LMH1 Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 (endret) Hei jeg lurer på hva de gjør som reiser ofte med båten. Vi snakker ofte om 4g\5g men ser det et problem i større båter at det er så håpløst tilbyd på bredbånd. Man kan få surfepakke til 70 kr for 3 timer, kun 3 mbit ned og elendig ping og ofte 1,5 mbit opp i bestefall. Skal man ha familepakke for 4 personer 1 dag koster det 500 kr. Det står at man ikke kan laste ned eller maks bruke per 1 enhet for den billigste pakken, men faktisk funger det hvis man bruker en enhet av gangen. Så det man får av sms er det koster 50 kr per mb på båt, hvis den sms faktis kommer frem. Hvor dyrt blir det da å laste ned 1 GB eller 3 gb med slik avtale? hvis båtene betaler 50 kr per mb blir det rund 50 000 kr eller 150 000 kr? Men er faktisk usikker hva prisene er for satelitt for høres sykt ut? Er det teknisk mulig å forbedre hastighetene på satelitt eller må man ha optisk laser? For de man snakker ofte om elendig konkuranse, men på båt er det kun telenor maritime som tilbys, ofte slik på fjellet telenor har monipol. Så konkuransen er ikke så dårlig andre steder. Endret 19. desember 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 Har sett at det står Ice-routere i vinduene på lugarene til mannskapet på Kiel-ferga. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2019 Problemet man skjeldent får vindusplass, så er vel problemet midt ute på sjøen er det håpløs deking på grunn av båten. Nå vet jeg ikke hvor langt 450 mhz frekvensen når eller hvor dyrt det blir med ekstra forsterkere på båtene? For finnes forsterkere på tog og buss. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 Internett via satellitt til blant annet maritim sektor er svindyrt. Litt avhengig av leverandør og avtale så får man enten begrensning på hastighet eller datamengde, og i noen tilfeller en kombinasjon. Utfordringen er at når du beveger deg over på satellitt så er hastigheten svært begrenset og du har høy ping tid. Dette er grunnet begrensninger i teknologien. I min bransje er det det vanlig med et sted mellom 300-1000Kb hastighet på forbindelsen, med en ping tid mellom 600 og 1200 ms. Og dette betaler vi dyrt for. Bransjen som driver med passasjertrafikk mellom land og lengre ut fra kysten har nok andre avtaler og andre hastigheter enn oss, men fortsatt begrenset i forhold til 4G og kapasitet. Og fortsatt dyrt. 4G begrenser seg til kystnære områder hvor en har dekning til det. Vi har en del båter med 4G antenner som klarer å motta/sende et stykke lengre ut en kun en mobiltelefon kan, og fortsatt så er det ikke så langt ut som en skulle tro. Her møter en i tillegg begrensinger knyttet til datakvoter på SIM-kort fra leverandøren, og når du begynner å nærme deg den kvoten du må ha for å dekke behovet så stiger prisene veldig fort i forhold til hva en er vant med på privatmarkedet(som du virker å sammenligne med). I tillegg skal en ha utstyr som støtter flere SIM-kort(flere pr land innimellom) og som klarer å bytte mellom disse basert på dekning OG kvote. Det er ikke så lett som en skulle tro, eller så billig som en vil håpe på 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2019 (endret) Sitat 4G begrenser seg til kystnære områder hvor en har dekning til det. Vi har en del båter med 4G antenner som klarer å motta/sende et stykke lengre ut en kun en mobiltelefon kan, og fortsatt så er det ikke så langt ut som en skulle tro. Her møter en i tillegg begrensinger knyttet til datakvoter på SIM-kort fra leverandøren, og når du begynner å nærme deg den kvoten du må ha for å dekke behovet så stiger prisene veldig fort i forhold til hva en er vant med på privatmarkedet(som du virker å sammenligne med). I tillegg skal en ha utstyr som støtter flere SIM-kort(flere pr land innimellom) og som klarer å bytte mellom disse basert på dekning OG kvote. Å ha flere simkort er ikke største problemet, er vel heller problemet det ofte ikke er dekning, elller man blir satt over på telenor maritime sin nett som koster 50-60 kr per mb, hvorfor det ikke er mulig å få samme avtale som båten får er for meg håpløst å forstå? Hvor mange vil gjerne betale slike priser? For istedenfor å gi bedre tilbyr gjør båtene verre å begrense valgfriheten. Hvem vil stå på toppen av båten i dårlig vær for å kun få dekning? For jeg er sikker på land er det mulig å få til bedre system der man betaler langt mindre for