aksldjaslkdjaslkdlkjasd Skrevet 29. desember 2019 Del Skrevet 29. desember 2019 Hei! Ved siden av studiene mine driver jeg dag et enkeltpersonforetak for konsulenttjenestene mine. Hvis ting fortsetter hele 2020 på samme måte som det har gjort mot slutte av 2019, så risikerer jeg å gå over Lånekassen sin inntektsgrense. Dette vil føre til at stipendet jeg mottar gradvis forsvinner. I praksis vil dette føre til lavere fortjeneste på all jobb over grensen. For å motarbeide dette har jeg lekt litt med tanken på å opprette et aksjeselskap som jeg vil fakturere klientene mine fra. Pengene vil gå til selskapet mitt og den personlige lønnen min vil bare bli pengene jeg tar ut av selskapet (som vil være langt under inntektsgrensen). Pengene som jeg ikke tar ut vil bli investert i fond. Jeg forstår at det å drive AS er noe helt annet enn ENK, men dette er noe jeg er villig til å bruke tid på hvis det gir økonomisk mening. Jeg tenker at evt. ekstra kostnader ved å drive AS kan føre til at vinningen går opp i spinningen, men jeg er veldig interessert i å høre deres tanker om dette. Er det noen som har noen umiddelbare tanker om dette? Jeg forstår at min situasjon er ganske unik og det er generelt meget lite å finne om dette på nettet. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 29. desember 2019 Del Skrevet 29. desember 2019 (endret) Ut i fra det du skriver har du allerede en omsetning som medfører at du skal være mva-registrert og føre regnskap etter bokføringsloven? I min forståelse er det dermed ikke veldig store endringer ved å gå over til as. Du må ansette deg selv og gi deg lønn og sende inn a-melding hver mnd, overføre skatt til skattetrekkskonto, betale inn denne skatten + arbeidsgiveravgift, men det er enkelt - gitt at du bruker et fornuftig regnskapsprogram. Ellers er det vel ikke de største forskjellene i daglig drift? Mulig jeg ikke ser hele bildet altså, for jeg har aldri hatt et enk. Forøvrig skal det ikke være noe i veien med planen din. Man kan omgå inntektsgrensene på den måten. Endret 29. desember 2019 av nirolo 1 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 29. desember 2019 Del Skrevet 29. desember 2019 Med AS kommer også kravet om årsregnskap. Dette er stor nok endring til at de fleste må involvere en regnskapsfører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå