Harald Brombach (digi.no) Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 INNSIKT: Hvorfor datamaskinen din ikke alltid oppgir at 0,1 + 0,2 = 0,3 [Ekstra] Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 Tusenskilletegn brukt på desimaler? Den var ny, det har jeg aldri sett før. Et tusenskille brukes for å markere antall hele tusen, så jeg ville ha droppet det for desimaler, og kun skrevet eksempelvis 1,23456789. Ellers fin artikkel. Kjekt å få en liten oppfriskning på dette. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 (endret) Har ikke abonnement, men enhver utvikler vet jo at dette er på grunn av flyttall, det er helt elementært, like elementært som at desimaler ikke er særlig egnet for å representere brøker, som 1/3, som blir 0.3333.... osv. En av de bedre forklaringene på hvorfor det er slik, ble skrevet av David Goldberg i 1991, for snart tredve år siden, og er fremdeles obligatorisk lesing for alle som driver med noen form for programmering.https://docs.oracle.com/cd/E19957-01/806-3568/ncg_goldberg.html Endret 25. desember 2019 av 0laf 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 6. januar 2020 Del Skrevet 6. januar 2020 Det beste er å holde seg helt unna tusenskilletegn. Det kan lage mye trøbbel hvis en har datasett fra forskjellige land. En blanding av , og . som desimalskilletegn i datasett går forholdsvis greit. Da kan man bare bruke "replace". Adskillig verre er det hvis det er både "," og "." i samme tall. Det å tviholde på "," som desimalskilletegn i Norge er også litt unødvendig etter min mening. Det kan gjennomføres i regneark, men når en begynner med mer avansert programmering så er det ganske håpløst. Men slike ting skaper jo mye følelser. Vi får vel bare være glad for at det ikke er et eget desimalskilletegn på nynorsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå