resulterer i mer energi i stående bølger som fremdeles resulterer i omtrent samme dipp i frekvenskurven men da med vannvittig mye mer energi i rommet som roter til andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men headphones er ikke helt fri for utfordringer. Noe som sjelden blir snakket mye om. Ørekanalene til lytteren.

Om du som meg har ørekanaler som er litt spesielle, så kan du ikke stole på tester gjort av andre. Dine ørekanaler i i praksis en blanding av rom og htt kasse for hodetelefonene, så om du har en lukket hodetelefon med ultralett membran, så vil dine ørekanaler påvirke membranet og lyden ganske mye. Derfor er det imo det mest subjektive valget en kan gjøre mtp hifi. Du må høre på de. Målinger har ingenting å si med mindre de blir gjort innerst i din ørekanal...

En vei rundt det er hodehøytalere som f.eks AKG K1000, men de er ikke mulig å oppdrive siden mindten av 90 tallet. Gode eksemplarer koster flesk selv den dag i dag.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (20 minutter siden):

Bedre eksempel er Dire Straits - Brothers in arms. Ett album med svært god lyd med utgangspunkt i fordelene fra cd formatet (stereo Bass bl.a). Jeg har orginalen utgitt på CD og remaster. Slet mye med dette da jeg jobbet i bransjen, folk trodde remaster var bedre. Og kunne ikke forstå at det ikke var det selv om jeg demonstrerte det.

 

Merkelig utgivelse den Dire Straits skiva - jeg har SACD utgaven fra 2005, 20th anniversary edition og greier. Multikanalsversjonen er fremdragende - DR12 (med låter fra DR10-14) men stereo cd sporet har DR8 (med låter fra DR6-11) og cd-sporene er innspilt hele 5 dB høyere.

Men jeg har i tillegg en 1996 remaster cd med DR12 (DR10-14) - hvis jeg vil spille i stereokroken.

Godt mulig originalen er bedre enn min 1996 remaster - men jeg er ikke helt nazi på innspillingene slik sett - høres de ok ut, så er det greit. Det synes jeg 1996 versjonen gjør.

Lenke til kommentar

Hvis man vil ha mer info om komprimering og sjekke lydfiler, er det svenske MasVis programmet veldig bra:

http://www.lts.a.se/lts/masvis

Særlig "Allpassed crest factor" som viser hvor mye lydfilen har blitt "herpet" fra utgangspunktet - kan man si.

Selv bruker jeg DR på grunn av nettstedet og fordi jeg har en slik plug-in som jeg bruker i Foobar - som automatisk legger inn verdien i Foobar slik at den synes jeg jeg spiller albumet.

Ingen av mine album får plass i stereokroken før de har passert kvalitetstesten!

Slik ser det ut på pcen:

T9vYdu8.jpg

For de fysiske utgavene er de under 10 i boden og de over i stereokroken. Har det samme for en haug med hirez utgaver også, mappemessig - masse under DR10 der også. Derimot er stort sett alt av mulitkanal og rippede bluray/dvd konserter ok. Der har jeg kun en mappe.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

På money for nothing er overtoner i riffet bak deg når du sitter riktig mellom htt i original release. Ingen remaster jeg har hørt har opprettholdt denne fasevendingen. Noe som avslører tilsløring i perspektivet i 2 kanalsutgivelsene (for å selge mer surround utgivelser?),

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...