Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

mensen

PelleBerg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er helt normalt å bli irritabel før mensen. Man tror det skyldes endringer i hormonnivå som påvirker signalstoffer i hjernen. Nesten hver eneste syklus blir jeg irritabel og/eller lei meg ca en uke før mensen. For meg ble det mer intenst når jeg gikk på hormonell prevensjon, mens for andre kan det hjelpe. 

Det som hjelper for meg, er å være klar over at mensen kommer snart gjennom å tracke syklus med påminnelse om når mensen nærmer seg. Da skjønner jeg hvorfor jeg blir sint eller gråter over ting jeg normalt sett ikke bryr meg om. Til vanlig er jeg jo rolig, avbalansert og ganske tålmodig. Prøver å stresse ned litt, og minne meg selv på at det er forbigående. 

Endret av GiaMahan
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 27.12.2019 den 23.36):

Ja, det er helt normalt å bli irritabel før mensen. Man tror det skyldes endringer i hormonnivå som påvirker signalstoffer i hjernen. Nesten hver eneste syklus blir jeg irritabel og/eller lei meg ca en uke før mensen. For meg ble det mer intenst når jeg gikk på hormonell prevensjon, mens for andre kan det hjelpe. 

Det som hjelper for meg, er å være klar over at mensen kommer snart gjennom å tracke syklus med påminnelse om når mensen nærmer seg. Da skjønner jeg hvorfor jeg blir sint eller gråter over ting jeg normalt sett ikke bryr meg om. Til vanlig er jeg jo rolig, avbalansert og ganske tålmodig. Prøver å stresse ned litt, og minne meg selv på at det er forbigående. 

Takk. Jeg har lastet med mensapp,  slik at jeg kan være litt mer forberedt på at hun er i den perioden ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
probedroid skrev (14 minutter siden):

Ta forbehold om at fasene og syklusen kan variere fra måned til måned. :)

Ja, det er viktig poeng. Så det kan være mensen hennes kommer både kjappere eller seinere enn normalt, men jeg tror ved å tracke over tid så ser man nok noen mønstre. 

Fint med det lesestoffet annonymG sikter til. PMS dreier seg også om andre symptomer, som for eksempel føle seg utmattet. Og mitt mantra er jo at godt humør eller positiv sinnsstemning er et overskuddfenomen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...