Ketill Jacobsen Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 Simen1 skrev (3 timer siden): 1 million miles med 160 Wh/km og 75 kWh netto batterikapasitet er 3433 sykluser, ikke 10 000. Med et høyere forbruk store deler av året (oppvarming i Norge, kjøling mange andre steder i verden) kommer man vesentlig kortere enn 1 million miles på de samme 3433 syklusene. Ellers så har jeg null tro på at en autonom robot med stort batteri vil bli særlig billig. Merkostanden vil nok bli ganske mye mer enn 50 øre/kWh sammenlignet med hjemmeladere. Selv vanlige hurtigladere uten batteri, uten robotarm og uten autonom kjøring koster minst 2,5 kr/kWh å bruke. Utgangspunktet for min beregning 320.000 kWh (160.000 mil x 2 kWh/mil) i en Tesla. Deretter er roboten en "stasjonær" anvendelse slik at batteriet kan brukes ned til mye lavere ladenivå. Jeg regner derfor en kapasitet på 640.000 kWh og snittlading på 50 kWh gir da ca 12.000 sykler. Bedre økonomi kan forklares ut fra billigere strøm i utgangspunktet (lite effektavgifter pga saktelading), mye bedre utnyttelse av ladesystemet, så godt som intet behov for areal og storskalafordeler. Så jeg tror nok prisen bli langt mindre enn 2,50 per kWh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå