LMH1 Skrevet 21. desember 2019 Del Skrevet 21. desember 2019 (endret) https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/m3?AUTOPILOT=AUTOPILOT_FULL_SELF_DRIVING&arrangeby=plh&zip=1353&range=0 Er det ikke ganske villende for å si det mildt å selge full selvkjørende biler i dag, når det ikke er sikkert neste år de kan kjøre helt selv på lette steder som til butikk uten ratt\pendal? Egentlig syns jeg tesla burde få bot for å bryte markedsføringsloven. for står tydlig " Fullverdige selvkjørende egenskaper" men tviler selv man slipper førerkort på slike biler, så de sliter veldig å kunne bevise man kan kjøpe slike biler uten å risikere bot for mangelene førerkort. At noe kan oppgraderes i gratis (Som ikke er noe garanti for) er fremdeles brudd på markedføringsloven. Men er usikker på for er ganske tydlig på internett at 2030 selvkjørene bilene vil komme, men det kan ikke bevises. For er kjent tidligere både økning i pris og at maskinvaren har blitt byttet flere ganger siden model S kom med førerassisent. Nå har jeg lite erfaringer i praksis, men virker ut som denne hvis det er noe i veien, klarer ikke bilen å ungå det, bilen stopper men står stille. Så er vel også problemet hvis ulykker skjer er det eieren og ikke tesla blir holdt ansvarlig. Selv om man styrer bilen med app kan man ikke stole på bilen summon er godt bevis på det. Endret 21. desember 2019 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. desember 2019 Del Skrevet 21. desember 2019 (endret) Det blir nå introdusert begrensinger på Teslas autopilot i Europa. Software oppdateringen som legges ut vil introdusere ulike begrensninger i fuksjoner/funksjonalitet som er en nedtur for Norske og Europeisker model S og X eiere. https://www.tv2.no/broom/11081551/ Endret 21. desember 2019 av syar2003 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2019 Men jeg lurer på hvordan markedføringsloven er mot å si bilen er full selvkjørene (Nivå 5) for det er ganske langt unna den faktisk er? Er vel nivå 2-3 vil jeg tippe. https://www.skoda-auto.no/nyheter-og-pressemeldinger/detaljer/fem-nivaer-av-selvkjoring 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 De skriver ganske tydelig i den vanlige bestillingssiden hva de mener med det. De gjeldende egenskapene krever aktivt tilsyn av sjåføren og gjør ikke kjøretøyet autonomt. Noen funksjoner krever blinklys og har begrenset bruksområde. Aktiveringen og bruken av disse egenskapene avhenger av å oppnå pålitelighet langt utover menneskelige sjåfører, som demonstrert av milliarder av kilometer med erfaring, likeså lovbestemt godkjenning, som kan ta lengre tid i noen jurisdiksjoner. Teslaen din oppgraderes kontinuerlig via OTA-oppdateringer under utviklingen av disse selvkjøringsegenskapene. 5 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 Det er dessverre ganske vanlig at markedsføring med stor skrift lover både gull og grønne skoger men med liten skrift er veldig tydelige på at du på ingen som helst måte kan forvente nettopp det.. Det som taler mest til Teslas fordel her er *ikke* hva de skriver med liten skrift men at de ved å slippe en jevn strøm med oppdateringer viser tydelig at de faktisk jobber hardt med å nå målsetningen om 'fullverdig selvkjøring'. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2019 Men hvordan kan tesla vite alle leser det med liten skrift? er fremdeles useriøst, men tydligvis de slipper unna med det alikevell. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 LMH1 skrev (1 time siden): Men hvordan kan tesla vite alle leser det med liten skrift? er fremdeles useriøst, men tydligvis de slipper unna med det alikevell. Fordi alle må bekrefte at de har lest og godkjent det tenker jeg? 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 Nimrad skrev (1 time siden): Fordi alle må bekrefte at de har lest og godkjent det tenker jeg? Man kan fint skrolle og trykke igjennom dette på noen få sekunder, uten at bilen bryr seg serling, så dette er kun for å stå bedre i ei eventuell rettssak. Noe jeg tipper de færreste tenker på. En person som er vandt med å droppe å lese alt i liten skrift, siden man stort sett gjør det hele tiden overalt - så kan han ende opp med å stole på bilen. Drepe noen og havne i fengsel i 20 år. Enda godt vi ser et regelverk som høyst sannsynligvis trer i kraft fra Tyskernes side, som jeg tipper resten av EU hopper på. Nivå 1 og 2 er personens skyld uansett hva som skjer, mens nivå 3 og opp til 5 er bilens og bilfabrikkantenes skyld. Og dette er den eneste måten å gjøre det på. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 Eg kan ikkje sjå problemet med å opplyse at bilen "Fullverdige selvkjørende egenskaper", det beskriver jo berre bilen, ikkje den juridiske reguleringa av bruken. Med dagens regelverk så kjem ein ikkje unna at ein personbil må ha ein fører som skal inneha gyldig førarkort og ellers oppfylle krav om edrueligheit o.l. Markedsføringa må nok være meir direkte på at bilen ikkje treng godkjent sjåfør før den er så villedande at den er ulovleg. At ein må ha førarkort for å køyre bil er såpass godt kjent at eg tvilar det er mange som lar seg villede til å tru at ein kan droppe førarkort berre ein kjøper Tesla. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 Personer som er vant til å droppe alt med liten skrift kan skylde seg selv, akkurat som de får trøbbel i forsikringsoppgjør, kjøpekontrakter, erstatningssaker ved bruksfeil etc. Tesla drar som vanlig markedsføringstullet så langt som mulig for å selge biler, og det er jo ikke feil at den er selvkjørende. Det er bare at en må gjøre seg klar over alle unntakene - og at det pr i dag og at det uansett ikke er tillatt å la en bil kjøre uten en ansvarlig sjåfør. En bil blir ikke dømt til ansvar i en ulykke, det blir vedkommende som førte bilen, og slik kommer det til å være i overskuelig fremtid. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 toffo skrev (3 minutter siden): En bil blir ikke dømt til ansvar i en ulykke, det blir vedkommende som førte bilen, og slik kommer det til å være i overskuelig fremtid. Det er en veldig enkel løsning på dette problemet: Forsikring. Når(om) selvkjørende biler blir bra nok til å godkjennes for generell bruk vil alle selvkjørende biler være forsikret på samme måte som vanlige førere er det i dag. Ansvarsforsikringen min holder en motpart økonomisk skadefri etter uhell, samme vil det bli med førerløse biler. Eventuelle erstatninger etter ulykker vil dekkes av bilens forsikringsselskap. Om bilene virkelig er vesentlig bedre enn menneskelige sjåfører vil det ikke bli vanskelig å forsikre dem. Dødsfall må antagelig behandles i egne organer, tilsvarende de havarikommisjonene vi har i dag. Reaksjoner derfra vil komme i tillegg til forsikringsutbetaling til ofrenes familier. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 Kahuna skrev (6 minutter siden): Det er en veldig enkel løsning på dette problemet: Forsikring. Når(om) selvkjørende biler blir bra nok til å godkjennes for generell bruk vil alle selvkjørende biler være forsikret på samme måte som vanlige førere er det i dag. Ansvarsforsikringen min holder en motpart økonomisk skadefri etter uhell, samme vil det bli med førerløse biler. Eventuelle erstatninger etter ulykker vil dekkes av bilens forsikringsselskap. Om bilene virkelig er vesentlig bedre enn menneskelige sjåfører vil det ikke bli vanskelig å forsikre dem. Dødsfall må antagelig behandles i egne organer, tilsvarende de havarikommisjonene vi har i dag. Reaksjoner derfra vil komme i tillegg til forsikringsutbetaling til ofrenes familier. Selvfølgelig. Gi gjerne beskjed når forsikringsselskapene mener at risikoen er lav nok til at de tilbyr forsikring for førerløse privatbiler. ? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 toffo skrev (6 minutter siden): Selvfølgelig. Gi gjerne beskjed når forsikringsselskapene mener at risikoen er lav nok til at de tilbyr forsikring for førerløse privatbiler. ? Jeg tror nok det blir selve syretesten på om teknologien er god nok. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 Kahuna skrev (3 minutter siden): Jeg tror nok det blir selve syretesten på om teknologien er god nok. Det kan du godt si, ja. Og den løypa er i ferd med å bli strødd med dødsulykker og negative oppslag som gjør bransjen skeptiske og forsiktige. Så her tror jeg enkelte er litt optimistiske i sine tidsestimater. ? Det er en vanvittig forskjell på å håndtere godt merkede motorveier og faste løyper til å takle norske bygdeveier og vinterføre. For min del tror jeg ikke førerløse privabiler slippes løs i Norge før infrastrukturen oppdateres til å håndtere disse problemstillingene med f.eks. magnetspor i veibanen e.l. Den dagen noen finner på å finansiere en slik utbygging i stor skala har jeg trua. Mest sannsynlig vil dette gå gradvis slik at biler vil kunne være førerløse på 'lønnsomme' strekninger, la oss si Oslo-Trondheim, mens føreren må ta over på småveiene. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 toffo skrev (1 time siden): En bil blir ikke dømt til ansvar i en ulykke, det blir vedkommende som førte bilen, og slik kommer det til å være i overskuelig fremtid. Køkjøringssystemet i de Tyske merkene blir faktisk kanskje klassifisert som nivå 3 autonom ferdsel, og der vil faktisk bilen og bilfabrikanten stå til ansvar om bilen krasjer og det er bilens skyld. Altså skal vi over til nivå 3++ autonom ferdsel, så er det ingen annen måte å gjøre det på. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. desember 2019 Del Skrevet 22. desember 2019 Forsikringsselskapa er nok dei fyrste som let seg overbevise om at sjølvkøyrande bilar er trygge nok ettersom forsikringsselskapa berre ser på antall ulykker fordelt på antall bilar og tek kostnaden ved dei ulykkene og deler det på antall forsikringstakarar i form av ein månedleg sum. Dersom datagrunnlaget er usikkert så kompanserer forsikringsselskapa med å legge inn ein stor sikkerheitsmargin i form av høgare forsikringspremie. For forsikringsselskapet speler det ingen rolle om køyretøyet er ei dødsmaskin så lenge du betalar nok til å dekke kostnaden ved ulykker. Køyrer du motorsykkel får du også kjøpe forsikring, og er du 18 år med ferskt førarkort får du også kjøpt forsikring, men du får ikkje billig forsikring. Samfunnet elles vil nok gå rundt å kjenne på at at sjølvkøyrande bilar er skummelt ettersom ein sjølv ikkje har kontroll, men forsikringsselskapa er rasjonelle og ser berre på kor mange kroner du må betale for at forsikringsselskapa på sikt ikkje skal tape på det. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2019 (endret) Kahuna skrev (14 timer siden): Eventuelle erstatninger etter ulykker vil dekkes av bilens forsikringsselskap. Om bilene virkelig er vesentlig bedre enn menneskelige sjåfører vil det ikke bli vanskelig å forsikre dem. Dødsfall må antagelig behandles i egne organer, tilsvarende de havarikommisjonene vi har i dag. Reaksjoner derfra vil komme i tillegg til forsikringsutbetaling til ofrenes familier. Tror heller problemet blir forsikringselskapene dytter ansvaret over på bilprodusenten hvis det viser seg teknisk svikt\programvare eller at bilen for bruksforbrud, som betyr stort tap for eieren av bilen ikke tesla. Men godt mulig man kan kreve erstattning i så fall? Forsikringselskapene hjelper kun de skade å få dekket utgiftene dems. Men er større problem at selvkjørte biler kan gi problemer for de som kjører selv, at bilen har får kort avstand etc eller gjør feil som skaper farlige sitvasjoner for bilfører. For er jo noen som mener selvkjørte biler kjører like dårlig selv sammenlignet med mennesker med 0.4 i promille. Sitat Personer som er vant til å droppe alt med liten skrift kan skylde seg selv, akkurat som de får trøbbel i forsikringsoppgjør, kjøpekontrakter, erstatningssaker ved bruksfeil etc. Tesla drar som vanlig markedsføringstullet så langt som mulig for å selge biler, og det er jo ikke feil at den er selvkjørende. Så du mener disse kan skylde på seg selv?Mange glemmer å si opp bomavtalen. Fjellinjen nekter å fakturere rett bileier. Selv etter 1-2 år etter man solgte bilen er det greit fjellinjen fakturer tidligere eier, selv om det er tydlig at bilen er solgt? I så fall sier det mye om deg. Syns selv det som er spessielt negativ for brukerne må være tydlig skrivet. Er det slik med tesla glemmer man å fjerne brukeren får man strømregningen og bomregningen og mobil pakke fra forrige eier? Fordi tesla har laget eget system på dette? Med mindre man har eldre bil som har dette gratis. Sitat Eg kan ikkje sjå problemet med å opplyse at bilen "Fullverdige selvkjørende egenskaper", det beskriver jo berre bilen, ikkje den juridiske reguleringa av bruken. Tja det i mitt hode sier det kan forventes den klarer å kjøre selv, ellers ville det stått Delevis selvkjørende egenskaper. For fullverdi regner man med man kan kjøre til butikken eller til sverige uten problemer. Selvfølglig kan brukere sjekke på youtube men man får ikke god nok erfaringer uten å ha eid tesla før. Og si at man kan spørre tesla forhandler mener jeg ikke er god nok argument. For problemet når bilene er full selvkjørende da er nok dagens tesla uten for reklamasjonsrett. Endret 23. desember 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 LMH1 skrev (1 time siden): Men godt mulig man kan kreve erstattning i så fall? Nei. Det er en forferdelig dårlig ide. Poenget med å forsikre de selvkjørende bilene er todelt, den ene er å sikre skadelidte og pårørende, den andre er å beskytte produsentene. Det skal ikke mer enn *en* enkelt erstatningssak hvor pårørende blir tildelt en fantasilliard dollar før selvkjøring blir stoppet permanent fra produsentsiden. En eventuell fremtidig gevinst av drastisk reduksjon av ulykker forårsaket av førerfeil vil da utebli på permanent basis. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2019 Forstår ikke hvorfor beskytte produsentene? Det er jo dems feil de lover mere de klarer å holde. At vil privatpersoner skal risikere straff fordi vi skal beskytte useriøse bedrifter som tesla fra å gå konkurs. Blir som å si markedføringsloven skal beskytte bilforhandlere og produsenter å gå konkurs. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 LMH1 skrev (1 time siden): Forstår ikke hvorfor beskytte produsentene? Det er jo dems feil de lover mere de klarer å holde. At vil privatpersoner skal risikere straff fordi vi skal beskytte useriøse bedrifter som tesla fra å gå konkurs. Blir som å si markedføringsloven skal beskytte bilforhandlere og produsenter å gå konkurs. Du misforstår. Vi skal ikke beskytte produsenter mot egen udugelighet eller skjødesløshet, vi skal sørge for at en overivrig erstatningsadvokat ikke klarer å torperedere et svært viktig trafikksikkerhetsarbeid. Om selvkjøring virkelig klarer å levere vesentlig reduksjon i ulykker blir den samfunnsmessige gevinsten enormt stor. Vi bør ikke ofre den gevinsten for at enkeltfamilier skal få tildelt en astronomisk erstatning. Selvfølgelig skal det gis skikkelig erstatning om feil på selvkjøring fører til dødsfall men det er forskjell på å tildele 20 millioner til de etterlatte og å gi dem 2 milliarder. Implisitt ligger at vi også må godta at det vil ta tid å nå full selvkjøring, det vil komme dårlige versjoner og software med bugs. Men vi må *også* huske på at vi sannsynligvis aldri når null. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå