Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt rekordår for Elbil-Norge i 2020: Her er oversikten over nyhetene du faktisk kan kjøpe neste år


Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Det handler ikke så mye om hva jeg trenger, men hva jeg ønsker. Jeg kan også fint greie meg med en ti liters dieseltank, men jeg foretrekker 100 liters tank slik at jeg slipper å fylle hele tiden. Samme om jeg skal ha elbil, da ønsker jeg å lade færrest ganger.

Er det virkelig så vanskelig å plugge inn en kabel? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (7 minutter siden):

Nei, det er kjempelett. Men jeg ønsker ikke  gjøre det mer enn jeg må.

 

Dette tror jeg faktisk vill endre seg så snart du bytter over. Det er langt lettere å bare plugge inn hver gang en parkerer med mulighet ift å følge med når en må plugge inn. Det kan ofte gi problemer når noe uforutsett skjer. Plugger en inn hver gang så er en "alltid beredt", og det går nesten på automatikk etter en stund. Slik har det iallefall blitt for meg og de jeg kjenner som kjører elbil, selv om jeg personlig ikke hadde trengt å plugge inn mer enn en gang i uka ca.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For min del vart det ingen endring når eg fekk meg elbil. Begge bilane eg hadde før hadde elektrisk motor og kupé varmer, så eg plugga inn bilen kvar dag heile vinterhalvåret. Å gå ut og starte bilen kvar dag heile vinteren er dyrt, ubehagelig og ulovlig. Men idioter fins dessverre overalt

Endret av HF-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Det kommer veldig mye bra i 2020. Spesielt VAG trår til.

Elbil er og den beste løsningen for å få fjernet de ublu avgiftene vi har på bil i dette landet. Å forfordele elbiler er en veldig smart løsning. Da blir det en endring i skattelegging som endres over et par tre tiår og ikke rett over natten.

I 2020 kommer vi Leaf-eiere til å se verdien av bilene våre gå rett i kjelleren, og Nissan sitt bilsalg i Norge vil gå rett i fjellveggen. Synd for oss, men skikkelig bra for alle andre. Det betyr bare at det blir et bruktmarked med overskudd av biler og et nybilmarked med det samme. Som igjen betyr at elbil endelig når ut til massene. 2020 blir året der 80% vil kunne skaffe seg elbil og ikke merke endringer i hverdagen. Utover økt kjøreglede og reduserte driftskostnader. Jeg og VAG skal nok bli gode venner i 2020.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
HF- skrev (8 minutter siden):

For min del vart det ingen endring når eg fekk meg elbil. Begge bilane eg hadde før hadde elektrisk motor og kupé armer, så eg plugga inn bilen kvar dag heile vinterhalvåret. Å gå ut og starte bilen kvar dag heile vinteren er dyrt, ubehagelig og ulovlig. Men idioter fins dessverre overalt

Jeg gikk fra bensinbil til en Leaf 40kWt. Langturene som jeg elsker er nesten borte nå. Det er nok i 2020 at det kommer gode nok elbiler som passer lommeboken for de fleste.

Lenke til kommentar
nullogniks skrev (43 minutter siden):

fin artikkel. Hvor lenge skal man vente på en elbil som kjører like langt som en bensinbil sommer og vinter -og lader like fort ??

Men trenger du det?
Med hjemmelader og fullastet bil kan du kjøre 300km(model S) pr dag uten å tenke på lading, på vinterstid. Men igjen, kanskje du dagspendler oslo-bergen med bil, da kan det bli litt langt på vinteren uten ett lite ladestopp..

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
aklla skrev (39 minutter siden):

Men trenger du det?
Med hjemmelader og fullastet bil kan du kjøre 300km(model S) pr dag uten å tenke på lading, på vinterstid. Men igjen, kanskje du dagspendler oslo-bergen med bil, da kan det bli litt langt på vinteren uten ett lite ladestopp..

En trenger en bil som klarer 400km på vinterføre  pluss margin til neste ladestasjon om første er ute av drift. Først da dekker en hele markedet for privattransport like godt som biler med forbrenningsmotor gjør.

Lenke til kommentar
JØI skrev (7 minutter siden):

En trenger en bil som klarer 400km på vinterføre  pluss margin til neste ladestasjon om første er ute av drift. Først da dekker en hele markedet for privattransport like godt som biler med forbrenningsmotor gjør.

Man dekker ikke de som dagspendler Lindesnes-Kirkenes med bil uten å kunne stoppe for å lade og uten strøm verken hjemme eller på jobb. Folk "trenger" alltid mer kjørelengde, tror ikke verken 400km eller 800km endrer så mye..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, FrihetensRegn said:

Hvor mange av de kommende elbilene kan konkurrere med min dieselbil på rekkevidde og lading? (1 000 km rekkevidde og under 5 min lading).

Ingen, men på den andre siden, hvordan er din dieselbil på lading hjemme? 

En typisk elbil i dag blir jo som en diesel med 15-20 liters tank som må fylles med en veldig liten slange. Med kun hurtiglading ville det vært håpløs, men legger du til at tanken fylles opp med 20 liter diesel for 40-50 kr hver natt hadde det vært helt greit. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/24/2019 at 3:18 PM, JØI said:

En trenger en bil som klarer 400km på vinterføre  pluss margin til neste ladestasjon om første er ute av drift. Først da dekker en hele markedet for privattransport like godt som biler med forbrenningsmotor gjør.

Tja, jeg har omtrent det, litt avhengig av høyrefoten, siden jeg trodde det var mitt behov. 

Har i ettertid lært at supercharger ute av drift er ekstremt skjelden, og at jeg fint kunne klart meg med litt mindre batteri, da med 220km daglig kjøring, og et sted rundt 60-70k i året. 

Blir jo noen stop på lader på langtur hvor jeg ønsker meg mer ladefart og større batteri, men i hverdagen slipper jeg alle stoppene på bensinstasjon. Tror det går opp i opp. Strengt tatt merket jeg at de ladepausene på langtur egentlig er bra. 

 

Endret av avo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjem seg, stadig fleire EL-biler å velge blant. Dessverre langt mellom EL-bilane som har grei rekkevidde og ok pris. Billige EL-biler til bybruk tek seg dog opp. Desse små EL-bilane burde få fordeler i byane framfor større EL-biler.

Elles er det ein ting EL-bilane mangler. Muligheten til å lade opp ein anna EL-bil. Gjerne slik at man kan bestemme kor mange kwh man gir fra seg. Sikkert ikkje aktuellt for EL-bilane med minst batteri, men burde vore ein mulighet med batteripakker over 50 kwh. Hadde vore snadder når man trenger å lade mc, atv, båt osv i områder utan lademuligheter.

Inna 3-4 år burde batteripakker bli både lettare og yte meir slik at man kan velge mellom 50 til 200 kwh alt etter biltype og behov. Kanskje det dukker opp EL-bil for meg og etterkvart. :)

Lenke til kommentar

Ingen elbiler som kan konkurere på de 2 ringene, men så er det ikke mange som trenger det, for daglig kjøring, bruker de fleste hjemme lading, og da slipper man å tenke på ladetid. Men for dem som daglig trenger 1000 km er nok mustang det nærmeste (ca 600 km + litt lading, som man utfører når man spiser eller går på do) 1000 km med elbil er ca 150 kr 1000 km med dieselbil er fort 1000++

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

Ingenting av det du nevner betyr noe særlig for meg. Jeg ønsker bare ikke en bil jeg må fylle eller lade hver dag, helst skal jeg bare måtte lade eller fylle ca en gang i måneden. Varme har jeg ingen problemer med da jeg lar dieselbilen min gå på tomgang i ca en halvtime hver morning mens jeg spiser frokost.

Din mening betyr ikke noe særlig for meg. Du har parkert deg i et mønster diktert av en utdatert teknologi. Jeg er veldig glad for å slippe å fylle tanken titt og ofte, måtte tidligere fylle minst en gang per uke, nå plugger jeg heller til på ettermiddagen og bilen er klar for to nye dager morgenen etter. Ditt behov for å kunne kjøre tusen km før du må lade blir fullstendig kunstig siden en slipper å oppsøke sentrale fyllestasjoner. Du har definert deg et problem heller. Veldig tullete å måtte sette bilen på tomgang hver morgen. Elbilen bare starter en varmen på og så er bilen varm nesten med det samme. Fornektelsen er sterk i deg. 

Du skriver også at du fyller rundt én gang per måned, og da må bilen rekke minst 1000km. Du kjører altså ingenting og ingen av dagens elbiler må lades daglig for å dekke ditt faktiske behov, da overser jeg totalt ditt innbilte behov. Å kunne lade på fem minutter er totalt meningsløst, noe du nok aldri vil klare å innse. 

Endret av Bengt Who
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 timer siden):

Sparer ikke noe tid på å fly korte strekninger, og til Oslo er bare 50 mil, så da blir det 100 mil t/r (Fra Trondheim)

~1-2 time til/fra flyplass
~ 1 time venting på flyplass
~ 2 timer på flyet

Men, har man en elbil som kan kjøre 50 mil så er det ikke noe problem å lade når en kommer fram

Oslo-Trondheim- Oslo er ikke en kjøretur på flere tusen km. De som derimot MÅ jage ned til Spania i bil på under 30 timer eller de som kjører konstant på reiseregning for stortinget kan ikke bruke dagens elbiler. Til Spania flyr en på 3-4 timer eller kjører på 30. Fritt valg. Jeg foretrekker to ekstra dager ferie enn absurde kjøredager.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (40 minutter siden):

Å kunne lade på fem minutter er totalt meningsløst, noe du nok aldri vil klare å innse. 

Jeg syns kjøretida er et langt større problem enn ladetida. Hjelper ikke å lade fort når det tar timesvis å kjøre. Det er ikke ladetid som hindrer meg i å kjøre f.eks Oslo - Stavanger oftere. Er jo knapt mulig å ta en helgetur til Stavanger med bil uten å kjøre seg dønn sliten. Kommer fram langt utpå natt til lørdag, og må bruke mesteparten av søndagen på returen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 24.12.2019 den 13.31):

Det handler ikke så mye om hva jeg trenger, men hva jeg ønsker. Jeg kan også fint greie meg med en ti liters dieseltank, men jeg foretrekker 100 liters tank slik at jeg slipper å fylle hele tiden. Samme om jeg skal ha elbil, da ønsker jeg å lade færrest ganger.

Ønsket en diesel som gikk 5000 km på en tank og lot meg trekke 4100 kg på tilhengerfestet med B-sertifikat. Fant ikke det, men må ha en bil allikevel,  så da ble det en tesla istedenfor. Men det er bare mine ønsker. 

Endret av Veritas_
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...