Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt rekordår for Elbil-Norge i 2020: Her er oversikten over nyhetene du faktisk kan kjøpe neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, gamlefar said:

Kun en hydrogenbil med nullutslipp som klarer det. 
F.eks disse:

Om vi ser vekk frå at dette er konseptbilar som ikkje er mogeleg å kjøpe nokon stad, og neppe kjem i sal heller, vil dei heller ikkje klare 1000 km på ein tank og det tek nok meir enn 5 minutt å fylle hydrogen nok til å køyre 1000 km.  Er du uheldig tek det mange månader. :p  I tillegg er det svært avgrensa kvar du kan køyre.  Dei fleste landa i Europa har lagt ned alle hydrogenstasjonane sine i staden for å kaste meir pengar etter dårlege, og satsar på elbilar og hurtigladestasjonar i staden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, FrihetensRegn said:

Min V70 har over 70 liters dieseltank (greide å fylle 74 liter her om dagen, mulig den har plass til 75 liter eller mer). Det tilsvarer et batteri på 886 kWt om man følger engelsk Wikipedias 12.66 kWt per liter diesel energitetthet. Når kommer elbiler med samme energitetthet?

For å rekne på ein omlag like absurd måte:

1 liter diesel veg 0,85 kg.  I 0,85 kg er det omlag 21,22 TWh (E=mc²).  Heile tanken inneheld då omlag 1485 TWh.  Det same som eit batteri på ca 60 kg.

 

Sjølvsagt er ikkje den energien tilgjengeleg for bilen, akkurat som all energien i dieselen ikkje er tilgjengeleg for bilen din utan at du erstattar dieselmotoren med ein dieselbrennande omn og brukar bilen som varmestove.  Det absurde i reknemåten din er at du ikkje tek omsyn til verknadsgrad for det føremålet energien er tenkt brukt til.  Ein elmotor har veldig mykje betre verknadsgrad enn ein dieselmotor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Vennligst ikke svar på trolling og avsporing! Artikkelen handler om (batteri)elbiler (uten rekkeviddeforlenger) som kommer i 2020

Nei, det er ikke i nærheten av filtreringen til prisjakt eller prisguide.

Jeg er enig, men det er fortsatt det nærmeste jeg vet om.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 24.12.2019 den 10.06):

Hvor mange av de kommende elbilene kan konkurrere med min dieselbil på rekkevidde og lading? (1 000 km rekkevidde og under 5 min lading).

Jeg tror du har misforstått konseptet med elbil litt. Det tar forøvrig ikke mange sekundene og plugge inn laderen da.

Og så er det noe som heter kostnader....

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Min V70 har over 70 liters dieseltank (greide å fylle 74 liter her om dagen, mulig den har plass til 75 liter eller mer). Det tilsvarer et batteri på 886 kWt om man følger engelsk Wikipedias 12.66 kWt per liter diesel energitetthet. Når kommer elbiler med samme energitetthet?

Nei det kommer ikke.

Derimot så tar det kun få sekunder å plugge inn laderen om kvelden. Og så er det noe som heter kostnader.

Når kommer det dieselbiler med så lave driftskostnader? Nei det kommer ikke.

Når kommer det dieselbiler med så god akselerasjon? Nei det kommer ikke. Osv. Osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 24.12.2019 den 13.31):

Det handler ikke så mye om hva jeg trenger, men hva jeg ønsker. Jeg kan også fint greie meg med en ti liters dieseltank, men jeg foretrekker 100 liters tank slik at jeg slipper å fylle hele tiden. Samme om jeg skal ha elbil, da ønsker jeg å lade færrest ganger.

Vanlige folk med elbil lader om natten mens de sover. Så de slipper egentlig da å tenke over at de lader, hvis det gjør det noe enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Hvilken dieselbil er det som har 1 000 km rekkevidde?
Bare lurer..
 

De fleste litt større dieselbiler har vel 1000 km rekkevidde på langkjøring vil jeg tro. 

Min svære Citroen XM 2,1TD fra 1992 kjørte jeg 1500 km på en tank med (fylte over 80 liter).

Uten at det trenger å være noe spesielt mål i seg selv.

Lenke til kommentar
On 12/25/2019 at 5:19 PM, Simen1 said:

Siden tråden stort sett er ødelagt av svar på trolling vil jeg forsøke å dra den tilbake til artikkelens innhold igjen. Den som handlet om nye elbiler som kommer i 2020, hvis noen fortsatt husker det. Artikkelen har en fin oversikt, men det er lite intuitivt å filtrere seg frem til de mest aktuelle kandidatene siden hvert avsnitt i artikkelen ikke beholder filteret fra forrige avsnitt. Jeg kunne godt tenkt meg en slags prisjakt.no for elbiler. Dvs. mange samtidige filtre. Da kunne man også lagt til flere kriterier uten å gjøre det mindre oversiktlig. F.eks antall seter, demper-type, oppvarmet ratt og mye annet.

Jeg savner også eksisterende elbiler. 

Flott at det kommer nye, og bra med en oversikt over disse, men enhver sammenligning uten å ta med eksisterende modeller blir litt meningsløs. Både Nissan, Hyundai, Tesla og andre har biler som hevder seg ganske så bra sammenlignet med det meste på denne listen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/25/2019 at 9:27 PM, FrihetensRegn said:

Min V70 har over 70 liters dieseltank (greide å fylle 74 liter her om dagen, mulig den har plass til 75 liter eller mer). Det tilsvarer et batteri på 886 kWt om man følger engelsk Wikipedias 12.66 kWt per liter diesel energitetthet. Når kommer elbiler med samme energitetthet?

Forhåpentligvis ikke de neste 50 årene. 

Siden du ikke trenger å stoppe for å lade, men heller lader når bilen uansett står blir det bare meningsløst å slepe rundt på så mye batteri. 

Det interessante med tallene dine er jo at 886kWh batteri i en Tesla S ville gitt ca 4-5000km rekkevidde.  Det sier litt om hvor lite effektiv en oljefyrt Volvo er/hvor mye mer effektiv en moderne elbil er. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, avo said:

Det interessante med tallene dine er jo at 886kWh batteri i en Tesla S ville gitt ca 4-5000km rekkevidde.  Det sier litt om hvor lite effektiv en oljefyrt Volvo er/hvor mye mer effektiv en moderne elbil er.

886kWh batteri i en tesla S ville sannsynligvis ikke kommet av flekken siden vekten av batteriet (4-5 tonn) ville vært alt for mye for en privatbil.

Så ja om du sammenligner med brennverdien bruker du flere joule i en forbrenningsbil enn i en elbil, men effektivitet kan være så mangt, og sammenligner man gravimetrisk energitetthet vinner dieseldyret overlegent.

For privatbiler er heldigvis ikke dette så viktig, dagens dieselbiler har mye mye mer rekkevidde enn hva de aller fleste trenger, så vi tåler å gå ned i gravimetrisk energitetthet, men det samme er ikke nødvendigvis riktig for mange av de andre stedene vi bruker flytende drivstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 24.12.2019 den 11.13):

Ingenting av det du nevner betyr noe særlig for meg. Jeg ønsker bare ikke en bil jeg må fylle eller lade hver dag, helst skal jeg bare måtte lade eller fylle ca en gang i måneden. Varme har jeg ingen problemer med da jeg lar dieselbilen min gå på tomgang i ca en halvtime hver morning mens jeg spiser frokost.

Bra det er ingen som skal arve din planet. 1/2 time på tomgang.. ? Nå har ikke al-bilene alt på det tørre hva gjelder miljø, men dette er å pisse i punchbollen ass. Uansett hvordan en ser på miljøregnskapet, er det udelt positivt å kvitte seg med hundre-tusener av små bensin/diesel kraftverk som ruller på veiene. Eksos og støy forsvinner i samme slengen. El har sine utfordringer, men representerer et paradigmeskifte innen transport. Det vil alltid være etternølere eller folk som ikke har samme behov, men å ikke se skriften på veggen what so ever, er noe helt annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...