Gå til innhold

Ut med diesel: Statkraft skal utrede hydrogen-godstog som skal gå gjennom halve Sverige [Ekstra]


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (6 minutter siden):

Hvilken konklusjon er den rette? Jeg er ikke alene om å mene noe om denne konklusjonen. Bautaer som Equinor, Vestas og Ørsted ser den samme konklusjonen. 

Equinor ja, fossil energi i lange baner altså. Ikke mye 'grønn' hydrogen der nei.

oophus3do skrev (9 minutter siden):

Bare at du har motvendinger mot hydrogen. Problemet er at om du skal fjerne hydrogen, så fjerner du også mulighetene til å fjerne 10% av CO2 forurensningen vår gjennom stålproduksjon alene. 

Hva er en motvending? Er det noe man gjør når man danser swing?

Her hopper du fra det ene feltet til det andre. Denne tråden handler om hydrogentog og jeg mener at hydrogen er for farlig til å brukes til transport. Dessuten er det for ineffektivt til å brukes til energiformål. Hydrogen til annen industriell bruk mener jeg ikke så mye om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Equinor ja, fossil energi i lange baner altså. Ikke mye 'grønn' hydrogen der nei.

Igjen uvitende. Equinor skal lage blå og grønn hydrogen. 

 

Kahuna skrev (1 minutt siden):

Her hopper du fra det ene feltet til det andre. Denne tråden handler om hydrogentog og jeg mener at hydrogen er for farlig til å brukes til transport. Dessuten er det for ineffektivt til å brukes til energiformål. Hydrogen til annen industriell bruk mener jeg ikke så mye om.

Har du en kilde til at hydrogen er for farlig til å brukes til transport? UK alene transporterer mange ton på veiene av hydrogen allerede idag, uten at du har hørt noen ulykker derifra. Vi har heller ikke hatt ulykker fra snart 30,000 hydrogen gaffel-trucker, og ingen busser, og ingen lastebiler. 

http://www.airproducts.com/Microsites/h2-pipeline-supply.aspx

https://hydrogeneurope.eu/hydrogen-transport-distribution

2,600 km med hydrogen transport gjennom rør - og dette har de gjort i 40 år uten uhell.

I tillegg til uante rapporter som omhandler om tryggheten til nettopp hydrogen i transporten, som viser at den er bedre eller tilsvarende diesel. Så igjen, kilder? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Igjen uvitende. Equinor skal lage blå og grønn hydrogen. 

Hydrogen er en fargeløs gass. 'Grønn' er bare et plussord bransjen har funnet på for å grønnvaske seg selv.

oophus3do skrev (6 minutter siden):

Har du en kilde til at hydrogen er for farlig til å brukes til transport?

Har du glemt eksplosjonen i Sandvika allerede? Hydrogen er verdens mest eksplosive gass, all bruk og håndtering bør gjøres av godt trente spesialister som forstår risikoen, i god avstand fra sivilister. Det utelukker bruk i biler, busser, tog og fly. At det ofte går bra er ikke interessant, det viktige er hva som skjer når det *ikke* går bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Hydrogen er en fargeløs gass. 'Grønn' er bare et plussord bransjen har funnet på for å grønnvaske seg selv.

Grønt Hydrogen beskriver måten hydrogen blir produsert fra, siden det er flere måter å produsere gassen på. Rimelig enkel måte å gjøre ting forstått på, uten at man må beskrive hele prosessen hver gang. 

Så nei. Hydrogenproduksjon på Myken vil f.eks være Grønn og 100% fornybar. Da vil den ikke være grå, blå men Grønn. :)

Kahuna skrev (3 minutter siden):

Har du glemt eksplosjonen i Sandvika allerede? Hydrogen er verdens mest eksplosive gass, all bruk og håndtering bør gjøres av godt trente spesialister som forstår risikoen, i god avstand fra sivilister. Det utelukker bruk i biler, busser, tog og fly. At det ofte går bra er ikke interessant, det viktige er hva som skjer når det *ikke* går bra.

Ingen kilder som kan støtte deg i dette? Notert. 

Sandvika eksplosjonen er ikke noe annerledes enn ferge-eksplosjonen på rene batterier. Man lærer av det og gjør alt tryggere. Hydrogen som batterier. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (38 minutter siden):

Sandvika? Hallo? Du leser ikke aviser? Eller kanskje du abonnerer på en avis som aldri rapporterer negative ting om hydrogen.

Batteri-ferge eksplosjonen? Hallo? 

Som sagt, ulykker er noe vi alltid har hatt gående inn i et nytt segment. Olje & Gass har ikke akkurat en forhistorie uten uhell, uten at vi stoppet opp av den grunn. Det samme vil gjelde batteri-elektrisk samt hydrogen-elektrisk. 

Så igjen. Har du direkte kilder som støtter opp under din konklusjon? Jeg starter å tru at du ikke har det, og da får dette være din personlige mening som ikke høres utenfor dette forum. Som jo er greit nok. Samtidig er Equinor, Vestas og Ørsted uenig i deg. Mener du de er korrupte? Hvorfor skulle Vestas være korrupt isåfall som i majoritet har holdt på med å produsere vindkraft og utstyr til det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Hydrogen er verdens mest eksplosive gass. Noe mer trenger jeg egentlig ikke å si.

Så ingen kilder, og man står igjen med en personlig mening. I mellomtiden så har eksperter sett på dette, og sikkerheten kan fint ivaretaes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Så ingen kilder, og man står igjen med en personlig mening. I mellomtiden så har eksperter sett på dette, og sikkerheten kan fint ivaretaes. 

Som bevis nr to kan jeg bare vise til dine gjentatte utsagn om at det ikke er noe problem med utstrakt bruk av verdens mest eksplosive gass. Den type bagatellisering av en helt ekstrem risiko hører ingen steds hjemme. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Som bevis nr to kan jeg bare vise til dine gjentatte utsagn om at det ikke er noe problem med utstrakt bruk av verdens mest eksplosive gass. Den type bagatellisering av en helt ekstrem risiko hører ingen steds hjemme. 

Det er ikke jeg som sier dette. Jeg støtter meg til eksperter som sier dette. 

I mellomtiden så ser vi ting som det faktum at i USA, så har dem nesten en million kilometre med rør som frakter hydrogen. De frakter 1,500,000 normalkubikkmeter med hydrogen i timen, og dette har de gjort i 40 år uten uhell og problemer. 

Det å temme verdens mest energirike gass er selvfølgelig noe vi som rase burde fint få til. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Det er ikke jeg som sier dette. Jeg støtter meg til eksperter som sier dette. 

I mellomtiden så ser vi ting som det faktum at i USA, så har dem nesten en million kilometre med rør som frakter hydrogen. De frakter 1,500,000 normalkubikkmeter med hydrogen i timen, og dette har de gjort i 40 år uten uhell og problemer. 

Hvorfor er rørledninger relevant? Det er fyllestasjonene som eksploderer.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er rørledninger relevant? Det er fyllestasjonene som eksploderer.

Tilbake til denne runddansen? Da kan jeg kontre med at batteri-elektriske ferger eksploderer. 

Som sagt, du vil ikke finne en ny industri uten ulykker som følger den. Hadde vi stoppet ved hver ulykke, så hadde vi fremdeles kjørt mest hest og kjerre. 

Så nei, vi skal verken stoppe å bruke batterier fordi en ferge eksploderer, og vi skal heller ikke stoppe å bruke hydrogen selv om en mutter var løs. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

g vi skal heller ikke stoppe å bruke hydrogen selv om en mutter var løs. 

Nei, vi skal la vær å bruke hydrogen i tettbygd strøk eller der det ferdes folk som ikke er betalt for å ta risikoen. I avsperrede områder er det helt greit. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Nei, vi skal la vær å bruke hydrogen i tettbygd strøk eller der det ferdes folk som ikke er betalt for å ta risikoen. I avsperrede områder er det helt greit. 

Da må vi gjøre det samme for alle andre former med risiko i tillegg. Noe som selvfølgelig ikke vil skje. Du kan ikke kaste batteri-elektriske biler utenfor bort fra folk på samme måte som du ikke kan det for hydrogen-elektriske biler. 

Jeg kan jo fint argumentere for at batteri-elektriske biler ikke kan parkere i parkeringshus etter dagens hendelser, men det er jo idiotisk. Vi må heller lære av det, og designe oss rundt problemet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Da må vi gjøre det samme for alle andre former med risiko i tillegg. Noe som selvfølgelig ikke vil skje. Du kan ikke kaste batteri-elektriske biler utenfor bort fra folk på samme måte som du ikke kan det for hydrogen-elektriske biler. 

Jeg kan jo fint argumentere for at batteri-elektriske biler ikke kan parkere i parkeringshus etter dagens hendelser, men det er jo idiotisk. Vi må heller lære av det, og designe oss rundt problemet. 

 

Problemet er at du nekter å innse hvilke ekstreme kvaliteter hydrogen har. Et litiumbatteri som tar fyr er skikkelig vrient å slukke men det er også alt. Brannmannskaper er allerede i ferd med å lære seg å håndtere det. En hydrogeneksplosjon går i overlydshastighet. Når det først smeller er det ingen som rekker å gjøre noe som helst. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Problemet er at du nekter å innse hvilke ekstreme kvaliteter hydrogen har. Et litiumbatteri som tar fyr er skikkelig vrient å slukke men det er også alt. Brannmannskaper er allerede i ferd med å lære seg å håndtere det. En hydrogeneksplosjon går i overlydshastighet. Når det først smeller er det ingen som rekker å gjøre noe som helst. 

Du skal også være ekstremt uheldig for å få til å lage en hydrogen-eksplosjon. Det er en grunn til at vi starter å bruke hydrogen i biler, busser, lastebiler, ferger, skip, VTOL's, droner og tog. Det er folk som har kikket på dette, og ansett bruken av hydrogen som trygg på samme måte som at det å fly er trygt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 7.1.2020 den 22.08):

Det er en grunn til at vi starter å bruke hydrogen i biler, busser, lastebiler, ferger, skip, VTOL's, droner og tog.

Det skyldes mer enn noe annet at visse bransjer har behov for å grønnvaske seg selv, det har ingenting med sikkerhet å gjøre. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Det skyldes mer enn noe annet at visse bransjer har behov for å grønnvaske seg selv, det har ingenting med sikkerhet å gjøre. 

Du henger fremdeles fast på dette ja. Den kilden kan kanskje ha hatt noe for seg mens det fremdeles var dugg-ferskt. Men kildene er gamle, og artikkelen viste et scenario som vi er på vei forbi. Vi har satt opp regler for å fjerne naturgass. Så den bransjen du mente ville "vinne" har allerede tapt. 

Jeg spør igjen. Er Ørsted og Vestas med i denne grønnvaskingen? 

Eller hva med denne luringen:

Som jo da involverer SINTEF. Må de forkastes også som delaktig i denne konspirasjonen din? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 minutter siden):

Du henger fremdeles fast på dette ja. Den kilden kan kanskje ha hatt noe for seg mens det fremdeles var dugg-ferskt. Men kildene er gamle, og artikkelen viste et scenario som vi er på vei forbi. Vi har satt opp regler for å fjerne naturgass. Så den bransjen du mente ville "vinne" har allerede tapt. 

Jeg spør igjen. Er Ørsted og Vestas med i denne grønnvaskingen? 

Eller hva med denne luringen:

Som jo da involverer SINTEF. Må de forkastes også som delaktig i denne konspirasjonen din? 

Du bruker Støre som sannhetsvitne? Du regner med at han selv har regnet på all svadaen diverse lobbyister har presentert ham for? Om de opererer på samme måte som deg må svaret bli 'nei'. Du pøser på med enorme mengder tekst, referanser til autoriter, rapporter om hvor fint alt skal bli, en eller annen gang..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Du bruker Støre som sannhetsvitne? Du regner med at han selv har regnet på all svadaen diverse lobbyister har presentert ham for? Om de opererer på samme måte som deg må svaret bli 'nei'. Du pøser på med enorme mengder tekst, referanser til autoriter, rapporter om hvor fint alt skal bli, en eller annen gang..

Hvor stort oppmerksomhets-spann har du? Du er tydeligvis blind for Ørsted og Vestas. For du må bevise deres deltagelse inn i dette i tillegg, om Støre er med her - uten forklaring på det. 

https://www.powermag.com/is-hydrogen-the-power-industrys-holy-grail/?printmode=1&fbclid=IwAR0KxR1hFGQZlpXD6fp4KgqPtGRX5PvC8SRmu27qyMpQBhVPanPzbANC8no

Lista kan bli ekstremt lang på deltagende firma inn i dette som aldri har hatt noe med naturgass å gjøre, men som nå viser interesse for hydrogen for å gjøre sitt segment renere. Så kom igjen. Få opp farta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...