Salvesen. Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 syar2003 skrev (På 5.1.2020 den 17.50): Thatcham Reasearch som jeg har linket til tidligere blandt annet. Uansett så bør du i lys av dette erkjenne at Tesla sin bruk av autopilot som navn har vist seg å være uklokt. Jeg snakker om en moderne bil sin manual. De er lange og omfattende enten de er elektroniske eller trykte. Og jeg betviler at alle oss har lest hver eneste bil vi noen gang har brukt/leid/lånt sin manual fra start til ende før det er kjørt en eneste meter med den. Hva har skolegang med emnet å gjøre - om man har lært å lese ? Ekspander Ja det har vist seg å være uklokt pga folk ikke forstår hva de mener er uklokt. Men jeg er sikker på at Tesla fortsatt hadde valgt navnet om de viste om "konsekvensene", de elsker jo gratis PR og autopilot gir de jo latterlig mye av dette. Manualer er stort sett ikke lange og omfattende om en er vandt til å lese de, en kommer fort til kjernen og hva som er viktig også skummer en resten av "fløten". Ogsåklart trenger en ikke lese hele, det er jo masse en kan fra før. Men emner som fører assistenter bør iallefall alle som tenker å bruke de ta en titt på. Tesla er jo flinke her og har stadig info om dette i bilen og en må godkjenne med masse tekst som en bør lese osv. Meg bekjent har ikke de andre dette, der er det tut og kjør. Iallefall i de bilene jeg har kjørt med slike systemer. Skolegang har ikke mye med det å gjøre, det var bare en opplysning i fra min skolegang som jeg har satt pris på. Dog noe jeg hatet på tidspunktet. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 Salvesen. skrev (På 5.1.2020 den 17.55): Men jeg er sikker på at Tesla fortsatt hadde valgt navnet om de viste om "konsekvensene", de elsker jo gratis PR og autopilot gir de jo latterlig mye av dette. Ekspander Datainnsamling og PR betyr mer enn menneskeliv. Og der har vi roten i problemet. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 oophus3do skrev (På 5.1.2020 den 18.00): Datainnsamling og PR betyr mer enn menneskeliv. Og der har vi roten i problemet. Ekspander Du er flink på påstander, absolutt. Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 Tesla sitt konsept med å kalle "fører assistanse" for "auto pilot" er direkte misvisande. Tydelig at det ryker med fleire liv i trafikken pga at folk(idioter som aldri skulle hatt lappen) trur di har "auto pilot" som kan kjøre bilen pga Musk har sagt det. Fleire liv kunne vore redda om Tesla heller hadde sagt at bilane var levert med "fører assistanse". 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 Støtter Tesla på mange områder og setter stor pris på det de har gjort, men de burde være forsiktige med hvordan de selger disse fører-assistentene. For det er det programmene er fortsatt. Assistanse til føreren. Tesla (og alle andre) er fortsatt en god stund unna å ha fullstendig selvkjørende biler til vanlig bruk, derfor føler jeg det blir misvisende å selge noe som fullstendig selvkjørende. Å ha selvkjørende biler krever også at det blir testet nok til å bli lovlig. De burde f.eks. ikke markedsføre selvkjørende bil i Norge før det faktisk er fungerende i praksis og lovlig. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 Salvesen. skrev (På 5.1.2020 den 17.55): Ja det har vist seg å være uklokt pga folk ikke forstår hva de mener er uklokt. Men jeg er sikker på at Tesla fortsatt hadde valgt navnet om de viste om "konsekvensene", de elsker jo gratis PR og autopilot gir de jo latterlig mye av dette. Manualer er stort sett ikke lange og omfattende om en er vandt til å lese de, en kommer fort til kjernen og hva som er viktig også skummer en resten av "fløten". Ogsåklart trenger en ikke lese hele, det er jo masse en kan fra før. Men emner som fører assistenter bør iallefall alle som tenker å bruke de ta en titt på. Tesla