Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om støydempning?

Lyncs

Anbefalte innlegg

Dersom man f.eks har en verkstedskompressor i garasjen og ønsker å bygge den inn i en kasse som demper støy mest mulig, hvilke materiale er da best å bruke? Og har avstanden fra kompressoren til veggene i kassen noen betydning for effekten av dempningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett asfaltmatter med noe skum som fungerer ganske bra. Du må ha noe tungt så veggene i boksen ikke kan vibrere pluss noe fyldig som kan absorbere de høyere frekvensene. De jeg har sett bruker stort sett finér.

Merk at det er en veldig fin måte å ødelegge kompressoren på. De trenger mye friskluft til kjøling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Har sett asfaltmatter med noe skum som fungerer ganske bra. Du må ha noe tungt så veggene i boksen ikke kan vibrere pluss noe fyldig som kan absorbere de høyere frekvensene. De jeg har sett bruker stort sett finér.

Merk at det er en veldig fin måte å ødelegge kompressoren på. De trenger mye friskluft til kjøling.

Jeg tenkte også på at kjølingen kunne bli et problem, så en mulig løsning vil da være å montere en vifte over motoren og stempelrommet og legge inn slike kjøleelementer som man har hatt i fryseren over viften. Kompressoren skal bare gå ca 15 min om gangen, så det burde vel holde.

Jeg vet at såkalte Bacboard kan brukes som byggeelement samtidig som det demper støy, men dersom asfaltmatter gir et bedre resultat, så burde jeg kanskje heller prøve det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...