surfing. Vi kan jo snakke om cache server og CDN også, som er teknisk mulig å få til. Koster ikke så mye for par stk 10 TB harddisker. Men ferreste tar med seg slik på båten. Når dere snakker om så dyrt med satelitt? https://via-bredband.no/?infinity=ict2~net~gaw~ar~285189491192~kw~bredb%C3%A5nd%20via%20satellitt~mt~e~cmp~ARM_NO_G_Location_Akershus-BEAM65~ag~Satellite+%5BExact%5D&gclid=EAIaIQobChMIi77ynPfD5gIVDeaaCh0CmQtVEAAYAiAAEgJpm_D_BwE&gclsrc=aw.ds https://bigblu.no/norway-ppc-landing-page/?gclid=EAIaIQobChMIi77ynPfD5gIVDeaaCh0CmQtVEAAYASAAEgIRufD_BwE så nei syns ikke disse prisene er så ille som colorline til kiel. Må betale samme for 1 dag ubegrenset bruk som man betaler disse i måneden. Men problemet siden man ikke får montert slike antenner på båten eller byttet levrandør så hjelper det lite. Endret 20. desember 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 8 minutes ago, LMH1 said: Å ha flere simkort er ikke største problemet, er vel heller problemet det ofte ikke er dekning, elller man blir satt over på telenor maritime sin nett som koster 50-60 kr per mb, hvorfor det ikke er mulig å få samme avtale som båten får er for meg håpløst å forstå? Du må automatisere det. Det er et problem, som @nomore skriver. At du avviser det han skriver uten argumentasjon er påfallende. Telenor maritime sitt nett er heller ikkje 4G, det er satelitt med lokal basestasjon. Som reder vil du nok heller gå direkte mot satelitt. 9 minutes ago, LMH1 said: Hvor mange vil gjerne betale slike priser? For istedenfor å gi bedre tilbyr gjør båtene verre å begrense valgfriheten. Hvem vil stå på toppen av båten i dårlig vær for å kun få dekning? Nei, jeg vil ikke betale slike priser. Derfor har jeg heller aldri brukt slike tilbud. Jeg har greid meg fint uten internett. Jeg har til og med vært offshore i ukesvis, uten internett eller telekommunikasjon med omverdenen. Det gikk helt fint. 10 minutes ago, LMH1 said: Vi kan jo snakke om cache server og CDN også, som er teknisk mulig å få til. Koster ikke så mye for par stk 10 TB harddisker. Jeg foreslår at du får forståelse av hva CDN og cache er. Forøvrig er grunnen til at dette ikke blir gjort at kundene i praksis cacher ting, ved å laste ned film og musikk til dingsen før de går ombord. 4 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 Via-bredband.no er en leverandør som sikter seg inn på et svært begrenset segment innenfor bedriftsmarkedet, pluss privatmarkedet. De har 1 satellitt de leier kapasitet på(så vidt jeg forstår av infoen de har lagt ut) og hele infrastrukturen er laget med utgangspunkt i at en ikke kan styre brannmur, infrastruktur og lignende selv. Altså totalt bortkastet for formålet du skisserer. Enkeltpersoner kan heller ikke ta inn disse signalene med mobilt utstyr da det krever enten ei svær antenne med mye elektronikk som hele tiden retter seg inn mot satellitten - eller at en står et fast sted og klarer å justere inn antenna selv. Altså ikke egnet for bruk ombord i en båt for privatpersoner. Og jo - flere SIM kort ER en utfordring. 3 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 7 minutes ago, nomore said: Via-bredband.no er en leverandør som sikter seg inn på et svært begrenset segment innenfor bedriftsmarkedet, pluss privatmarkedet. Problemet, som LMH1 ikke forstår, er jo at det er ti år siden folk begynte å ville ha Internet overalt. Før det var internett noe man hadde på jobb og hjemme. Man hadde ikke det på en tilfeldig kafe. Man hadde det ikke på bussen. Man hadde det ikke i bilen. Nå har du i praksis Internet over alt. Med to unntak: fly og båt. Som over alt ellers vil sannsynligvis priskurven der følge de andre markedene; det går fra å være dyrt og for entusiaster i første omgang, og til en lavere pris etterhvert. Svært mange skip har i dag Internet, som et velferdstilbud, men kapasiteten er begrenset. 512kb/s er ikke ukjent på satelittlinker... Men det er nok for formålet, for formålet er ikke å laste ned steambiblioteket en gang om dagen, slik LMH1 ser ut til å anta. Det som slår meg er at LMH1 ikke har forståelse for at han har et noget særegent bruksmønster, med urealistiske krav til løsningene: de skal være billige, skuddsikre, universale, raske og tilgjengelige overalt. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2019 (endret) Men er prisene på via-bredbånd faktisk det colorline\fjordline betaler? For vanskelig å sette seg inn i prisene for jeg kjenner ikke til tyske\danske eller svenske men tror faktisk det er billigere. Så må være bedriftene eller telenor som tar seg fett betalt. Sitat eg foreslår at du får forståelse av hva CDN og cache er. Forøvrig er grunnen til at dette ikke blir gjort at kundene i praksis cacher ting, ved å laste ned film og musikk til dingsen før de går ombord. Tror du ikke forstår hvor stort internett er for folk i dag, uten bredbånd virker veldig få spill på android\ snapchat\instagram eller youtube serdeles dårlig. For å ikke snakke om å leve med kun tv er i dag gammeldags. Riktignok kanskje noen kan klare seg uten, men der er man nok bland de få. Innrømmet jeg selv måtte kjøpe 2 stk 3 timers pakke brukte 140 kr på 2 dager men syns det er ganske frusterende man får så lite for pengene. Det er faktisk tilgang på internet i fly\båt men tilbudet er nok begrenset og dyrt ofte. Sitat Det som slår meg er at LMH1 ikke har forståelse for at han har et noget særegent bruksmønster, med urealistiske krav til løsningene: de skal være billige, skuddsikre, universale, raske og tilgjengelige overalt. Tja nå har jeg sjekket kafeteria i tyskland og norge, man er heldig hvis man får 30 mbit eller mere ytelse. Så tilbudet er elendig, regn med gratis internett har dårlig sikkerhet ofte ikke kryptering og ytelse som er ubrukelig til annet en lett surfing. Endret 20. desember 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 1 minute ago, LMH1 said: Men er prisene på via-bredbånd faktisk det colorline\fjordline betaler? For vanskelig å sette seg inn i prisene for jeg kjenner ikke til tyske\danske eller svenske men tror faktisk det er billigere. Nei, de betaler helt andre priser, blandt annet fordi de har et annet servicenivå enn privatkunder har. Jeg vil ikke bli forundret om f.eks. Colorline betaler noen titusener per megabit per måned. I tillegg er ikke utstyret ombord helt gratis heller; du skal ha antenner som holder stabil retning mens skipet beveger på seg. Jeg tror du grovt undervurderer kompleksiteten i et system du ikke en gang har forutsetninger for å forstå. Har du vært ombord på et moderne skip, og sett det tekniske utstyret? 3 minutes ago, LMH1 said: Tror du ikke forstår hvor stort internett er for folk i dag, uten bredbånd virker veldig få spill på android\ snapchat\instagram eller youtube serdeles dårlig. Jeg er klar over det. Og så da? Det er for de fleste snakk om en midlertidig situasjon, som strekker seg fra et par timer til et par døgn. Majoriteten har ikke problemer med å laste ned tre netflixfilmer på forhånd, eller sette seg til rette med en god bok. Jeg tror heller ikke du forstår hvor nytt denne internettavhengigheten er; den er ti år gammel. 4 minutes ago, LMH1 said: For å ikke snakke om å leve med kun tv er i dag gammeldags. Riktignok kanskje noen kan klare seg uten, men der er man nok bland de få. Innrømmet jeg selv måtte kjøpe 2 stk 3 timers pakke brukte 140 kr på 2 dager men syns det er ganske frusterende man får så lite for pengene. Jeg greier meg helt fint uten TV. Det gjør mange andre også. Og husk at de som jobber på fartøyene er der for å jobbe, ikke for å se på TV. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 LMH1 skrev (7 minutter siden): Men er prisene på via-bredbånd faktisk det colorline\fjordline betaler? For vanskelig å sette seg inn i prisene for jeg kjenner ikke til tyske\danske eller svenske men tror faktisk det er billigere. Så må være bedriftene eller telenor som tar seg fett betalt. Som barfoo skriver så er prisene langt unna det ColorLine og andre betaler. Samtidig er det fasinerende å se at du skriver "for jeg kjenner ikke til" og så rett etter på så synser du. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 LMH1 skrev (8 minutter siden): Det er faktisk tilgang på internet i fly\båt men tilbudet er nok begrenset og dyrt ofte. Det er ikke alltid tilgang til internet på fly og båt nei - og ja - det er begrenset og dyrt. Det er jo hele poenget... 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 LMH1 skrev (9 minutter siden): Tja nå har jeg sjekket kafeteria i tyskland og norge, man er heldig hvis man får 30 mbit eller mere ytelse. Virkelig. Du har sjekket kafeteria i Tyskland og i Norge - og det bruker du som et argument her?? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2019 https://www.cw.no/artikkel/telekom/satellittbredband-til-privatmarkedet Men hvorfor er telenor maritime så mye dyrere en andre? Nå bruker vel også colorlone trafikken til betaling med kredittkort, kominikasjon med andre land, etc så usikker om de har flere linjer så de kunne vel ha flere levrandører? Eller er det slik med satelitt funger ikke å blande levrandører? Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 Just now, LMH1 said: Men hvorfor er telenor maritime så mye dyrere en andre? De er ikke det. Det er et felt det er konkuranse på, og flere tilbyr lignende ting. Men du undervurderer kompleksiteten. Du vil ikke ha internett; du vil ha kommunikasjonsløsning, gjerne med ruting for underlevrandører, oppetidsgarantier, global dekning, reservert kapasitet, telefoni også videre. Det er enkelt og greit et marked som er distinkt fra privatmarkedet, med andre krav. Jeg har ringt satelittlevrandører midt på natten og fått hjelp av kompetente teknikere. Det er ikke gratis å ha den beredskapen, for eksempel. Du prøver å uttale deg om et marked du ikke har snev av kjennskap til. Det går ille nok når du kommenterer norske ISPer på privatmarkedet, men dette er bare vas. 3 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 4 minutes ago, nomore said: Virkelig. Du har sjekket kafeteria i Tyskland og i Norge - og det bruker du som et argument her?? Det virkelig vakre er jo den totale mangelen på forståelse for hva internett på kafeteriaer er tiltenkt: youtube, nettaviser og denslags - der 5-10Mb stortsett er rikelig... 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 LMH1 skrev (8 minutter siden): Nå bruker vel også colorlone trafikken til betaling med kredittkort, kominikasjon med andre land, etc så usikker om de har flere linjer så de kunne vel ha flere levrandører? Eller er det slik med satelitt funger ikke å blande levrandører? Det stilles strenge tekniske krav til plassering av satellittantenne på en båt. De skal være en gitt klaring og avstand rundt hele antennen til andre ting i nærheten. Dette gjør at selv på de store båtene er antenneplassering en utfordring. På grunn av dette har vi på våres båter som regel to antenner, hvor det er utstyr fra leverandøren som bytter antenne alt etter hvilken som har best dekning mot aktuell satellitt. Og til og med på den største båten vår(rundt 150 meter) så kan dette være en utfordring. Men nå er jo flere av ColorLine båtene større enn dette igjen så det gir de jo plass til flere antenner. Men så er det kostnaden da. Den faste kostnaden pluss vedlikeholdskostnaden av systemet gjør nok at det å ha flere leverandøren for å kunne ha kortbetaling på en leverandør og surfing på en annen er svært urealistisk. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2019 barfoo skrev (Akkurat nå): Jeg har ringt satelittlevrandører midt på natten og fått hjelp av kompetente teknikere. Det er ikke gratis å ha den beredskapen, for eksempel. Tja det trenger ikke være så dyrt, godt mulig telenor maritim har de dyeste satelitene i verden, ikke billig små som er beregnet på lett bruk. Men alikevell. Men mye av kostnadene å tilby bredbånd er vel allerede betalt for elle mener dere prisene er høye for å ungå overbruk? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 Ærlig talt - begynner du å snakke om størrelser på satellitter nå? Og påstår samtidig at det ikke trenger å koste så mye å drifte et 24/7 NOC? Jeg melder meg ut av diskusjonen før jeg føler meg dummere av å delta i den. 4 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 2 minutes ago, LMH1 said: Tja det trenger ikke være så dyrt, godt mulig telenor maritim har de dyeste satelitene i verden, ikke billig små som er beregnet på lett bruk Om du mener det ikke trenger å være så dyrt høres det ut som du bør starte et firma for å tilby det. Behovet for datakapasitet til havs vil ikke gå nedover, for å si det slik. Om du kan tilby halv pris av Telenor tipper jeg du vil få mange kunder på kort tid. Forøvrig. Hva vet du om satelitter og størrelsen på de? Hva vet du om kostnadene der? Har du anelse, eller drar du bare ting ut av ræva? 4 minutes ago, LMH1 said: Men mye av kostnadene å tilby bredbånd er vel allerede betalt for elle mener dere prisene er høye for å ungå overbruk? Ja, mye av kostnader er allerede tatt, i form av oppskyting av utstyr. Den er gjerne lånefinansiert, og lånet må betjenes. Derfor koster bruk penger. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå