gamlefar Skrevet 6. januar 2020 Del Skrevet 6. januar 2020 Perfekt by for Sturle å flytte til: https://fuelcellsworks.com/news/korea/korean-govt-announces-its-selection-of-worlds-first-hydrogen-cities/ 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 6. januar 2020 Del Skrevet 6. januar 2020 gamlefar skrev (3 timer siden): For det første er ikke verken 3 stasjoner i Nederland eller 7 stasjoner i Danmark mye. Tja, si ikke det. Spetalen mente i 2016 at 40 stasjoner er nok for å dekke Norge: https://e24.no/teknologi/i/Kvxez7/spetalen-satser-300-mill-paa-at-hydrogenbil-markedet-skal-ta-av "– Rekkevidden på hydrogenbiler er så god at du bare trenger fire stasjoner for å dekke hele Oslo. Du trenger 40 stasjoner for å dekke hele Norge, sier Spetalen." Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 6. januar 2020 Del Skrevet 6. januar 2020 (endret) Dovreekspressen skrev (6 minutter siden): Tja, si ikke det. Spetalen mente i 2016 at 40 stasjoner er nok for å dekke Norge: https://e24.no/teknologi/i/Kvxez7/spetalen-satser-300-mill-paa-at-hydrogenbil-markedet-skal-ta-av "– Rekkevidden på hydrogenbiler er så god at du bare trenger fire stasjoner for å dekke hele Oslo. Du trenger 40 stasjoner for å dekke hele Norge, sier Spetalen." Ikke for et stort antall biler. 3 og 10 er uansett svært lite og mange bor da altfor langt unna. Og hva hjelper det når der ikke var et utvalg av biler? Det er først om 3-5 år det vil være utvalg i hydrogenbiler. Eneste aktuelle bilen i dag er Nexo i de fleste land og den har også vært vanskelig å få tak i flere steder. Endret 6. januar 2020 av gamlefar 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. januar 2020 Del Skrevet 6. januar 2020 (endret) 19 hours ago, gamlefar said: Ikke for et stort antall biler. 3 og 10 er uansett svært lite og mange bor da altfor langt unna. Og hva hjelper det når der ikke var et utvalg av biler? Ein må nok ha minst like mange hydrogenstasjonaar som det er bensinstasjonar i dag, dersom hydrogenbilar skal vere eit alternativ for mange. Dei har jo veldig kort rekkjevidde. Du vil ikkje risikere å måtte køyre til nabobygda kvar veke for å fylle tanken. Edit: Eg la merke til at Tesla har 59 superladarar til no i landet, to under bygging og fleire under planlegging. Sidan Tesla har betre rekkjevidde enn dei fleste hydrogenbilar, skulle vel då landet vere dekkja av berre superladarar? Eg trur likevel dei fleste vil vegre seg mot å basere seg på superlading til dagleg bruk. Då vert det veldig mange lange turar berre for å fylle batteriet. Difor ladar nesten alle heime i staden. Dersom folk berre kunne lade på superladarar og det berre var 40 av dei i landet, trur eg ikkje mange hadde kjøpt elbil med 600 km rekkjevidde. Ikkje 1000 km heller, og eg trur ikkje det er mykje hjelp i å lokke med ladetid på 5 sekund dersom ein brukar to timar på å komme seg til ladaren og to timar på å komme seg heim etterpå. Difor er ikkje 40 hydrogenstasjonar nok til å dekkje landet. Ikkje 400 heller. Med 1600 hydrogenstasjonar (40²) er vi nærare noko som kan fungere i det daglege for dei fleste. Men du verden for eit styr å måtte reise innom spesielle stasjonar for å fylle. Eg er glad eg slepp å mase med det kvar veke. Quote Det er først om 3-5 år det vil være utvalg i hydrogenbiler. Eneste aktuelle bilen i dag er Nexo i de fleste land og den har også vært vanskelig å få tak i flere steder. Haha, dei kan jo alltids importere ein av dei fem som vart avskilta i Noreg i fjor. Ingen av dei er registrert utført av landet. Endret 7. januar 2020 av Sturle S Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. januar 2020 Del Skrevet 6. januar 2020 Sturle S skrev (21 minutter siden): Dei har jo veldig kort rekkjevidde. Rekord dronene viser det ja. ? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå