Gjest b680e...4ff Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 Har en bil som er vrien å selge. En god kompis og kollega ville ha den. Jeg insisterte på nei, jeg handler ikke med bekjente fordi det ødelegger forhold. Og advarte at bilen er i dårlig stand og kommer til å koste mye å fikse, mange, mange ganger. Han var fult klar over dette, og ønsket likevel å handle, så vi ble enige om en god pris muntlig. Han fikk med bilen hjem før vi skrev kontrakt osv, da han skulle låne på huset. Ukene gikk og mange meldinger som spør om penger, banken, og at jeg vil bli kvitt bilen - men ingenting spesifikt om hvilken bil og sum. Kun bekreftende at noe er solgt til mye penger lånt av banken. Plutselig backer han ut etter over en måned. Jeg har gått glipp av salg på bilen grunnet han. Kan jeg kreve dekningssalg og mellomlegget fra han? Jeg har flere bekjente som vet og har overhørt samtalene og den muntlige avtalen om sum og bil, og meldinger som kan understøtte, dog skriftlig uten spesifikke ting... Anonymous poster hash: b680e...4ff Lenke til kommentar
0laf Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 (endret) Gjest b680e...4ff skrev (4 minutter siden): Kan jeg kreve dekningssalg og mellomlegget fra han? Ja, det kan du, men du må nødvendigvis kunne godtgjøre at det fantes en avtale, å muntlige avtaler er selvfølgelig like bindende som skriftlige. Spørsmålet er kanskje heller om du "bør", dersom vedkommende er en god kompis og kollega, men det får du finne ut av selv, du har uansett Kjøpsloven med deg, og kan foreta et dekningssalg her. Endret 19. desember 2019 av 0laf 1 Lenke til kommentar
Gjest b680e...4ff Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 0laf skrev (13 minutter siden): Ja, det kan du, men du må nødvendigvis kunne godtgjøre at det fantes en avtale, å muntlige avtaler er selvfølgelig like bindende som skriftlige. Spørsmålet er kanskje heller om du "bør", dersom vedkommende er en god kompis og kollega, men det får du finne ut av selv, du har uansett Kjøpsloven med deg, og kan foreta et dekningssalg her. Med tanke på at jeg allerede taper mange titusener på grunn av han er han ikke noe kompis mer. Jeg ba han pent ikke hilse eller se på meg på jobb imorgen, han kunne sagt ifra om dette lenge siden, istedenfor å ignorert ei hel uke mens han joyrider i min bil til flere hundre tusen. Anonymous poster hash: b680e...4ff Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 Utgangspunktet er at du som selger har rett til å kreve gjennomføring av avtalen - dvs. at du krever at kjøperen betaler for bilen, jf. kjøpsloven § 52. Dette er primærvirkemiddelet ditt. Du kan ikke kreve dette hvis kjøperen ikke har overtatt bilen (kjøpsloven § 51 annet ledd). Du har ikke heve kjøpet hvis kjøperen har overtatt bilen uten å avvise den, jf. § 54 fjerde ledd. Hvis kjøperen avviser bilen eller ikke har overtatt den kan du heve kjøpet hvis betalingsmisligholdet er vesentlig. Full nekt av å betale er alltid vesentlig. Hever du kjøpet er utgangspunktet at du beholder bilen, og kjøperen beholder pengene. Et erstatningskrav mot kjøper vil vanligvis bestå av følgende poster: - Nyttevederlag (betaling for "joyriding"), kjøpsloven § 65 første ledd - Utlegg du blir påført, f.eks. ved at du må lagre bilen før den blir solgt igjen (kjøpsloven § 67) - Tapt fortjeneste beregnet etter kjøpsloven §§ 68 (dekningssalg på forsvarlig måte innen rimelig tid) eller 69 (dekningssalg på annen måte eller ikke dekningssalg) 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå