Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Usikker på ene ballestein

Gjest e7d34...6dd

Anbefalte innlegg

Gjest e7d34...6dd

Hei. Nå i det siste har jeg lagt merke til at det liksom er mye rare ting rundt den venstre ballesteinen. Det er på en måte noen klumper og annet som er festet rundt den som gjør den større. Når jeg legger meg ned så blir det borte, men kommer med en gang rundt den samme ballesteinen når jeg reiser meg. Jeg har ikke vondt eller noe slik, men bare blitt at jeg tenker på det når jeg kommer på det. Ikke noe som plager meg egt. Er dette noe å bekymre meg for og burde dette oppsøkes lege. Er forresten 14 år hvis det hjelper.

Anonymous poster hash: e7d34...6dd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På begge testikler har vi noe som heter "bitestikler" (epididymis). Disse har en slags klumpete konfigurasjon. Noen får også let utvidete blodkar i pungen og opp langs sædleder (varicoceler). Noen får også vannbrokk (cystocele). Dette er alle helt godartede tilstander (førstnevnte er normal anatomi).

Fordi du kjenner noe du er usikker på, så kan det være fint å snakke med legen din om dette. Anbefaler du bestiller en time og får dem til å se på det:)

Lenke til kommentar
Gjest e7d34...6dd

Tusen takk for svar. Føler jeg ble lettet. Så det er altså ikke farlig. Det har vært sånn en stund nå, men vil det gå over?

Anonymous poster hash: e7d34...6dd

Lenke til kommentar

(Med klumpete konfigurasjon mener AnnonymG klumpete form, og at bitetestiklene er slik fra før.)

Noen tilstander, som for eksempel vannbrokk kan opereres hvis det plager en, men det er ikke farlig å ha det. 

Det kan godt hende at ting er slik de skal være. Siden du har merket noe nytt kan greit å ta seg en tur til fastlege eller lege ved helsestasjon for ungdom, slik avklart at det er som det skal være eller at det er noe du kan behandles for. 

Lenke til kommentar
Gjest 6c12f...5f4

Dette er mest sannsynlig utvidede blodkar/blodårer. Det kommer av at den blodåren som skal frakte blodet bort fra pungen og opp til hjertet igjen ikke fungerer som den skal.

Blodårer som leder blodet oppover i kroppen har "enveisventiler" (veneklaffer) som gjør at blodet kun slipper gjennom oppover i retning mot hjertet og ikke nedover.  Hvis disse "ventilene" ikke virker som de skal vil blodet renne nedover istedenfor og ender da opp i pungen. Når du legger deg (eller står på hodet) vil blodet renne ut av seg selv. Så fort du reiser deg vil blodet renne ned igjen, akkurat som du beskriver. 

Bestil time hos legen og få en vurdering på hva som bør gjøres.  Det kan og bør mest sannsynlig opereres.  

Anonymous poster hash: 6c12f...5f4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...