Gå til innhold

Vegvesenet vil ikke si noe om hva som kan ha forårsaket steinraset på E18 - Her er TU-lesernes teorier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par betraktninger (jeg har jobbet med byggeplassoppfølging, herunder tunnel og fjellarbeid i noen år, men er bygningsingeniør og ikke geolog.)

- Entreprenørene er gjennomgående "varierende dyktige" på å gyse fast bolter skikkelig. Det er også fristende å gå for kortere bolter men ta betalt for full lengde, som Hanekleiv-saken viste.

- Riktig konsistens på gysemasse er nesten som tyktflytende krem - men det er fristende å blande tynnere fordi det da går raskere å pumpe inn gysemasse. Spesielt vinterstid er det utfordringer her, så byggetidspunktet kan være avgjørende for kvaliteten.

- Ved riktig konsistens er det viktig å få massen helt inn i bunn av borrhullet

- Ved blanding av for tynn masse vil man risikere at gysemassen "renner ut" av hullet - derfor borres det ofte med negativ vinkel så massen blir stående i hullene. Da kan boltene bli stående mer på tvers av kraftretningen i stedet for å ta belastningen som strekk. Det er også uheldig.

Ut fra bildene er det ikke mulig å se om boltene har gått forbi sleppa i fjellet, men det kan godt være at selv normale 6-metringer ikke ville være nok her. beviset på om dette har blitt gjort skikkelig mtp bolting vil være om det er synlige borrhull med gjenstående/tørr gysemasse og evt bolterester som stikker ut/har blitt kappet tvert av. Dersom det ikke er boltehull i sleppa i det hele tatt, har boltene vært for korte.

Ellers er jeg enig i betraktningen om foten på fjellet som ser ut til å være mer eller mindre borte. Ved dårlig fjellkvalitet vil man da risikere at boltene må ta alle kreftene. Da blir det forsåvidt en enkel øvelse å beregne fjellvekt/kraftkomponent og tverrsnitt av bolter, men det fordrer at man "ser" det som befinner seg på baksiden, og det er ikke umiddelbart mulig for geologen.

En on-site geolog vil antagelig kunne se utdriving av resten av fjellet (det som ble til veibanen) og se strukturen i fjellet og kalkulere seg frem til dette, mens en som bare blir tilkalt for å påvise boltemønster vil måtte drive mye mer gjetningsbasert. Det er en risiko.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Når fjellskjæringer på nye veier står et par meter fra veien, tunneltak får betongpynt og brupilarer står i kvikkleire...

Ja, blir voldsomt overrasket...

Uansett hva som blir gjort i Norge, så virker det som om det å spare penger er hovedsaken. Soare seg til fant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når man i utgangspunktet har drevet sprenging for å lage vei og skjæring, så er det optimistisk å tro at det ikke finnes gamle slepper som er blitt åpnet, og nye som er blitt skapt.

For lite kontroll av fjellets faktiske tilstand, og kontroll av sikringstiltakene for å kontrollere at de

vil virke etter hensikten.

Å spare penger er årsaken til overfladisk arbeid. Bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Er helt enig med Arne skaali. Det har vært en jordsleppe innenfor fjellmassene som var sikret med bolter. Sannsynlig så har den tatt inn vann og belastningen har blitt for stor. Ein må mest være synsk skal en se dette. Etter min mening burde det vært fjernet mer av fjellet, trolig at jordsleppen går videre innover der. Slike slepper kan være helt usynlig, og kan løsne hva tid som helst. Jeg ser det slik, at det er sikkert mange plasser som har samme tendens.

Endret av Inge Hegerland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...