Gå til innhold

Er OTA en uting i betalingsmodellene til el-bil produsentene?


oophus

Anbefalte innlegg

Silicon Valley så det ryker etter. Vet ikke om man skal applaudere dette, da det kun vil bli utnyttet i mye større grad om det viser seg at folk faktisk betaler for det. 

TMY blir solgt med begrenset software. Man kan så kaste ut forbedringer som folk betaler for hver 6 måned. Det blir som å ta seg betalt for oppdateringer på telefonen. Ser man at dette kan gjøres på biler, så gjør vi det straks på kjøleskap også. 

Splittet ut i fra " Tesla Model 3 - kaféen"
Uderzo
Moderator

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, oophus3do said:

Silicon Valley så det ryker etter. Vet ikke om man skal applaudere dette, da det kun vil bli utnyttet i mye større grad om det viser seg at folk faktisk betaler for det. 

TMY blir solgt med begrenset software. Man kan så kaste ut forbedringer som folk betaler for hver 6 måned. Det blir som å ta seg betalt for oppdateringer på telefonen. Ser man at dette kan gjøres på biler, så gjør vi det straks på kjøleskap også. 

Det er jo bare til å ikke betale hvis man ikke vil ha raskere bil? Man har jo et valg.

Deltaen mellom P og AWD på Teslaer har normalt alltid ligget på rundt 1sek, alle er nok software begrenset for å holde dette mellomrommet og nå får man mulighet til å kjøpe seg 0,5s raskere bil. Det er jo det samme som tyske bilprodusenter som har en milevis lang ekstrautstyr liste, man må jo ikke velge alt som står der, vil man kun ha AWD men ikke rask bil så ikke kjøp tilvalget da? 

Mange har jo gitt Tesla pes for å ikke kunne velge bort mer, dette hjelper vertfall litt.

Endret av Panneband
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Panneband skrev (17 minutter siden):

Det er jo bare til å ikke betale hvis man ikke vil ha raskere bil? Man har jo et valg.

Trur du missforstår. Det at dette i det hele tatt prøves på, er et lite varsku for fremtiden, angående IoT og biler. 

Det vil være fordelaktig for bilprodusenter å med vilje software begrense bilene man kjøper i alle retninger, for så å få betalt for dette i ettertid gjennom oppgraderinger, siden 10-20,000 kr påslag på et produkt du uansett har kjøpt og brukt 500,000 kr på er lett for mange å mentalt forsvare. Som igjen betyr at selgere faktisk kan tjene på å selge biler med mindre tilbehør, siden man kanskje erfarer at folk uansett vil være mer villig til å betale mer i ettertid for mer tilbehør. 

Det er altså en stor forskjell å skulle bestemme ut ifra en liste på forhånd for hva du vil ha, mot det å bli fristet av en liste som aldri stopper å vokse i ettertid av at du har kjøpt produktet. 

Slår dette an, så blir dette en ny trend, på samme måte som gambling gjennom loot-bokser ble en trend for barn i spill. Og måten å "oppgradere" bilene på er rimelig uendelig.  Plutselig må du betale for å kunne bruke de røde diodene i RGB lysene i interiøret. ?

 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, oophus3do said:

Trur du missforstår. Det at dette i det hele tatt prøves på, er et lite varsku for fremtiden, angående IoT og biler. 

Det vil være fordelaktig for bilprodusenter å med vilje software begrense bilene man kjøper i alle retninger, for så å få betalt for dette i ettertid gjennom oppgraderinger, siden 10-20,000 kr påslag på et produkt du uansett har kjøpt og brukt 500,000 kr på er lett for mange å mentalt forsvare. Som igjen betyr at selgere faktisk kan tjene på å selge biler med mindre tilbehør, siden man kanskje erfarer at folk uansett vil være mer villig til å betale mer i ettertid for mer tilbehør. 

Det er altså en stor forskjell å skulle bestemme ut ifra en liste på forhånd for hva du vil ha, mot det å bli fristet av en liste som aldri stopper å vokse i ettertid av at du har kjøpt produktet. 

Slår dette an, så blir dette en ny trend, på samme måte som gambling gjennom loot-bokser ble en trend for barn i spill. Og måten å "oppgradere" bilene på er rimelig uendelig. 

 

Det har jo alltid vert plombering av biler/båter/påhengser for å bruke samme motoren med forskjellig kraft. Et eksempel jeg kommer på i farten er jo A4 B8 2.0 den kom jo i 120, 143 eller 170hk. Han med 120hk har jo betalt for samme motorblokka som han med 170hk? Og da har han mulighet til å gå til et chiptuning selskap å betale for å komme på nivå med han med 170hk. 

Tror man blir mer fristet av en ekstrautstyr liste man må benytte seg av når man kjøper bilen og da tøyer man ofte økonomien til å få plass til mer utstyr som man kan bake inn i billånet siden dette ikke kan legges på i ettertid, er du ikke enig? Denne løsningen gir folk mulighet til å komme billigere ut i utgangspunktet og heller kjøpe ting hvis de får behov til å kjøpe det i fremtiden.

 

Edit: Haha, ja det med lysene har jo allerede Audi på E-tron. Matrix lysene kan kjøpes i ettertid siden det bare er software for å blende av soner i lysene. Og han som kjøpte uten Matrix SW har jo betalt for HW? Er det rett av Audi og holde tilbake på sikkerhetsutstyr som allerede er på bilen?

 

Endret av Panneband
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Panneband skrev (Akkurat nå):

Det har jo alltid vert plombering av biler/båter/påhengser for å bruke samme motoren med forskjellig kraft.

Som har helt andre grunner til at man gjør, og kan ikke sammenlignes. 

 

Panneband skrev (3 minutter siden):

Tror man blir mer fristet av en ekstrautstyr liste man må benytte seg av når man kjøper bilen og da tøyer man ofte økonomien til å få plass til mer utstyr som man kan bake inn i billånet siden dette ikke kan legges på i ettertid, er du ikke enig? Denne løsningen gir folk mulighet til å komme billigere ut i utgangspunktet og heller kjøpe ting hvis de får behov til å kjøpe det i fremtiden.

Du forstår ikke en mulig vei vi er på vei ned i. Se på annen type "Silicon Valley" type marked som mobil spillmarkedet, så forstår du hvor dårlig dette kan bli. Det finnes ingen begrensinger for hva de kan gjøre om de starter å se at det er mer penger å tjene gjennom dette. 

Med ekstrautstyr i en liste som du velger fra når du kjøper bilen, så er du opptatt av økonomien. 

Det å kjøpe et skall av en bil, med tilbud om oppgraderinger etterpå vil bli normen, fordi man kan ta seg betalt i et mye større skala på den måten. Det å tilby ekstra-utstyrs lister på forhånd av bilsalg vil forsvinne, rett og slett fordi det er mye enklere å utnytte kjøperen etter at kjøpet har vært et faktum, når han har betalt for skallet av en bil og brukt noen hundre tusen kroner på det. Da høres det straks ikke så ille å åpne for funksjonen i å kunne bruke allerede innstalert RGB ledstrips, eller rattvarme, eller setevarme, eller regnsensor etc etc. 

Der RGB ledstrips koster 1,000 kr i ei utstysliste og man kan se kostnaden direkte på papiret i at totalen øker, så tenker man ikke på dette i ettertid. Da betaler man fint 1,500 kr siden du allerede har betalt 300,000 kr for bilen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Som har helt andre grunner til at man gjør, og kan ikke sammenlignes. 

Det er jo pga pris og prisutslag med høyere avgifter ved høyere effekt. Men i bunn og grunn pris. Og det er jo det Tesla gjør her, slik at Ola og Kari Nordmann kan kjøpe seg AWD bil samtidig som de driter i 0-100kmt 0,5s raskere til en lavere peng.

 

5 minutes ago, oophus3do said:

Du forstår ikke en mulig vei vi er på vei ned i. Se på annen type "Silicon Valley" type marked som mobil spillmarkedet, så forstår du hvor dårlig dette kan bli. Det finnes ingen begrensinger for hva de kan gjøre om de starter å se at det er mer penger å tjene gjennom dette. 

Med ekstrautstyr i en liste som du velger fra når du kjøper bilen, så er du opptatt av økonomien. 

Det å kjøpe et skall av en bil, med tilbud om oppgraderinger etterpå vil bli normen, fordi man kan ta seg betalt i et mye større skala på den måten. Det å tilby ekstra-utstyrs lister på forhånd av bilsalg vil forsvinne, rett og slett fordi det er mye enklere å utnytte kjøperen etter at kjøpet har vært et faktum, når han har betalt for skallet av en bil og brukt noen hundre tusen kroner på det. Da høres det straks ikke så ille å åpne for funksjonen i å kunne bruke allerede innstalert RGB ledstrips, eller rattvarme, eller setevarme, eller regnsensor etc etc. 

Der RGB ledstrips koster 1,000 kr i ei utstysliste og man kan se kostnaden direkte på papiret i at totalen øker, så tenker man ikke på dette i ettertid. Da betaler man fint 1,500 kr siden du allerede har betalt 300,000 kr for bilen. 

Ja, men hvis du ikke har økonomi til å få bilen slik du vil ha den når du kjøpte den og plutselig endrer din økonomiske situasjon seg i det positive. Da har man muligheten til å få de tilvalgene man ikke hadde muligheten til før. Alternativet ditt hadde jo blitt å selge bilen og kjøpe ny for å få det utstyret man ville siden det ikke er mulig i ettertid. Det er jo heeelt sikkert billigere å mer miljøvennlig. 

Det skal jo være litt avanse på mersalg i ettertid, noe går jo til drift av nettløsningen også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Panneband skrev (5 minutter siden):

Det er jo pga pris og prisutslag med høyere avgifter ved høyere effekt. Men i bunn og grunn pris. Og det er jo det Tesla gjør her, slik at Ola og Kari Nordmann kan kjøpe seg AWD bil samtidig som de driter i 0-100kmt 0,5s raskere til en lavere peng.

Er mange grunner til å strupe produkter. En av dem er fordi det er billigere under produksjonen å lage 1 versjon fremfor 2, og en annen er at man gjerne gjør det for å slippe til i enkelte segmenter. 15 hk reglene vi har i landet er jo et greit eksempel. Dette er uansett noe komplett annerledes enn hva vi kan forvente å se gjennom dette, og kan som sagt ikke sammenlignes. 

Se igjen på Silicon Valley mobilspill, og se hvilken retning det har gått. Så får man spørre seg om dette er noe man ønsker innenfor et segment der man betaler en årslønn for et produkt. 

Panneband skrev (7 minutter siden):

Ja, men hvis du ikke har økonomi til å få bilen slik du vil ha den når du kjøpte den og plutselig endrer din økonomiske situasjon seg i det positive. Da har man muligheten til å få de tilvalgene man ikke hadde muligheten til før. Alternativet ditt hadde jo blitt å selge bilen og kjøpe ny for å få det utstyret man ville siden det ikke er mulig i ettertid. Det er jo heeelt sikkert billigere å mer miljøvennlig. 

Det skal jo være litt avanse på mersalg i ettertid, noe går jo til drift av nettløsningen også.

Du forstår ikke fallgruven vi kan falle ned i om dette blir en standard. Vi må ha retningslinjer og lover og regler for at dette skal gå korrekt for seg. Er vi ikke tidlig ute med dette, så ender vi opp i pengebingen til Silicon Valley og må betale i blod-pris for simple funksjoner. 

Det handler da ikke om hva vi har råd til og ikke, fordi produktene vil bli solgt med et mye mindre tilleggs-valg fra start av. Det er ikke før vi er i lommene til de som selger bilene, at man skal "fores" med flere lokke-tilbud for flere funksjoner og tilbehør. Det sier seg selv om de kan ta seg 50%+ mer betalt for tilleggsutstyr i ettertid kontra når man samler sammen alt på forhånd - der folk er mer var over de faktiske kostnadene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Er mange grunner til å strupe produkter. En av dem er fordi det er billigere under produksjonen å lage 1 versjon fremfor 2, og en annen er at man gjerne gjør det for å slippe til i enkelte segmenter. 15 hk reglene vi har i landet er jo et greit eksempel. Dette er uansett noe komplett annerledes enn hva vi kan forvente å se gjennom dette, og kan som sagt ikke sammenlignes. 

Se igjen på Silicon Valley mobilspill, og se hvilken retning det har gått. Så får man spørre seg om dette er noe man ønsker innenfor et segment der man betaler en årslønn for et produkt. 

Du forstår ikke fallgruven vi kan falle ned i om dette blir en standard. Vi må ha retningslinjer og lover og regler for at dette skal gå korrekt for seg. Er vi ikke tidlig ute med dette, så ender vi opp i pengebingen til Silicon Valley og må betale i blod-pris for simple funksjoner. 

Det handler da ikke om hva vi har råd til og ikke, fordi produktene vil bli solgt med et mye mindre tilleggs-valg fra start av. Det er ikke før vi er i lommene til de som selger bilene, at man skal "fores" med flere lokke-tilbud for flere funksjoner og tilbehør. Det sier seg selv om de kan ta seg 50%+ mer betalt for tilleggsutstyr i ettertid kontra når man samler sammen alt på forhånd - der folk er mer var over de faktiske kostnadene. 

Forskjell på et mobilspill som er gratis som man kjøper ting for å komme lengre i og en bil som kan komme opp i en årslønn som du sier. På en bil idag er man mer eller mindre ferdig når man mottar bilen, det er en fordel at man kan legge på ting senere. Jeg er mye mer villig til å bruke 2000,- på rattvarme enn liv på Candy Crush.

Har man ikke økonomisk innsikt og motstand til å holde i mot tilbud i ettertid så er jo dette et personlig problem. 

Og priser på utstyr må jo fortsatt holde seg konkurransedyktig i pris, ellers er det jo ingen som kjøper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Panneband skrev (1 minutt siden):

Forskjell på et mobilspill som er gratis som man kjøper ting for å komme lengre i og en bil som kan komme opp i en årslønn som du sier. På en bil idag er man mer eller mindre ferdig når man mottar bilen, det er en fordel at man kan legge på ting senere. Jeg er mye mer villig til å bruke 2000,- på rattvarme enn liv på Candy Crush.

Har man ikke økonomisk innsikt og motstand til å holde i mot tilbud i ettertid så er jo dette et personlig problem. 

Og priser på utstyr må jo fortsatt holde seg konkurransedyktig i pris, ellers er det jo ingen som kjøper.

Nei, måten å tjene penger på er den samme. Denne måten ser vi sprer seg som ild i tørt gress i alle segmenter, etter at mobilspillene viste de enorme mulighetene som lå der med den pris-modellen. 

De fallgruvene som dette kan skape vil bare gjøre trafikken mye verre, siden det vil være en fordel for bilfabrikantene å kaste ut software så kjapt som overhodet mulig for å få pengene til å renne inn, når man på sikt forstår at man kan selge biler med et underskudd, og hente igjen det underskuddet med salg av tilleggstjenester. Det blir altså det samme som vi ser i andre bransjer idag. 

Faren er komplett når assists og slikt kommer som tilleggs-tjenester, og man utvikler dem i et helvetes tempo kun grunnet konkurranse på tvers av bilsegmentet. Du blir kjørende rundt som en beta-tester i en bil som er mer og mer digital, med systemer som er mer viklet inn i hverandre kontra tidligere. Der du med mobilspillet ditt merker en krasj av programvaren og må starte på nytt, så betyr ikke det særlig mye. I en bil på 2 ton, så blir det verre. Det er i denne retningen vi er i ferd med å gå, og folk er blinde for hva den fremtiden vil bety. 

Bruker vi mobilspillene som et eksempel igjen, så er det jo en grunn til at man kan gi dem bort gratis. Tenk på det. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Comma Chameleon said:

Å ta så mye betalt for denne oppgraderingen er skittent gjort og garantert bare et lite triks de gjør for å få opp tallene sine nå rundt jul. 

Det er ingen annen grunn til å ikke bare gi ut denne oppgraderingen. 

Så mye? Hva forventer du for 0,5s forbedring 0-100? Man må bruke mye penger for å få en slik forbedring på en normal bensinbil, selv om jeg håpte samme 0-100 som P3D. 

En BMW 440i begynner på rundt 800k og gjør 0-100 på 4,9s en M4 gjør det samme på 4,1s. Er det råttent av BMW å ta 300k for 0,8s forbedring? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Panneband skrev (Akkurat nå):

Så mye? Hva forventer du for 0,5s forbedring 0-100? Man må bruke mye penger for å få en slik forbedring på en normal bensinbil, selv om jeg håpte samme 0-100 som P3D. 

En BMW 440i begynner på rundt 800k og gjør 0-100 på 4,9s en M4 gjør det samme på 4,1s. Er det råttent av BMW å ta 300k for 0,8s forbedring? 

Det kan ikke sammenlignes. For å få til 0.5s forbedringer på en forbrenningsmotor så kreves det greit mye mer vs en elektromotor og batterier, særlig når de er software-begrenset fra før av. 

Om folk nå fint betaler 20,000 kr for dette, så sier vi hei og velkommen til "fremtiden" - den er allerede kommet. Silicon Valley mentaliteten har vunnet, og vi er taperne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Nei, måten å tjene penger på er den samme. Denne måten ser vi sprer seg som ild i tørt gress i alle segmenter, etter at mobilspillene viste de enorme mulighetene som lå der med den pris-modellen. 

De fallgruvene som dette kan skape vil bare gjøre trafikken mye verre, siden det vil være en fordel for bilfabrikantene å kaste ut software så kjapt som overhodet mulig for å få pengene til å renne inn, når man på sikt forstår at man kan selge biler med et underskudd, og hente igjen det underskuddet med salg av tilleggstjenester. Det blir altså det samme som vi ser i andre bransjer idag. 

Faren er komplett når assists og slikt kommer som tilleggs-tjenester, og man utvikler dem i et helvetes tempo kun grunnet konkurranse på tvers av bilsegmentet. Du blir kjørende rundt som en beta-tester i en bil som er mer og mer digital, med systemer som er mer viklet inn i hverandre kontra tidligere. Der du med mobilspillet ditt merker en krasj av programvaren og må starte på nytt, så betyr ikke det særlig mye. I en bil på 2 ton, så blir det verre. Det er i denne retningen vi er i ferd med å gå, og folk er blinde for hva den fremtiden vil bety. 

Bruker vi mobilspillene som et eksempel igjen, så er det jo en grunn til at man kan gi dem bort gratis. Tenk på det. 

Det er godt man har muligheten da til å velge bort det man ikke vil ha da. Om det var tilbudt gratis biler uten noe ekstrautstyr så er det mange som hadde hatt et billig bilhold, og mange som også vil ha noe ekstra. At SW blir utviklet i et helvettes tempo og ikke er bra nok er en annen diskusjon og det legger ikke jeg meg oppi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Det kan ikke sammenlignes. For å få til 0.5s forbedringer på en forbrenningsmotor så kreves det greit mye mer vs en elektromotor og batterier, særlig når de er software-begrenset fra før av. 

Om folk nå fint betaler 20,000 kr for dette, så sier vi hei og velkommen til "fremtiden" - den er allerede kommet. Silicon Valley mentaliteten har vunnet, og vi er taperne. 

Nettopp, det krever mye mer og det koster. Gjør man det selv på sin nyere bil så mister man alt av garantier også. Her slipper man billig unna og dersom det blir mer slitasje på drivverk så kan noe av disse pengene gå til garantiarbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Panneband skrev (4 minutter siden):

Det er godt man har muligheten da til å velge bort det man ikke vil ha da. Om det var tilbudt gratis biler uten noe ekstrautstyr så er det mange som hadde hatt et billig bilhold, og mange som også vil ha noe ekstra. At SW blir utviklet i et helvettes tempo og ikke er bra nok er en annen diskusjon og det legger ikke jeg meg oppi.

Les deg opp på "Silicon Valley" mentaliteten. Jeg trur du ikke har forstått begrepet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Panneband skrev (2 minutter siden):

Nettopp, det krever mye mer og det koster. Gjør man det selv på sin nyere bil så mister man alt av garantier også. Her slipper man billig unna og dersom det blir mer slitasje på drivverk så kan noe av disse pengene gå til garantiarbeid.

LOL. Som sagt, vi forbrukere er lettlurte. Problemet er at de lettlurte også rammer oss andre, som forstår problemet med denne mentaliteten. 

Det er som sagt en grunn til at AAA spill idag kan lanseres som et gratis produkt. Et produkt utviklerne har brukt 3+ år på å lage, og som koster milliarder. Alikavell, så tjener dem seg søkk rike på spillet gjennom Silicon Valley mentaliteten. Og vi som forbrukere er idioter som kun ser på "gratis" merkelappen og ikke forstår at vi får servert et spill som er dårligere enn det det ellers ville vært gjennom eldre metoder. 

Dette gjelder bilene også. Det er vi som er taperne i denne forandringen. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Panneband skrev (11 minutter siden):

Så mye? Hva forventer du for 0,5s forbedring 0-100? Man må bruke mye penger for å få en slik forbedring på en normal bensinbil, selv om jeg håpte samme 0-100 som P3D. 

En BMW 440i begynner på rundt 800k og gjør 0-100 på 4,9s en M4 gjør det samme på 4,1s. Er det råttent av BMW å ta 300k for 0,8s forbedring? 

Skjønner ikke hvordan du kan prøve å sammenligne det med de bilene. Det er noe helt annet og viser at du ikke forstår hva dette er. 

Det blir som å ta betalt for at du skal kunne ha flere farger på tegneprogrammet på teslaen. Eller at du må betale for å spille av motorlyd fra høyttalerne. 

Eksemplene du kommer med har alltid med fysiske oppgraderinger å gjøre.  Dette er en enkelt software-oppdatering som ikke gjør noe annet enn å gi deg litt raskere akselerasjon og nå som den er skapt kunne den blitt distribuert gratis omså. 

Det blir som å betale for at telefonen din skal oppdatere seg til nyeste versjon. 

Endret av Comma Chameleon
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Comma Chameleon said:

Skjønner ikke hvordan du kan prøve å sammenligne det med de bilene. Det er noe helt annet og viser at du ikke forstår hva dette er. 

Det blir som å ta betalt for at du skal kunne ha flere farger på tegneprogrammet på teslaen. Eller at du må betale for å spille av motorlyd fra høyttalerne. 

Eksemplene du kommer med har alltid med fysiske oppgraderinger å gjøre.  Dette er en enkelt software-oppdatering som ikke gjør noe annet enn å gi deg litt raskere akselerasjon og nå som den er skapt kunne den blitt distribuert gratis omså. 

Det blir som å betale for at telefonen din skal oppdatere seg til nyeste versjon. 

Teslaen og dens oppdateringer samt nye funksjoner får du jo fortsatt gratis. Biler som deler motor er som regel software begrenset for å komme til de forskjellige ytelsene slik som A4 eksempelet jeg kom med over og ikke alltd hardware. Og du kan jo chippe de laveste for å komme til de øvre. 

Ja, man får raskere akselerasjon. Vil du ikke betale for det er det jo bare til å la være. Bilen din er jo den samme som før, den har ikke blitt tregere. Tesla kunne jo bare latt være å slippe de 2x5% vi har fått og bare sluppet det ved 2020 modellen. De kunne også latt være å gitt oss denne muligheten og heller bare hatt det under konfigurering av nybil, er det bedre? Her har man muligheten, synst man det blir for dyrt for det man får så er det jo ikke verre enn å la være?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Panneband skrev (13 minutter siden):

Teslaen og dens oppdateringer samt nye funksjoner får du jo fortsatt gratis.

Dette beviser jo bare at du ikke forstår retningen vi går inn i. Dette vil altså stoppe å være gratis, hvis folk kjøper dette tillegget. Og jeg kjenner det på gikta at Tesla-leieren gladelig hopper på dette, og vi får se noen saftige hopp i regnskapet, som resten av bilsegmentet får meg seg, og vi er på vei inn i dette tullet hos samtlige. 

Det skal koste å for de fattige å få normale funksjoner de tidligere betalte en brøkdel for, for nå kan Silicon Valley tankesettet gjøre dette 50%+ dyrere. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...