Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt rekordår for Elbil-Norge i 2020: Her er oversikten over nyhetene du faktisk kan kjøpe neste år


Anbefalte innlegg

Veritas_ skrev (58 minutter siden):

Ønsket en diesel som gikk 5000 km på en tank og lot meg trekke 4100 kg på tilhengerfestet med B-sertifikat. Fant ikke det så da ble det en tesla istedenfor. Men det er bare mine ønsker. 

Wow, leverer tesla en bil som går 5000km pr lading og har fritak i det norske regelverket rundt førerkort klasse b når det kommer til til hengervekt? Gi meg lenke for den vil jeg faktisk bestille nå i kveld. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, FrihetensRegn said:

Hvor mange av de kommende elbilene kan konkurrere med min dieselbil på rekkevidde og lading? (1 000 km rekkevidde og under 5 min lading).

På ladetid konkurrerer alle.  Det tek meg nokre sekund å kople til bilen om ettermiddagen og frå om morgonen, og det held til nesten all køyring.  Aldri meir fem vekkasta minutt på veg til jobb, eller meir når det er kø ved pumpene måndag morgon.

I tillegg konkurrerer dei på pris.  50 liter diesel til 15 kroner literen kostar ca 750 kroner.  1000 km med ein av dei nemnde elbilane kostar mellom 142 og 226 kroner i straum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, FrihetensRegn said:

Nei, det er kjempelett. Men jeg ønsker ikke  gjøre det mer enn jeg må.

Men du ynskjer å stadig vekk kaste vekk fem minutt av livet ditt og mykje pengar på bensinstasjonar for å fylle tanken, når du kunne spart tid og pengar ved å heller køyre ein elbil?  Enklare oppvarming om vinteren òg.  Eg trykkjer på ein knapp, so er bilen varm og isfri eit kvarter seinare, utan at det stinkar dieseleksos både utanfor og inni bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilavgiftene burde endres til å ta høyde for utslipp. Avgiftene kunne vært proposjonale med forventet CO2/km i stedet for svart-hvitt tankegangen vi har nå.

Det er veldig mange som ikke vil ha elbil uansett. De kunne kuttet slippene sine veldig hvis de valgte en pluginhybrid som kun bruker bensin når det lille batteriet går tomt (elbil med rekkeviddeforlenger). En kamerat har kjørt en sånn bil (opel ampera/chevy volt) i fire år og har kun fylt 800 liter! All bykjøring er jo elektrisk.

Dagens avgifter straffer en sånn bil like hardt som en stor dieselbil.

Lenke til kommentar
stBernhardsKløen skrev (6 minutter siden):

Bilavgiftene burde endres til å ta høyde for utslipp. Avgiftene kunne vært proposjonale med forventet CO2/km i stedet for svart-hvitt tankegangen vi har nå.

Det er veldig mange som ikke vil ha elbil uansett. De kunne kuttet slippene sine veldig hvis de valgte en pluginhybrid som kun bruker bensin når det lille batteriet går tomt (elbil med rekkeviddeforlenger). En kamerat har kjørt en sånn bil (opel ampera/chevy volt) i fire år og har kun fylt 800 liter! All bykjøring er jo elektrisk.

Dagens avgifter straffer en sånn bil like hardt som en stor dieselbil.

 

Hybrider har avgiftslette... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg også har skrevet før, avgiftene bør ta høyde for forurensingen i hele livsløpet til bilen(inkludert hvor lenge produsenten mener bilen holder), uavhengig av hva slags drivstoff bilen går på - hvis man nå skal fortsette å bruke "samme" avgiftsmodell. 

 

 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (13 timer siden):

Wow, leverer tesla en bil som går 5000km pr lading og har fritak i det norske regelverket rundt førerkort klasse b når det kommer til til hengervekt? Gi meg lenke for den vil jeg faktisk bestille nå i kveld. 

Har da ikke det? Men bil må en ha uansett. Så da ble det sånn. Tenkte bare han kunne få høre hvor tullete han høres ut for andre ?

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (1 time siden):

Kunne dere lagt til en med lading som viser hvor mange kilometer som lades på feks 30 minutter fra 20%?

Noe som viser ladehastighet i forhold til forbruk?

Ikke helt som du spør etter. Men her er det 14% til 74% på 30 min (Minutt 5 til minutt 35). 33 mil ekstra. Modell 3

Lært meg en ting, må forberede litt for at ladingen skal være super. Snakket om det har vært lite, så var ikke helt forberedt når jeg fikk bilen.

Lav prosent på batteriet. Må være ganske varmt batteri. Og så synker det ganske fort ved 40%. Så tregt ved 80% at jeg ikke kommer til stoppe der de fleste gangene.

 

Endret av Veritas_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Veritas_ skrev (43 minutter siden):

Har da ikke det? Men bil må en ha uansett. Så da ble det sånn. Tenkte bare han kunne få høre hvor tullete han høres ut for andre ?

Var det jeg regnet med at svaret ditt var, men han hadde i det minste overkommelige og realistiske krav som vi og har teknologi for i dag. Ditt svar var nok heller det som oppleves tullete for andre. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 24.12.2019 den 10.06):

Hvor mange av de kommende elbilene kan konkurrere med min dieselbil på rekkevidde og lading? (1 000 km rekkevidde og under 5 min lading).

Ser du ensidig på disse punktene uten å se alle de andre områdene elbilene konkurrerer på så har du skylapper og får ikke med deg helheten. Man kan dra mange rare konklusjoner, på mange områder, ut fra et ensidig fokus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nullogniks skrev (På 24.12.2019 den 14.18):

fin artikkel. Hvor lenge skal man vente på en elbil som kjører like langt som en bensinbil sommer og vinter -og lader like fort ??

Cybertruck har 800km på papiret, som er like langt som en bensinbil og lader nesten like fort på Tesla's hurtigladere

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Underlig nok tror jeg hesteeiere brukte omtrent de samme argumententene når bilen kom, som dieselfolket bruker nå.

Selv har jeg en elektrisk, en dieselbil, en på 95, og en på 98.

De har alle sine fordeler og ulemper. 

Den på 98 er mest moro, og kan vanskelig erstattes med noen batterileke. 

Den på 95 var billig i innkjøp og er veldig praktisk. Kunne godt vært elektrisk, men da måtte vi tatt kostnadene ved kjøp i stedet for drift. 

Dieselen kunne neppe fungert elektrisk til sitt bruk. Ikke egentlig på bensin heller. Det tar noen år før det er praktisk med 3.5 tonn på langtur på batteridrift. 

Elbilen, en vulgær amerikansk radiobil, har sine problemer, men du verden så praktisk og billig som pendlerbil. Har aldri hatt så dyr bil før, og heller aldri så billig bil i drift. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 24.12.2019 den 12.24):

Det er alltid flott med gode valgmuligheter. Selv er jeg i utkikk etter en el-stasjonsvogn med 300 kWt batteri, 2 MW hurtiglading, tilhengerfeste med trekkraft på over 2 tonn og en startpris på under 600k.

Hvis din bil er X år gammel nå, så vil du sitte på utkikk med en 10+X år gammel bil om 10 år, 20+X om 20 år osv til krampa tar deg..

Lenke til kommentar
19 minutes ago, avo said:

Underlig nok tror jeg hesteeiere brukte omtrent de samme argumententene når bilen kom, som dieselfolket bruker nå.

Ganske sikkert.

"Jeg skal bytte ut hesten med bil når den kan komme seg opp stien til setra."

"Jeg skal bytte ut hesten min med bil når den kan klare seg med gress fra hagen min som drivstoff."

Det at et transportmiddel ikke kan benyttes til absolutt alt betyr ikke at det ikke er tilstrekkelig overlegent til å tilnærmet utradere konkurrerende teknologier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Siden tråden stort sett er ødelagt av svar på trolling vil jeg forsøke å dra den tilbake til artikkelens innhold igjen. Den som handlet om nye elbiler som kommer i 2020, hvis noen fortsatt husker det. Artikkelen har en fin oversikt, men det er lite intuitivt å filtrere seg frem til de mest aktuelle kandidatene siden hvert avsnitt i artikkelen ikke beholder filteret fra forrige avsnitt. Jeg kunne godt tenkt meg en slags prisjakt.no for elbiler. Dvs. mange samtidige filtre. Da kunne man også lagt til flere kriterier uten å gjøre det mindre oversiktlig. F.eks antall seter, demper-type, oppvarmet ratt og mye annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Siden tråden stort sett er ødelagt av svar på trolling vil jeg forsøke å dra den tilbake til artikkelens innhold igjen. Den som handlet om nye elbiler som kommer i 2020, hvis noen fortsatt husker det. Artikkelen har en fin oversikt, men det er lite intuitivt å filtrere seg frem til de mest aktuelle kandidatene siden hvert avsnitt i artikkelen ikke beholder filteret fra forrige avsnitt. Jeg kunne godt tenkt meg en slags prisjakt.no for elbiler. Dvs. mange samtidige filtre. Da kunne man også lagt til flere kriterier uten å gjøre det mindre oversiktlig. F.eks antall seter, demper-type, oppvarmet ratt og mye annet.

Tror kanskje dette er det nærmeste du kommer: https://elbil.no/om-elbil/elbiler-som-kommer/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...