Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

Drev å testet 9018 en del og landet på 44,1 KHz. For alt jeg vet kan det være implementasjonen. Ikke første gangen det har skjedd med til og med respekterte produsenter som implementerer high-end litt vel fort i svingene. Feil samplerate høres ille ut på min, så derfor jeg lener mest mot implementasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (8 timer siden):

Drev å testet 9018 en del og landet på 44,1 KHz. For alt jeg vet kan det være implementasjonen. Ikke første gangen det har skjedd med til og med respekterte produsenter som implementerer high-end litt vel fort i svingene. Feil samplerate høres ille ut på min, så derfor jeg lener mest mot implementasjonen.

Jeg ser at Stereophile gjerne tester dacer med forskjellige sampelrates, ikke at jeg glaner særlig på grafen for akkurat dette, men har til gode å se noen forskjell her - i spennet 20Hz-20kHz.

Kan du vise til litt målinger osv for dette? Om denne forskjellen i lydkvalitet? Stereophile/ASR?

 

Lenke til kommentar

Det er det majoriteten av ører oppfatter og som ingeniørene som designet CD-formatet gikk etter. Det vil alltid være forskjellige meninger rundt subjektive lyttetester og måleutstyr. Måleutstyr er objektivt, men ting kan godt se bra ut på målinger men fremdeles høres feil ut, så en trenger lytte-konsensus også.

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Det er det majoriteten av ører oppfatter og som ingeniørene som designet CD-formatet gikk etter. Det vil alltid være forskjellige meninger rundt subjektive lyttetester og måleutstyr. Måleutstyr er objektivt, men ting kan godt se bra ut på målinger men fremdeles høres feil ut, så en trenger lytte-konsensus også.

Kan du vise til noe mer håndfast?

Jeg har spilt hi rez innspillinger siden rundt år 2000 og deltatt på en del nettsteder hvor slike formater diskuteres i like mange år - men har ikke hørt om at dette skal være noe signifikant.

Edit: Googlet litt og havnet på denne siden - som skriver litt om problemer med hi res:

https://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Er dette litt av det samme som du skriver om? Da tenker jeg mest om høyere frekvenser enn 20kHz som lager problemer for hørbare frekvenser..

For moro kjørte jeg de Intermod Tests som er et stykke ned på siden. Jeg kunne ikke høre noe, men mikrofonen plukket opp signal helt opptil 96kHz - men da veldig lavt. Bra styrke et stykke oppover.

Men nå er Technics høytalerene specet til 70kHz (-16dB).

Vet selvsagt ikke hvordan signalet ser ut, kanskje bare støy.

Prøvde det samme i hjemmekinoen (med Infinity Kappa høytalere) der var det helt dødt på alle lydfilene over 20kHz.

Så skrytet fra Technics den gangen om at de var forberedt for hi resolution og dvd-audio 96/24 var ikke bare skryt, artig ?

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Lyd over 44.1 KHz er for min del mest for å overspesifisere og å selge utstyr med ufundamenterte påstander om fortreffelighet, som litt for mye av HIFI-selgere og utstyrsprodusenter holder på med. Greit nok at ting går fremover og en bedrer THD, sensitivitet, minker støy osv, men inntil vi genetisk hører disse frekvensene kommer jeg neppe til å hoppe av gjerdet. En kan velge å se på det rasjonelt eller teknisk sånn jeg ser det. Hvis en lager elementer som har respons opp mot 96 KHz (samplerate på 192 KHz) har en som regel gjort kompromisser som en ikke hadde trengt hvis en hadde stoppet på lavere rate, noe som  potensielt kan gå ut over de frekvensene en faktisk hører. Inntil vitenskapen kommer med konsensus på at vi oppfatter ekstremt høye frekvenser sensorisk så støtter jeg bransjekaren som kalte dette musikk for hunder i.o.m at de hører f.eks en hundefløyte som vi ikke hører. Rent teknisk sett vil høyere frekvenser bidra med at lydsignalet har mer karakter og virker klarere, men det er opp til en gitt frekvens man kan oppfatte. Teknisk sett kan en se denne effekten, men fysiologisk har juryen ikke konkludert enda.

Føler av og til at selskaper blir styrt av forventninger heller enn at de får lov å lage optimale produkter og ikke psykologisk placebo (som sant nok kan gi en god opplevese). Her vil jeg faktisk trekke fram Apple som har optimalisert skjermer med Retina og optimalisert kamera med den megapixel-oppløsningen som gir best kvalitet heller en å fighte på mest mulig megapixel som gir dårligere lysfølsomhet som igjen gir mer støy i råbildet, noe for mange i industrien er for opptatt av. Du vet jo selv at DR er viktig, så det nytter jo ikke å ha dårlig DR selv om en bruker 384 KHz DSD, da hadde du vel mest sannsynlig foretrukket CD-versjonen med god DR.

Når det kommer til lyd og lydkvalitet er jeg en stor tilhenger av reell kvalitet heller enn adoptert "jåleri" jeg føler bransjen har klart å prakke på folk. Innovasjon som faktisk har en effekt er jeg helt for. Det er veldig lett å gi kreditt for lydkvaliteten til feil egenskaper heller enn å se på hvilke parametre som gir utslaget.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med cd-formatet 44.1 og 16 bit. Alt over er egentlig unødvendig- men det er verken negativt eller positivt. Jeg liker tanken på at musikken i studio kjøres i 96/24 - og at jeg har musikken i det formatet - litt "native" liksom. 

Men å sjekke spec på høytalere for å se at de går til max 20kHz - for å få mest for pengene - synes jeg blir litt feil. Samme med å bruke tid på å nedsample hi rez filer for at det skal låte bedre.

DR er noe helt annet, her snakker vi om noe helt avgjørende, betyr kanskje mer enn hvilket anlegg du har. Jeg velger lett en 128kbps mp3 fil med god DR fremfor en 192/24 med dårlig DR.

Slik sett har jeg ikke så mye i mot "jåleri" - men jeg hater dårlige innspillinger.

 

Lenke til kommentar

Jeg handlet også Echo (1999) på HDTracks i ny 96/24 remaster. Den også låter veldig, veldig bra - forhold til cden - som er dritt.

Liker man Tom Petty & Heartbreakers - så er det bare å handle hele katalogen hans, med og uten hjerteknuserne på HDTracks, fra begynnelsen av 90 tallet og fremover.

Tidligere utgivelser, pre 1990, er fra før ganske ok - her er det nok ikke så mye å hente. Jeg skal handle mer, men får vente litt på noen rabattkoder/tilbud og kanskje en sterkere norsk krone ?

Jeg har prøvd å finne ut om det finnes andre artister som har gjort det Tom Petty har gjort, men har ikke funnet noen enda. Skuffende.

Respekt for det han gjorde - ta ansvar for at sine fans har fått elendige innspillinger - og tilby de et bedre produkt. Skulle vel kanskje vært kostnadsfritt for de som allerede har cdene, men...

 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 22.1.2020 den 20.54):

Den Songbird jeg har, tror det er Uk blixstreet records.

http://dr.loudness-war.info/album/view/149569

Dette er bra, greia er at det er sammensatt av ulike liveopptredener. Og det at hun var rimelig ukjent, og at lydmann har gjort det så bra atmosfære osv er helt rått.

Fields of Gold har DR12

Autumn Leaves er DR10

Over The Rainbow er DR10

At noen få låter har 9, 8 eller 7 får heller være. Hitsene er iallefall dugelig.

Husk at det er en take en sjanse, alle låtene. En helt magisk stemme, og sykt mye sjel og knalltolkning av låter en gudinne verdig.

Fikk Eva Cassidy - Nightbird (2xcd+dvd) i dag, ser/lytter på dvden nå - låter helt ok, herlige tolkninger - synger flott ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg hørt endel på DT`s siste fra HDtracks. Det er lite å hente kontra Tidal cd nivå strøm i mine ører.

DR på enkelte sanger er på 3, andre har 10. I det store og det hele er det lite å hente på å kjøpe den HDtracks har liggende ute atm. Kan hende det endrer seg når det kommer MQA release via Tidal. Jeg mistenker at HDtrack versjonen kun er CD rip i 24/96 container. Rett og slett en vegg med lyd på tross av at jeg vet at DT kan bedre (Awake, the astonishing m.fl).

 

Om noen har kommet over en utgave av Nitin Sawhney - Beyond Skin som har høyere DR enn orginalen? Platen lyder overraskende bra med ekstremt god "imaging" ellers, så hadde vært spennende å hørt den med litt større dynamisk range.

https://tidal.com/browse/album/77887539

 

Lenke til kommentar

Hirez stereosporet på blurayen jeg handlet har DR 11, med kun låter med DR11 & DR12, men det låter allikevel ikke bra, det låter som om det har en DR på 5-7, trommer typisk imploderer og lydbildet kollapser. Har vel egentlig ikke opplevd det på musikk som registrerer så høy DR tidligere. Lurer på hva de har drevet med her. Åpenbart lytter man ikke på musikken etter masteringen er ferdig. Drar i spakene og gir faen ? ?

Images & Words er god på cd og Systematic Chaos & Dream Theater (S/T) er ganske brukbare i multikanal.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (15 timer siden):

Da har jeg hørt endel på DT`s siste fra HDtracks. Det er lite å hente kontra Tidal cd nivå strøm i mine ører.

DR på enkelte sanger er på 3, andre har 10. I det store og det hele er det lite å hente på å kjøpe den HDtracks har liggende ute atm. Kan hende det endrer seg når det kommer MQA release via Tidal. Jeg mistenker at HDtrack versjonen kun er CD rip i 24/96 container. Rett og slett en vegg med lyd på tross av at jeg vet at DT kan bedre (Awake, the astonishing m.fl).

 

Om noen har kommet over en utgave av Nitin Sawhney - Beyond Skin som har høyere DR enn orginalen? Platen lyder overraskende bra med ekstremt god "imaging" ellers, så hadde vært spennende å hørt den med litt større dynamisk range.

https://tidal.com/browse/album/77887539

 

Det er bekreftet at det bare er Disken, var det Bd? den som Spock har som er bra DR.

Tidal, nedlasting etc har lav dr.

Lenke til kommentar

Her kårer de årets beste DR utgivelser. Det er nok også tatt hensyn til salgstall - litt mer populære album som har ok DR. Flott å se at Steven Wilson er ofte nevnt, han vant i 2015 med Hand.Cannot.Earase og er nominer flere ganger:

https://dynamicrangeday.co.uk/award/

Sulten som jeg er på nyere musikk som låter ok - så bestilte jeg 2014 vinneren Daft Punk på cd - blir spennende å høre på.

Jeg tenker en del på dette med lav DR og hvor ødeleggende det er å høre på et godt stereoanlegg. Det er kanskje ikke så rart at yngre mennesker i dag ikke bryr seg om noe mer enn en lydplanke og noen små smarthøytalere. Som har lite med god lyd og hifi å gjøre.

For hvilke mennesker har nesten alle sine musikkfavoritter blant det som ble utgitt 30-50 år før dem selv? Da er du rimelig sær?

I tillegg måtte innhente informasjon om dette med DR og unngå streaming og holde seg til tidlige cd-utgaver eller vinyl.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gouldfan said:

Det er bekreftet at det bare er Disken, var det Bd? den som Spock har som er bra DR.

Tidal, nedlasting etc har lav dr.

 

Jeg regner med at når albummet kommer i MQA format på tidal så blir kvaliteten bedre på downloads også. Det skjedde med The Astonishing. Jeg fikk lastet den ned på nytt etter MQA release innen 90 dager så jeg betalte ikke to ganger for varen. Regnet med at HDtracks hadde blitt bedre siden den gang, men det ser desverre ikke slik ut.

Videre vil jeg påstå at endel av problemet med lydkvalitet i dag har lite med DR tall å gjøre. Noe Nitin Sawhney albummet jeg nevnte er ett godt eksempel på. Det samme er Eva Cassidy Songbird mfl. Ofte kan instrumenter lyde naturlig og godt, perspektiv og 3dimensjonalitet i musikken er svært bra til tross for i grenseland DR tall. Og på motsatt side har du nevnte Dream Theater`s siste album, som på tross av DR 15 på enkelte spor, lyder crap.

Jeg kommer til å fortsette å bruke streaming i kombinasjon med fysiske plater. Da musikken er det som er viktigst for meg. Om en plate er god musikk så er det det viktigste for meg. Om lyden er rotet til med dårlig imaging og dårlig miks fører det dog til at jeg ikke støtter artisten med å kjøpe fysisk plate. Jeg har mine tvil til at DT`s siste kommer til å lyde bra på LP`n da det kan virke som om problemet dreier seg om andre aspekter enn DR tall. Men jeg har "desverre" allerede støttet artisten ved å kjøpe den (både LP og HDtracks download), så....

 

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (39 minutter siden):

 

Jeg regner med at når albummet kommer i MQA format på tidal så blir kvaliteten bedre på downloads også. Det skjedde med The Astonishing. Jeg fikk lastet den ned på nytt etter MQA release innen 90 dager så jeg betalte ikke to ganger for varen. Regnet med at HDtracks hadde blitt bedre siden den gang, men det ser desverre ikke slik ut.

Videre vil jeg påstå at endel av problemet med lydkvalitet i dag har lite med DR tall å gjøre. Noe Nitin Sawhney albummet jeg nevnte er ett godt eksempel på. Det samme er Eva Cassidy Songbird mfl. Ofte kan instrumenter lyde naturlig og godt, perspektiv og 3dimensjonalitet i musikken er svært bra til tross for i grenseland DR tall. Og på motsatt side har du nevnte Dream Theater`s siste album, som på tross av DR 15 på enkelte spor, lyder crap.

Jeg kommer til å fortsette å bruke streaming i kombinasjon med fysiske plater. Da musikken er det som er viktigst for meg. Om en plate er god musikk så er det det viktigste for meg. Om lyden er rotet til med dårlig imaging og dårlig miks fører det dog til at jeg ikke støtter artisten med å kjøpe fysisk plate. Jeg har mine tvil til at DT`s siste kommer til å lyde bra på LP`n da det kan virke som om problemet dreier seg om andre aspekter enn DR tall. Men jeg har "desverre" allerede støttet artisten ved å kjøpe den (både LP og HDtracks download), så....

 

Jeg merker som sagt bare de Værste DR tilfeller ned på 4-3.

Kan det ha noe med at jeg bruker stativ høyttalere med Subwoofer?.

Aner ikke, men jeg synes Dream Theatre skiva er underholdende, og Roger Waters, Is this The life we really want synes jeg lyder bra mikset...

Johnny Cash har jeg ikke tenkt på, Hurt feks synes jeg er bedre enn NIN versjonen.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (43 minutter siden):

 

Videre vil jeg påstå at endel av problemet med lydkvalitet i dag har lite med DR tall å gjøre.

 

På en måte er jeg enig med deg, DR tall alene betyr ikke alt. Visse musikkstiler tåler kompresjon bedre enn andre - noen musikkstiler må ha mye kompresjon for å låte som de skal. 

Når jeg rippet mine +1000 cder så kunne jeg etterhvert gjette hvilket DR tall hver cd ville få når jeg kjørte DR scanning på de - min treffprosent var over 90%. I prinsipp absolutt alle cdene jeg syntes låt dårlig hadde DR8 og lavere. Og det var rundt halvparten av discene ☹️

Så selv om DR tallene ikke sier alt - fungerer de allikevel som en fasit for meg. Dette gjelder da for hva jeg handler inn på fysisk/digital media.

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (44 minutter siden):

Jeg merker som sagt bare de Værste DR tilfeller ned på 4-3.

Kan det ha noe med at jeg bruker stativ høyttalere med Subwoofer?.

Aner ikke, men jeg synes Dream Theatre skiva er underholdende, og Roger Waters, Is this The life we really want synes jeg lyder bra mikset...

Johnny Cash har jeg ikke tenkt på, Hurt feks synes jeg er bedre enn NIN versjonen.

Problemet med lav DR for meg er at det ikke låter rent og uanstrengt, har ingenting med miksen og produksjonen ellers å gjøre. Typisk slik som med Thriller og etterfølgende remastere som finnes, de blir bare høyere og høyere og sånn midtveis (rundt DR10) treffer de høyeste lydene taket i det rommet som finnes for lydfilen. Da må de "kutte" disse høyeste lydene - dette endrer lyden på instrumenter du hører. Men de fortsetter å remastre på til DR8.

Samtidig blir jo alt like høyt - slik at trommer ikke slår noe mer enn "resten" ikke noe "stikker ut" - dermed forsvinner den nesten ufrivillige viljen til å trampe foten til musikken.

Og jo mer energi (antall instrumenter, tempo osv) det er i musikken - jo verre opplever jeg dette. 

Edit: Det har nok også mye å gjøre med hva man er vant til - vokste man opp med musikk fra 1995 og senere, er man så godt kjørt inn med komprimert og unaturlig lydende musikk at man synes det er "riktig" lyd.

Man kanskje til og med synes gode utgivelser høres "feil" ut.

Denne gir en ganske perfekt beskrivelse av hva jeg opplever med lav DR/Loudness War:

 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...