Comma Chameleon Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 Synes det er rart å kalle det for trolling når man er skeptisk til en slik betalingsmodell. Se på programvare på pc og mobil (spesielt spill, men andre også). Det er all grunn til å være påpasselig og føre var på ulike betalingsmodeller. Jeg skal ha Tesla eller tilsvarende elbil innen få år, og jeg håper ikke jeg møter på elbilens svar på loot boxes, tusen abonnementer, mikrotransaksjoner eller andre ting som har plagiert software i lang tid nå. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 oophus3do skrev (3 timer siden): Men det finnes ikke noe trolling i det jeg sier. Dette omhandler fremtiden til oss alle. Jo du troller. Lag en egen tråd hvor du diskuterer dette. Dette er 'Tesla Model 3 kafeen', ikke 'oophus3do har funnet *enda* en ting han kan kritisere Tesla for', eventuelt 'vi diskuterer betalingsmodeller som er i ferd med å spre seg fra databransjen hvor de har vært vanlige i 50 år til bilbransjen'. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2019 (endret) Kahuna skrev (4 minutter siden): Jo du troller. Lag en egen tråd hvor du diskuterer dette. Dette er 'Tesla Model 3 kafeen', ikke 'oophus3do har funnet *enda* en ting han kan kritisere Tesla for', eventuelt 'vi diskuterer betalingsmodeller som er i ferd med å spre seg fra databransjen hvor de har vært vanlige i 50 år til bilbransjen'. Dette er tråden hvor diskusjonen oppstod, og hvor funksjonen ble tatt opp. Jeg deltar her på dette forumet i like stor grad som du gjør, og du har absolutt ingen rettigheter her knyttet til diskusjonen rundt Tesla og hva dem gjør. Om det Tesla gjør kan få etterlevninger gjennom hele bilparken på sikt, så er det selvfølgelig viktig å dele disse tankene. Når det er tydelig at ingen av dere bryr dere om det. Så dette handler ikke om Tesla, det handler om en prismodell alle bilfabrikantene kan ende opp med å utnytte, om Tesla og kundebasen deres viser at vi som forbrukere lett går i fella. Skal du sitere meg igjen, så diskuter poengene mine, og ikke person - for det er brudd på forumets retningslinjer. Endret 19. desember 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 oophus3do skrev (2 minutter siden): Dette er tråden hvor diskusjonen oppstod, og hvor funksjonen ble tatt opp. Jeg deltar her på dette forumet i like stor grad som du gjør, og du har absolutt ingen rettigheter her knyttet til diskusjonen rundt Tesla og hva dem gjør. Om det Tesla gjør kan få etterlevninger gjennom hele bilparken på sikt, så er det selvfølgelig viktig å dele disse tankene. Når det er tydelig at ingen av dere bryr dere om det. Så dette handler ikke om Tesla, det handler om en prismodell alle bilfabrikantene kan ende opp med å utnytte, om Tesla og kundebasen deres viser at vi som forbrukere lett går i fella. Skal du sitere meg igjen, så diskuter poengene mine, og ikke person - for det er brudd på forumets retningslinjer. Igjen, dette hører hjemme i en egen tråd. Du skjønner nok dette selv men jeg har lest mange nok av postene dine til å vite at det er svært lite du setter høyere enn å spore av en positiv Tesla tråd med (usaklig)kritikk av merket. 'Artig' at du selv påstår at dette kan få konsekvenser for resten av bransjen men fortsatt insisterer på at *dette* er tråden å fortsette diskusjonen i. 5 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 oophus3do skrev (7 minutter siden): Så dette handler ikke om Tesla, det handler om en prismodell alle bilfabrikantene kan ende opp med å utnytte, om Tesla og kundebasen deres viser at vi som forbrukere lett går i fella. Skal du sitere meg igjen, så diskuter poengene mine, og ikke person - for det er brudd på forumets retningslinjer. Da foreslår jeg at du leser første posten, for du bryter også forumets retninglinjer. Jeg har rapportert dette, for det er bedre at dere lager en egen tråd (det er du i stand til) enn at vi skal diskutere dette i sidesvis her inne i Model-3 kaféen, som er en tråd dedikert til Model 3 - utelukkende. Jeg håper inderlig du forstår dette. Beklager om du føler deg støtt av dette, men sånn er det bare 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2019 Kahuna skrev (21 minutter siden): Igjen, dette hører hjemme i en egen tråd. Du skjønner nok dette selv men jeg har lest mange nok av postene dine til å vite at det er svært lite du setter høyere enn å spore av en positiv Tesla tråd med (usaklig)kritikk av merket. 'Artig' at du selv påstår at dette kan få konsekvenser for resten av bransjen men fortsatt insisterer på at *dette* er tråden å fortsette diskusjonen i. Hvorfor hører det hjemme i en egen tråd, når det er Tesla eierne og Tesla som i stor grad avgjør hvor fremtidens prismodell havner? Igjen, kan du ta for deg argumentene fremfor å prate tøys? Du nevner "usaklig" kritikk. Hva med kritikken er usaklig? Sånn om du må ha starthjelp for å faktisk prate om det diskusjonen handler om. Om du ikke har interesse av å prate om det, så er det null vits i å sitere meg. bshagen skrev (18 minutter siden): Da foreslår jeg at du leser første posten, for du bryter også forumets retninglinjer. Jeg har rapportert dette, for det er bedre at dere lager en egen tråd (det er du i stand til) enn at vi skal diskutere dette i sidesvis her inne i Model-3 kaféen, som er en tråd dedikert til Model 3 - utelukkende. Jeg håper inderlig du forstår dette. Beklager om du føler deg støtt av dette, men sånn er det bare Grunnen til å ta det opp er, er fordi det er mange eiere av Tesla her. Så det er her det er mest logisk å faktisk ta det opp - siden dere er de første som blir utsatt for "steg 1" av denne type prismodell. Dog har du rapportert diskusjonen, så får en moderator avgjøre hvor det hører hjemme, og det er null poeng for deg å diskutere dette videre, om du ikke faktisk skal ta opp argumentasjonen, og ikke person. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 oophus3do skrev (34 minutter siden): Grunnen til å ta det opp er, er fordi det er mange eiere av Tesla her. Så det er her det er mest logisk å faktisk ta det opp - siden dere er de første som blir utsatt for "steg 1" av denne type prismodell. Dog har du rapportert diskusjonen, så får en moderator avgjøre hvor det hører hjemme, og det er null poeng for deg å diskutere dette videre, om du ikke faktisk skal ta opp argumentasjonen, og ikke person. Det stemmer ikke. BMW (som er det merke jeg kjenner best til) har holdt på med chipping I åresvis mot betaling og dermed også behold garanti (M Performance). Der må du også betale for ting som Apple CarPlay (3000,-) som andre aktører tilbyr helt gratis. Dette er to kjappe eksempler i fra Bilbransjen. MC-bransjen driver også slik, som tidligere eier av Ducati så kan jeg vise til en del katalog-items som som er *must-haves*, og som får 18500,- i en oppgradering til Tesla som å se ut som *gratis* i forhold. Det Tesla gjør er ikke på noen som helst måte unikt Anyways. Jeg makter ikke en evig dans med dette inne i kaféen, vi prøvd så lenge vi kan å holde dette til et sted der vi som eiere (og interesserte) av Model 3 kan få diskutere uten at det skal skli ut i en hel haug av "Tesla er dritt"-poster fra haterne. Opprett en ny tråd (det mest logiske). Please 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2019 bshagen skrev (1 minutt siden): Det stemmer ikke. BMW (som er det merke jeg kjenner best til) har holdt på med chipping I åresvis mot betaling og dermed også behold garanti (M Performance). Der må du også betale for ting som Apple CarPlay (3000,-) som andre aktører tilbyr helt gratis. Dette er to kjappe eksempler i fra Bilbransjen. MC-bransjen driver også slik, som tidligere eier av Ducati så kan jeg vise til en del katalog-items som som er *must-haves*, og som får 18500,- i en oppgradering til Tesla som å se ut som *gratis* i forhold. Det Tesla gjør er ikke på noen som helst måte unikt Jeg har ingenting i mot det å betale penger for mer kW eller hestekrefter på samme måte som du kunne betale for å chippe bilen din lovlig. Det er ikke der "fallgruven" jeg prater om havner. Den dukker opp om de med vilje selger deg mindre enn de trenger, og dermed prøver å prakke på deg dette i ettertid når du først har tatt steget med å betale 400,000+ kr for produktet. Om bilene får en "butikk" tab tilgjengelig i infotainment systemet med hundrevis av funksjoner, og "chippe" muligheter, så høres det kanskje spennende og flott ut for "tech-nerder", men resultatet av det vil bli at alt av ekstrautstyr, og kW og ladehastigheter og alt kan komme til å koste mye mer enn dagens situasjon. For å bruke et spill som et eksempel igjen, siden det er fra dette segmentet denne prismodellen har sitt utspring fra, så kan jeg nevne f.eks World of Tanks. Jeg trur ingen klare å tippe kostnadene man må ut med for å få tilgang til hele spillet. Rundt 140,000 kr er svaret. Spillbransjen tjener seg søkk-rike om dagene på spillene som slår igjennom med denne prismodellen, og det er en selvfølge at alle andre har lagt merke til dette. Så spørsmålet er om vi som forbrukere ønsker dette. Ønsker dere Tesla eiere dette? For det er dere som faktisk kan være avgjørende for hvordan resten av bilprodusentene opererer i fremtiden. Det er faktisk mulig å gjøre dette på en korrekt måte, dog da er diskusjonen rundt dette faktisk nødt til å dukke opp, og bli tatt opp. Hvordan regulere hva som skal være greit å selge i bilens infotainment system/på nett, og hva skal ikke være lov å splitte ut av funksjoner og diverse? For det er ingen hemmelighet at noe slikt faktisk vil dukke opp før eller siden. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 oophus3do skrev (4 timer siden): Du må se reklamefilmer for flere ting enn å "få ting" der, så skal du sammenligne med candy crush og si at du ønsker samme prismodell til Tesla, så får du bruke hele syns jeg, og ikke ignorere resten. Så du motsier deg selv rimelig kjapt. Du har ikke gitt Candy Crush noen penger, men i realiteten så har du gitt dem "plenty". Som hva da? Nå er det noen måneder siden jeg var innom, men jeg ble ikke pådyttet reklamefilmer da ihvertfall. Gikk akkurat inn og startet et brett, nøyaktig null reklame. Som vanlig. Nå er vi ganske OT forøvrig... Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2019 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (12 timer siden): Som hva da? Nå er det noen måneder siden jeg var innom, men jeg ble ikke pådyttet reklamefilmer da ihvertfall. Gikk akkurat inn og startet et brett, nøyaktig null reklame. Som vanlig. Spill over en lengre tid, så starter de å dukke opp når du skal mellom brett. Skal du kaste en sammenligning mot hva som kan være mulig på sikt i bilbransjen så ville det rett og slett vært å sette på en reklamefilm om du bruker infotainmentsystemet mens du hurtiglader, og denne kan du "skru av" ved å abonnere den bort. Er jo bare fantasien som setter stopper for hva de kan ilegge ekstra kostnader til, om dette er veien det går. Hva med å abonnere for å: Kunne bruke flere kjøremoduser? Hurtigere hurtiglading? 1-fots kjøring? Flere lys i interiøret? Tilgang til å kunne koble til med bluetooth? wlan? Assister? Flere funksjoner i HUD? Flere funksjoner i infotainment systemet? Flere spill? Mer kW? Hardere/mykere dempere fra luft-fjeringen? etc etc etc etc. Poenget er at man kan ta seg bedre betalt for helt vanlige ting vi er vandt med å betale ved "utsjekk" av bilene på denne måten, enn om de gjør det der direkte når du kjøper bilene. Rett og slett pga våre psykologi. Det er som sagt studier som har valgt å gå inn på dette, og ting blir forklart der. Dog logikken er rimelig enkel. Om alt dette blir samlet sammen og du ser hva det koster samlet sett, så vurderer man gjerne mer hva man trenger. Mens hvis én og én ting dukker opp som store oppdateringer og du får det i "fleisen" i ettertid når du uansett har investert penger i produktet fra før, så er det enklere å kaste litt mer penger på det. Det er jo en grunn til at firma som f.eks Apple har tjent seg rike. Du blir rett og slett låst til produktet, og etter at du har betalt for slike abonnement, eller fastpriser for slike oppgraderinger, så er det jo fint for bilprodusenten å si at "kjøper du vår neste bil, så følger alle de gamle oppgraderingene dine med deg videre". Og hvis du har abonnert i 1 måned, 3 måneder, 6 måneder, 12 måneder etc på tjenestene så blir de litt billigere. Enda en psykologisk grunn til å bli værende, for du ønsker jo ikke å angre på at du ikke lengre kan ha røde lys i kupeen lengre, og må betale litt ekstra for det, siden bonusen forsvinner jo om du avslutter den og starter på nytt? Sleng på mulighetene for at bilprodusentene lobbyerer sammen om dette slik at de sammen kan justere opp prisene for slike funksjoner som egentlig burde være normale å få med, så sitter vi forbrukerne i saksa, og vi gjorde ikke noe med det før dette i det hele tatt dukker opp. For om de øsnker, så er det nettopp dette som blir fremtiden. De vil tjene mye mer på dette, enn å fortsette med bilsalgene på den måten vi har gjort i 100 år. Rett og slett fordi man kan love mye mer her. Bilen blir bedre over tid - ja vell det er bare helt naturlig å forvente med innførselen av autonome systemer, i denne typen biler. De er computere på hjul, så hvorfor skal patcher og forberedelser i kode koste penger her, mens det ikke gjør det for en GPU? For som sagt, om bilfabrikantene får det som de vil, så ønsker dem jo abonnements-løsninger for disse forberedelsene, selv om de ønsker at vi bruker dem. Så det handler bare om hvor man kan sette grensen. Hvor mye kan X koste før vi ikke ønsker det? For det at vi skal bruke koden ligger jo uansett i deres interesse - for dette er kode de vil fortsette å bruke samt videreutvikle til neste produkt. De 20,000 kr dere eventuelt velger å betale for, er uansett kode neste-mann ikke betaler noen ting for ved neste produkt, rett og slett fordi man må konkurrere med andre produkter. Og det sykeste er at hvis absolutt ingen valgte å betale for denne oppgraderingen, så hadde Tesla ombestemt seg, og gitt dere den gratis. Endret 20. desember 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå