Gå til innhold

Fanprosjekt som ville lage Red Dead Redemption i Red Dead Redemption 2 på PC ble stoppet av søksmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-----

+Stormwolf

-----

- Det tragikomiske med det er er jo det faktum at en spill-produsent føler seg truet av et team mod'ere.

Som i overført betydning sier at disse modderne faktisk gjør en bedre jobb enn den offisielle produsenten.

-----

Skulle ikke ha sagt noe om denne saken om mod'erne faktisk hadde tjent på jobben de gjør.

Men slik det fremstår i artikkelen så er det snakk om et potensielt økonomisk tap for den offisielle produsenten, hvis om atte kanskje, om en gang i fremtiden så kan det muligens være akktuelt med en PC-versjon av RDR1.

-----

Hvis de er så redd for at mod'erne gjør en så bra jobb at det kan bety at en offisiell PC-versjon faller til kort og i så måte fører til tap.

Hvorfor ikke da heller samarbeide med mod'erne om et så bra produkt som mulig.

-----

Det tjener alle på...

Den offisielle produsenten får hjelp der dem falle til kort.

Mod'erne får virkelig vist hva de er gode for, på lovelig vis.

Og oss "vanlige" spillere får et spill som er langt mer verdt prisen man betaler.

-----

Det skader heller ikke om det går lengre tid i mellom hvert spill, om dem da gjør seg flid.

Har flere ganger opp gjennom årene opplevd at spill virker upolerte, og av og til rett og slett uferdige ved release.

Og det er ikke alltid at det har blitt rettet på i ettertid heller.

Noe som er meget trist.

-----

Side Note...

Spillet Ascendancy er et veldig godt eksempel på akkurat dette.

Det er et av mine favoritt spill til PC, men det virker langt i fra polert.

For spillere som er nye til "4X"-sjangeren så kan det virke ok ut av esken.

Men for litt mer drevne spillere så er det tydelig at "A.I."-parten av spillet trenger en seriøs overhaling.

"Antagonizer"-patch'en øker antallet ESS en motstander har i erme, men det er bare en easy-fix løsning som på langt nær er god nok.

Det var den offensiv siden av "A.I.".

Så har man den defensive og passive siden av "A.I.".

Der f.eks. Micro-management blir et mye større problem enn det strengt tatt burde være.

"A.I."-parten her er så bak mål at det er rett og slett tragisk.

Hadde disse "A.I."-tingene blitt utbedrett på en skikkelig måte så hadde spillet vært langt bedre.

Men istedet for å komme med en forbedret utgave av spillet til PC, så lanserte dem heller en iOS- og Android-port der "A.I."-parten liksom skulle ha blitt langt forbedret.

Noe som jeg må si meg totalt uenig i...

Litt mer balansert virker det, men "langt forbedret" er og blir en overdrivelse.

Hadde noen med bakgrunn i "A.I."-tech tatt for seg dette spillet så er jeg sikker på at spillet hadde solgt som varmt hvetebrød.

For grafikk messig så er spillet ganske up to par, til og med sammenlignet med dagens standard.

Og Musikken er helt fantastisk.

Med det sagt...

One can only dream.

-----

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 hours ago, BizzyX78 said:

-----

+Stormwolf

-----

- Det tragikomiske med det er er jo det faktum at en spill-produsent føler seg truet av et team mod'ere.

Som i overført betydning sier at disse modderne faktisk gjør en bedre jobb enn den offisielle produsenten.

-----

Skulle ikke ha sagt noe om denne saken om mod'erne faktisk hadde tjent på jobben de gjør.

Men slik det fremstår i artikkelen så er det snakk om et potensielt økonomisk tap for den offisielle produsenten, hvis om atte kanskje, om en gang i fremtiden så kan det muligens være akktuelt med en PC-versjon av RDR1.

-----

Hvis de er så redd for at mod'erne gjør en så bra jobb at det kan bety at en offisiell PC-versjon faller til kort og i så måte fører til tap.

Hvorfor ikke da heller samarbeide med mod'erne om et så bra produkt som mulig.

-----

Det tjener alle på...

Den offisielle produsenten får hjelp der dem falle til kort.

Mod'erne får virkelig vist hva de er gode for, på lovelig vis.

Og oss "vanlige" spillere får et spill som er langt mer verdt prisen man betaler.

-----

Det skader heller ikke om det går lengre tid i mellom hvert spill, om dem da gjør seg flid.

Har flere ganger opp gjennom årene opplevd at spill virker upolerte, og av og til rett og slett uferdige ved release.

Og det er ikke alltid at det har blitt rettet på i ettertid heller.

Noe som er meget trist.

-----

Side Note...

Spillet Ascendancy er et veldig godt eksempel på akkurat dette.

Det er et av mine favoritt spill til PC, men det virker langt i fra polert.

For spillere som er nye til "4X"-sjangeren så kan det virke ok ut av esken.

Men for litt mer drevne spillere så er det tydelig at "A.I."-parten av spillet trenger en seriøs overhaling.

"Antagonizer"-patch'en øker antallet ESS en motstander har i erme, men det er bare en easy-fix løsning som på langt nær er god nok.

Det var den offensiv siden av "A.I.".

Så har man den defensive og passive siden av "A.I.".

Der f.eks. Micro-management blir et mye større problem enn det strengt tatt burde være.

"A.I."-parten her er så bak mål at det er rett og slett tragisk.

Hadde disse "A.I."-tingene blitt utbedrett på en skikkelig måte så hadde spillet vært langt bedre.

Men istedet for å komme med en forbedret utgave av spillet til PC, så lanserte dem heller en iOS- og Android-port der "A.I."-parten liksom skulle ha blitt langt forbedret.

Noe som jeg må si meg totalt uenig i...

Litt mer balansert virker det, men "langt forbedret" er og blir en overdrivelse.

Hadde noen med bakgrunn i "A.I."-tech tatt for seg dette spillet så er jeg sikker på at spillet hadde solgt som varmt hvetebrød.

For grafikk messig så er spillet ganske up to par, til og med sammenlignet med dagens standard.

Og Musikken er helt fantastisk.

Med det sagt...

One can only dream.

-----

To av tre punkter de tar opp er sentrale elementer når man skal forsvare sin copyright i eventuelle fremtidige søksmål. Det er hovedgrunnen til at fan remakes/remasters blir tatt ned. Potensielt tre av tre siden mulig tapt inntekt på prosjekter du har latt gå også er del av bedømmingen av hvor sterkt du eier en IP. Denne takedownen er hovedsaklig for å styrke sin copyright i fremtiden. 

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Copyright er en ting, men en annen er også potensiell misrepresentasjon av produktet. Rockstar har ikke kontroll over hva som virker/ikke virker, hva som blir tatt med/ikke tatt med og så videre.

Jeg forstår hvorfor Rockstar stenger dette ned, selv om jeg er en (av mange) som mer enn gjerne ville ha sett en RDR1 Remaster, eller kanskje tilogmed en remake. 

Lenke til kommentar

Løsningen her er rett og slett, slippe alt av kildekode og la det spre seg.

Så får Rockstar ett helvete med ørt og førti modder hvor noen koster store summer å spore opp for å dra for retten, og hvor sluttresultatet er rødt blekk... For DET er de redde for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
007CD skrev (20 timer siden):

Løsningen her er rett og slett, slippe alt av kildekode og la det spre seg.

Så får Rockstar ett helvete med ørt og førti modder hvor noen koster store summer å spore opp for å dra for retten, og hvor sluttresultatet er rødt blekk... For DET er de redde for.

Forslaget ditt vil gjøre at konsekvensene for utvikleren blir enda verre. Hvordan tror du Rockstar reagerer på det? Det blir nok en straffesak dersom dette skjer, det kan jeg love deg, og det ville vært opphavsbrudd, og et grovt et, da kildekoden vil inneholde innhold fra spillet. 

Lenke til kommentar

-----



+Bjoolz

-----

- Ja, jo, det er greit nok det...

Men du over så noe vesentlig viktig der.

-----

Et viktig punkt jeg glemte selv å ta med...

Det kommer an på om spillet i utgangspunkt legger til rette for mods.

Da flere og flere spill har fått den muligheten med årene.

Dog ikke alle som virker å være tilfellet her.

Så kan jo godt forstå at dem tar dette ille opp i så måte.

-----

Men så har man en mulig løsning på akkurat denne problematikken.

Noe som jeg var inne på i det du kommenterer.

Nemelig det å heller ta å sammarbeide med mod'ere.

Det kan dem potensielt sett tjene mer på, istedet for å bruke masse penger på å forfølge mod'ere via søksmål.

-----

Det er kanskje en arogant oppfattning at mod'ere tror at dem kan gjøre en bedre jobb enn et team designere som jobber for store spill produsenter.
Men det har faktisk vist seg at mod'ere gjør en så bra jobb fra tid til annen at resultatet blir en langt bedre opplevelse enn det orginale konseptet/prosjektet var ved release.

-----

Da sier jo det sitt at selv disse relativt store spill produsentene ikke gjør alt riktig.

Og at det kanskje hadde vært lurt av dem å i hvert fall vurdere et slikt potensielt samarbeid, for et potensielt bedre resultat.

Som igjen er langt mer verdt pengene man betaler for et spill.

-----

Det ble litt billigere etter at fleste parten begynte å selge spillene sine via "Digital-Download" siden dem sparer en del på å ikke måtte ty til "Hard-Copy".

Men har faktisk opplevd/sett at noen spill faktisk er langt dyrere sammenlignet med et spill som kom ut på "Hard-Copy" for noen år siden.

Grunnen til at det skjer har med det faktum at dem ikke lengre trenger å bekymre seg om volum-kapasitet som var tilfellet med "Hard-Copy".

-----

En annen ting er at man har langt mer fritt spillerom (NB!...: No pun intended!) via "Hard-Copy" sammenlignet med "Digital-Download".

Dog det finnes unntak...

Som f.eks. "GOG" er et godt eksempel på akkurat dette.

Med slagordet...

"You buy it, you own it."

Alikevel så skulle jeg ønsket at dem hadde langt til rette for at folk fikk velge "Hard-Copy" om dem ønsket det.

Og da tenker jeg generelt sett til spill produsenter og ikke sikter spesifikt til "GOG", men det hadde ikke skadet om dem hadde tilbud dette dem også.



-----

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
18 hours ago, Omnia vincit amor said:

Forslaget ditt vil gjøre at konsekvensene for utvikleren blir enda verre. Hvordan tror du Rockstar reagerer på det? Det blir nok en straffesak dersom dette skjer, det kan jeg love deg, og det ville vært opphavsbrudd, og et grovt et, da kildekoden vil inneholde innhold fra spillet. 

Men da har allerede toget gått som det har uansett, så konsekvensen blir nok mye tårer på kontoret til sjefene i Rockstar og mye bruk av Kleenex :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
007CD skrev (1 time siden):

Men da har allerede toget gått som det har uansett, så konsekvensen blir nok mye tårer på kontoret til sjefene i Rockstar og mye bruk av Kleenex :D

Nja.. Nå har han ikke lagt noen av filene ut, så det blir ikke helt det samme med mindre jeg tar feil?

Lenke til kommentar

kanskje PC brukere kan slutte å kjøpe Console ported spill, så hadde det kanskje vært håp for å få noen skikkelig bra AAA titler til PC igjen, og ikke det samma gamle sprøytet.

 

Enten er det copy paste, med nye maps. AKA Battlefield og COD m.fler

ELLER en console utgave, som portes direkte til PC, men få modifikasjoner.

Derfor kjøper nesten utelukkende indie titler. De gir mye bedre verdi for pengene. Enn å betale 400-700kr for et spill du har 3 utgaver av fra tidligere, eller som var utgangspunktet solgt for 599 på playstation, for deretter å bli copiert til pc, med minimal innsats...
 

Lenke til kommentar

Det fins to typer AAA titler, for tiden, dessverre.

Enten er det copy+paste, med nye maps. AKA Battlefield og COD m.fler

ELLER en console utgave, som portes direkte til PC, men få modifikasjoner endringer.

Derfor kjøper jeg nesten bare indie titler. De gir mye bedre verdi for pengene timer vs kroner. Enn å betale 400-700kr for et spill du har 3 utgaver av fra tidligere, eller som var utgangspunktet solgt for 599 på playstation, for deretter å bli copiert til pc, med minimal innsats...

Det kommer så lite gode spill nå for tiden, at det er bare tragisk. Da støtter jeg heller mindre utviklere, kanskje det ikke alltid er top byggekvalitet, men de forsøker ihvertfall å gi en helhjertet innsats, og kanskje i tillegg levere noe nyskapende. 

Ser ut som Activition on EA, tror at innovasjon er kun penger tapt.... Deres tap.

De lager spill, for 700kr som du skal bruke 20-30 timer på. Det er ganske dårlig utnyttelse av pengene, du har lagt ut for tittelen... imo
(uttalt mål/forsnakkelse, for et par år siden, jeg tror det var EA:  "et spill er en suksess dersom spillere bruker mellom 20-30 timer på det. Bruker de mer, kjøper de ikke nye titler, like raskt, bruker de mindre, faller de fra merkevaren, mest sannsynlig")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...