Ni kon Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) Hei dere som kan hjelpe. Jeg ønsker å kjøpe meg en shuttle pc som jeg kan ha i stua. Den skal kun brukes til musikk, og kommer til å bli koblet til et bedre denon anlegg m/ b & w høytalere (5.1). Jeg ønsker derfor den beste løsningen for dette formålet. Mine krav: Minst 250 GB hardisk, nettverkskort da jeg overfører musikk fra min faste maskin, meget bra lydkort, DEN MÅ VÆRE LYDLØS!!. Den skal være så stilig som mulig. Jeg gjentar at den må være lydløs. Jeg har tastatur , samt en LCD skjerm. Jeg har aldri hatt en shuttle og lurer på om den er lydløs? Siden den brukes til kun musikk regner jeg ikke med stor varmeutvikling og kan vel da lydisolere mer, eller? Takker og bukker for all hjelp. edit: bør skjermkort ha tv ut, slik at jeg kan koble den til tv, eller er det bare tull? Endret 27. desember 2003 av oivind_dahle Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Er vel lurt å si hvor mye penger du har tenkt å bruke på maskinen Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 5000 - 6000 Er det lite eller mye? Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Minst 250 GB hardisk, nettverkskort da jeg overfører musikk fra min faste maskin, meget bra lydkort, DEN MÅ VÆRE LYDLØS!!. Den skal være så stilig som mulig. Jeg gjentar at den må være lydløs. Jeg har aldri hatt en shuttle og lurer på om den er lydløs? Siden den brukes til kun musikk regner jeg ikke med stor varmeutvikling og kan vel da lydisolere mer, eller? edit: bør skjermkort ha tv ut, slik at jeg kan koble den til tv, eller er det bare tull? Heisann. Hvis du skal bruke Shuttlen som en Musikk spiller og lite krevende arbeid kan du jo ha en prosessor som utgjør liten effekt, som fks en enkel duron/celeron spørs jo om du vil ha Intel eller AMD. Desverre bråker iværtfall et par av shuttlene endel(basert på egen erfaring), mest pga psu viften, men denne kan man bytte ut ganske enkelt(men garantien ryker). I BIOS kan du stille på vifte hastigheten på CPU. Hvis du ikke skal ha komponeneter som genererer mye varme(kraftig prosessor og skikkelige skjermkort), kan du så og si stille CPU viften på laveste hastighet. Noe jeg gjorde med min shuttle som kan være ganske praktisk er å lage et 80x80mm hull i toppen rett bak CD/DVD-ROM'et for å få ut varmluften om den produserer mye varme. Du får jo mange forskjellige Barebone systemer, jeg vet ikke hvordan de andre utenom Shuttle er. De fleste(eller alle) leveres med integrert nettverkskort. Om du har noe bruk for TV-ut er jo greit med et skjermkort med TV-ut hvis du skal ha et lydkort i PCI plassen(spørs på hvordan Barebone system du skal ha om du har en eller flere PCI plasser, Shuttle leveres bare med en PCI plass). Hvis ikke kunne du jo kjøpt et TV-kort. De fleste har plass til minst 2 harddisker om du ikke skal ha Diskett stasjon. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 takk for meget god informasjon. Trodde barebone og shuttle var det samme jeg. Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Satte opp et alternativt oppsett til deg; Abit DiGiDice Mini Barebone PC S478 I865G, LYD, ATA, VGA, LAN, Firewire NOK 2,956.59 inkl. mva. Western Digital Caviar 250GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD2500JB NOK 1,974.70 inkl. mva. Creative SB Audigy 2 PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX6.1, Bulk NOK 723.44 inkl. mva. TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) NOK 332.14 inkl. mva. Intel Celeron 2.4 GHz Boxed PC400 Socket PGA478, 128KB cache NOK 629.65 inkl. mva. CD/DVD-ROM er jo også greit og ha da koster ikke mer enn et par hundre lapper. Dette oppsettet ble litt dyrt og støyen på Abit DiGiDice vet jeg forsåvidt ikke noe om. Du kan jo også titte litt på MSI Mega PC(stil!!! til denne kan du også kjøpe TV-out card for under 200,- her! og Creative SliX som har integrert Audigy 2 lydkort. Velger du Creative SliX blir det jo ganske mye billigere enn de to andre systemene, men den har jo ikke den deilige finishen . Edit: Prisene er hentet fra Komplett! Endret 28. desember 2003 av hasuwest Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 Tusen hjertlig takk!! Det er gøy at folk hjelper på den måten! Jeg har nemmelig null peil på området og takker for all hjelp jeg kan få. Tusen takk igjen. Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) takk for meget god informasjon. Trodde barebone og shuttle var det samme jeg. Det er jo forsåvidt det. Shuttle er et Barebone system, og de var vel den første på markedet som kom med dette. Men så fort de andre aktørene så det var noen penger og tjene i dette fulgte de etter. Og det har det siste året kommet mange nye modeller(spesielt fra Shuttle som satser på Barebone systemer). Bare hyggelig å kunne hjelpe . Endret 28. desember 2003 av hasuwest Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 Igjen tusen takk. kan ikke du skrive en guide om emnet? Da blir jeg kjempe glad. Lenge siden det var noen gode guider i systemet her. Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 For all del: Unngå celeron! Se bare på denne tråden... Gå heller for et AMD oppsett siden Intel ikke har snøring på budsjett modeller... Gå for en eller annen barebone (digidice eller shuttle ville jeg valgt), en billig AMD prosessor, 256 MB RAM, Audigy 2 og en Samsung harddisk (siden de er mest støysvake, ytelse kommer vel i neste rekke?) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 For all del: Unngå celeron! Se bare på denne tråden... Gå heller for et AMD oppsett siden Intel ikke har snøring på budsjett modeller... Gå for en eller annen barebone (digidice eller shuttle ville jeg valgt), en billig AMD prosessor, 256 MB RAM, Audigy 2 og en Samsung harddisk (siden de er mest støysvake, ytelse kommer vel i neste rekke?) stemmer at ytelse kommer i andre rekke. Jeg trenger vel ikke all verdenskraft for å dra igang mp3 låter. Skal ringe til noen webshopper på mandag og ta en prat, og det blir tydligvis et amd system da siden celron bråker sånn. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Bråker Celeron? Hva mener du med det? Endret 28. desember 2003 av the_lynx Lenke til kommentar
Ketsjupp Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Har selv en shuttle PC, og den er ikke i nærheten av å være lydløs - hadde det vært meg som skulle hatt PC til lyd i stua - hadde jeg heller gått for en billig bærbar PC. Hardisk kan du jo ha eksternt (USB2.0 Firewire). Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 The_lynx- jeg hadde skrivefeil. Men hvis jeg setter opp en vifteløs PSU da, og har et vifteløst system. Blir det for varmt da? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Nope, Shuttle er bare en produsent. (den største, og den første som satset stort på miniatyr barebone maskiner for hjemmemarkedet) Jeg har selv denne med plexi vegger. Og i den er det strømforsyningen som er den største støykilden (utenom det nye Radeon kortet). Selv planlegger jeg å vannkjøle maskinen, men det sprenger jo budsjettet ditt. Det jeg heller hadde gjort dersom jeg var deg er å kjøpe en SLIK og en SÅNN, eller en SLIK og en SÅNN. Det siste virker ekstremt fristende fordi den er billigere, mer diskre og matcher perfekt forsterkeren min... men nok om meg. Det siste alternativet bruker også standard ATX strømforsyning (jeg har valgt en F/S som er veldig støysvak med høy kvalitet. Det passer også to disker og to optiske drever i den uten at det kommer til å mangle plass eller strøm. Kab: 1200,- (de har det ikke inne, men du kan sikkert sende en mail til de og høre med de, eller bruke forumet deres) PSU: 600,- Hovedkort: 900,- (nForce2 /m VGA, LAN og nForce2 lydbrikken som skal være av Audigy kvalitet som støtter 5.1.) SPDIF modul: 50,- (Slik at du kan bruke en optisk kabel direkte til forsterker, og forbedrer lydkvaliteten.) Prosessor 350,- (Den nye duron prosessoren som alle er så glad i.) Kjøler, RAM, harddisk får du finne selv. (Ligg unna Silent Boost, den er ikke så stille som den skal være) EDIT; Linket feil osv, fikset nå.... refresh...! Endret 28. desember 2003 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 Har selv en shuttle PC, og den er ikke i nærheten av å være lydløs - hadde det vært meg som skulle hatt PC til lyd i stua - hadde jeg heller gått for en billig bærbar PC. Hardisk kan du jo ha eksternt (USB2.0 Firewire). noen forslag? Lenke til kommentar
joebush Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Et Mini-ITX system kunne kanskje vært aktuelt til dette. De kan fås helt lydløst, eller nærmest lydløst, spørs om hva man vil med det. Det blir da på ingen måte en spillmaskin, så det er sagt. Men MP3, DivX, osv. går bra. Det kan bli en fin siten server/multimedia maskin som kan være på døgnet rundt uten å være en plage. Du kan lese noen reviews og titte på noe utstyr hos http://www.mini-itx.com Etter det ta et søk på prisguide. Endret 28. desember 2003 av joebush Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 JohndoeMAKT Knall bra info. Fallt for den sorte der, siden mitt denon anlegg er sort. Kan jeg sette inn vifteløs psu i den? Lenke til kommentar
Nikern Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Hvorfor ikke gå for en ITX pc med via hovedkort og prossesor, trenger ikke vifte til cpu. Hvorfor ikke gå for en VIA EPIA V10000 -- KR : 1118,38 2x Crucial SDRAM PC133 256MB ECC CL2 -- KR 1690,78 Maxtor MaXLine II 300GB -- KR 2 268,08 Creative SB Audigy 2 ZS -- KR 1 118,38 Totalt 6 195,62 Da får du en HELT lydløs pc'e du trenger kun et lite kabinett til dette. Du har LAN, VGA og lyd integrert i HK men du kan vel bruke det andre lydkortet mye bedre. Er jo endel bedre enn integrerte lydkort.. evnt: Sky Hawk IMC-6271 Mini-ITX Det der er jo ganske pent, til ca 700 på komplett. alle priser er derfra.. Endret 28. desember 2003 av Nikern Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 Et Mini-ITX system kunne kanskje vært aktuelt til dette. De kan fås helt lydløst, eller nærmest lydløst, spørs om hva man vil med det. Det blir da på ingen måte en spillmaskin, så det er sagt. Men MP3, DivX, osv. går bra. Du kan lese noen reviews og titte på noe utstyr hos http://www.mini-itx.com Etter det ta et søk på prisguide. really nice Likte Tranquil launch Tranquil Media Finnes disse i Norge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå