Gå til innhold

Nytt rekordår for Elbil-Norge i 2020: Her er oversikten over nyhetene du faktisk kan kjøpe neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sparer ikke noe tid på å fly korte strekninger, og til Oslo er bare 50 mil, så da blir det 100 mil t/r (Fra Trondheim)

~1-2 time til/fra flyplass
~ 1 time venting på flyplass
~ 2 timer på flyet

Men, har man en elbil som kan kjøre 50 mil så er det ikke noe problem å lade når en kommer fram

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (25 minutter siden):

Du kommer med krav basert på en gammeldags løsning. Hvilke dieselbiler stiller med full tank hver morgen? Hvilke dieselbiler er bortimot gratis å fore med drivstoff? Hvilke dieselbiler kan varmes opp på den tiden en bruker ut av huset? Stopper du ikke noe som helst på en kjøretur på noen tusen km? Har du det så travelt blir det jo mye bedre å fly.

Ingenting av det du nevner betyr noe særlig for meg. Jeg ønsker bare ikke en bil jeg må fylle eller lade hver dag, helst skal jeg bare måtte lade eller fylle ca en gang i måneden. Varme har jeg ingen problemer med da jeg lar dieselbilen min gå på tomgang i ca en halvtime hver morning mens jeg spiser frokost.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, FrihetensRegn said:

Hvor mange av de kommende elbilene kan konkurrere med min dieselbil på rekkevidde og lading? (1 000 km rekkevidde og under 5 min lading).

Hvor langt kan du kjøre uten å gjøre alle astmatikere forbannet sa du?

Ville tippe at vi har flere elbiler med 1 mil rekkevidde innen fem år. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (14 minutter siden):

Ingenting av det du nevner betyr noe særlig for meg. Jeg ønsker bare ikke en bil jeg må fylle eller lade hver dag, helst skal jeg bare måtte lade eller fylle ca en gang i måneden. Varme har jeg ingen problemer med da jeg lar dieselbilen min gå på tomgang i ca en halvtime hver morning mens jeg spiser frokost.

Godt du har tusenvis av valgmuligheter da, men det finnes faktisk andre bilkjøpere i verden enn deg. Og de setter kanskje pris på det økte utvalget de får nå:) 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (16 minutter siden):

Ingenting av det du nevner betyr noe særlig for meg. Jeg ønsker bare ikke en bil jeg må fylle eller lade hver dag, helst skal jeg bare måtte lade eller fylle ca en gang i måneden. Varme har jeg ingen problemer med da jeg lar dieselbilen min gå på tomgang i ca en halvtime hver morning mens jeg spiser frokost.

Godt du har en bil ingen andre har lyst på. Hvis ikke ville nok bilen vært borte før du hadde blitt ferdig med frokosten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 minutes ago, Dubious said:

Kan kjøre mange hundre mil, da eksos kun er et problem i byer

Ah, du mener kun i steder hvor flesteparten bor og kjører med dieselbilene sine?

Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (35 minutter siden):

Godt du har en bil ingen andre har lyst på. Hvis ikke ville nok bilen vært borte før du hadde blitt ferdig med frokosten.

Jeg bor litt grisgrendt til, og så har jeg også muligheten til å låse dørene selv om bilen er i gang.

Salvesen. skrev (54 minutter siden):

Godt du har tusenvis av valgmuligheter da, men det finnes faktisk andre bilkjøpere i verden enn deg. Og de setter kanskje pris på det økte utvalget de får nå:) 

 

Det er alltid flott med gode valgmuligheter. Selv er jeg i utkikk etter en el-stasjonsvogn med 300 kWt batteri, 2 MW hurtiglading, tilhengerfeste med trekkraft på over 2 tonn og en startpris på under 600k.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (Akkurat nå):

Det er alltid flott med gode valgmuligheter. Selv er jeg i utkikk etter en el-stasjonsvogn med 300 kWt batteri, 2 MW hurtiglading, tilhengerfeste med trekkraft på over 2 tonn og en startpris på under 600k.

 

Personlig tror jeg aldri det kommer, men det er bare til å forsette å lete ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (39 minutter siden):

Jeg bor litt grisgrendt til, og så har jeg også muligheten til å låse dørene selv om bilen er i gang.

Det er alltid flott med gode valgmuligheter. Selv er jeg i utkikk etter en el-stasjonsvogn med 300 kWt batteri, 2 MW hurtiglading, tilhengerfeste med trekkraft på over 2 tonn og en startpris på under 600k.

Hva skal du med 2MW hurtiglading om du bare skal lade bilen en gang i måneden? Regner med at du har innlagt strøm hjemme selv om du bor grisgrendt til. Så hvorfor betale 5 ganger så mye for strømmen på en hurtiglader? Er det ofte du trenger å kjøre over 1200 km  i strekk med under 10 minutters pause før neste etappe.?

300kWh batteri kan gi samme utnyttbare energimengde som over 100 liter diesel. Det begrenser også utvalget med dieselbiler du kan sammenligne med. Samme er tilfellet om du trenger å trekke mer enn 2 tonn på hengerfestet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (11 minutter siden):

Hva skal du med

Det handler ikke så mye om hva jeg trenger, men hva jeg ønsker. Jeg kan også fint greie meg med en ti liters dieseltank, men jeg foretrekker 100 liters tank slik at jeg slipper å fylle hele tiden. Samme om jeg skal ha elbil, da ønsker jeg å lade færrest ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...