Arne Fenstad Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 26 samband får elektriske ferger i 2020. Se oversikten her [Ekstra] Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 (endret) Det er liten grunn til å eksperimentere med hydrogenferger i Vestfjorden. Det vil gå helt fint med batteriferger. Fergene Bodø-Moskenes bruker ca. 3 timer og ligger ved kai 1/2 - 4 timer. Det lengste strekket Bodø-Røst er ca. 3.5 timer og har 1-2 avganger pr dag. De nåværende fergene bruker ca. 3MW i rutefart, altså burde det holde med 15 MWh batterikapasitet. Med Corvus Orca batterier (som oppgis å være "scalable beyond 10 MWh" ) vil batteripakken veie rundt 200 tonn og kunne lades på en halvtime. Dypgående for skipene øker med mindre enn 20 cm pga batterivekten. Det er helt vanlig at skip på denne størrelsen kan ta ombord tilsvarende vekt i bunkers. På Røst og Værøy vil det være behov for ekstra batterier på land for å gi nok ladeeffekt. Eventuelt utbyttbare batterier i containere. Dette vil også bedre beredskapen for øyene i tilfelle kabelbrudd. Slik det er nå er aggeregatene for små til å dekke de høyeste toppene i forbruket. Til sammenligning vil Yara Birkeland ha en batterikapasitet på 7 MWh og koste ca. 250 MNOK for hele skipet. Det nåværende anbudet på Vestfjordsambandet er på 1400 MNOK (+ billett- og kioskinntekter) for 10 år. Endret 30. desember 2019 av J-Å 1 Lenke til kommentar
Kjetil Strand Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 Hydrogendrift på korte strekninger som Hjelmeland-Nesvik er i beste fall tullete. Når så hydrogen skal produseres i Tyskland og fraktes med vogntog til Norge, ja da er det komplett idioti. Når en i tillegg vet at det går med rundt 6 kWt elkraft for å produsere hydrogen tilsvarende 1 kWt(0,1 kg hydrogen) så forstår en at det er mye energi som går til spille. I Norge hevder jo elbilmotstandere at vi fyrer med kullkraft, skal vi da produsere hydrogen med kullkraft??? For når elbiler lades med kullkraft, ja da elektrifiseres sokkelen med kullkraft, vi dusjer vha kullkraft osv osv Heia Norge! «skal settes inn på sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik i Rogaland i 2021. Sambandet skal driftes av Norled og skal bruke flytende hydrogen, som i første omgang må fraktes med lastebil fra kontinentet. Der produseres den ikke nødvendigvis med fornybar kraft, og blir sånn sett ikke et nullutslippsdrivstoff. Men planen er å utvikle en verdikjede for flytende hydrogen i Norge, slik at drivstoffet på lengre sikt blir utslippsfritt.» 6 Lenke til kommentar
olemars Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 Hvorfor er ikke Hareid-Sulesund på kartet? En av landets 10 mest trafikkerte ruter, fikk elferger i år med hurtigladere på begge sider. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 olemars skrev (8 timer siden): Hvorfor er ikke Hareid-Sulesund på kartet? En av landets 10 mest trafikkerte ruter, fikk elferger i år med hurtigladere på begge sider. Fordi dette handler om de som skal bli, ikke de som allerede er? Lenke til kommentar
olemars Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 "De blå fergene på kartet under symboliserer samband som er eller skal bli elektriske" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 J-Å skrev (15 timer siden): Det er liten grunn til å eksperimentere med hydrogenferger i Vestfjorden. Det vil gå helt fint med batteriferger. Fergene Bodø-Moskenes bruker ca. 3 timer og ligger ved kai 1/2 - 4 timer. Det lengste strekket Bodø-Røst er ca. 3.5 timer og har 1-2 avganger pr dag. De nåværende fergene bruker ca. 3MW i rutefart, altså burde det holde med 15 MWh batterikapasitet. Med Corvus Orca batterier (som oppgis å være "scalable beyond 10 MWh" ) vil batteripakken veie rundt 200 tonn og kunne lades på en halvtime. Dypgående for skipene øker med mindre enn 20 cm pga batterivekten. Det er helt vanlig at skip på denne størrelsen kan ta ombord tilsvarende vekt i bunkers. På Røst og Værøy vil det være behov for ekstra batterier på land for å gi nok ladeeffekt. Eventuelt utbyttbare batterier i containere. Dette vil også bedre beredskapen for øyene i tilfelle kabelbrudd. Slik det er nå er aggeregatene for små til å dekke de høyeste toppene i forbruket. Til sammenligning vil Yara Birkeland ha en batterikapasitet på 7 MWh og koste ca. 250 MNOK for hele skipet. Det nåværende anbudet på Vestfjordsambandet er på 1400 MNOK (+ billett- og kioskinntekter) for 10 år. Hehe, du skal lade med 30 MW du. Fant ikke dimensjonen på kabelen til Røst i farten, men skal du lade opp et reservebatteri der ute så må du da nesten ha 1MW bare til laderen. Tipper det blir lite igjen på husstandene der da. Lenke til kommentar
Arne Fenstad Skrevet 31. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2019 Hei olemars. Nå er Hareid-Sulesund på kartet. Hareid-strekningen ble lagt inn på Solevåg-koordinatene ved en feil, men det er rettet opp nå. Takk for påpekningen. 3 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 31. desember 2019 Del Skrevet 31. desember 2019 Når staten bygge jernbane på Austlandet betaler staten. Når staten pålegger omlegging til plug-in ferger er det fylket og brukerne som må betale for nye ferger og infrastruktur for lading på kaiene 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 31. desember 2019 Del Skrevet 31. desember 2019 Jeg håper de nye fergene har minst like god kapasitet og fart som det gassfergene har. Min tur med Ampere i Sogn var noe av det tregeste jeg har vært borti og jeg klokket inn farten til å være mellom 9 og 10 knop på helt flatt vann. Gassfergene i Hordaland målte jeg på GPS til å gå i 22 knop, altså ca dobbelt så fort. Av en eller annen grunn var også gassfergene stillere, men dette kan ha noe med aggregater og vifte/kjølesystem å gjøre. Men uansett, hurtighet er viktigst. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. desember 2019 Del Skrevet 31. desember 2019 7 hours ago, FrihetensRegn said: Jeg håper de nye fergene har minst like god kapasitet og fart som det gassfergene har. Min tur med Ampere i Sogn var noe av det tregeste jeg har vært borti og jeg klokket inn farten til å være mellom 9 og 10 knop på helt flatt vann. Då kan eg trøyste deg med at Ampere er raskare enn dieselferjene på same strekning. Ampere går litt fortare for å få nok tid til å lade. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 12. mars 2020 Del Skrevet 12. mars 2020 Kjetil Strand skrev (På 30.12.2019 den 10.26): Hydrogendrift på korte strekninger som Hjelmeland-Nesvik er i beste fall tullete. Når så hydrogen skal produseres i Tyskland og fraktes med vogntog til Norge, ja da er det komplett idioti. Når en i tillegg vet at det går med rundt 6 kWt elkraft for å produsere hydrogen tilsvarende 1 kWt(0,1 kg hydrogen) så forstår en at det er mye energi som går til spille. I Norge hevder jo elbilmotstandere at vi fyrer med kullkraft, skal vi da produsere hydrogen med kullkraft??? For når elbiler lades med kullkraft, ja da elektrifiseres sokkelen med kullkraft, vi dusjer vha kullkraft osv osv Heia Norge! «skal settes inn på sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik i Rogaland i 2021. Sambandet skal driftes av Norled og skal bruke flytende hydrogen, som i første omgang må fraktes med lastebil fra kontinentet. Der produseres den ikke nødvendigvis med fornybar kraft, og blir sånn sett ikke et nullutslippsdrivstoff. Men planen er å utvikle en verdikjede for flytende hydrogen i Norge, slik at drivstoffet på lengre sikt blir utslippsfritt.» Hvordan får du til 6KWh blir til 1 kWh? Når jeg regner fra strøm på kaia til kraft på akselen, får jeg heller rundt 3,8 kWh (80% effektiv elektrolyse, 80 effektiv komprimering og 60% virkningsgrad på brenselscellen (pluss en del varme som kan brukes om vinteren). Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. mars 2020 Del Skrevet 12. mars 2020 Ketill Jacobsen skrev (31 minutter siden): Hvordan får du til 6KWh blir til 1 kWh? Når jeg regner fra strøm på kaia til kraft på akselen, får jeg heller rundt 3,8 kWh (80% effektiv elektrolyse, 80 effektiv komprimering og 60% virkningsgrad på brenselscellen (pluss en del varme som kan brukes om vinteren). Du glemte en faktor i regnestykket ditt.. 6kWh*0,8*0,8=3,8kWh, ta med 0,6 også så får du 2,3kW fra 6kWh. For ordens skyld, jeg har ikke sjekket om enkeltfaktorene dine er riktige, eller om du har glemt noe mer(transport?) 1 Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Tausambandet og lauvik oanes er nedlagt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 15. mai 2020 Del Skrevet 15. mai 2020 Sturle S skrev (På 31.12.2019 den 22.47): Då kan eg trøyste deg med at Ampere er raskare enn dieselferjene på same strekning. Ampere går litt fortare for å få nok tid til å lade. Hva mener du? MF Stavanger som trafikkerer samme strekning har marsjfart på 22 knop. https://no.wikipedia.org/wiki/MF_«Stavanger»_(2003) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå