Salvesen. Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 0laf skrev (Akkurat nå): Sverige hadde ved utgangen av 2018 hele 16 664 elbiler, av rundt 5 millioner personbiler i trafikk, det er 0.33%. Statistikken du snakker om, inneholder nok ladbare hybrider, som svenskene faktisk kjøper noen av, men siden du spør hva jeg snakker om, så var det faktisk elbiler, det står klart og tydelig i innlegget mitt ? Dersom svenskene kommer på topp 3 med en elbilandel på 0.33%, så er det jo hyggelig, det betyr at elbilandelen er totalt fraværende i resten av verden, eller at du tar feil. Jeg snakker om markedsandelen for salg av biler. Den er ekstremt økende og på verdensbasis ganske god. Innenfor EV regnes ofte hybrider, ja. Og om en ser på forslaget i Sverige er det jo nettopp dette som skal selges... Lenke til kommentar
0laf Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 (endret) Salvesen. skrev (3 minutter siden): Jeg snakker om markedsandelen for salg av biler. Den er ekstremt økende og på verdensbasis ganske god. Innenfor EV regnes ofte hybrider, ja. Og om en ser på forslaget i Sverige er det jo nettopp dette som skal selges... Og igjen, markedsandelen for salg av elbiler er særdeles liten i Sverige. Det selges dog en del ladbare hybrider, som gjør at Sverige kommer på 3. plass i antall solgte ladbare biler, i forhold til totalt antall solgte biler, men dette er jo ikke det jeg snakker om, jeg snakker om elbiler, som er nesten fraværende i Sverige.https://www.tu.no/artikler/derfor-banker-vi-sverige-pa-elbiler/454227 Endret 23. desember 2019 av 0laf 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 0laf skrev (Akkurat nå): Og igjen, markedsandelen for salg av elbiler er særdeles liten i Sverige. Det selges dog en del ladbare hybrider, som gjør at Sverige kommer på 3. plass i antall solgte ladbare biler, i forhold til totalt antall solgte biler, men dette er jo ikke det jeg snakker om, jeg snakker om elbiler, som er nesten fraværende i Sverige.https://www.tu.no/artikler/derfor-banker-vi-sverige-pa-elbiler/454227 Fraværende? De har doblet antall rene elbiler på veiene i år. Rundt 30k nå. Det er en vill økning. Og ja, som jeg sa er ofte "EV" salgstall inkludert hybrider. Som vill være "lovlige" å selge under det som diskuteres i denne tråden. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 (endret) Salvesen. skrev (På 23.12.2019 den 23.11): Innenfor EV regnes ofte hybrider, ja. Og om en ser på forslaget i Sverige er det jo nettopp dette som skal selges... Salvesen. skrev (På 23.12.2019 den 23.17): Og ja, som jeg sa er ofte "EV" salgstall inkludert hybrider. Som vill være "lovlige" å selge under det som diskuteres i denne tråden. Men jeg snakker jo ikke om EV, jeg snakker om elbiler? Jeg tar lang fart og driter i hva du snakker om, du svarer på mitt innlegg, som snakker om elbiler. Forslaget som legges frem sier"Rådet rekommenderar regeringen att införa ett stoppdatum för försäljning av fossila drivmedel före 2045" Hva skal man med ladbar hybrid, når man ikke får kjøpt drivstoff, hele poenget her er jo at svenskene sier de skal fase ut bensin- og diesel. Endret 25. desember 2019 av 0laf 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 0laf skrev (3 minutter siden): Men jeg snakker jo ikke om EV, jeg snakker om elbiler? Jeg tar lang fart og driter hva du snakker om, du svarer på mitt innlegg, som snakker om elbiler. Forslaget som legges frem sier"Rådet rekommenderar regeringen att införa ett stoppdatum för försäljning av fossila drivmedel före 2045" Hva skal man med ladbar hybrid, når man ikke får kjøpt drivstoff, hele poenget her er jo at svenskene sier de skal fase ut bensin- og diesel. Fordel å lese artikkelen en diskurerer: "Som en del av planen foreslår regjeringen at det ikke lengre selges biler som bare kan kjøre på bensin og diesel fra 2030. " Hybrider inngår ikke i dette, siden de også kan kjøre på "el". 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 (endret) Salvesen. skrev (På 23.12.2019 den 23.27): Fordel å lese artikkelen en diskurerer: "Som en del av planen foreslår regjeringen at det ikke lengre selges biler som bare kan kjøre på bensin og diesel fra 2030. " Hybrider inngår ikke i dette, siden de også kan kjøre på "el". Ja, det er en fordel å lese artikkelen, det står i overskriften med store bokstaver at Sverige skal være helt CO2-nøytralt i 2045, og ta farvel med bensin og diesel, og det står i ingressen og det første avsnittet også."Nylig satte den svenske finansmarkeds- og boligministeren Per Bolund fra Miljöpartiet offisielt i gang en utredning som skal komme med forslag om hvordan transportsektoren kan nå et mål om nullutslipp mellom 2030 og 2045; blant annet når salget av bensin- og dieselbiler skal stoppe". Hvilken del av dette har du problemer med å forstå, hvordan mener du Sverige skal få til nullutslipp i transportsektoren med ladbare hybrider ? Endret 25. desember 2019 av 0laf 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 0laf skrev (11 timer siden): Det står også i artikkelen at Sverige skal være helt CO2-nøytralt i 2045, og ta farvel med bensin og diesel, det står faktisk i overskriften, med stor skrift, samt i forslaget som er lagt frem."Nylig satte den svenske finansmarkeds- og boligministeren Per Bolund fra Miljöpartiet offisielt i gang en utredning som skal komme med forslag om hvordan transportsektoren kan nå et mål om nullutslipp mellom 2030 og 2045; blant annet når salget av bensin- og dieselbiler skal stoppe". Hvilken del av dette har du problemer med å forstå, hvordan mener du Sverige skal få til nullutslipp i transportsektoren med ladbare hybrider ? Jeg har ikke problemer med å forstå, jeg har lest artikkelen. Dette er en langsiktig plan og begynner med de som ikke har eldrift i det heletatt. Det er det som ryker først. Forøvrig har det lite med faktumet at elbilsalg i Sverige er bra sett i lys av resten av verden. Hatt enorm økning i år, og i mange år tidligere. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 (endret) Salvesen. skrev (2 timer siden): Forøvrig har det lite med faktumet at elbilsalg i Sverige er bra sett i lys av resten av verden. Hatt enorm økning i år, og i mange år tidligere. Det er ikke vanskelig å ha enorm økning, når det nesten ikke finnes elbiler. Dersom tallet ditt stemmer, å det er 30 000 elbiler i Sverige, så ble det solgt rundt 15 000 av de i 2019. Det betyr at elbiler nå utgjør 0.66% av den svenske bilparken, og at det ble solgt noe over tusen elbiler i måneden, i et land hvor det selges 50-60 000 biler per måned. Det er heller ingen hemmelighet at en del av de elbilene som er solgt i Sverige eksporteres til Norge. At svenskene kjøper noen flere elbiler enn enkelte andre land hvor det knapt selges elbiler i det hele tatt, gjør ikke at salget "er bra", salget er egentlig helt elendig, omtrent 98% av svensker som kjøper ny bil, kjøper ikke en elbil. Når Per Bolund fra Miljöpartiet de Gröna nå legger frem et forslag om å slutte med salg av bensin og diesel før 2045, så må svenskene bytte ut hele bilparken med full-elektriske biler, som er det denne artikkelen handler om, ikke ladbare hybrider. Endret 24. desember 2019 av 0laf 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 0laf skrev (5 minutter siden): Det er ikke vanskelig å ha enorm økning, når det nesten ikke finnes elbiler. Dersom tallet ditt stemmer, å det er 30 000 elbiler i Sverige, så ble det solgt rundt 15 000 av de i 2019. Det betyr at elbiler nå utgjør 0.66% av den svenske bilparken, og at det ble solgt noe over tusen elbiler i måneden, i et land hvor det selges 50-60 000 biler per måned. Det er heller ingen hemmelighet at en del av de elbilene som er solgt i Sverige eksporteres til Norge. At svenskene kjøper noen flere elbiler enn enkelte andre land hvor det knapt selges elbiler i det hele tatt, gjør ikke at salget "er bra", salget er egentlig helt elendig, omtrent 98% av svensker som kjøper ny bil, kjøper ikke en elbil. Når Per Bolund fra Miljöpartiet de Gröna nå legger frem et forslag om å slutte med salg av bensin og diesel før 2045, så må svenskene bytte ut hele bilparken med full-elektriske biler, som er det denne artikkelen handler om, ikke ladbare hybrider. Du er helt ute å kjører, det er solgt nesten 17k elbiler de siste 12 månedene, dette utgjør i underkant av 5% av markedet i Sverige. Dette er en stor andel sett ift verden ellers. Legger en til hybrider er de over 15% om jeg husker rett. Som igjen er en stor andel ift resten av verden. Det er virkelig ikke så vanskelig å søke litt og se at elbilmarkedet er stort i Sverige ift hvordan tilstanden er i resten av verden. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 (endret) Salvesen. skrev (22 timer siden): Du er helt ute å kjører, det er solgt nesten 17k elbiler de siste 12 månedene, dette utgjør i underkant av 5% av markedet i Sverige. Så vidt jeg kan forstå fra de fleste artikler, så er det solgt rundt 13000 elbiler de siste 12 månedene?https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/12/12/195633417/antall-elbiler-i-sverige-doblet-pa-ett-ar-fortsatt-milevis-bak-norge "Antall privateide elbiler i Sverige gikk fra 5300 i 2018 til 10.959 på tampen av 2019. Totalt økte antall elbiler fra 14.064 i 2018 til 27.450 i 2019. Det viser ferske tall fra det svenske statistikkleverandøren Ratsit" 27450 - 14064 = 13 386 Det er også verdt å merke seg at kun 5659 elbiler ble kjøpt av private, resten ble kjøpt av selskaper, mange av disse leasingselskaper som selger bilene til Norge. Å kalle noen få prosent av nybilsalget for en "stor" andel er bare tull, det er mer korrekt at det knapt selges elbiler i Sverige, sett i forhold til antall biler solgt, som er noe i overkant av 300 000 så langt i år. At det selges enda færre elbiler i de fleste andre land i verden, betyr ikke at svenskene kjøper en "stor" andel elbiler, men at disse landene, inkludert svenskene, knapt kjøper elbiler i det store hele. Danmark har for eksempel tidoblet salget av elbiler i det siste, men det betyr bare at de har gått fra å selge nærmest noen titalls i måneden, til noen få hundre i stedet, det betyr ikke at elbiler selger bra og at andelen er "stor". Endret 25. desember 2019 av 0laf 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 0laf skrev (2 minutter siden): Så vidt jeg kan forstå fra de fleste artikler, så er det solgt rundt 13000 elbiler de siste 12 månedene?https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/12/12/195633417/antall-elbiler-i-sverige-doblet-pa-ett-ar-fortsatt-milevis-bak-norge "Antall privateide elbiler i Sverige gikk fra 5300 i 2018 til 10.959 på tampen av 2019. Totalt økte antall elbiler fra 14.064 i 2018 til 27.450 i 2019. Det viser ferske tall fra det svenske statistikkleverandøren Ratsit" 27450 - 14064 = 13 386 Det er også verdt å merke seg at kun 5659 elbiler ble kjøpt av private, resten ble kjøpt av selskaper, mange av disse leasingselskaper som selger bilene til Norge. Å kalle noen få prosent av nybilsalget for en "stor" andel er bare tull, det er mer korrekt at det knapt selges elbiler i Sverige, sett i forhold til antall biler solgt, som er noe i overkant 300 000 så langt i år. At det selges enda færre elbiler i de fleste andre land i verden, betyr ikke at svenskene kjøper en "stor" andel elbiler, men at disse landene, inkludert svenskene, knapt kjøper elbiler i det store hele. Danmark har for eksempel tidoblet salget av elbiler i det siste, men det betyr bare at de har gått fra å selge nærmest noen titalls i måneden, til noen få hundre i stedet, det betyr ikke at elbiler selger bra og at andelen er "stor". Tallene fra Desember er ikke klare, så man må se på november. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar Jeg sier det er stor andel ift resten av verden, du mener det er feil. List opp 10 land som selger større andeler. Så skal jeg fint være enig med deg jeg, men det klarer du ikke. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 (endret) Salvesen. skrev (14 minutter siden): Tallene fra Desember er ikke klare, så man må se på november. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar I følge statistikken ble det solgt 30 502 biler i November, 1031 var elbiler, det skulle bli 3,3% omtrent. Det betyr at nesten 97% av alle svensker som kjøper ny bil, ikke velger å kjøpe seg ny elbil, å innen 25 år skal altså det svenske MdG bytte ut alle biler i Sverige med elbiler. Salvesen. skrev (14 minutter siden): Jeg sier det er stor andel ift resten av verden, du mener det er feil. List opp 10 land som selger større andeler. Så skal jeg fint være enig med deg jeg, men det klarer du ikke. Selvfølgelig klarer jeg ikke det, med unntak av Norge og Nederland selges det nesten ikke elbiler i de fleste land, det er et nisjeprodukt de færreste kjøper. Jeg gidder ikke krangle om dette lengre, du synes et par prosent av nybilsalget er mye, og at elbiler selger bra i Sverige, fordi de selger bedre enn i de fleste andre land, mens jeg synes elbiler selger elendig i Sverige, ettersom kanskje 2-3 av 100 svensker som kjøper ny bil, velger en elbil. Min oppfating er at elbiler selger elendig i Sverige, og at svenskene trolig ikke vil klare å ta farvel med bensin og diesel innen 2045, som er det artikkelen omhandler. Nå tror jeg neppe MdG blir sittende særlig lenge i regjering heller, så det er vel ikke noe problem, Bolund forsvinner forhåpentlig like raskt som han kom. Endret 24. desember 2019 av 0laf 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 MDG er kommet for å bli. Og det vil ikke forundre meg om Lan Marie blir statsminister innen få år. De er Norges helter og så og si hele landet ser opp til dem. Spesielt den yngre garde. For dem er de det eneste reelle valget da alle de andre partiene er skyld i at jorden snart går under. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 0laf skrev (30 minutter siden): I følge statistikken ble det solgt 30 502 biler i November, 1031 var elbiler, det skulle bli 3,3% omtrent. Det betyr at nesten 97% av alle svensker som kjøper ny bil, ikke velger å kjøpe seg ny elbil, å innen 25 år skal altså det svenske MdG bytte ut alle biler i Sverige med elbiler. Selvfølgelig klarer jeg ikke det, med unntak av Norge og Nederland selges det nesten ikke elbiler i de fleste land, det er et nisjeprodukt de færreste kjøper. Jeg gidder ikke krangle om dette lengre, du synes et par prosent av nybilsalget er mye, og at elbiler selger bra i Sverige, fordi de selger bedre enn i de fleste andre land, mens jeg synes elbiler selger elendig i Sverige, ettersom kanskje 2-3 av 100 svensker som kjøper ny bil, velger en elbil. Min oppfating er at elbiler selger elendig i Sverige, og at svenskene trolig ikke vil klare å ta farvel med bensin og diesel innen 2045, som er det artikkelen omhandler. Nå tror jeg neppe MdG blir sittende særlig lenge i regjering heller, så det er vel ikke noe problem, Bolund forsvinner forhåpentlig like raskt som han kom. Altså topp 3 ja, som jeg sa helt i starten. Kunne vi ikke bare blitt enig i det da og så gått videre? Det er ingen tvil om at Sverige er langt oppe på verdensbasis. Og salget har 3 doblet seg de siste 12 månedene til i underkant av 5%. Fortsetter dette blir det jo enorme mengder i Sverige på bare noen få år nå, og slikt de presser på med saker som dette er det vell ingen tvil om at det blir økning. Nye modeller kommer på rullende bånd også. Men ja jeg er enig, nok mas om dette nå. Vi får være enig om å være uenig, ikke verre enn det. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 (endret) "Jorden vil snart gå under" "Verden har ikke gjort noe for klimautslipp de siste 40 årene" Av og til så lurer man på om man leser diskusjonsforumet til Blekkulf og ikke Teknisk Ukeblad. Endret 24. desember 2019 av uname -l 3 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 Salvesen. skrev (32 minutter siden): Altså topp 3 ja, som jeg sa helt i starten. Kunne vi ikke bare blitt enig i det da og så gått videre? Det er ingen tvil om at Sverige er langt oppe på verdensbasis. Men vi er jo ikke enig, jeg nevnte ikke hybrider, kun elbiler, og Sverige er kun topp tre dersom man tar med hybrider, som ikke er så veldig relevant for et forslag som ønsker å fjerne alt unntatt elbiler innen 2045. Sverige er langt oppe på verdensbasis, fordi markedet for elbiler knapt eksisterer på verdensbasis. De fleste rangeringer har ikke ti land med i oversikten over elbilsalg en gang, fordi tallene er så ørsmå at det er nesten ikke målbart. Salvesen. skrev (39 minutter siden): Og salget har 3 doblet seg de siste 12 månedene til i underkant av 5%. Fortsetter dette blir det jo enorme mengder i Sverige på bare noen få år nå... Postet vi ikke akkurat tallene for de siste 12 månedene, har det nå plutselig gått fra dobbelt så mye, til tredobbelt så mye, og fra 3.3% til 5% ? 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 0laf skrev (4 minutter siden): Men vi er jo ikke enig, jeg nevnte ikke hybrider, kun elbiler, og Sverige er kun topp tre dersom man tar med hybrider, som ikke er så veldig relevant for et forslag som ønsker å fjerne alt unntatt elbiler innen 2045. Sverige er langt oppe på verdensbasis, fordi markedet for elbiler knapt eksisterer på verdensbasis. De fleste rangeringer har ikke ti land med i oversikten over elbilsalg en gang, fordi tallene er så ørsmå at det er nesten ikke målbart. Postet vi ikke akkurat tallene for de siste 12 månedene, har det nå plutselig gått fra dobbelt så mye, til tredobbelt så mye, og fra 3.3% til 5% ? Nei man trenger ikke å ta med hybrider, men de er ofte med i regnestykket når en finner slike statistikker. Vet ikke hvilke tall du sikter til, men du bommer iallefall. Sitat Personbilar, december 2018 -> november 2019 - totalt antal för perioden: 330907 Personbilar, december 2018 -> november 2019 - totalt antal för perioden: 15094 15094/330907 = 0,046. Altså i underkant av 5%.. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 On 12/23/2019 at 2:51 PM, Martin Svensson said: Hur kommer det sig att du går på sån här propaganda från makteliten överhuvudtaget? Man har försökt skrämma folk med väder o klimat sen urminnes tider om o om igen... Det finns inga problem med CO2. Klimatet sköter sig självt och har alltid gjort... Det finns ingenting som ligger utanför normalen.. Hvorfor går du fem på progaganda fra makteliten i stedet for å forholde deg til vitenskapsmiljøet? 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 Viggo Stenbekk skrev (På 23. desember 2019 den 21.23): Jo. 7.75 mrd. mennesker som i all hovedsak bor ved havet. Svenskene har virkelig lang erfaring med å flytte byer pga havnivåendringer. Her er det bare å se hva historien lærer oss. Å flytte en by på 100-år er ikke veldig stress. De aller fleste bygninger må uansett skiftes ut etter hundre år. Folk har flyttet pga klima i tusenvis av år. Sansynligvis så bodde det tusenvis av folk i Norge og Storbritania som måtte flytte ved siste istid. i andre perioder har det vert elefanter og tigre i samme område. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 uname -l skrev (På 24. desember 2019 den 15.31): "Jorden vil snart gå under" "Verden har ikke gjort noe for klimautslipp de siste 40 årene" Av og til så lurer man på om man leser diskusjonsforumet til Blekkulf og ikke Teknisk Ukeblad. Om du har levd en stund husker du nok diskusjonene som var på 80 tallet om dette da arbeiderpartiet skulle begrense utslipp innen 2000 mens høyre og di andre skulle klare det innen 1990. Ingen av dem har nådd målet 20 år etter. Om man ser bort fra oljeindustrien har Norge ganske lave utslipp. Norge vart vel truet av USA til å bygge ut troll feltet for at Europa skulle få et alternativ til russisk gass. En svært stor del av Norges utslipp går faktisk med til å forsyne Europa med oljeprodukter. vi har nok klart å begrense vårt energiforbruk ved bruk av varmepumper og enovas tiltak for å begrense strømforbruket men det monner lite i forhold til energiforbruket til oljesektoren som er formidabelt. Hva verden har gjort er vel ikke mye bedre. Europeiske land har nok klart endel reduksjon men resten av verden skriker etter mere eletrisk kraft. Det vi klarer å redusere vil nok spises opp av andre lands økte etterspørsel. Denne etterspørselen klarer jo vi fint å øke ved å selge billige vindmøller som produserer billig strøm når det blåser. Problemet er at når den fattige delen av verden først har fått strøm blir de raskt avhengige av sikker forsyning. Dette gjør at det bygges kraftstasjoner i store mengder rundom i verden. Totalt sett øker dette forbruket og det man høster fra fornybart blir fort økt fossilt forbruk når vinden forsvinner eller solen går ned. Sett fra et miljøsynspunkt ville det vert best om folk klarte seg uten strøm og levde som i steinalderen. Helst burde biler og transport vert dyrt slik at folk produserte det de trenger lokalt. Et annet moment med økt strømforbruk er at man ofte skyver energiproduksjon fra avgifts belagt bensin og diesel over på avgiftsfri tungolje,gass og kull. Dette gir en kunstig lav energipris for fossilt drivstoff. For mange land vil dette slå skjevt ut ved elektrifisering av bilparken. Det betyr at det blir rimeligere å kjøre el bil som går på avgiftsfritt kullkraft enn på avgiftsbelagt bensin. Dette vil kunne gjøre bilkjøring enda billigere og totalt sett øke klimagass utslipp Dette skjer også i Norge ved at fly transport kjører på omtrent avgiftsfritt drivstoff mens biler og lastebiler kjører på brennstoff med avgift. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå