Gå til innhold

Ny Shuttle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
QUOTE (the_lynx @ 28/12/2003 : 02:23)

Skal du ha MiniITX? 

Er dette MiniITX?

beklager å spørre igjen, jeg er jo helt på "låven" her....

Njaa... Offisielt står det ikke at støtter MiniITX, men om man virkelig får putta et MiniITX hk inni der vet jeg ikke.

For å si det på en annen måte: Har du bestemt deg for noe inni PC-en utenom Audigy 2?

For å gjøre en lang historie noe kortere kan jeg anbefale dere å lese mere om fenomenet HTPC og aktuell innmat på f.eks www.avforum.no

Ting som allerede er hypet opp mht htpc:

• * Et flott kabinett som samboeren/kona kan leve med
    * dvd-spiller med software-bremse for lavere støynivå
    * m-audio revolution 7.1 lydkort (meget godt skussmål bla fra avsforum.com)
    * radeon skjermkort generelt og med div modifikasjoner (MP1.1 MP1.3 bla)
    * vga, rgb eller dvi fra radeon til projektor
    * Holo3dgraphic videoscaler PCI kort for de ekstreme med CRT projektor
    * HTPC som preamp (analog ut til effektforsterker, f.eks 5-7 kanals)
    * Digitalt satelitt-tuner kort i boksen
    * Styring via ir-boks, girder ( www.girder.com ), div fjernkontroller av anlegget.
    * stillhet

Kunne fortsatt i det uendelige.....

Mini-ITX duger til avspilling av mp3 og divx, men er ikke noe å samle på hvis du skal bruke projektor, og dermed dra nytte av effektene fra software-kodecer i htpc`en for best mulig bilde.

DrE

Lenke til kommentar

ht200S_lg%20copy.jpg

Dette bildet viser produktet mye bedre, og du ser at det er alu. Nice :)

Hvor kjøpte du det da?

ATX, ITX, miniATX, flexATX, microATX, miniITX, E-ATX osv er alle størrelser eller formfaktorer. Altså størrelser på hvor store hovedkortene er. En barebone er et hovedkort + kabinett som selges sammen. Du har funnet barebone servere i mange år, og også små maskiner til hjemmebruk, men det var ikke før Shuttle for ca 2 (?) år siden begynte å lage at de ble kjente. Så ja, Shuttle lager barebone maskiner, og miniITX er en størrelse.

Denne størrelsen er den som blir brukt av de fleste Socket370 VIA C3 hovedkort, så miniITX er nesten synonymt med C3 systemer.

Lenke til kommentar

DrErling: Er det alu eller plast på forsiden?

det lurer jeg og på

Det er tykk, tykk aluminium med skikkelig kvalitetsfølelse. Jeg har min stående på toppen av en Rotel RMB-1075 5 kanals effektforsterker med høy finnish. Kabinettet står ikke noe tilbake for effektforsterkeren med tanke på finnish. (ikke mye hvertfall)

DrErling

Lenke til kommentar

Oppsummerer:

Kabinett: Det DrErling kom med

Hovedkort: MSI

HD: Maxtor MaXLine II 300GB

Ram: 256 ddr ram.

Lyd: Creative SB Audigy 2 ZS

DVD brenner: Finner noe billig og bra

CPU: AMD Duron 1.6 GHz Socket A 266MHz bus

Hvis det ikke følger med PSU må jeg finne noe stille og bra.

Noe jeg har glemt?

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Du trenger vel en CPU kjøler også? Den kan jo være ganske enkel siden du har en Duron i den, og du kan jo evt klokke den ned og sette ned spenningen på den så kan du ha en nermest støysvak vifte på den.

En Billig DVD-Brenner er NEC 1300A den funker bra og koster ~1000,-

Håper du blir fornøyd med kjøpet!

Endret av hasuwest
Lenke til kommentar
tusen takk.

det eneste jeg er usikker på er støy. Den må være nærmest lydløs.

Støyfritt betyr ofte dyrt. Jeg kjører kjøleribber av denne typen:

mcx462v.jpg

Swiftech MCX serien. Microplex og andre selger denne. I kombinasjon med artic silver5 thermal goop og 92mm papst på 7v (noen som endrer de 23dB til godt under 20 og dermed totalt lydløst utenfor kabinettet) er dette et uslåelig støyfritt oppsett.

DVD-spilleren bråker også i en HTPC. Den trenger ikke spinne fortere enn max 2x eller kanskje 4x, så 16x (og støyen) er ikke nødvendig. For å få dvd-spilleren til å forstå dette bruker vi f.eks http://www.cd-bremse.de/

Harddisken kan finne på å bråke i en HTPC. Storagereview har laget en oversikt der du kan se hva slags disker som yter best, bråker minst osv... sortert etter idle-støy ligger Seagate Barracuda ATA V (altså forrige versjon) øverst med lavest støy http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php

Du kan videre hjelpe på denne støyen med å henge harddisken opp i strikk eller o-ringer. Du trenger uansett ikke ytelsen du taper med at harddisken ikke er fastskrudd i godset på kabinettet. (får noe høyere søketid)Microplex har et par drevrammer her

Når det gjelder skjermkortet blir det i de fleste HTPC`er valgt radeon skjermkort. Kjøleløsningene på disse er mange. Zalmann har en brukbar HEATPIPE løsning her

Chipsett-vifta vil i de fleste tilfeller ikke bråke så mye da den ligger horisontalt i det kabinettet jeg postet bilde av. Hvis den allikevel bråker, så er det vekk med den og inn med passiv kjøling. Vi overklokker sjelden en HTPC allikevel, så de aller fleste chipset takler en passiv kjøleløsning i kombinasjon med artic silver5.

Nå kommer jeg ikke på så mye mere akkurat nå. Må hjelpe madammen og skrelle poteter til kalkunmiddagen! :thumbup:

DrErling

Lenke til kommentar

Kabinett med VFD panel, firewire og usb: 2500,-

Fjernkontroll: tilpasset kabinettet med styring for de mest kjente mediaplayere 400,-.

PSU: anbefaler "MIST" FS 350 til 695,- pga støynivå

kjøler: anbefaler å bruke litt monetas på denne. ca 600,-. papst @ 7V.

Kommentar: Dette er dyrt, men det er prisen man må betale for konevennlighet...

hk: 700-1300 alt etter hva du vil ha egentlig. Holder med m-atx hvis du ikke skal koble til en drøss med PCI kort.

cpu: duron/XP fra 400 til 1000.

ram: 256/512 fra 500.

hdd: maxline II 300Gb 2200,-. / seagate 120Gb 800,-

dvd-brenner: NEC 1300A 950,-

gpu: radeon9200 800,- /radeon 9600pro 1300,-

decoder kort? : SigmaDesigns Xcard

Deretter er det bare økonomien som setter grenser. Digitalt paraboltunerkort fra 600,- for Skystar2 PCI, til 3000,- for Wintv NEXUS med kortleser for begge format. Vanlig TV-tuner/radio-tuner er kanskje interessant. Regn med 4-800 ca.

alt i alt kan du vel sitte med en grei htpc til rett rundt 10.000,-. Du kan helt sikkert komme ut av det til 7-8000 også, men da må du nesten gå ned i krav til hdd, ram, dvd-brenner og skjermkort.

DrErling

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...