er jo flinke her og har stadig info om dette i bilen og en må godkjenne med masse tekst som en bør lese osv. Meg bekjent har ikke de andre dette, der er det tut og kjør. Iallefall i de bilene jeg har kjørt med slike systemer. Skolegang har ikke mye med det å gjøre, det var bare en opplysning i fra min skolegang som jeg har satt pris på. Dog noe jeg hatet på tidspunktet. Ekspander Jeg har ikke lest Tesla Model S,X,3 sine manualer. Det med å lese online eller trykt manual fra ende til ende var med henblikk om hvor lett man finner «de funksjons limitaions and warnings relatert til autopilot bruken og ansvarsfraskrivelse fra produsenten med liten skrift». Men innlegget mitt har også med biler fra andre produsenter å gjøre , da hvor man låner eller har som leiebil et kjøretøy med kanskje alt dette der man ofte bare åpner det , starter og kjører av gårde med. Man har jo førerkort , kan trafikkreglene , og kan førerteknisk kjøre en hvilkensomhelst bil i den gjeldende førekortklasse -ikke sant. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 syar2003 skrev (På 5.1.2020 den 18.34): Jeg har ikke lest Tesla Model S,X,3 sine manualer. Det med å lese online eller trykt manual fra ende til ende var med henblikk om hvor lett man finner «de funksjons limitaions and warnings relatert til autopilot bruken og ansvarsfraskrivelse fra produsenten med liten skrift». Men innlegget mitt har også med biler fra andre produsenter å gjøre , da hvor man låner eller har som leiebil et kjøretøy med kanskje alt dette der man ofte bare åpner det , starter og kjører av gårde med. Man har jo førerkort , kan trafikkreglene , og kan førerteknisk kjøre en hvilkensomhelst bil i den gjeldende førekortklasse -ikke sant. Ekspander Ja det er ingenting i veien for å kjøre en bil uten å lese manualen, det er ikke det jeg sier heller. Jeg synes bare at folk som skal ta i bruk avanserte funksjoner bør lese manualen. Og det er ikke noe liten skrift. Ofte er slike ting skrevet i kursiv og med opplysende ting som "ADVARSEL" med rødt merke osv for å gjøre det lettere. Altså veldig enkelt å finne. Men, dette vet en jo om en er vandt til å lese manualer.. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 Salvesen. skrev (På 5.1.2020 den 18.38): Ja det er ingenting i veien for å kjøre en bil uten å lese manualen, det er ikke det jeg sier heller. Jeg synes bare at folk som skal ta i bruk avanserte funksjoner bør lese manualen. Og det er ikke noe liten skrift. Ofte er slike ting skrevet i kursiv og med opplysende ting som "ADVARSEL" med rødt merke osv for å gjøre det lettere. Altså veldig enkelt å finne. Men, dette vet en jo om en er vandt til å lese manualer.. Ekspander Hvordan skal du sørge for at folk leser manualen i fremtiden? Folk må kjøre et kurs før man kan kjøre med X merke? Biler starter ikke før IR kamera registrerer at alt er lest og forstått gjennom en teori test? Selvfølgelig aldri noe som vil forekomme, og derfor må produktet produseres slik at det er umulig å missforstå hva som omhandler en fører assist, og hva som inngår i autonom ferdsel. Dette inkluderer uttalelser fra fabrikantene og CEOs om funksjonene. Ting som "lane change" o.l. er bare forvirrende og hører hjemme til autonomy nivå 3 med påfølgende lovverk som sikrer at folk vet når bilen bruker kun vanlige assists (nivå 1-2) og nivå 3 og opp. Tyske lovverk er på vei dit, og resten blir tvunget til å sørge for dette. Det å lure funksjoner mellom autonome definisjoner og grenser er rett og slett farlig. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 oophus3do skrev (På 5.1.2020 den 18.48): Hvordan skal du sørge for at folk leser manualen i fremtiden? Folk må kjøre et kurs før man kan kjøre med X merke? Biler starter ikke før IR kamera registrerer at alt er lest og forstått gjennom en teori test? Selvfølgelig aldri noe som vil forekomme, og derfor må produktet produseres slik at det er umulig å missforstå hva som omhandler en fører assist, og hva som inngår i autonom ferdsel. Dette inkluderer uttalelser fra fabrikantene og CEOs om funksjonene. Ting som "lane change" o.l. er bare forvirrende og hører hjemme til autonomy nivå 3 med påfølgende lovverk som sikrer at folk vet når bilen bruker kun vanlige assists (nivå 1-2) og nivå 3 og opp. Tyske lovverk er på vei dit, og resten blir tvunget til å sørge for dette. Det å lure funksjoner mellom autonome definisjoner og grenser er rett og slett farlig. Ekspander Det er ikke noe krav til å lese manual. Men det er såklart noe en bør gjøre. Tyske lovverk er på vei dit? Vennligst vis kilde. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 Salvesen. skrev (På 5.1.2020 den 18.58): Det er ikke noe krav til å lese manual. Men det er såklart noe en bør gjøre. Ekspander På hvilken måte burde vi forstå forskjellen mellom an autonom funksjon og en fører assist? Hvordan burde bilen sørge til at det er forstått? Salvesen. skrev (På 5.1.2020 den 18.58): Tyske lovverk er på vei dit? Vennligst vis kilde. Ekspander Du kan Google? Det er rimelig spennende stoff å følge med på. En kilde til en fastsatt lov er ikke satt ennå så det er vanskelig å gi, men både Daimler, vag osv har ført en dialog rundt det og det burde være enkelt å Google frem. En av dem er personvern. En annen er nødvendigheten av en "Black box" for å lære samt gi skyld i ulykker. De diskuterer også om IR kamera burde være et krav osv. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 oophus3do skrev (På 5.1.2020 den 19.13): På hvilken måte burde vi forstå forskjellen mellom an autonom funksjon og en fører assist? Hvordan burde bilen sørge til at det er forstått? Du kan Google? Det er rimelig spennende stoff å følge med på. En kilde til en fastsatt lov er ikke satt ennå så det er vanskelig å gi, men både Daimler, vag osv har ført en dialog rundt det og det burde være enkelt å Google frem. En av dem er personvern. En annen er nødvendigheten av en "Black box" for å lære samt gi skyld i ulykker. De diskuterer også om IR kamera burde være et krav osv. Ekspander Er bilen autonom vill den ikke be deg være på vakt og holde i rattet slik en tesla gjør konstant feks. Det var oppspinn som vanlig ja. Godt jobbet nok engang. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 Salvesen. skrev (På 5.1.2020 den 19.16): Er bilen autonom vill den ikke be deg være på vakt og holde i rattet slik en tesla gjør konstant feks. Ekspander Vi må over i et gradvis skifte. Det å gi tillatelse for nivå 3 på motorvei mens det ikke er lovlig i byen er høyst plausibelt. Det er ikke slik at man plutselig er på nivå 3+ overalt. Så det er viktig at sjåføren vet når bilen kjører på nivå 2 vs nivå 3. Salvesen. skrev (På 5.1.2020 den 19.16): Det var oppspinn som vanlig ja. Godt jobbet nok engang. Ekspander At det kommer regler? Du er nødt til å kødde om du genuint ikke trur slikt vil bli regulert? Eksempel: https://www.daimler.com/innovation/case/autonomous/legal-framework.html Du finner mye mer på meninger, spekulasjoner og forslag på dette i Tyskland. Bruk Google translate. Så nei, det er ikke oppspinn. IR kamera er feks noe de alle tar for seg, og MEB platformen har støtte for det hvis reglene ender opp med å kreve det. 2 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 Maabren skrev (På 5.1.2020 den 18.20): Tesla sitt konsept med å kalle "fører assistanse" for "auto pilot" er direkte misvisande. Tydelig at det ryker med fleire liv i trafikken pga at folk(idioter som aldri skulle hatt lappen) trur di har "auto pilot" som kan kjøre bilen pga Musk har sagt det. Fleire liv kunne vore redda om Tesla heller hadde sagt at bilane var levert med "fører assistanse". Ekspander Tja, autopilot på båt og fly holder bare en kurs. Det er der ordet kommer fra. Tradisjonell autopilot på fly/båt omgår ikke hindringer, og stanser ikke for noe, så er faktisk Teslas "autopilot" mer avansert. oophus3do skrev (På 5.1.2020 den 18.48): Ting som "lane change" o.l. er bare forvirrende og hører hjemme til autonomy nivå 3 med påfølgende lovverk som sikrer at folk vet når bilen bruker kun vanlige assists (nivå 1-2) og nivå 3 og opp. Tyske lovverk er på vei dit, og resten blir tvunget til å sørge for dette. Det å lure funksjoner mellom autonome definisjoner og grenser er rett og slett farlig. Ekspander Mercedes har også dette men hører ikke noe bråk om det. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 l0mf0mgl0mbl0og skrev (På 5.1.2020 den 20.24): Mercedes har også dette men hører ikke noe bråk om det. Ekspander Nei, for selv om ordlyden er lik, så viser ikke Mercedes missledende videoer, eller uttalelser rundt fører assisten. 1 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 5. januar 2020 Del Skrevet 5. januar 2020 (endret) oophus3do skrev (På 5.1.2020 den 20.51): Nei, for selv om ordlyden er lik, så viser ikke Mercedes missledende videoer, eller uttalelser rundt fører assisten. Ekspander Som hva? Kom gjerne med eksempler. Det har vært misledende når det gjelder fremtidige features men ikke når de omtaler leverte features vel? Endret 6. januar 2020 av l0mf0mgl0mbl0og Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. januar 2020 Del Skrevet 6. januar 2020 (endret) l0mf0mgl0mbl0og skrev (På 5.1.2020 den 20.52): Det har vært misledende når det gjelder fremtidige features men ikke når de omtaler leverte features vel? Ekspander Smart Summon skulle jo kunne hente deg med hendene fulle av bæreposer på vei ut av butikken. Hva er galt med en slik uttalelse f.eks? Eller det at alle biler i 2016 ble solgt med full støtte for nivå 5 autonom ferdsel. Man manglet bare litt SW oppgraderinger og støtte fra myndigheter? Endret 6. januar 2020 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 6. januar 2020 Del Skrevet 6. januar 2020 (endret) oophus3do skrev (På 6.1.2020 den 12.28): Smart Summon skulle jo kunne hente deg med hendene fulle av bæreposer på vei ut av butikken. Ekspander OK det har du rett i. Men smart summon er ingen førerassistent. Og den hadde vel sin andel disclaimers og advarsler. Jeg lurte på førerassistenten og om han har sagt den skal gjøre noe mer autonomt i nåtid som det ikke er noe advarsler for. oophus3do skrev (På 6.1.2020 den 12.28): Eller det at alle biler i 2016 ble solgt med full støtte for nivå 5 autonom ferdsel. Man manglet bare litt SW oppgraderinger og støtte fra myndigheter? Ekspander Det var lovnad om fremtidige features, og viste seg å være skivebom, ja. Endret 6. januar 2020 av l0mf0mgl0mbl0og Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. januar 2020 Del Skrevet 6. januar 2020 l0mf0mgl0mbl0og skrev (På 6.1.2020 den 12.37): Jeg lurte på førerassistenten og om han har sagt den skal gjøre noe mer autonomt i nåtid som det ikke er noe advarsler for. Ekspander Han liker jo ikke gjøre forskjell på assistenter og autonom ferdsel slik jeg leser han på twitter. Så det sauses sammen og det blir lett å miss-tolke hva som er hva imo. 1 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 6. januar 2020 Del Skrevet 6. januar 2020 (endret) oophus3do skrev (På 6.1.2020 den 12.41): Han liker jo ikke gjøre forskjell på assistenter og autonom ferdsel slik jeg leser han på twitter. Så det sauses sammen og det blir lett å miss-tolke hva som er hva imo. Ekspander Ja det er en del rare uttalelser. Han har sagt at bilen vil kjøre seg selv i fremtiden, men ingenting i nærheten av at man kan ta hendene av rattet og blåse gjennom lyskryss med dagens løsning Endret 6. januar 2020 av l0mf0mgl0mbl0og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå