Gå til innhold

Den beste Chromebook?

Anbefalte innlegg

Min laptop begynner å bli sliten. (Microsoft)

Hvilke Chromebooks bør man velge mellom på det norske markedet?

Budsjett: ikke så viktig, om noe er mer enn bra nok for 5k så bruker jeg det, om jeg må opp i 8k så bruker jeg det. Etc

Bruksområde: Mest internettscrolling, youtube, spotify og noe film/serier. 

Setter pris på: stillegående/kald, bra skjerm helst 14tommer, kan gå litt ned eller opp i størrelse om alt annet veier for der

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, tror jeg kommer til å gå for denne.

Hva tenker du ang. 32GB lagring? Er det levelig?

Eller kan man føle på lagringspress (tenker igrunn mest på offline som Spotify,netflix,youtube)

Jeg vil ikke ta sjansen på mindre RAM for å øke lagring, da adhd/multitasking kommer til å forekomme. Men vurderer da verdien i å betale for mere lagring vs praktisk verdi

Lenke til kommentar

Har du erfaring med hva en Chromebook innebærer av begrensninger ift en "vanlig" PC? Jeg kjøpte meg en rimelig Chromebook for et par måneder siden. Et godt tillegg til en "vanlig" PC, men jeg ville aldri valgt den som min eneste maskin. Da måtte den i så fall hatt større lagringsplass for å kunne kjøre standard linux programmer offline. Å legge noe mer enn 3K i en Chromebook er uaktuelt for meg. Husk at Chromebooks har "end of support" som kan være relativt kort https://www.laptopmag.com/articles/chromebook-6-years-expiration

Denne er rimelig og grei https://www.komplett.no/product/1136861/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/chromebook/acer-chromebook-cb314-14-fhd-touch#

Lenke til kommentar

Nei har ikke noe erfaring med Chromebook. Men jeg merker at PC bruken min blir mere og mere begrenset, samt jeg bruker mobilen flittigere.

Jeg tenker hovedpoenget mitt er å få meg en premiumlaptop til lavest pris. Selv om jeg er fleksibel i budsjett så er det fint å spare noen tusenlapper og fortsatt dekke mine behov.

Jeg har hatt surface pro 3 (i5,4gb,128gb) i 4-5år nå. Og den har funket fint nok den

Tror forresten asus c434 har support til 2026 eller noe sånnt. Akkurat det skremmer meg ikke.

Endret av mandodiao
Lenke til kommentar

Chromebook er designet som en Net PC som Oracle prøvde å pushe i sin tid, bare at Google har tjenestene nå slik at det faktisk er et konsept som fungerer til kontor på Internet og streambar underholdning. Så lenge en har nok ytelse og er tilkoblet nett fungerer maskinen innen sitt nedslagsfelt.

Akkurat det samme med f.eks Raspberry Pi 1 med BCM2835 og 512 MB RAM som tygger unna H.264 og MP4 og 1080p så det griner etter med VideoCore IV. Det er begrensninger så det holder, men det fungerer greit innenfor til det det er bra på.

De dyreste modellene av Chromebook er såpass pricy at en kan kjøpe en laptop, men du får f.eks maskiner som Samsung Chromebook 4 for under 3K. En decent maskin.

Lenke til kommentar

Dere som har peiling, si om jeg velger å fortsette med en windowslaptop.

Hva bør jeg da se på, som tilsvarer Asus c434 i kvalitet og pris.

Jeg setter altså pris på stillegående/viftefritt. Premium chassis/aluminium. God skjerm/må ikke være touch, men  er vandt til det

Lenke til kommentar

Har hatt https://www.google.com/chromebook/ i 3.5 år og er stort sett fornøyd, men ville valgt 64 GB for sikkerhets skyld. Aldri treg maskin og innebygd sikkerhet, men vær obs på at du utover basic bruk har med et annet OS å gjøre så finn demovideo av maskin i bruk så du vet hva du har å forvente. Til ditt bruk skulle ikke dette være noe problem. Og jeg hører ikke lyd fra maskina i det hele tatt.

Elkjøp sluttet å selge fordi folk sjekket ikke bruksmåten og leverte tilbake, men nå har vel tilbudet tatt seg opp igjen. Ellers kan jeg ikke gi råd om akkurat hvilken maskin. Jeg har Acer C910 fra 2016 til ca. 3500 (+ at jeg har annet datautstyr).

Jeg finner også stadig nye funksjoner, det er vel fordi jeg har vært litt treg i å sjekke + at den utvikles stadig.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Hva som passer deg kommer jo an på hva du er best tjent med i forhold til behov. Generelt er en laptop mer fleksibel og kjappere. Chromebook har mest en attraktiv pris og størrelse for enklere behov og ytelsesprofilen gir god batteritid. Når du beveger deg opp i 7000-8000 Kr er det såpass diminishing return på Chromebook at en får mer for pengene med laptop.

Hvilke funksjoner er de mest vesentlige for deg ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...