Harald Brombach (digi.no) Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 Hundrevis av idrettslag er utilgjengelige på nettet etter store systemproblemer Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 Du kan ikke påstå å ha backup før du har testet restore. En enkel rutinemessig restore ville her ha vist avviket så det kunne ha bli rettet opp i tidligere. Dyr lærepenge. 5 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 Alvorlig at disken ikke var med i backupen, men automatisk tilbakkelegging av backup "ved konfigurasjonsfeil" er mye værre. Høres ut som en fin måte å skjule avlorlige feil slik at ting kan skurre å gå til det blir skikkelig krise. BTW: ser at feks. Azure Cosmos tar backup hver 4de time og de 2 siste beholdes, mao de siste 8 timer kan reddes. Hvis en bug ila helgen har slettet alle data er de altså tapt? Venter i spenning på hvem som rammes først. 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 Jaja, enda noe mareked matreilet hvorfor man skal kutte ut de små leverandører ? Flytt dette til Azure, AWS eller Google. Der har de backup rutiner som faktisk er testet og tilpasset ditt bruk og SLA krav. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 -Night- skrev (6 timer siden): Jaja, enda noe mareked matreilet hvorfor man skal kutte ut de små leverandører ? Flytt dette til Azure, AWS eller Google. Der har de backup rutiner som faktisk er testet og tilpasset ditt bruk og SLA krav. Gitt at man faktisk kjøper tjenesten. Er flere som har gått på den smellen med "er det ikke alltid backup i skyen da?" etter at ting har gått galt. 3 Lenke til kommentar
digimator Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 14 hours ago, asshole said: Alvorlig at disken ikke var med i backupen, men automatisk tilbakkelegging av backup "ved konfigurasjonsfeil" er mye værre. Ettersom disken ikkje var med i backup, så kan vel heller ikkje backup leggast tilbake. Meire sannsynligvis at det er snapshot. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 8 hours ago, nomore said: Gitt at man faktisk kjøper tjenesten. Er flere som har gått på den smellen med "er det ikke alltid backup i skyen da?" etter at ting har gått galt. Ikke sant, du får hva du betaler for også hos Microsoft, derfor er SLA og CI/CD miljø viktig, slik at kode kan rask bli dyttet ut igjen samt data hentes ifra backup ved behov. 1 Lenke til kommentar
jenstf Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 "Dette skyldtes et varslet strømbrudd hos Lyse Energi." Og hva hendte med dieselaggregatene i datasenteret? Droppet av miljøhensyn? 1 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 det spørs hva "gammle data" betyr men jeg tenkte da en gammel backup fra når backup engang hadde fungert (potensielt måneder eller år siden) Lenke til kommentar
Yakoronor Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 Siste backup ble iflg. Spoortz selv tatt i mars i forbindelse med en migrering, altså for et helt svangerskap siden! Og jeg som trodde at backup var noe man holdt kontinuerlig oppsyn med. Så nå er Ibas eneste mulighet om man skal unngå å tape alle oppdateringer i medlemsregistre, fakturahistorikk osv. for de siste 9 måneder. Til alt overmål er disken overskrevet med gamle data. Det er vel ingen grunn til å være optimist med hensyn til mulighetene for å komme opp igjen med ferske data i behold. Spoortz har sagt at neste statusoppdatering skal komme senest tredje juledag, men konklusjonen fra Ibas må de vel ha blitt forelagt forlengst. 1 Lenke til kommentar
jornl Skrevet 27. desember 2019 Del Skrevet 27. desember 2019 Data som er skrevet over er tapt (dersom det fysiske området på disken er skrevet over). Hverken Ibas eller andre kan gjøre noe med det. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 27. desember 2019 Del Skrevet 27. desember 2019 jornl skrev (1 time siden): Data som er skrevet over er tapt (dersom det fysiske området på disken er skrevet over). Hverken Ibas eller andre kan gjøre noe med det. Dette er faktisk en sannhet med modifikasjoner. Det KAN være mulig å gjenopprette i det minste deler av data som kun er over skrevet 1 gang. Dette var dog enklere før i tiden på diskene man hadde på 80- og 90-tallet. Da var det praktisk mulig. Nå er dette mye vanskeligere, og ofte kun teoretisk mulig. Også sannsynligvis veldig dyrt og tidkrevende: https://www.tek.no/artikkel/i/EWLg1o/derfor-kan-overskrevne-data-hentes-fra-en-gammel-harddisk Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. desember 2019 Del Skrevet 27. desember 2019 Ser at de nå skriver at IBAS har kommet med sin konklusjon og at info går ut til hovedkontaktpersoner. Virker som om de sliter litt med å forstå at informasjon i slike hendelser er enormt viktig og kan hjelpe på frustrasjon og antall(og humør) henvendelser. Greit nok at de ønsker å gå ut med info til hovedkontaktpersonene men når de både har Twitter, Facebook og ei operativ nettside så går de glipp av en effektiv måte å gå ut med info bredt på. Men om de ikke har noen disaster recovery plan eller backup test plan så har de kanskje ikke en kommunikasjonsplan eller noen form for incident response prosedyre. Tipper konklusjonen til IBAS er at de ikke kan gjøre noe her og at de er litt redd for å gå for bredt ut med dette. 1 Lenke til kommentar
jornl Skrevet 3. januar 2020 Del Skrevet 3. januar 2020 Joda, det var teorier om at det skulle være mulig. Men det er til dags dato ingen som har klart å få frem overskrevne data fra overskrevne blokker på en harddisk, uansett årgang. Her litt lesestoff med kilder... https://www.nber.org/sys-admin/overwritten-data-guttman.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå