Gå til innhold

ruter vs vy vs Opplandstrafikk


LMH1

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så store forskjell på prisene?

https://www.opplandstrafikk.no/billetter/finn-pris-og-soner/

https://www.opplandstrafikk.no/billetter/billetter-og-priser/

https://ruter.no/kjop-billett/soner/

https://ruter.no/kjop-billett/billetter-og-priser/

Flere vil hevne at i bærum\oslo er det trikk\tog\buss\tbane i samme bilett.

Men nå er det flere mennesker per innbygger i oslo\bærum en det er i lillehammer, og avstanden er vel ikke så mye lengere.

Så har noen forklaring på hvorfor prisene skulle være forskjellig?

Har lite erfaringer om app funger i lillehammer på tog.

For lillehammer betaler man 32 kr for 2soner.

I oslo\bærum må man ut med 59 kr.

Riktignok trenger man ikke reise lengere til sandvika\lysaker for å måtte betale samme pris som å reise lillehammer til gjøvik.

men ser samme strekningen med tog gjøvik\lillehammer koster så mye som 684 kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da Oppland fikk den nye soneinndelingen i 2013 kostet 1/2 soner 35,-/46,-
Idag er prisen redusert til 24,-/32.-
Man har altså politisk prioritert å gjøre kollektivtrafikk billigere i Oppland.

Samtidig var prisen hos Ruter i 2013 for 1/2 soner 30,-/50,-
Idag er prisen i 36,-/59,- og til neste år blir prisstigningen høyere enn inflasjonen til tross for partier i posisjon som i valget lovet å sette ned prisen.

Ruter har de siste 3 årene i millioner et resultat på +180, +492, -32
Man regner med at tapet fremover vil bli enda større grunnet overgang til elektriske busser som er dyre og lite effektive.
I Oslo har man altså politisk prioritert å bruke penger på å gå over til elektrisk og byr seg mindre om prisen for brukerne.

 

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bussene i opplandtrafikk er gamle og utdaterte og kjører skjeldent? Og er ganske fulle?

Kan forstå overgangen i oslo til elektrisk\hydrogen fordi det er vel problemer med miljøet i store byer, så du mener det er årsaken til prisene? For så vidt jeg vet er det ikke slik i bærum. Er veldig få elbusser der.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 timer siden):

så du mener det er årsaken til prisene?

Det er ingen automatikk der, men man har valgt å bruke masse penger på elektriske busser og ikke bruke penger på å gjøre billettene billigere. Dette er politiske valg. Man kunne valgt å gjøre det billigere, eller til om med gratis som i Luxemburg.

https://www.nrk.no/urix/luxemburg-gjor-all-kollektivtrafikk-gratis-1.14398748

En elektrisk buss koster ca. 20 millioner det første året med innkjøp og infrastruktur for ladning. 120 elektiske busser vil komme på ca. 2,400 milliarder. Ruter vil med dette snu nesten en halv milliard i overskudd til det som vil bli et dundrende underskudd. Da er det vanskelig for politikerne samtidig å gi den prisreduksjonen for kundene som de lovet i valgkampen.

I tillegg har de elektriske bussene kun en rekkevidde på 50-90 km før de må lades. Når det er kaldt vil dette synke ytterligere og man har allerede opplevd busser som stopper midt i ruta. Resultatet er at man må ha flere busser enn idag.... som gjør det enda dyrere.

https://www.nettavisen.no/nyheter/elektriske-busser-kan-gi-40-prosent-dyrere-busstransport/3423626218.html

Jeg kommer kun med fakta her og ønsker ikke starte en politisk diskusjon som hører hjemme i andre deler av forumet.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...