debattklovn Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 https://www.nrk.no/finnmark/forste-dom-i-kongekrabbesaken-har-falt-1.14829671 Quote Mannen i 50-årene fra Troms må i fengsel i ett år og fire måneder for ulovlig salg av kongekrabbe. I tingrettet forklarte mannen at han fikk levert krabber fra en ikke navngitt leverandør i Finnmark. Jeg synes det er for gale at disse folka blir sendt i fengsel for dette. De burde bli dømt til bot og å betale tilbake det de skylder i unndratte skattepenger, ikke noe mer etter min mening. Kongekrabbe er tross alt et skadedyr i Norge og en invaderende art. Etter mitt syn burde man kunne fiske så mye kongekrabbe man vil for å hjelpe norsk natur. https://www.nrk.no/troms/kongekrabben-odelegger-mest-i-norge-1.7417491 Quote Siden russerne satte ut krabben på på 60-tallet har den sakte, men sikkert krabbet vestover og til Norge. Krabben er registrert som enkeltfunn så langt sør som i Hordaland . Forskning viser at både hos russerne og her hjemme (blant annet i Porsangerfjorden og Varangerfjorden) er flere arter av bunndyr redusert eller helt borte fra områder med mye krabbe, ifølge nettstedet. Quote Kongekrabben er en fremmed, skadelig art i norske farvann, og er oppført på Norsk svarteliste av 2012. Den trekker inn i gyteområder og spiser både rognkjeks- og loddeegg.Kongekrabben hører ikke naturlig hjemme i norske farvann. Vi anbefaler at du spiser den med god samvittighet! Da er det én mindre kongekrabbe som kan gjøre skade. https://www.wwf.no/sjømatguiden/kongekrabbe Burde Politiet bruke store ressurser på saker som dette når alvorlig kriminalitet blir henlagt? Burde vi bruke mye penger på å sende disse folkene som ikke har gjort annet enn å selge kongekrabbe i fengsel? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 19. desember 2019 Del Skrevet 19. desember 2019 (endret) Problemet er nok ikke hva de har fisket, eller at de har fisket i det hele tatt, men at de har unndratt flere millioner kroner fra beskatning, noe som i Norge belønnes med lengre fengselsstraffer. Du foreslår vel ikke at svindel med skatt- og moms forskjellsbehandles på bakgrunn av hva man har drevet med, slik at de som fisker kongekrabbe av en eller annen grunn skal få lavere straff en andre folk som unndrar noen millioner fra beskatning? Dersom dette er fisket i kvoteregulert område, øst for 26°-Ø , så er det også helt åpenbart en grov forbrytelse ettersom det dreier seg som ulovlig fiske, uansett hvor uønsket kongekrabben måtte være. Det er en grunn til at det settes kvoter, de er til for å bevare artsmangfoldet og bestandene i norske farvann, eller i dette tilfelle opprettholde en bestand som kan fiskes på i næringsøyemed. Når noen bryter dette, uansett art som fiskes, bør det selvfølgelig straffes på linje med annen ulovlig jakt, fangst, fiske e.l. fordi det også går andre fiskere som faktisk har lovlig kvote, i næringen. Endret 19. desember 2019 av 0laf Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. desember 2019 Del Skrevet 20. desember 2019 De kan heller bruke ressurser på å få vold-, voldtekts- og voldelige ransforbrytere i fengsel. Men det må man vel bruke hodet for å få til, så da er det lettere å fakke ulovlige krabbefiskere. Alt for å levere pene tall til staten så de ikke mister pengestøtte. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 On 12/19/2019 at 5:18 PM, 0laf said: Problemet er nok ikke hva de har fisket, eller at de har fisket i det hele tatt, men at de har unndratt flere millioner kroner fra beskatning, noe som i Norge belønnes med lengre fengselsstraffer. Du foreslår vel ikke at svindel med skatt- og moms forskjellsbehandles på bakgrunn av hva man har drevet med, slik at de som fisker kongekrabbe av en eller annen grunn skal få lavere straff en andre folk som unndrar noen millioner fra beskatning? Dersom dette er fisket i kvoteregulert område, øst for 26°-Ø , så er det også helt åpenbart en grov forbrytelse ettersom det dreier seg som ulovlig fiske, uansett hvor uønsket kongekrabben måtte være. Det er en grunn til at det settes kvoter, de er til for å bevare artsmangfoldet og bestandene i norske farvann, eller i dette tilfelle opprettholde en bestand som kan fiskes på i næringsøyemed. Når noen bryter dette, uansett art som fiskes, bør det selvfølgelig straffes på linje med annen ulovlig jakt, fangst, fiske e.l. fordi det også går andre fiskere som faktisk har lovlig kvote, i næringen. 1. De har altså unngått å la seg rundstjele av Staten ... ja slikt kan man ikke ha noe av 2. Staten EIER ikke krabben som befinner seg på bunnen av havet ... selv om de påstår dette ... selv ikke om de bruker vold mot de som fisker "deres" krabber. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 Skatteflyktning skrev (19 minutter siden): 1. De har altså unngått å la seg rundstjele av Staten ... ja slikt kan man ikke ha noe av 2. Staten EIER ikke krabben som befinner seg på bunnen av havet ... selv om de påstår dette ... selv ikke om de bruker vold mot de som fisker "deres" krabber. Å eie noe er uansett et abstrakt konsept, så hvem som eier det avhenger av definisjonen. De fleste av oss (heldigvis for meg, synd for deg) støtter at staten forvalter våre naturresursser på en måte som ivaretar dem best mulig. De klarer det ikke perfekt, men uansett mye bedre enn et anarki. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 1 hour ago, failern said: Å eie noe er uansett et abstrakt konsept, så hvem som eier det avhenger av definisjonen. De fleste av oss (heldigvis for meg, synd for deg) støtter at staten forvalter våre naturresursser på en måte som ivaretar dem best mulig. De klarer det ikke perfekt, men uansett mye bedre enn et anarki. Disse krabbene er ikke "våre", ei heller har staten blitt utnevnt av oss til å ivareta "våre" krabber. Disse krabbene tilhørte den som fisket dem, eller den som kjøpte fra disse. At staten truer fiskerne med voldsbruk om de ikke gir dem halvparten av krabbene de har fisket, eller halvparten av pengene de har fått av salget av krabbene, innebærer ikke at det er fiskeren som er krminell ... men at Staten ikke er noe mer en en kriminell organisasjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 Skatteflyktning skrev (3 minutter siden): Disse krabbene tilhørte den som fisket dem, eller den som kjøpte fra disse. Dette er din personlige mening. Jeg mener derimot at de tilhører Gud. Hvem har rett? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 38 minutes ago, failern said: Dette er din personlige mening. Jeg mener derimot at de tilhører Gud. Hvem har rett? Det er vel ikke kun min personlige mening at en fisk tilhører den som fisker fisken? At den skulle tilhøre Gud tror jeg ikke at noen utenfor Vatikanet tror, ei heller du. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 (endret) Skatteflyktning skrev (2 timer siden): 1. De har altså unngått å la seg rundstjele av Staten ... ja slikt kan man ikke ha noe av 2. Staten EIER ikke krabben som befinner seg på bunnen av havet ... selv om de påstår dette ... selv ikke om de bruker vold mot de som fisker "deres" krabber. Havet, og fisken i havet, tilhører Kongeriket Norge, som betyr at det tilhører Hans Majestet Kong Harald V, eller den han måtte tildele myndighet. Nå har Kongen tildelt slik myndighet til "Staten", og ettersom vi har demokrati, så tilhører disse krabbene oss alle, det er i hvert fall det vi liker å tro. Når Staten så tildeler kvoter, så er det ikke for å være vanskelige, det er generelt for å bevare bestanden og fiskerinæringen, samt fordele landets naturressurser mest mulig rettferdig. Når Staten krever inn skatt og moms, så er det for å dekke utgiftene landet har, som vi alle spleiser på. Når noen fisker ulovlig, så tar de en ressurs som tilhører oss alle, uten tanke på rettferdig fordeling av den ressursen. Når noen ikke betaler den skatten og momsen de skal, så må vi andre betale mer. Det virker sikkert veldig trivielt at noen har fisket noen krabber uten tillatelse, men dette har jo vært nærmest organisert kriminalitet, med skattesvindel i stor skala, det skulle bare mangle at det ikke blir etterforsket, og at forbryterne får straff. At du mener Staten rundstjeler alle som betaler skatt, får være din mening, de fleste ville vel helst slippe å betale skatt, men de fleste forstår også at skatt og avgifter er nødvendig for et fungerende samfunn, bygging av veier, velferd osv. Endret 26. desember 2019 av 0laf 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 2 minutes ago, 0laf said: Havet, og fisken i havet, tilhører Kongeriket Norge, som betyr at det tilhører Hans Majestet Kong Harald V, eller den han måtte tildele myndighet. Fordi? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 Skatteflyktning skrev (35 minutter siden): Det er vel ikke kun min personlige mening at en fisk tilhører den som fisker fisken? At den skulle tilhøre Gud tror jeg ikke at noen utenfor Vatikanet tror, ei heller du. Vel, det er ikke min mening. Da står vi vel bare igjen av deg når utvalget var meg og deg. Det er idiotisk å si at fisken tilhører noen. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 Just now, failern said: Vel, det er ikke min mening. Da står vi vel bare igjen av deg når utvalget var meg og deg. Det er idiotisk å si at fisken tilhører noen. Enig, fisken tilhører ingen før den er fisket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 (endret) Skatteflyktning skrev (20 minutter siden): Enig, fisken tilhører ingen før den er fisket. Da er vi ikke enige. Endret 26. desember 2019 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 Skatteflyktning skrev (49 minutter siden): Fordi? Verden bygger på eiendomsrett, det er stort sett ingenting som er fritt frem. 78.9% av våre forfedre stemte i 1905 for at Prins Carl av Danmark skulle bli Norges regent, og Norge har vært et konstitusjonelt monarki siden. Historisk sett er det slik at den som klarer å ta kontroll over et landområde, og dets tilhørende havområder, også har råderett over området, inkludert ressursene. Dersom du kan ta kontroll over ditt eget landområde, for eksempel en øy i Finnmark, å du klarer å motstå politi- og militærstyrkene til den nåværende eieren, Kong Harald V, så kan du selv bestemme hvem som skal få fiske kongekrabber der. 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 30. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2019 On 12/26/2019 at 4:04 PM, 0laf said: Når Staten krever inn skatt og moms, så er det for å dekke utgiftene landet har, som vi alle spleiser på. Når noen fisker ulovlig, så tar de en ressurs som tilhører oss alle, uten tanke på rettferdig fordeling av den ressursen. Når noen ikke betaler den skatten og momsen de skal, så må vi andre betale mer. Disse fiskerne har fisket et skadedyr som ødelegger annen norsk natur og fiskebestand som ikke engang skulle ha vært i havene våre. Såvidt jeg vet er det vel ikke det at vi andre må betale mer, men mindre penger som går inn i statsbudsjettet. Quote Det virker sikkert veldig trivielt at noen har fisket noen krabber uten tillatelse, men dette har jo vært nærmest organisert kriminalitet, med skattesvindel i stor skala, det skulle bare mangle at det ikke blir etterforsket, og at forbryterne får straff. Dette virker trivielt i forhold til langt mer alvorlig kriminalitet som skjer i samfunnet som ikke blir etterforsket pga. ressursmangel. Jeg synes at som en del av belønningen for at disse fiskerne har hjulpet å bekjempe skadedyr så burde de bare bli ilagt straff å betale skatten de har unndratt. Å sende fiskere i fengsel er en unødvendig og stor samfunnskostnad som ingen er tjent med. Dette er en fillesak som ikke engang burde vært etterforsket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå