Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fortelle lege at jeg har begynt på medisin

Gjest 21b42...2a4

Anbefalte innlegg

Gjest 21b42...2a4

Har en stund prøvd å overtale legen min om å prøve wellbutrin, men har ikke lyktes enda. (Psykologen min tror også dette er en bedre medisin for meg, ev et bra tillegg). Mulig hn ikke kan skrive det ut fordi jeg kun har prøvd en SSRI? (Bruker fontex).

uansett, er nå i et annet land hvor jeg har fått kjøpt wellbutrin, er vel lurt å fortelle at jeg har startet på det? (Etter ferien) har jo ikke kjøpt så alt for mye, så kommer jo til å gå tom...

(ja, vet det er dumt å eksperimentere med medisiner selv)

Anonymous poster hash: 21b42...2a4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som gjør at du vil skifte medisin?

Dersom du ikke har effekt av den medisinen du nå tar, skal man ta tak i dette problemet og overveie om det finnes andre alterantiv. Det er viktig at man medisinerer i riktig rekkefølge. Man skal gjerne prøve SSRI, og mulig forskellige, for å se om man har effekt. Hvis det ikke er effekt av medisinen og evt. psykologterapi, skal man gå neste skritt. Hvis man hopper rett fra ett til et annet preparat, kan det bli vanskelig å manøvrere i medisiner langt ut i sykdomsutviklingen hvis man blir dårligere og ikke har effekt av denne medisinen heller. Medisinering bør derfor skje under kontrollerte forhold og i riktig rekkefølge spør du meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med annonymG, og: Husk at noen SSRI kan ta tid før de fungerer ordentlig, kroppen må "skjønne" hva som skjer før den responderer som ofte forventet av et spesifikt virkestoff. Lurt å være tålmodig, og kanskje er det bare justering av dose som skal til. 

Psykologer har ikke den medisinske kompetansen såvidt jeg vet til å uttale seg om medikamenter (I så fall ville jeg heller stolt på en psykiater som er lege med spesialisering i psykiatri, og som dermed har kunnskap om legemidler).  

Så jeg ville vært forsiktig i utlandet og spesielt om du får dem via "mannen i gata". 

Jeg tror du gjør lurt i å fortelle legen din. Du er helt nødt til å opplyse om alle tabletter du tar , selv om han ikke har godkjent det. For eksempel om det skulle skje deg noe.. 

ærlighet og åpen kommunikasjon begge veier er beste premisset for en godt lege/pasient-samarbeid. 

Antidepressiva er noe som er veldig viktig at det tas i samråd med lege. På grunn av side-effekter som kan forverre andre diagnoser/utløse tilstander, eller pga interaksjoner mellom medisiner) så er det legen som generelt seg bør tar ansvaret for medisineringen. Det er jo vanlig at man blir dårligere ved oppstart av antidepressiva, og da ville jeg vært i trygge, kjente omgivelser og dermed ha lege som kjenner deg tilgjengelig om det skulle skje utfordringer (les: suicidale tanker).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 21b42...2a4
GiaMahan skrev (23 timer siden):

Enig med annonymG, og: Husk at noen SSRI kan ta tid før de fungerer ordentlig, kroppen må "skjønne" hva som skjer før den responderer som ofte forventet av et spesifikt virkestoff. Lurt å være tålmodig, og kanskje er det bare justering av dose som skal til. 

Psykologer har ikke den medisinske kompetansen såvidt jeg vet til å uttale seg om medikamenter (I så fall ville jeg heller stolt på en psykiater som er lege med spesialisering i psykiatri, og som dermed har kunnskap om legemidler).  

Så jeg ville vært forsiktig i utlandet og spesielt om du får dem via "mannen i gata". 

Jeg tror du gjør lurt i å fortelle legen din. Du er helt nødt til å opplyse om alle tabletter du tar , selv om han ikke har godkjent det. For eksempel om det skulle skje deg noe.. 

ærlighet og åpen kommunikasjon begge veier er beste premisset for en godt lege/pasient-samarbeid. 

Antidepressiva er noe som er veldig viktig at det tas i samråd med lege. På grunn av side-effekter som kan forverre andre diagnoser/utløse tilstander, eller pga interaksjoner mellom medisiner) så er det legen som generelt seg bør tar ansvaret for medisineringen. Det er jo vanlig at man blir dårligere ved oppstart av antidepressiva, og da ville jeg vært i trygge, kjente omgivelser og dermed ha lege som kjenner deg tilgjengelig om det skulle skje utfordringer (les: suicidale tanker).

Ja, vet... fikk mye problemer med suicidale tanker etter jeg begynte på fontex. Har ikke prøvd med justering av dose, egentlig snakket lite om medisinen

Fikk dem via et apotek, men er jo selvsagt skeptisk. Tror bare det er at antidepressiva ikke er reseptbelagt her, angstmedisin får man ikke uten resept.

Samt at kjøpte bare 30stk (var ganske dyrt for en pakke), så kan jo bli litt skummelt når jeg plutselig blir tom og må slutt brått 

AnnonymG skrev (På 23.12.2019 den 19.07):

Hva er det som gjør at du vil skifte medisin?

Dersom du ikke har effekt av den medisinen du nå tar, skal man ta tak i dette problemet og overveie om det finnes andre alterantiv. Det er viktig at man medisinerer i riktig rekkefølge. Man skal gjerne prøve SSRI, og mulig forskellige, for å se om man har effekt. Hvis det ikke er effekt av medisinen og evt. psykologterapi, skal man gå neste skritt. Hvis man hopper rett fra ett til et annet preparat, kan det bli vanskelig å manøvrere i medisiner langt ut i sykdomsutviklingen hvis man blir dårligere og ikke har effekt av denne medisinen heller. Medisinering bør derfor skje under kontrollerte forhold og i riktig rekkefølge spør du meg.

Vil skifte pga jeg sliter sykt med konsentrasjon/fokus/minne. Føler hodet mitt absolutt ikke er på plass, og hverdagen blir helt umulig pga dette. Ja, du har nok rett der...

Lenke til kommentar
Gjest 21b42...2a4 skrev (1 time siden):

Ja, vet... fikk mye problemer med suicidale tanker etter jeg begynte på fontex. Har ikke prøvd med justering av dose, egentlig snakket lite om medisinen

Fikk dem via et apotek, men er jo selvsagt skeptisk. Tror bare det er at antidepressiva ikke er reseptbelagt her, angstmedisin får man ikke uten resept.

Samt at kjøpte bare 30stk (var ganske dyrt for en pakke), så kan jo bli litt skummelt når jeg plutselig blir tom og må slutt brått 

Vil skifte pga jeg sliter sykt med konsentrasjon/fokus/minne. Føler hodet mitt absolutt ikke er på plass, og hverdagen blir helt umulig pga dette. Ja, du har nok rett der...

Ja, du har rett, det kan fort bli skummelt om du slutter brått på noe. Seponeringssyndrom er ikke sett hos Wellbutin, men man oppfordrer nedtrappingsplan over tid også på de. 

Wellbutin kan også gi økte depressive tanker i starten, inklusiv suicidale tanker. Og det finnes en del forsiktighetsregler ved bruk av Wellbutin: tablettene må svelges hele (økt risiko for krampeanfall om du tygger/biter), blodtrykk skal egentlig registreres ved behandlingsstart (pga hypertensjon og kan derfor bety at du må slutte på dem hvis blodtrykket ditt blir for høyt) samt du bør utvise forsiktighet dersom du kjører bil da disse kan påvirke evnen til å kjøre..og du ønsker jo å bytte pga plager med hukommelse og konsentrasjon? Wellbutin kan gi utfordringer med dette, derfor man skal utvise forsiktighet med kjøring. Tar du feil dose kan du risikere krampeanfall. Det er mye å forholde seg til..så det viser kanskje hvorfor det er så viktig å ta medisin under kontrollerte former (dvs resept fra lege som har vurdert på alle disse faktorene opp mot din helse og som kjenner til hvordan andre legemidler du tar interagerer med hverandre. 

Jeg ville: sagt ifra at du ikke føler effekt på Fontex og si ifra om forverring og hvilke symptomer som plager deg. Ikke vær redd for å snakke om medisin med legen, han/hun blir nok veldig glad for åpenheten! Og det er helt kurant ting å ikke ha effekt av noe. Kroppene våre reagerer litt forskjellig.  La legen bestemme om økning i dose eller bytte av medikament er aktuelt. Kan godt være verken Fontex eller Wellbutin er rett for deg. Men kroppen trenger også tid til å bli kjent med medikamentene og det er veldig vanlig at kroppen reagerer med å bli litt ekstra sløv, kvalm og "fjern" i begynnelsen. Men det skal gå over og man skal i utgangspunktet ikke merke noe til noen bivirkninger når kroppen har skjønt hva som foregår. SSRI handler jo i hovedsak om å bistå kroppen ned stoffer som naturlig finnes/trengs, og lette kroppens opptak av dette. Og når de fungerer optimalt skal du ha mer overskudd i hverdagen. Det er lettere å tenke positivt (les; tenke alternative og konstruktive tanker) når hjernen har energi og overskudd.  Derfor sunn, nok og næringsrik mat samt passe og lystbetont aktivitet (gjerne utendørs i dagslys) og nok kvalitetssøvn ofte hjelper positivt ved depresjon eller forebyggende, siden det bidrar til overskudd..får bedre nytte av kognitiv terapi ved slike tiltak pluss den rette type og dose av antidepressiva. 

Har du nettverk å kontakte ved akutte psykiske kriser? 

Endret av GiaMahan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 21b42...2a4
vidor skrev (5 timer siden):

Det at du ikke ønsker å fortelle legen som har ansvar for deg at du tar medisin på egen hånd tyder vel mest på at du burde skifte lege til en du kan ha en åpen kommunikasjon med. 

Er veldig trygg på legen jeg har, tror det handler mer om at hn har sagt nei en del ganger også har jeg sagt meg enig i det, så føler jeg skuffer legen litt ved å «gå bak ryggen» slik.. men det burde jeg sikkert ikke tenke på

Lenke til kommentar

Det at du endrer på ting selv kan komplisere mye mer enn du tror hvis du ikke har åpen kommunikasjon med legen. Ikke grav deg ned i den gjørma. Selv om legen neppe liker at du holder på sånn er det viktig at du sier i fra hva du gjør i forhold til hva som kan skje deg og hva som da må gjøres. Det er mange hensyn som må tas med forskjellige medisiner som du ikke blir fulgt opp med når du ikke sier hva du gjør.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest 21b42...2a4 skrev (31 minutter siden):

Er veldig trygg på legen jeg har, tror det handler mer om at hn har sagt nei en del ganger også har jeg sagt meg enig i det, så føler jeg skuffer legen litt ved å «gå bak ryggen» slik.. men det burde jeg sikkert ikke tenke på

Gjort er gjort, tror ikke legen blir skuffet, viktigere å informere om det du står på og åpenhet er beste, for både pasient/legeforholdet og din egen pasientsikkerhet. Det er balansegang mellom det å kunne stole på at legen har gjort rett vurdering (spesielt da mye ikke virker umiddelbart) og tørre å si ifra når du føler at ting ikke virker.  Ikke alt virker på alle. Jeg har selv byttet fra Zyrtec til Aerius, Maxalt til Imigran bl.a, men da fordi jeg har vært åpen om bivirkninger eller ikke ønsket effekt og kun i samråd/per resept fra lege. Det skader ikke å si ifra, legen føler det nok som et tegn på tillit om du tørr å være åpen :) husk også at en del medisiner står på blå resept (dvs er billigere) når du får de på resept fra lege :)

Lenke til kommentar

Hei du.

Når du spør på forumet tror jeg nok de aller fleste vil oppfordre deg til å være åpen med legen din, noe som jeg ser de også har gjort. Det har blitt nevnt mange gode grunner til det, så jeg tenkte jeg kunne nevne en annen ting. Medisiner generelt har lange lister med bivirkninger og om du kommer inn med andre plager kan det føre til at legen mistolker noe du sier som en alvorlig sykdom når det kan være bivirkninger eller påvirkning av medisin. Fastlegen er din primære helsekontakt og har behov for å vite dette for å kunne gi det så god helsehjelp som mulig.

Dersom fastlegen din ikke er nyutdannet vil ikke du ikke være den første som har tatt medisiner uten forskrivning. De hører stadig vekk om pasienter som har forsøkt/fått ulike typer medisiner som ritalin/beroligende/smertestillende av andre. Det som er viktig er at du er ærlig om hva grunnen var til at du gjorde det og effekten du har opplevd i ettertid.

En annen ting: Da du har en psykolog antar jeg at du går på DPS. Psykologen du går hos er mest sannsynlig en del av et tverrfaglig team som burde ha en lege i spesialisering(LIS) og/eller psykiater. Siden du nå har prøvd et SSRI med begrenset virkning kan det være hensiktsmessig med en medikamentvurderingstime hvor både din psykolog og LIS/psykiater er med for å vurdere effekt av behandling så langt og hvilke muligheter man har videre. Dersom du går til en privatpraktiserende psykolog kan han/hun eller legen din konferere med psykiater ved DPS.

Det er flott at du prøver å gjøre ting for å bedre ting for deg selv, jeg vil bare stresse at du burde gjøre dette her sammen med de som kan det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...