OddZen Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 Hei. Vurderer å bygge hus i en skråtomt hvor det er mest praktist å ha garasjen i andre etasje slik at vi kan kjøre rett fra veien. Det er også slik det er tenkt i reguleringsplanen. Er det mye dyrere å bygge garasje i andre etasje? La oss si at husets grunnflate er på 140 m2. Begge etasjene er like store. I underetasjen er det soverom, bad, bod, og kjellerstue. I hovedetasjen er det garasje på ca 45 m2, og 1 sov, stue, bad og kjøkken. Hvordan vil oppbyggingen av huset være da siden det må være litt sterkere bærekonstruksjon der bilen skal stå. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 Det er fleire måtar å gjere det på, og dei forskjellige løysingane vil ha forskjellig kostnad. Garasje til ein personbil fordelt på to akslingar krever eigentleg ikkje allverden av bæring. Men du må huske på at ha rom for å kunne bruke jekk der vekta blir fordelt på eit lite punkt, så betongdekke vil nok være lurt. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 25. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2019 Ja bør nok ha betongdekke. Men da blir det vell mur i bakkant mot der bakken skrår i underetasjen noe det blir uansett siden det er skråning, og da mure murvegger i lengderetningene og heller ha annet materiale i enden av garasjen og i front hvor også garasjedøren står. Er det slik som er vanligst å løse dette? Hvor dyrt er det i forhold til garasje i kjeller? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 (endret) Jeg vil bare nevne et punkt angående luftkvalitet. Du gjør hele oppholdsdelen av huset til kjeller-del, noe som innebærer mer fukt og dårligere ventilasjon, med mindre du tenker spesifikt på dette før bygging (bedre og tettere isolering og spesifikt bedre luftesystem, som vil koste mer penger). Jeg vil anbefale å prøve å få nytterom som garasje og bod til kjeller-delene, og sove-, opphold og slike rom fra første etasje og opp, kun av de grunnene. For å følge din plan: Jeg regner vel ikke med det blir spesielt mye dyrere. Det er ikke lett for oss lekfolk som henger på forum å svare på. Det spørs på utgraving, materialvalg, skal du leie inn folk eller gjøre deler av jobben selv. Vi bør også få en viss skisse eller tegning å se på. Det blir vanskelig for hvem som helst å anslå pris uten noe mer håndfast. Endret 25. desember 2019 av Taurean Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 25. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2019 Tegnet inn sånn ca. på kartet. Her ser dere også et par bilder fra tomta. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 Jeg trodde det skulle være mer skråning. Det der er jo ikke så ille. Ja, da ville jeg vurdert å gjøre det som du tenker. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 Lag en betong "kloss" for parkering over og bad og bod under Sånn som det er på tegningen din (blå-ish = betong) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå