torest Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 Menon: – Å holde lav fart er den viktigste kilden til utslippskutt fra skip [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 (endret) "– Det er fullt mulig å nå målene – og overraskende nok er slow-steaming (lav fart) den viktigste kilden til reduksjoner – særlig på kort sikt." Ja, kanskje "Foilmotoren" kan få gjennomslag i internasjonal skipsfart, på skip med lav fart. Denne ideen ble patentert 1894, hvor en "Foilmotor" ligger langs skipssiden og foiler lager fremdrift. Et nytt patent bringer ideen frem i lyset igjen, hvor foilmoduler settes sammen i ønsket lengde og kan spare skipene for mye drivstoff ved å utnytte energien i dønningene. Endret 23. desember 2019 av aanundo 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 Slow steaming er bra for miljøet men dyrt når skipene mister kapasitet og mannskapet skal ha betalt. Autonome skip som er laget for dette er nok veien å gå. Så får man heller gjøre vedlikehold når båten er til kai. Uansett er det beste å produsere mere lokalt og bruke toll som middel. Ikke populært men det vil gi mindre handel mellom kontinentene. Dagens systemer er helt idiotiske med tanke på miljø. Vi frakter ting jorden rundt pga marginale gevinster. Å sløye fisk i Kina er et eksempel. 1 Lenke til kommentar
JM1ORBHF Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 tror nok at hvis man tar med kapitalkostnader og driftskostnader etc så vil det lønne seg økonomisk å kjøre på høyere hastigheter enn det som er miljømessig best. Den mest økonomiske hastigheter for biler er rudt 40km/t. Burde vi ognså satt ned alle veihastighetene til denne farten? Tror nok det er langt mer realistisk å komme med andre krav til sjøfarten. som: - Forbud mot tungolje/råolje o.l. (kun diesel eller raffinerte drivstoff) - Minimum 20% bilodiesel/bioethanol - Krav til hybridfremdrift i lav fart under 5 knop Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 "Smart steaming" eller "Just in time operations" er vel det siste nye, der skipa brukar vermeldingar og opplysningar om annan trafikk ved hamnene dei skal innom til å optimalisere fart og kurs, slik at dei når fram når køa for å leggje til er kortast og sjølvsagt innan tidsfristen. Ein variant av Slow Steaming som utnyttar veret og i tillegg reduserer daudtid utanfor hamner. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå