Taurean Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 (endret) https://www.nrk.no/norge/byttet-ut-antidepressiva-med-mikrodoser-av-lsd-og-fleinsopp-1.14795965?fbclid=IwAR1ZVeDA5mfjyVjBmfzGAviDMAsivFYIkqMO-mqTn0mFYNJPWTlZcb1pcdg Har aldri brukt noe sånt selv, har vært inne på tanken. Men jeg 1) Stoler mye på meg selv, men ikke nok til å begynne å eksperimentere med forskjellige rusmidler, og for min del er det ikke nødvendig, og 2) Ikke ment for å dømme, men respekterer meg selv nok til å ikke eksperimentere med ukjente rusmidler, kun alkohol som jeg kan kontrollere nok en sjelden gang. Men lurer på hva folk synes? Dette er vel et tema man helst tar opp på forum som Freakforum, men dette forumet er en milliard ganger bedre på alle måter, så jeg synes det fortjener å bli diskutert her. Jeg synes det overlegen Mette Vevelstad kommer med, er ganske fattig: 1) "Man ønsker å undersøke om slike stoffer kan ha medisinsk nytte når de kombineres med annen behandling." Det deles jo ut masse andre antidepressiva i forskjellige former, uten "annen behandling" eller oppfølging, så hvorfor er det så farlig å velge ut 100 prøvepersoner over et par års periode og prøve det ut? 2) Når man snakker om mikrodosering så snakker man om så små doser at det i utgangspunktet ikke vil gi noe særlig effekt, sier hun. Hvis det ikke er så farlig, hva er da galt med å prøve? 3) Som lege er jeg veldig opptatt av å minimere unødvendig bruk av legemidler og fremmedstoffer med mangelfull dokumentasjon. Dette koster dessuten penger og kan ha bivirkninger, Som om vanlige antidepressiva ikke kan ha bivirkninger? Endret 30. desember 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 (endret) Folk som mikrodoserer er ikke ute etter å "ruse" seg. Et relativt nytt fenomen. Selv har jeg ingen erfaring med dette, men jeg har bekjente som har hatt positive erfaringer. Når det er sagt synes jeg at dette er noe som burde håndteres av fagpersonell en gang i fremtiden hvor det blir tillatt til terapeutisk bruk. Endret 30. desember 2019 av Psykake 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 Det er mye som fungerer bare man tror på det selv. 1 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 (endret) coffeee skrev (12 minutter siden): Det er mye som fungerer bare man tror på det selv. Fullt mulig det kun er en bølge av placebo og at mikrodosene er for små til å påvirke kjemien i hjernen. Jeg heller uansett mer på at det er noe i dette enn at det ikke er det med tanke på hvordan LSD og psilocybin fungerer i moderate doser. Endret 30. desember 2019 av Psykake 1 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 Antidepressiva har mye bivirkninger, i mitt tilfelle (lexapro), hadde det mere negative bivirkniger enn positive. Igrunn bare negative. Jeg gikk ikke engang til psykiater pga. depresjon, men psykiateren valgte å "løse" problemene mine med det som er enklest å skrive ut. På den positive siden motiverte opplevelsen meg til å rydde opp i de negative faktorene i livet mitt på egenhånd, uten medisiner. Når det kommer til psykedelia har jeg bare erfaring med rekreasjonelle mengder, da 2-3 hvert år. Dette gir meg noe positivt psykisk, men er mest moro og interessant. Jeg kjenner noen som inn i mellom mikrodoserer. Og av det jeg hører så fungerer det enten positivt på humør og kreativitet, eller så er det ikke så stor forskjell. Har ikke hørt om noe særlig negativt. Sammenlignet med tradisjonelle antidepressiva der jeg hører stort sett negativt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå