Gå til innhold

Ny gaming PC til 22k

Anbefalte innlegg

• Hva skal maskinen brukes til? Spilling med multitasking på siden
  • Prisantydning/budsjett ? 18-24k
  • Skal maskinen overklokkes? Kanskje
  • Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? Intel, foretrekkes?
  • Er det deler du vet du ikke trenger? Trenger ikke skjerm, mus tastatur

Pga alderdom og problemer med nåværende maskin tenkte jeg å skaffe meg en ny spill pc. Spiller litt diverse fra strategispill til fps men vil også ha en maskin som har  en god holdbarhet så tenkte å spytte inn noe cash.

Se link for nåværende oppsett:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/3126b978-2ba4-4e77-87f7-b284402751bc

Hvilke meninger har du om oppsettet? Noe du ville endret på? Eller noe jeg burde forandret? 

Endret av MrLeeChicken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør deg selv en tjenste og gå med AMD. i9-9900k gir gjennomsnittlig 3-5% mer fps (varierende av spill) enn Ryzen 3900x. Dette vil bety noen få ekstra fps toppen. I noen spill som csgo har faktisk 3900x'en overtaket på i9. I dag er i9-9900k faktisk den eneste INTEL prosessoren som gir mening å kjøpe og den er KUN for de som virkelig trenger de 3-5% ekstra fpsen. I alle andre prisklasser knuser AMD intel i performance for pengene (ja for gaming og andre oppgaver). Ved å velge i9-9900k vinner man noen få fps i gaming men taper ekstremt i alle andre situasjoner mot 3900x. Derfor anbefaler jeg å gå for en 3900x, spesielt når du sier du vil gjøre litt annet på pcen også. Den er et mye bedre kjøp siden de koster omtrent det samme.

Videre ville jeg gått for en Fractal Design Meshify C. Mye bedre airflow enn p400a'en. Fractal design lager de beste casene, både for budget og mid-high teir builds. Det er en tabbe å velge noe annet med mindre man virkelig liker designet og look'en til en spesifik case. Hvis man skal lage virkelig dyre builds finnes det bedre caser enn Fractal Design som for eksempel CaseLabs, men de kommer på en ekstrem premium og er ikke en case for ditt budsjett (selv om det er stort).

Hvis du ikke bryr deg om RGB kan du få samme få billigere ram til samme pris. Optimalt for ryzen er 3600mhz, men det koster rundt 1500 så det må du nesten selv velge om det er verdt det. Med ditt budget ville jeg gått for "G.skill ripjaws 2x8GB 3600mhz cas 16" for 1500kr, men hvis du vil ha litt biligere kan du gå for "G.skill ripjaws 2x8GB 3200mhz cas 16" for ca 850kr. Som sagt 3600mhz er optimalt for ryzen siden prosessorene liker raskt ram.

Asus x570 prime-p er det billigste x570 MOBO som er bra. Går du for de billigste MOBO'er vil du oppleve dårlig VRAM.

Siste jeg vil si er at du bør bruke: https://prisguiden.no/kategorier/datakomponenter for å se på priser. Å kjøpe alt fra komplett betyr at du ofte taper en del fordi det kan være billigere på NetOnNet feks. Du sender jo alle delene samme sted og plukker alt opp på en gang uansett så det er ingen negativ side av å bestille fra flere sider, bare vær obs på nettsider som ikke har gratis frakt. Du bør også se på finn etter grafikkort fordi det er ofte de som er best deals på i bruktmarkedet i Norge. Ikke like mye å tjene på å kjøpe brukt CPU og PSU osv. Virkelig, søk etter 2080 og du vil bli overrasket over hvor gode deals som ligger ute, bare pass på at delene ikke er mange år gamle. Kjøpte en 2060 Rog Strix OC for 3000 som var noen månder gammel, fungerer helt fint og er en av de beste 2060 modellene. Billigste 2060 modellen ligger på 3200 (var 3500 når jeg kjøpte Strix'eN) så tjente en god del på det.

BTW alle delene jeg anbefaler er vurdert utifra kvalitet i forhold til priser i Norge. Folk på nettet anbefaler ofte deler som er priset godt i forhold til USA.

Endret av Kiwi00
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...